تصمیم گیری درباره طرح رنگ وب سایت :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۳اسفند

طرح رنگ یک وب سایت چیزهای زیادی درباره ی شما و یا شرکت شما به مخاطبان می گوید. رنگ ها علاوه بر ویژگی های زیبایی شناختی، تأثیرات خاصی نیز بر رفتار بینندگان وب سایت دارند. تصمیم گیری درباره طرح رنگ، می تواند به یک انتخاب دشوار تبدیل شود. چرا که این انتخاب از بین ترکیب های رنگی مختلف صورت می گیرد و ممکن است مشکلاتی را در بیان آنچه مورد نظر شماست، ایجاد کند. البته، روش ها و ابزارهای رنگی وجود دارند که می توانند با محدود کردن مسیر جستجوی یک طرح رنگ، به شما کمک کنند. 


روان شناسی رنگ ها در طراحی شبکه

انتخاب مک دونالد در استفاده از رنگ های زرد و قرمز به عنوان دو رنگ اصلی، تصمیم هوشمندانه ای برای جذب مشتری بوده است. رنگ قرمز با عصبانیت و علاقه شدید همراه است، بنابراین می تواند برای جلب توجه بکار رود. این رنگ احساس گرما را نیز به بینندگان منتقل می کند. در مورد رنگ زرد هم می توان گفت که احساس ملایت و حرارت را به همراه مثبت بودن ایجاد می کند. به این ترتیب این دو رنگ، ترکیب رنگی ایده آلی برای مک دونالد پدید آورده اند.

طبقه بندی مختصری از رنگ های مختلف و تأثیرات روان شناختی آنها

آبی: آبی رنگ پایه ای و اصلی در طراحی سایت است، چرا که با بسیاری از رنگ ها به خوبی هماهنگ شده و احساس امنیت و اطمینان را بوجود می آورد. آبی رنگ آرامش بخشی بوده و می تواند به ایجاد حس آرامش در بیننده، حین تماشای سایت شما کمک کند.


سبز: سبز القاء کننده حس آسودگی و ارتباط با طبیعت است. سبز تیره نیز ارتباط مستقیم با ثروت و دارایی دارد.


قهوه ای: قهوه ای احساسات مرتبط با زمین و عناصر خاکی را در وب سایت شما برمی انگیزد، بنابراین اگر به طور نامناسبی از آن استفاده کنید، سایت شما آلوده و کثیف بنظر خواهد آمد.


زرد: رنگ بسیار انرژی زایی است که احساس ملایمت و حرارت به همراه مثبت بودن را ایجاد می کند.


قرمز: رنگی است که ارتباط نزدیکی با عصابیت و علاقه شدید دارد، بنابراین، همانطور که قبلاً اشاره کردیم می تواند برای جلب توجه بکار رود.


بنفش: بنفش رنگی است که بر سلطنتی و مجلل بودن و یا حالات روحانی و معنوی داشتن، دلالت می کند. این رنگ همچنین جاذبه خوبی در جلب احساس خلاقیت و ابتکار دارد و به این ترتیب انتخاب متداولی برای شرکت های پیشرو در تولید و ابداع خواهد بود.


صورتی:  صورتی رنگ بسیار زنانه ای است و بسته به نوع سایه رنگ انتخابی، کاربردها و معانی متفاوتی را القاء می کند. صورتی روشن، هیجان انگیز و جالب است، در حالیکه سایه های تیره ترآن احساسات رمانتیک و خیالی را منتقل می کنند.


نارنجی: نارنجی بندرت به عنوان رنگ اصلی سایت دیده می شود . غالباً این رنگ را به عنوان رنگ ثانویه یا رنگ لایت بکار می برند. نارنجی رنگ بسیار سرزنده و شادی است و استفاده محدود از آن، سایت ملایم و آرام شما را به یک سایت هیجان انگیز و پر طراوت تبدیل می کند.


سیاه: رنگ سیاه احساس تعلق به طبقه بالای جامعه را به وجود می آورد و همچنین مفهوم پیچیدگی را نیز القاء می کند. شما غالباً تم سیاه ساده را برای محصولات با کیفیت بالا و لوکس دیده اید.


سفید: رنگ سفید خلوص و پاکی را نشان می دهد. یک سایت با رنگ سفید برای سلیقه های مینیمال و مدرن که امروزه مورد توجه بسیاری قرار گرفته اند، مناسب خواهد بود.


هر رنگ دلالت ضمنی خاص خود را دارد و مزایای ویژه ای را برای طراحی سایت شما خواهد داشت.


مطالعات بسیار زیادی وجود دارد که به طور مستند، به تاثیرات مرتبط با انتخاب هر رنگ می پردازند. اگر شما اطلاعات بیشتری در این مورد می خواهید، عناوین زیر را مرور کنید:

Applied Innovations, Color Matters and Yahoo Weblogs.

در اینجا یک اینفوگرافیک که مؤسسه کیس متریکز آن را تهیه کرده مشاهده می کنید. این تصویر  چگونگی تاثیر رنگ ها بر رفتار و افکار مشتریان و خریداران را توصیف می کند.



نظریه رنگ ها

پس از اینکه روانشناسی پنهان در پس طرح رنگ ها را معرفی کردیم، زمان آن است که به تصمیم گیری درباره طرح رنگ از منظر زیبایی شناختی بپردازیم. آگاهی و شناخت درباره نظریه رنگ پایه، امکان قضاوت بهتر درباره اینکه کدام رنگ ها با یکدیگر همخوانی دارند یا ندارند را برای ما فراهم می آورد.

یادگیری نظریه رنگ پایه، واقعاً ساده است و دنیای متفاوتی از طراحی را فرا روی شما قرار می دهد.

علاوه براین، نظریه رنگ پایه، همیشه نقطه شروع خوبی برای طرح رنگ ها خواهد بود. از تجربه و آزمودن چیزهای کاملاً متفاوت نهراسید. به مانند طراحان چیره دست باید قضاوتی بر پایه آنچه که می بینیم، داشته باشیم و در برخی موارد، خارج از محدوده ی تکنیک های متداول و عادی کار کنیم. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد نظریه رنگ پایه به   Color Mattersو Can Be Creative رجوع کنید.


کنتراست

نکته مهم دیگری که باید هنگام انتخاب تم رنگ در طراحی سایت خود به آن توجه کنید، عبارت است از اینکه آیا رنگ های مورد استفاده می توانند کنتراست زیبایی را در تقابل با یکدیگر ایجاد کنند. حتی وقتی از تم تک رنگ (یک رنگ) استفاده می کنید، باز هم می توانید با استفاده از پر رنگ یا کم رنگ کردن، کنتراست زیبایی بسازید. هر چند، استفاده از رنگ های مکمل (انتخاب رنگ ها از انتهای مخالف چرخه رنگ) کنتراست زیادی بوجود می آورد، اما همه ترکیب های رنگی مکمل، نمی توانند برای طراحی سایت مناسب باشند.

کنتراست عامل بسیار مهمی است، چراکه موجب توجه افراد به سایت شما می شود و همچنین امکان تمایز قائل شدن بین همه عناصر درون سایت را فراهم می آورد. در ادامه تعدادی از وب سایت هایی که به خوبی از کنتراست رنگی در طراحی سایت خود استفاده کرده اند، معرفی می شوند.




رنگ هایی که کامل کننده یکدیگر هستند

اطلاع از اینکه چه رنگ هایی کامل کننده یکدیگر هستند، قسمتی از تئوری رنگ ها و بخشی نیز از راه تجربه به دست می آید. وقتی توصیف افراد درباره یک طراحی خاص را با گفتن عباراتی نظیر یک  پالت خاموش یا یک پالت روشن می شنوید، به این معناست که طراحان آن طرح، رنگ هایی را انتخاب کرده اند که اولاً یکدیگر را کامل می کنند و ثانیاً منسجم هستند. در اینجا دو پالت رنگی متفاوت نشان داده شده اند که چگونگی تقابل رنگ های متفاوت بر یگدیگر را  به لحاظ بصری نشان می دهند.




توجه کنید چگونه هر رنگ، رنگ دیگر را کامل می کند و  به این ترتیب تم رنگی منسجمی را پدید می آورد. یادگیری اینکه چگونه این تم های رنگی را ایجاد و استفاده کنیم، از طریق تجربه و آزمایش محقق می شود. هنگامی که چشم و نگاه خود را در حوزه رنگ ها و طرح رنگ بسط و گسترش می دهید، آن را به یک وجه ثانویه طبیعی تبدیل می کنید و به این ترتیب، در تشخیص اینکه چه رنگ هایی با هم همخوانی دارند یا ندارند، سریع عمل خواهید کرد.

ابزارهای رنگی می توانند به شما در یافتن رنگ های نزدیک به هم کمک کنند، و به این ترتیب شما می توانید انتخاب رنگ را برای سلیقه شخصی خودتان اولویت بندی کنید.


گرایشات

در طراحی وب، گرایش و تمایل بسیار غیر قابل پیش بینی است و می تواند برای مدت چند سال و یا تنها یک ماه دوام داشته باشد. به همین دلیل توجه بیش از حد به گرایشات می تواند خطرناک باشد. البته ترکیب کردن برخی رنگهای مد روز فعلی در طراحی های شما ضرری نخواهد داشت. در حال حاضر، تمایل بسیار زیادی به استفاده از رنگهای خاموش در طراحی وب وجود دارد. رنگهای پاستل (Pastel colors) نیز بسیار متداول هستند؛ اگر چه با معرفی ویندوز 8 و MetroUI آن، و استفاده از رنگهای پرجنب و جوش در آنها این رنگها تجدید حیات یافتند.  در هر حال شما باید گرایش مورد نظر خود را دنبال کنید و به جای توجه به مد روز، یک طراحی بی انتها را هدف خود قرار دهید.


به فکر شرکت و بینندگان خود باشید

شما هرگز رنگ صورتی را در وب سایت ها یا محصولات مرتبط با آقایان نمی بینید، چراکه این رنگ برای این گروه هدف یا برند مناسب نیست. وقتی که درباره طرح رنگ نهایی خود تصمیم گرفتید، باید به فکر این باشید که، چگونه این رنگها با یکدیگر تناسب دارند و چگونه بر احساسات افراد تاثیر می گذارند. به طور مثال در ماه دسامبر همه برای کریسمس آماده می شوند. با استفاده از رنگهای سبز و قرمز در طراحی خود می توانید تفکر کاربران خود را به سمت کریسمس هدایت کرده و آنها را در فضای جشن و شادی قرار دهید.

اگر گروه هدف شما غالباً خانم ها هستند، در استفاده از رنگهای روشنتر نظیر صورتی و بنفش آزادی بیشتری داشته از بکارگیری رنگهای تیره و مشکی اجتناب کنید.


استفاده از ابزارهای رنگی

اگر هنوز برای تصمیم گیری درباره طرح رنگ دچار مشکل هستید، می توانید با استفاده از ابزارهای رنگی به ایده های متنوعی برسید. بسیاری از این ابزارها، رنگها را بر اساس نظریه رنگی پایه و یا استفاده ابزاری کاربر، تولید کرده و  به این ترتیب به شما در یافتن طرح رنگ کامل کمک می کنند.


Kuler


Kuler ابزار رنگی رسمی برای  ادوبی سوئیت (Adobe Suite) است. با استفاده از این ابزار، طرح رنگ بسیار خاص خود و یا یکی از پالت های آپلود شده توسط دیگر کاربران را بسازید. چرخه رنگ Kuler را می توان با قواعد رنگی متفاوت و بر پایه نظریه رنگی پایه تنظیم کرد. همچنین گزینه ایجاد یک طرح رنگی کاملاً سفارشی نیز در این ابزار وجود دارد.


تولیدکننده طرح رنگ(CSG)


CSG ابزار بسیار خوبی برای تولید سریع یک طرح رنگ خواهد بود. البته استفاده از گزینه های تصادفی نیز راه ساده و خوبی برای رسیدن به تعداد زیادی ایده است.


ColorLovers


CL یک سایت ارسال است که به شما امکان انتخاب از فهرست میلیونها پالت رنگی را می دهد. CL همچنین یک ابزار تولید و هماهنگ کننده رنگی پیشرفته به نام ColorSchemer2  به شما ارائه می دهد. البته برای استفاده از این ابزار حق عضویت آن را باید بخرید.


Pictaculous


امکان تولید طرح ها و پالت های رنگی را از تصاویر شما فراهم می کند. یک تصویر را برای این ابزار، آپلود کرده و همانطور که یک پالت رنگی را از تصویر شما برمی دارد به آن نگاه کنید.


Colrd


مجموعه ای از ColorLover ها است که منابع و بانک رنگی خود را به اشتراک گذاشته است.


نتیجه

انتخاب طرح و رنگ بسیار مهم است، بویژه برای طراحان وب سایت هایی که رویکرد مینیمالیستی دارند. رنگ ها به پیچیدگی علوم فضایی نبوده، هرچند دشواری آنها به هنگام پیدا کردن ترکیب رنگی مناسب کم نیست. بدست آوردن طرح رنگ درست به معنای این است که می توانید برند خود را با طراحی وب سایت ادغام کنید. بنابراین تصویری مناسب از خود و شرکتتان را به نمایش میگذارید. درحالیکه رنگ، موضوع بسیار مهمی است اما کار با آن دشوار نبوده و بسیاری از تکنیک های آن را با تمرین و تجربه یاد خواهید گرفت. همان طور که دانش شما در حوزه انتخاب رنگ ها گسترش می یابد، توانایی شما در انتخاب تم های رنگی، ساده تر و موثر تر می گردد.

 

 منبع: ewebdesign.com

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی