ده ترفند ایجاد فایل‌های PSD سازمان یافته و حرفه‌ای :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۹فروردين

صرفنظر از کاری که در فتوشاپ انجام می‌دهید، ایجاد فایل‌های PSD سازمان یافته، مهارت ویژه‌ای محسوب می‌شود. این نیاز زمانی بیشتر احساس می‌شود که شما با تیمی از طراحان، عکاسان و یا هنرمندان همکاری می‌کنید،که در نتیجه به فایل‌های فتوشاپ در مراحل مختلف کاری نیاز پیدا خواهید کرد. در این درس، 10 روش مفید و تکنیکی که در ساخت فایل‌های PSD سازمان یافته و حرفه‌ای قابل استفاده هستند را به شما آموزش می‌دهم.




فایل PSD که در ادامه می‌بینید، از Graphic River گرفته شده است. اما شما می‌توانید روی هر فیلی که دوست داشتید این آموزش را ادامه دهید.


1- Guides and Gridsرا بکار برید

گزینه‌های بسیار زیادی در فتوشاپ وجود دارند که می‌توانند به شما در همتراز کردن موضوعات مختلف کمک کنند. Guides and Grids ابزارهای مفیدی هستند که می‌توانند در مکان یابی یا جابجاییObject ها روی شبکه پیکسلی به شما کمک ‌کنند.

 

 


2- Smart Objects را برای عناصر تکراری بکار برید

Smart Objects را وقتی بکار می‌بریم که بخواهیم مثال‌های متعددی را در یک لایه مشخص یا در مجموعه‌ای از لایه‌ها بیاوریم. به این ترتیب امکان به روز کردن همه مثال‌ها را به طور همزمان و تنها با تصحیح یک منبع خواهید یافت.

 


3- با Layer Groups و Shared Masks کار کنید.

Layer Groups ابزار مهمی در ساخت و سازمان‌دهی فایل‌های PSDبه شمار می‌رود. موضوعات مرتبط را در یکgroup  قرار دهید تا ‌پیداکردن عناصر مختلف برای خودتان و یا هرکسی که با این فایل‌ها کار می‌کند ساده‌تر باشد. علاوه بر این می‌توانید با بکارگیری Mask در Layer Group امکان Mask کردن چندین آیتم را بطور همزمان فراهم آورید.

 


4- شماره‌گذاری و رنگ آمیزی لایه‌ها

نام گذاری تک تک لایه‌ها ممکن است زمان بر به نظر بیاید، اما به واقع یکی از بهترین روش‌های بالا بردن بازده کاری در فتوشاپ همین روش است. با ورژن جدید و به روز شده فتوشاپ(CC)، می‌توانید از 255 کارکتر برای نامگذاری لایه‌ها استفاده کنید. این کارکترها فضای زیادی برای قراردادن اطلاعات روی هر لایه در اختیار شما می‌گذارند. فراموش نکنید که می‌توانید از برچسب‌های رنگی روی لایه‌ها نیز استفاده کنید. این برچسب‌ها در یافتن سریع لایه‌های مرتبط، کارایی بسیار بالایی دارند.

همواره از ابزار Layer Filtering که در بالای پنل لایه‌ها قرار دارد برای جستجو لایه با استفاده از نام و یا برچسب رنگی استفاده کنید.

 


5- متن‌ها را مرتب کنید

وقتی با Text Layers در فتوشاپ کار می‌کنید، مطمئن شوید که با استفاده از Free Transform Toolباعث به هم ریختگی و نامرتب شدن ظاهر کار نشده‌اید. به جای مقیاس گذاری متن،point size را تغییر دهید و از همه شماره‌ها استفاده کنید.علاوه بر این باید اطمینان حاصل کنید که متن شما قابلیت ویرایش را داشته باشد، بنابراین آن را flatten نکنید. اگر از یک سبک و شیوه مشخص برای چندین لایه متنی استفاده کرده‌اید، به منظور حفظ زمان و رسیدن به سازمان‌دهی بیشتر باید CharacterوParagraph Stylesرا تعریف کنید.

 


6-به جای چندین فایل PSD، از یک Layer Comps استفاده کنید

چنانچه به استفاده از ورژن‌های مختلف لی‌آوت در فتوشاپ نیاز دارید، به جای ذخیره کردن چندین فایل PSD جداگانه برای هر ورژن، Layer Comps را بکار برید. فایده تعریف تنها یک PSD با استفاده از Layer Comps این است که همچنان می‌توانید روی لایه‌های خود کارهای ویرایشی انجام داده و تغییرات به روز شده را در Layer Comps ذخیره شده ببینید. به این ترتیب در زمان صرفه‌جویی کرده و می‌توانید حجم قابل توجهی از فضای ذخیره سازی داشته باشید.

 

 


7-Adjustment Layersرا بکار برید

Adjustment Layers ابزار بسیار خوبی است که به شما در ویرایش غیر مخرب عکس‌ها در فتوشاپ کمک می‌کند. به علاوه، کاربران دیگری که از فایل‌های PSD شما استفاده می‌کنند، قادر خواهند بود به سرعت تنظیماتی که روی عناصر خاص انجام داده‌اید را ببینید.

 


8- تا حد امکان از Vector Shapes استفاده کنید

ابزارهایی نظیر Vector Masks، Vector ShapesوPathsنسبت به لایه‌های پیکسلی انعطاف پذیری بیشتری دارند و به راحتی با استفاده از Direct Selection Tool و Pen Tool تنظیم می‌شوند. اصلی‌ترین مزیت کار با وکتورها این است که آنها مستقل از رزولوشن عمل کرده در نتیجه بدون ایجاد تغییر در کیفیت کار می‌توان اندازه آنها را تغییر داد.

 


9-Swatches را برای رنگ‌های ثابت بکار برید

اگر طرح رنگ خود را در آغاز طراحی انتخاب کرده‌اید، از ایجاد Swatches برای رنگ‌های خود اطمینان حاصل کنید. ذخیره کردن یک رنگ در Swatches Panel دسترسی آسان و سریع به طرح رنگ را در مراحل بعدی فراهم می‌آورد.

 


10-لایه‌های غیر ضروری را پاک کنید

لایه‌های غیر ضروری،PSD شما را نامرتب کرده و حجم فایل را افزایش می‌دهند. به منظور کاهش بی‌نظمی در کار، لایه‌های غیر ضروری را پاک یا با هم ادغام کنید. برای مثال Vector shape layers بدون هیچ تغییر و تبدیلی می‌توانند با یکدیگر ادغام شوند. برای پاک کردن لایه‌های خالی در فتوشاپ، گزینه Delete All Empty Layers را از منوی Edit>Scripts انتخاب کنید و یا از Filtering optionsدرLayer Panel استفادهکنید.


 

منبع:design.tutsplus.com

نظرات  (۱)

عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی