نمونه هایی از هنرهای خیابانی در ایران :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
  • ۲۵ شهریور ۹۷، ۰۹:۲۴ - وب سایت هیتر جت
    عالی بود
  • ۲۴ شهریور ۹۷، ۱۱:۰۴ - دستگاه جوجه کشی
    wow
۲۱بهمن

هفته ی گذشته نمونه هایی از هنرهای خیابانی و نقاشی های دیواری کشورهای دیگر را با هم دیدیم. همانطور که قول داده بودیم، این هفته نمونه های وطنی هنرهای خیابانی را برای شما آورده ایم. البته این کارها همگی در شهر تهران هستند و در شهرهای دیگر پایگاه اطلاعاتی مناسبی از این گونه اثار در دست نیست.

در آینده نمونه های دیگری از اینگونه آثار به این مجموعه اضافه خوهد شد. شما هم اگر نمونه های جالبی از این هنر در شهر یا محله ی خود سراغ دارید یا خودتان دست به خلق چنین آثاری زده اید از طریق contact.yaghout@gmail.com برای ما بفرستید تا در همین پست به نام خودتان درج شود.


عنوان: سنگ نوردان

آدرس: اتوبان امام علی-بعد از پل گلچین

مشخصات طراح: مهرداد شیخی

مشخصات اجرا کننده: مهرداد شیخی

نوع مخاطب: پیاده ، سواره

تکنیک: رنگ اکرلیک

مصالح: سیمان

نوع اثر: نقاشی

ابعاد عرض: 50 متر

ابعاد طول: 15 متر

نوع مکان: اتوبان

در این اثر طراح از خصوصیت مرتفع بودن دیوار ساختمان بهره گرفته و بالا رفتن تعدادی سنگ نورد را به‏صورتی واقعگرایانه نقاشی نموده است. همچنین برای تکمیل این روند، طرح یک کوهنورد از فلز بر روی بام بنا قرار داده شده است.





عنوان: گردونه مهر
آدرس: بزرگراه صدر،بعد از بلوار شهید دستواره
مشخصات طراح: محمد مهدی صنعتی
مشخصات اجرا کننده: محمد مهدی صنعتی
نوع مخاطب: سواره
تکنیک: بتون رنگی
مصالح: بتون
نوع اثر: نقش برجسته
ابعاد عرض: -
ابعاد طول: -
نوع مکان: اتوبان
این اثر به‏عنوان یکی از معدود نقش برجسته های بتن رنگی در ایران از فضایی انتزاعی برخوردار است و کلیت طرح شمایی از پلان یک شهر کویری را تداعی می‏کند. رنگ خاص این نقش برجسته موجب نزدیکی آن به سفال و در نتیجه همگونی بیشتر با معماری ایران گردیده است. از دیگر ویژگی های این طرح آکوستیک بودن آن است، در واقع این طرح در یک فضای شهری اتوبانی برگشت صدا ندارد و ضمن همگونی با فضای اطراف خود، به‏دلیل نبودن روایت‏گری - متناسب با ویژگی حرکت با سرعت بالا در بزرگراه و عدم درک روایت-‏‏ صرفاً موجب استراحت چشم مخاطب و یادآور معماری کهن ایران و تلطیف فضای بتنی و سنگین شهری می شود.




عنوان: نقش بوستان
آدرس: بزرگراه مدرس،جنوب به شمال ،قبل از تقاطع پارک وی
مشخصات طراح: خسرو خسروی
مشخصات اجرا کننده: خسرو خسروی
نوع مخاطب: سواره
تکنیک: نقش برجسته
مصالح: بتون
نوع اثر: نقش برجسته
ابعاد عرض: -
ابعاد طول: -
نوع مکان: اتوبان
این آثار‏ به صورت منقطع بر دیواره‏ های بزرگراه مدرس نقش بسته‏اند منتفع از طرح‏های واقعگرای طبیعت مانند ابر، درخت ،... و تبدیل آن به نقوش انتزاعی منطبق با فضای محیطی پیرامون است.
ترجمان خطی نقوش و انتزاع موتیف‏ها با مختصات گرافیک شهری لحاظ گردیده و برای حاشیه بزرگراهی مناسب سازی شده است. قالب‏کاری این اثر در کارگاه انجام شده و سپس در مکان مورد نظر نصب گردیده است.




عنوان: طبیعت
آدرس: میدان کتابی، زیر پل پرستو، سمت چپ، راست (شرقی - غربی)
مشخصات طراح: داور یوسفی
مشخصات اجرا کننده: داور یوسفی
نوع مخاطب: سواره
تکنیک: کاشی شکسته
مصالح: بتون
نوع اثر: کاشی شکسته
ابعاد عرض: 4 متر
ابعاد طول: 40 متر
نوع مکان: زیر پل
در این اثر ضمن نگاه فرما‏لیستی به طبیعت و بااستفاده از کاشی شکسته، فضایی بصورت انتزاعی به نمایش درآمده است که یادآور باغ های ایرانی است.
در این طرح عناصر فرهنگ ایرانی در نظر گرفته شده با رنگها‏ی هماهنگ و دارای هارمونی فضایی تزئینی مناسب با محیط پیرامون را خلق نموده‏اند برای ایجاد این اثر از روش کاشی‏شکسته به‏صورت غیر مستقیم بهره‏گیری شده است. در این روش تکه های کاشی روی سطوح توری یک متر در یک متر چسبانده شده و روی دیوار نصب می‏شود.








عنوان: شهید مدرس
آدرس: بزرگراه حقانی،خروجی بزرگراه مدرس جنوب
مشخصات طراح: محسن ناصریان
مشخصات اجرا کننده: محسن ناصریان
نوع مخاطب: سواره
تکنیک: نقش برجسته
مصالح: بتون
نوع اثر: نقش برجسته
ابعاد عرض: -
ابعاد طول: -
نوع مکان: اتوبان
تصویر نقش برجسته شهید مدرس به همراه جمله معروف ایشان « سیاست ما عین دیانت ماست » در حاشیه بزرگراه مدرس یکی از اتوبان های پرتردد و کلیدی تهران نصب گردیده است.
این اثر از دو بخش تشکیل شده است، بخش اول این اثر تصویر شهید مدرس بصورت واقعگرا از جنس بتن که قالب کاری آن در کارگاه انجام شده و سپس در محل نصب گردیده است. بخش دوم، جمله کنار نقش برجسته که از جنس کاشی شکسته به صورت مستقیم بر روی دیوار اجرا شده است. تاکید بر استفاده از موادی که در مقابل آلودگی هوا و شرایط جوی از پایداری بیشتری برخوردار باشند از ویژگی‏های این اثر به‏ شمار می آید. مساحت این کار در مجموع 200 متر مربع است.




عنوان: طراوت
آدرس: ضلع جنوب شرقی میدان ونک
مشخصات طراح: مهدی قدیانلو
مشخصات اجرا کننده: مهدی قدیانلو
نوع مخاطب: پیاده ، سواره
تکنیک: رنگ اکرلیک
مصالح: سیمان
نوع اثر: نقاشی
ابعاد عرض: 10 متر
ابعاد طول: 15 متر
نوع مکان: تجاری
سبزی و نمای کارت‏پستالی این اثر در تضاد با فضای شهری، ذهن را مشغول خود می‏کند و در عین حال دورنمای نقش‏شده با استفاده از خطای با‏صره و پرسپکتیو، واقعی بودن فضا را به مخاطب القا و با کاستن از ازدحام و شلوغی محیط ایجاد آرامش در ذهن می‏کند. اجرای واقعگرایانه نقاشی و بهره‏گیری از رنگ‏های مناسب موجب حفظ کیفیت اثر و دوام آن در برابر عوامل مخرب طبیعی بوده است.





عنوان: دلیرستان
آدرس: خیابان ولیعصر زیر پل همت
مشخصات طراح: سید محمود شعیبی-رسول ملاعباسی
مشخصات اجرا کننده: سید محمود شعیبی-رسول ملاعباسی
نوع مخاطب: پیاده ، سواره
تکنیک: نقش برجسته
مصالح: بتون
نوع اثر: نقش برجسته
ابعاد عرض: -
ابعاد طول: -
نوع مکان: زیرپل
این اثر نمایشی از دلیری‏ها و ستایشی از آگاهی است که از راه‏هایی پیچیده و ناهموار در طول تاریخ گذر نموده و جاودانه است. طرح موجود استعاره‏ای از اسطوره‏های ایران زمین مانند آرش کمانگیر، رستم و سهراب، کاوه آهنگر و... می باشد که با تکنیک ماندگار نقش‏برجسته بتنی در قالبی فیگوراتیو و فرمالیستی اجرا شده است.




عنوان: دژ سپید
آدرس: انتهای خیابان ملاصدرا
مشخصات طراح: اوژن زرگر باشی
مشخصات اجرا کننده: شمس گستر پارسیان
نوع مخاطب: سواره
تکنیک: بتون
مصالح: بتون
نوع اثر: بتون
ابعاد عرض: -
ابعاد طول: -
نوع مکان: اتوبان
در این اثر خصوصیات منحصربه‏ فرد دیوار به دقت در نظر گرفته شده است، از آن جمله می توان به ساختار هندسی، تقسیم بندی خاص و ابعاد بسیار بزرگ آن اشاره کرد. طرح ضمن حفظ وتقویت ساختار ذاتی دیوار که یادآور دیواره‏ای عظیم از یک دژ باستانی است، با استفاده از تکنیک نقش برجسته و عناصر بصری آشنا-که الهام‏گرفته از نقوش دست بافته های قدیمی ایران است-گستره عظیم آن را تبدیل به فضایی دلنشین و چشم نواز نموده است.






عنوان: پله های شاد
آدرس: خیابان ولیعصر. پله سوم
مشخصات طراح: مهدی قدیانلو
مشخصات اجرا کننده: نقاشان آسمان آبی و علی صادقی
نوع مخاطب: پیاده ، سواره
تکنیک: کاشی شکسته
مصالح: سیمان
نوع اثر: کاشی شکسته
ابعاد عرض: 18 متر
ابعاد طول: 12 متر
نوع مکان: پله
این نقوش تجریدی که با تکنیک کاشی‏ شکسته مستقیم بر دیواره این پلکان نقش بسته‏ اند، فضایی کاملاً آبستره بوجود آورده‏ اند که در عین حال منافاتی با فرم خام دیوار و فضای پیرامون خود ندارد. در تکنیک کاشی‏ شکسته مستقیم، تکه‏ های کاشی در محل و بر اساس نقشه طرح در مکان خاص خود چسبانده می‏شوند.





عنوان: امام علی(ع)
آدرس: بزرگراه امام علی(ع):دیواره غربی حدفاصل رحمتی و ابراهیم نژاد،دیواره شرقی حد فاصل زینال زاده و پارس
مشخصات طراح: رضا علیخانی
مشخصات اجرا کننده: رضا علیخانی
نوع مخاطب: سواره
تکنیک: رنگ اکرلیک
مصالح: سیمان
نوع اثر: نقاشی
ابعاد عرض: -
ابعاد طول: -
نوع مکان: اتوبان
این اثر که به ‏صورت منقطع بر دیوارهای حاشیه بزرگراه نقش بسته در حقیقت زندگی نامه تصویری حضرت علی (ع ) است، هر دیوار بیان‏ کننده مرحله ‏ای از زندگی ایشان است، طراح علاوه بر استفاده از نقوش فیگوراتیو در کلیت، فضایی آبستره خلق نموده است که از لحاظ رنگ‏ بندی با فضای پیرامون خود از هماهنگی برخوردار است، همچنین انتخاب سوژه‏ ها متناسب با محله مورد نظر از نکات بارز این نقاشی به ‏شمار می‏آید.





عنوان: سبلان 1
آدرس: بزرگراه صیاد شیرازی،تقاطع سبلان
مشخصات طراح: خسرو خسروی
مشخصات اجرا کننده: خسرو خسروی
نوع مخاطب: سواره
تکنیک: نقش برجسته
مصالح: بتون
نوع اثر: نقش برجسته
ابعاد عرض: -
ابعاد طول: -
نوع مکان: اتوبان
این اثر به نمایش مجالس جمعی و ترکیبی از موتیف های سنتی و معاصر شهری با لحاظ کردن مختصات گرافیک شهری می پردازد. خطوط به ‏کار برده شده به شایستگی به بیان مفهوم مورد نظر در استیلیزه‏ ترین حالت خود پرداخته و سایه ‏های آبی رنگ میان خطوط نیز به این امر یاری رسانیده‏ اند.




عنوان: شهر آشنا
آدرس: انتهای بزرگراه صیاد شیرازی
مشخصات طراح: ایمان برادران هاشمی
مشخصات اجرا کننده: ایمان برادران هاشمی
نوع مخاطب: سواره
تکنیک: رنگ اکرلیک
مصالح: سیمان
نوع اثر: نقاشی
ابعاد عرض: -
ابعاد طول: -
نوع مکان: مسکونی
نقوش تجریدی و رنگ ‏های مناسب موجب جلوه بیشتر این اثر با مضمون سنتی و فضاهای خلوت و ساده کویری گردیده است. استفاده از عناصر آشنای نقاشی ایرانی همچون حوض، درخت سرو و بادگیر در همذات‏ پنداری مخاطب با طرح،تاثیر ویژه داشته است.




عنوان: سردرخانه اندیشمندان علوم انسانی
آدرس: خیابان نجات اللهی ، نبش خیابان ورشو
مشخصات طراح: بهزاد اژدری
مشخصات اجرا کننده: بهزاد اژدری
نوع مخاطب: پیاده ،سواره
تکنیک : نقش برجسته سفالی
مصالح: سنگ
نوع اثر: نقش برجسته
ابعاد عرض: -
ابعاد طول: -
نوع مکان: مسکونی
تلفیق نقوش تزئینی ایرانی- اسلامی و خط نستعلیق طرحی گرافیکی را خلق نموده است که با استفاده از تکنیک نقش برجسته سفالی و رنگ خاص خود موجب همگونی بیشتر با معماری ایران گردیده است. متن ذکر شده در این اثر آیه 28 سوره فاطر:«انما یخشی الله من عباده العلما» به معنای «از بندگان خدا تنها اهل معرفت از او خشیت دارند» می باشد.





عنوان: لوکوموتیو زندگی
آدرس: خ آزادی، نبش خ اوستا
مشخصات طراح: مهدی قدیانلو
مشخصات اجرا کننده: مهدی قدیانلو
نوع مخاطب: پیاده ، سواره
تکنیک: رنگ اکرلیک
مصالح: سیمان
نوع اثر: نقاشی
ابعاد عرض: 8 متر
ابعاد طول: 15 متر
نوع مکان: تجاری
نردبانی روبه آسمان، لوکوموتیوی که بر روی نردبانی در حال حرکت است و نوجوانی که از انتهای قطار آویزان است همگی فضایی فرا ‏واقعگرایانه خلق نموده‏ اندکه در عین حال با توجه به فضای قرارگیری و تاکید بر سایه درختان اطراف، این اثر را با دنیای واقعی پیوند داده است. این نقاشی دیواری، بدون حضور المان‏ های کلیشه ای شرقی و ایرانی، واقعاً ایرانی هستند و مخاطب با آن‏ها احساس نزدیکی می کند.




عنوان: معماری آسمان
آدرس: خ آذربایجان، تقاطع خ آزادی
مشخصات طراح: مهدی قدیانلو
مشخصات اجرا کننده: مهدی قدیانلو
نوع مخاطب: پیاده ، سواره
تکنیک: رنگ اکرلیک
مصالح: سیمان
نوع اثر: نقاشی
ابعاد عرض: 20 متر
ابعاد طول: 10 متر
نوع مکان: مسکونی
این اثر با تلفیق واقعگرایی و فرا‏واقعگرایی (سوررئالیسم) فضایی خاص بوجود آورده است. ایجاد خطاهای باصره و پرسپکتیو در سطح دو‏بعدی دیوار و توجه به معماری، موجب هماهنگی طرح با فضای پیرامون و همچنین خلق اثری جالب توجه شده است.توجه به جزئیاتی همانند انعکاس گلدسته‏ های مسجدی که در نزدیکی این دیوار قرار دارد در شیشه ‏های پنجره نقاشی بر واقع نمایی کار می‏ افزاید.




بدون عنوان
آدرس: پل ستاری. ابتدای جاده مخصوص کرج
مشخصات طراح: نگار قوام الدینی
مشخصات اجرا کننده: نگار قوام الدینی
نوع مخاطب: سواره
تکنیک: کاشی شکسته
مصالح: بتون
نوع اثر: کاشی شکسته
ابعاد عرض: 4 متر
ابعاد طول: 60 متر
نوع مکان: زیر پل اتوبان
طراح از عناصر آشنای فرهنگ ایرانی همچون خورشید و گردونه مهر در راستای خلق اثر به‎‏زیبایی بهره برده است. این اثر فرمالیستی و تجریدی با استفاده از تکنیک کاشی‏ شکسته مستقیم، جلوه خاصی به فضای قرارگیری خود بخشیده است. در عین اینکه رنگ زمینه با رنگ فضای اطراف هماهنگی دارد، سایر رنگ‏های به‏ کار رفته بر تلطیف فضای حاکم بر کار، موثر بوده است.




عنوان:حضرت امام (ره)
آدرس: اتوبان شهید تندگویان ، قبل از پل بصیر
مشخصات طراح: رضا پتگر
مشخصات اجرا کننده: رضا پتگر
نوع مخاطب: پیاده ،سواره
تکنیک: رنگ اکرلیک
مصالح: سیمان
نوع اثر: نقاشی
ابعاد عرض: 18 متر
ابعاد طول: 12 متر
نوع مکان: مسکونی
اثری برگرفته از روحیات انقلابی موجود در جامعه و وامدار موتیف‏ های تزئینی ایرانی- اسلامی‏ است، رنگ آبی حاشیه موجب جلب نقطه توجه بیننده به قاب مرکزی تصویر و درنتیجه تاثیر بیشتر طرح می‏ گردد.



عنوان: خانه دوست
آدرس: جاده مخصوص کرج، خ. 55، شهرک مسکونی غزالی
مشخصات طراح: عیسی آیینی
مشخصات اجرا کننده: عیسی آیینی
نوع مخاطب: پیاده
تکنیک: رنگ اکرلیک
مصالح: سیمان
نوع اثر: نقاشی
ابعاد عرض: 10 متر
ابعاد طول: 20 متر
نوع مکان: مسکونی
اثر با تکنیکی واقع‏گرایانه فضای مجازی خاصی را خلق نموده است. استفاده از معماری اصلی دیوار و ایجاد خطاهای باصره و پرسپکتیو در سطح دو بعدی دیوار، موجب هماهنگی طرح با فضای پیرامون گردیده است.




عنوان: دوچرخه ها
آدرس: شهرک چشمه،میدان علیزاده
مشخصات طراح: مهدی قدیانلو
مشخصات اجرا کننده: مهدی قدیانلو
نوع مخاطب: پیاده ، سواره
تکنیک: رنگ اکرلیک
مصالح: سیمان
نوع اثر: نقاشی
ابعاد عرض: -
ابعاد طول: -
نوع مکان: مسکونی
دوچرخه‏سوارانی که برخلاف جاذبه زمین و گاه در آسمان در حال حرکت هستند هر چند به‏صورت واقع‏گرا طراحی شده‏اند، لیکن فضایی فرا‏واقعگرایانه (سوررئالیستی) و آبستره خلق کرده‏اند. در طراحی فضای رنگی با هوشمندی کامل از رنگ استفاده شده که متاثر از فضای ساختمان‏های اطراف است و ترکیب‏بندی رنگی به‏گونه‏ای است که چشم در یک لحظه کل اثر و کل دیوار را یکجا می‏بیند که این نکته‏ای بسیار مهم در نقاشی دیواری است.






نظرات  (۱)

salam
foadem mohandes omran dar kurdestane iraq mikham kashi shekastero be shahrdari pishnehad bedem
lotf konid liste ghimat m2  va age niroye kari bekhayim shoma mitonid ba ma ham kari konid

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی