12 نکته که شما باید قبل از چاپ در نظر بگیرید :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۴دی

تفاوت اصلی بین چاپ و طراحی وب سایت ها این است که زمانی که طرح شما بر روی کاغذ می آید، اینجا دیگر راهی برای درست کردن هیچ چیز نیست. بدیهی است که شما می توانید هر چیز خرابی را بیرون بیاندازید و مجددا چاپ کنید، اما قیمت این کار کاملا زیاد است.

در این مقاله می خواهم نگاهی به تعدادی از نکات پایه بیاندازم تا مطمئن شوم تجربه چاپ تا آنجا که ممکن است به آرامی اتفاق بیافتد. اگر شما یک طراح گرافیکی هستید، شاید این مقاله را بسیار پایه ای بیابید، اما هنوز هم اگر یک یا دو نقطه برای گذشتن شما از آن وجود ندارد آن را چک کنید.

 


1- صفحه نمایش تان را کالیبره کنید

این یکی از مقدمات این است که شما تفاوت بین آنچه را که در صفحه نمایش می بینید و آنچه که چاپ شده است را به حداقل برسانید. متاسفانه دقت 100 درصد در رنگ ها بر روی صفحه نمایش تان غیرممکن است، زیرا صفحه نمایش یک نور پس زمینه دارد که رنگ ها را روشن تر می کند.

هرچند داشتن یک مانیتور خوب و کالیبره کردن منظم، یک کیفیت بهتر از رنگ ها و کمتر شگفت زده شدن در چاپ را تضمین می کند.

Lihefacker یک راهنمای ساده برای کالیبره کردن مانیتور دارد.

 

 

 

2- غلط یابی را یاد بگیرید

غلط یابی فرآیندی است برای پرهیز ازگپ های سفید زشتی که در چاپ به وجود می آید. Adobe یک راهنمای غلط یابی خوب و مختصر دارد. 

 

 

3- CMYK راهی است که باید برویم.

برخی از تکنیک های چاپ مثل پرینترهای جوهرافشان در قطع بزرگ از شما می خواهد که با RGB کار کنید، اما برای مواد چاپ شده رایج مثل بروشورها، کارت های ویزیت و... معمولا روش چاپ، چاپ افست و CMYK است. این بدان معناست که همه تصاویر، گرافیک ها، و اسناد شما باید از این تنظیمات رنگ استفاده کنند.

 


4- کاغذتان را عاقلانه انتخاب کنید

کاغذ مات، نیمه صیقلی، صیقلی، پوشش داده شده، پوشش داده نشده و ... اینجا انواع زیادی از کاغذها وجود دارد، هرکدام از طرح های شما بر روی هریک از این کاغذها متقاوت عمل می کند. وزن کاغذ همچنین می تواند یک نقش بزرگ در احساسات مختلف در افرادی که بروشورها یا کارت های شما را می گیرند بازی کند. در تماس با شرکت های کاغذ و درخواست تعدادی نمونه تامل نکنید.

 

5- با کسی که کار شما را چاپ می کند صحبت کنید

هیچ کس بهتر از شرکت چاپ شما ماشین هایش را نمی شناسد، پس چرا اگر آنها خصوصیات فایل، پروفایل های مشخصه ی رنگ یا دیگر شرایط را دارند، از آنها نمی خواهید. شخصی که کار شما را چاپ می کند همچنین می تواند پروفایل های رنگ شرکتش را برای شما بفرستد.

 

6- در مورد پروفایل های رنگ یاد بگیرید

پروفایل ها مشخصات رنگ در یک دستگاه خاص یا شرایط نما را با تعریف یک نگاشت بین منبع دستگاه با فضای رنگ هدف توصیف می کند. یاد بگیرید چگونه از آنها استفاده کنید و شما یک پیشرفت عالی در مدیریت رنگ تان خواهید داشت. این موضوع در انجمن های Adobe برای چگونگی کنترل آن در نرم افزار InDesign توضیح داده شده است.


7- از فایل نهایی یک نسخه چاپی تهیه کنید

برای برخی از شما ممکن است این کار مقداری بی فایده به نظر برسد، اما تهیه ی یک کپی چاپ شده برای شرکت چاپ شما، هرچند با یک کیفیت ضعیف، بسیار پرفایده است. این کار از هر مشکلی در اندازه های کارتان یا این نوع از موضوعات جلوگیری می کند. پس آن را انجام دهید!

 

8-  هر چیزی را دو بار چک کنید

کپی را ویرایش کنید، همه آدرس ها، شماره تلفن ها، ایمیل ها، آدرس وب سایت ها و ... را چک کنید. اگر هر اشتباهی در کار وجود داشته باشد،  مشتری شما شکایت خواهند کرد، هرچند شما احساس کنید که این کار شما به عنوان یک طراح گرافیکی نیست.

البته همچنین باید تنظیمات بد، مشکلات رنگ، پروفایل های رنگ و شبیه آن را چک کنید. یک بررسی اولیه دقیقا بعد از آن که کار به پایان رسید انجام دهید سپس استراحت کنید و آن را روز بعد دوباره بررسی نمایید. شما متعجب خواهید شد و تفاوت را احساس خواهید کرد زمانی که با چشمانی تازه به آن نگاه می کنید.

 

9- از شخص دیگری بخواهید آن را برای شما چک کند

به دلیل آنکه دو جفت چشم کارآمد تر از یکی است. شخص دیگری که کار را کنترل خواهد کرد همچنین چیزهایی که شما نمی توانید ببینید را خواهد دید زیرا شما زمانی زیادی را بر روی پروژه گذاشته اید. به طور ایده آل، یک حرفه ای را برای این کار استخدام کنید، در غیر این صورت از یک شخص که به او اعتماد دارید بخواهید به عنوان یک لطف برای شما این کار را انجام دهد.

 

10- کارتان را Preflight کنید

 یک preflight فرآیندهایی است که فایلهای دیجیتالی برای فرآیندهای چاپ تایید می شوند. با این کار فونت ها، تصاویر در فرمت درست، عدم تطابق پروفایل های رنگ و چیزهای زیاد دیگر چک خواهند شد.

انجمن پشتیبانی Adobe یک آموزش بر روی چگونگی انجام preflight در InDesign دارد، یا اگر شما از InDesign CS5  و ورژن های جدیدتر استفاده می کنید، live preflights feature را چک کنید.

 


11- رزولوشن تصاویرتان را 300dpi قرار دهید

هرچند رزولوشن های پایین تر هنوز خوب است و بد به نظر نمی رسد، 300 نقطه در اینچ رزولوشن بهینه برای چاپ افست است.

 

12- کارتان را  قبل از چاپ به تایید مشتری برسانید

آخرین و نه کمترین کار، شما باید به مشتری اجازه بدهید قبل از چاپ آخرین چک را انجام دهد. از او امضا بگیرید و مسئولیت محتوا را به او واگذار نمایید، شما نماید مسئولیت بیشتر از صفحه آرایی و طراحی کارتان را به عهده بگیرید. 


شما چه نکاتی را قبل از چاپ رعایت می کنید؟ با دوستانتان در میان بگذارید.

نظرات  (۲)

واقعا تشکر

خداقوت

آموزنده بود.
تشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی