نگاهی به لباس تیم‌های ملی حاضر در جام‌جهانی :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۸ارديبهشت

با شروع مسابقات جام‌جهانی در 12 ژوئن، به مدت یک ماه شاهد جذاب ترین مسابقات فوتبال خواهیم بود. اما این رویداد نیز همچون رویداد‌های دیگر، علاوه بر متن یک سری حواشی نیز دارد. یکی از آن‌ها که اتفاقاً کاملاً به ما گرافیست‌ها مربوط می‌شود، طراحی لباس‌های تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی است. در این مطلب نگاهی داریم به طراحی لباس تیم‌های حاضر در جام جهانی 2014 برزیل.

طراحی لباس‌های جام‌جهانی در سلطه‌ی چند برند معروف است: نایک پیراهن 10 تیم را طراحی و تولید کرده است؛ آدیداس و پوما نیز به ترتیب اسپانسر  9 و 8 تیم هستند. برندهای بوردا، ماراتن، ال اشپرت، جوما و لوتو نیز هرکدام اسپانسر یکی از تیم‌ها هستند. هر یک از این برندها سعی کرده‌اند بهترین لباس را برای میلیون‌ها طرفدار فوتبال در سراسر جهان طراحی و تولید کنند.

 

1. برزیل

برزیل می‌خواهد ششمین قهرمانی خود را در تابستان امسال و در خانه‌ی خود جشن بگیرد. بنابر‌این طبیعی است که نهایت تلاشش را برای بهترین طراحی لباس انجام دهد. پیراهن زرد برزیل، بیش از یک پیراهن است. این پیراهن نمادی از غرور و اشتیاق ملی است. الگوی جدید یقه، راحتی بیشتری را برای حرکت ایجاد می‌کند.

 

پیراهن دوم برزیل، نوارهایی را در خود دارد که با دایره‌ها و لوزی‌های کوچکی ایجاد شده‌اند و نمادی از پرچم برزیل هستند.

 

پیراهن سوم برزیل نیز، بزرگداشتی است برای پراکندگی‌ها و پویایی‌های طبیعی و فرهنگی برزیل.

 

2. اسپانیا

پیراهن قرمز و طلایی اسپانیا نمایش‌دهنده‌ی اشتیاق و موفقیت در زمین بازی و اشتیاق طرفداران برای تداوم موفقیت است. بقیه اجزای لباس اسپانیا نیز همگی قرمز همراه با خط‌های سه‌گانه طلایی آدیداس هستند. برای اولین بار، بازیکنان اسپانیا سرتاپا قرمز پوش می‌شوند.

 

پیراهن دوم اسپانیا، ترکیبی از تاریکی و روشنی است و تا به حل از چنین ترکیبی استفاده نشده است.

این ترکیب سیاه و فسفری، از فرهنگ شاد، سرزنده و اجتماعی اسپانیا الهام گرفته‌شده است.

 

3. پرتغال

پیراهن اول پرتغال، به رنگ قرمز تیره است که خطوطی از قرمز روشن با ضخامت‌های متغیر روی نیمه‌بالایی و آستین‌های آن درج شده‌اند. این تغییر اندازه نوارها، موجب یک ظاهر پرانرژی می‌شود و حس نشاط و سرعت را ایجاد می‌کند. یقه‌ها و سرآستین‍ها هم به رنگ قرمز تیره هستند و به یک خط سبز منتهی می‌شوند. در داخل یقه نیز نمادهایی از تاریخ دریانوردی پرتغال وجود دارد.

 

پیراهن دوم پرتغال نیز طوری طراحی شده است که یک ظاهر درخور و مناسب به بازیکنان پرتغال بدهد. نام‌ها و شماره‌های پشت پیراهن نیز از خطوط قدیمی پرتغال الهام گرفته‌شده‌اند تا فونتی ایجاد شود که علاوه بر امروزی بودن نگاهی نیز به گذشته‌ی پرتغال داشته باشد.

 

4. ایتالیا

پیراهن آبی‌رنگ ایتالیا با لوگوی برجسته‌ی پوما، یکی از پیراهن‌های کلاسیک این دوره محسوب می‌شود. همین جزئیات کم، موجب تفاوت آن با بقیه شده‌است.

 

پیراهن دوم ایتالیا نیز با خطوط آبی در زمینه سفید ظاهری زیبا به آن داده است.

 

5. آلمان

یکی دیگر از پیراهن‌های متفاوت این دوره از مسابقات. پیراهن اصلی با رنگ سفید، ساده و سنتی است. به گفته یورگن رنک، طراح ارشد بخش فوتبال آدیداس، شرت‌های سفید آلمان، نماد بازی روان و ظریف این تیم را بازنمایی می‌کند. سایه‌های مختلف از رنگ قرمز نیز نشان‌دهنده‌ی پرچم آلمان است.

 پیراهن دوم یه رنگ سیاه و قرمز، قدرت حمله‌ی تیم آلمان را به رخ می‌کشد. به گفته‌ی یورگن رنک، این پیراهن نمادی از جامعه‌ی مد محور آلمان و آزادی و تن به قیدها ندادن جوانان این کشور است.

 

6. آرژانتین

نمایان‌ترین نماد اشتیاق آرژانتینی‌ها، تیم ملی آرژانتین، و مهمترین نماد یک ملت، پرچم، گرد هم آمده‌اند تا پیراهن تیم ملی آرژانتین خلق شود. برای اولین بار، نوارهای  آبی آسمانی روی پیراهن حالتی انعکاس گونه دارند که حالت یک پرچم بر فراز یک استخر را در حلی که در معرض وزش باد است انتقال می دهد.

 

در طراحی لباس دوم تیم ملی آرژانتین، از تن های مختلف رنگ آبی استفاده شده است. لوگوی فدراسیون فوتبال آرژانتین نیز با رنگ طلایی درج شده است تا درخشش فوتبال آرژانتین را نمایان‌تر کند.

 

7. هلند

پیراهن تیم ملی هلند نیز به صورت کلاسیک، تمام نارنجی طراحی شده است و از یقه‌ی نسبتاً مدرنی بهره می‌برد. در قسمت داخلی سرآستین‌ها نیز نوارهای سفیدی وجود دارد که بازیکن می‌تواند آن‌ها را به بیرون برگرداند.

 

پیراهن دوم

در این پیراهن از الگوهای هندسی شبیه تابلوهای هشدار کنار جاده استفاده شده است که هرچه پایین‌تر می‌آییم پررنگ‌تر می شود. این پترن درخشش و عمقی دارد که نماد اهمیت آب در زندگی مردم هلند و طبیعت این کشور دارد.

علاوه بر این، آبی نماد خانواده سلطنتی و رنگ صلیب داخل پرچم این خانواده نیز هست.

این طرح، همچنین فوتبال پویای هلند را نیز به تصویر می‌کشد.

 

8. مکزیک

پیراهن جدید تیم ملی مکزیک از دو نوع رنگ سبز بهره می‌برد تا یک پیراهن خاص خلق کند. دو نوار شکسته قرمز و سفید نیز روی سینه‎ی پیراهن درج شده‌اند. لوگوی فدراسیون فوتبال مکزیک نیز در وسط پیراهن درج شده است تا قدرت و غرور ملت مکزیک را نمایان کند.

 

پیراهن دوم تیم مکزیک نیز ترکیب خلاقانه ای از رنگ قرمز و سیاه است. این نوع ترکیب رنگ اولین بار در فاصله جام‌های جهانی 1930 اروگوئه تا 1958 سوئد استفاده می‌شد. این ترکیب رنگ، اتحاد، و روح مبارزه‌طلبانه مکزیک را که در رنگ قرمز پرچم مکزیک نهفته است نمایش می‌دهد. رنگ سیاه نیز در نوارهای یقه، سرآستین‌ها و خطوط سه‌گانه آدیداس دیده می‌شود. شرتهای سیاه و جواب‌ها قرمز نیز تکمیل‌کننده‌ی این لباس هستند.

 

9. فرانسه

در این پیراهن کلاسیک، تیم طراحی زمان زیادی را صرف کردند تا یقه‌ای بیافرینند که در عین زیبایی، راحت باشد.

 

پیراهن دوم نیز از یک یقه‌ی ایستاده بهره می‌برد و در داخل یقه نیز خطوط آبی، سفید و قرمز به عنوان پرچم فرانسه حضور دارند.

 

10. ژاپن

پیراهن تیم ژاپن در جام جهانی 2014، نمادی از یک اتحاد به قصد پیروزی است. در سمت چپ سینه، 11 خط از زیر نشانه بیرون آمده‌اند که اتحاد 11 بازیکن و حرکت آن‌ها از حلقه‌ای که در ابتدای بازی تشکیل می‌دهند به سمت جایگاشان در زمین را نشان می دهد.

 

در پیراهن دوم نیز همین بحث اتحاد وجود دارد. به علاوه با این رنگ، نشاط بیشتری به بیننده منتقل می‌شود و بازیکنان در زمین مشخص تر خواهند بود.

 

11. انگلیس

پیراهن سفید تیم ملی انگلیس، خطوطی عمودی را در خود پارچه دارد و تکه های ساتن نیز روی شانه نیز درخشش خاصی به این پیراهن داده است.

 

پیراهن دوم انگلیس نیز از لحاظ نوع پارچه و خطوط روی آن، همانند پیراهن نوع اول است. البته ساتن‌های روی شانه را ندارد و یقه‌ی آن نیز متفاوت است.

 

12. ساحل عاج

پیراهن های یکپارچه نارنجی و سبز ساحل عاج با ترکیب طرح‎های بومی افریقایی روی شانه‌ها و پهلوها، به همراه فیلی که به عنوان نماد فوتبال ساحل عاج روی قسمت چپ سینه درج شده است، این پیراهن را مختص بازیکنان ساحل عاج کرده است.

 

13. یونان

پیراهن‌های ساده و زیبای یونان با زمینه ساده و نوارهای سفید و آبی روی سرآستین‌ها و یقه به همراه فرم چهارگوش نماد فوتبال یونان در سمت چپ سینه یکی از بهترین طراحی‌های این دوره از مسابقات است.

 

 

14. ایالات متحده امریکا

پیراهن اول ایالات متحده، با زمینه سفید و استفاده از رنگ‌های پرچم امریکا، در عناصر روی پیراهن و خطوط سرآستین و یقه و همینطور مثلث حاوی ستاره در پشت یقه، حسن وطن دوستی را در آمریکایی‌ها بر خواهد انگیخت.

 

پیراهن دوم ایالات متحده نیز با سه نوار پهن به رنگ‌های پرچم آمریکا، همان حس وطن پرستی را القا می کند. رنگ قالب نیز در ایت پیراهن قرمز است.

 

15. روسیه

الگویی که بر روی پیراهن اول تیم روسیه نقش بسته است، نمادی از فتح فضا توسط این کشور است. دیگر المان‌های روی این پیراهن به نسبت ساده، نوارهای سه‌گانه آدیداس و پرچم روسیه بر روی هر دو آستین است.

 

طرح روی پیراهن دوم اتمسفر کرده زمین را به نمایش می‌گذارد و باز هم به یوری گاگارین، اولین انسانی که به فضا رفت، اشاره دارد.

 

16. سوئیس

در پیراهن اول سوئیس، نشانه پرچم سوئیس روی سینه و عبارت فرانسوی سوئیس در قسمت بالایی پشت پیراهن حک شده است.

 

پیراهن دوم با رنگ زمینه سفید در نوع یقه و علامت صلیب روی سینه با پیراهن اول تفاوت دارد.

 

 

17. ایران

پیراهن اول تیم ایران، مثل همیشه با زمینه‌ی سفید طراحی شد و نوار قرمز دوتکه و یقه‌ی سبز و سرآستین‌های سبز و قرمز به عنوان رنگ‌های دیگر پرچم ایران، به آن اضافه شدند. به پاسداشت یوزپلنگ آسیایی، یک تصویر یوزپلنگ نیز در قسمت پایینی این پیراهن درج شد.

 

زمینه‌ی پیراهن دوم قرمز رنگ است و یقه و سرآستین‌های آن به رنگ سبز هسند و همان طرح یوزپلنگ در اینجا نیز اجرا شده است.

18. الجزایر

بازیکنان تیم ملی الجزایر در مسابقات جام جهانی 2014 برزیل ، پیراهنی برتن خواهند کرد که یکی از هوشمندانه ترین طراحی های این دوره از مسابقات را به خود اخصاص داده است. پیراهنی با رنگ روشن و نوارهای سبز رنگ بر روی یقه و آستین ها که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

 

روباه های فنک ، در دیدارهایی که قرار است به عنوان مهمان بازی کنند،پیراهنی با رنگ سبز روشن و نوارهای سفید برتن خواهند کرد که در نوع رنگ بندی ، متضاد پیراهن اول محسوب میشود.

 

19. استرالیا

طراحان این لباس ها ، عملکرد بسیار خوبی در ابداع و خلاقیت از خود بروز داده و دقت زیادی بر جزئیات پیراهن داشته اند بطوریکه با نگاه به این پیراهن ، علاوه بر زیبایی و چشم نوازبودن ، روح پیشگام تیم ملی استرالیا در سال 13974 در ذهن ها نقش که  نوعی ادای احترام به پیشکسوتان و بازیکنان تیم ملی استرالیا درسال 13974 نیز می باشد.

 

20. بلژیک

پیراهنی که بازیکنان تیم ملی بلژیک در مسابقات جام جهانی بر تن خواهند کرد.

پیراهنی با رنگ قرمز روشن و خیره کننده که زمینه ی آن با نشان بلژیک تزئین شده است.این طرح با نوارهای نازک زرد و مشکی بر روی آستین و یقه ، و نشان هایی در بالای پیراهن جزو ساده ترین و زیباترین پیراهن های این دوره محسوب میشود.

 

و در لباس دوم این تیم ،زمینه ی روشن به زمینه ی تیره تغییر رنگ داده و نوارهای ضخیم و کوتاه روی پیراهن به نوارهایی مورب و بلندتر که از نزدیک شانه به سمت پایین کشیده شده اند ، تبدیل میشوند.

 

پیراهن سوم این تیم هم ، همان طراحی مدرن خود را حفظ کرده و نسبت به پیراهن اول فقط تغییر رنگ داده است.

 

21. بوسنی و هرزگوین

تیم ملی بوسنی و هرزه گوین ، برای اولین در تاریخ کشور خود ، در مسابقات جام جهانی شرکت خواهد کرد. با کمی دقت بر روی طراحی لباس های این تیم ، می توان گفت تقریبا هیچ نکته ی مجذوب کننده ای دیده نمی شود و سادگی بیش از حد این لباس ها کمی از زیبایی و منحصربه فرد بودن آنها کاسته است.  

  

22. کامرون

طراحی فشرده و نسبتا شلوغ پیراهن تیم ملی کامرون ، از ویژگی های خاص آن می باشد.شیرهایی که به عنوان تکسچر در این پیراهن دیدهمی شوند ، ظاهری زیباتر و منحصر به فرد را به آن بخشیده اند.

لوگوی پوما در وسط این لباس ها و بر روی دو آستین خود نمایی میکنند.

رنگ تیره ی پیراهن اول این تیم ، در پیراهن دوم به رنگ زرد تبدیل شده و در بقیه ی المان ها تغییری دیده نمی شود.

این تغییر رنگ سبب کمتر به چشم آمدن طرح زمینه ی این لباس گشته است.

 

23. شیلی

از ویژگی های پیراهن تیم ملی شیلی ، گرمای رنگ قرمزی است که به چشم می خورد.گربه های پوما روی سینه و دو شانه ی این لباس خود نمایی میکند.

 

تغییر رنگ پیراهن دوم  همان سادگی را همراه دارد.

 

24. کلمبیا

پیراهن رسمی تیم ملی کلمبیا در جام جهانی 2014 برزیل که بصورت اختصاصی برای هواداران این تیم هم طراحی شده است.

رنگ اصلی این پیراهن زرد انتخاب شده که با خطوط مورب و آرم آدیداس و فدراسیون فوتال کلمبیا تزئین شده است.

در پیراهن دوم خطوط مورب کاسته شده و رنگ زرد به سرخابی تغییر یافته است.

 

25. کاستاریکا

پیراهن تیم ملی کاستاریکا با ترکیب رنگ قرمز-آبی و استفاده ی جزیی از رنگ سفید در حاشیه ها ، طراحی نسبتا زیبا و ساده ای را به خود اختصاص داده است.

نوار آبی روی پیراهن ، قسم اصلی این طرح محسوب می شود.

در طراحی این لباس و انتخاب نوشته های روی آن ، سعی شده به نزدیک بودن مردم و تیم ملی این کشور به یکدیگر اشاره کند.

 

این ترکیب رنگ در لباس دوم تیم کاستاریکا به قرمز-سفید با حاشیه های آبی تبدیل شده است.

 

26. کرواسی

طرح پیراهن های تیم ملی کرواسی ف الهام گرفته از اولین مسابقه ی کرواسی به عنوان یک کشور مستقل با کشور آمریکا در سال 1990 است.در طراحی این لباس ، سعی شده قدمت و نوآوری توامان با یکدیگر به نمایش گذاشته شود.

 

لباس دوم این تیم ، با طرحی کاملا متفاوت به نمایش گذاشته شده است.نوارهای شطرنجی بر روی شانه ها ، تنها المان باقی مانده از پیراهن اول است.

 

27. غنا

ستاره های سیاه غنا در جام جهانی برزیل ، این لباس ها را برتن خواهند کرد.

تیم ملی غنا ، برای راه یافتن به مسابقات جام جهانی ، از گروه سختی جان سالم به در برد و از آنجایی که در دو دوره گذشته بازی خوبی را به نمایش گذاشته اند ، این بار تشنه ی یک نتیجه ی بهتر برای کشورشان هستند.

از ویژگی های طراحی لباس این تیم می توان به سادگی کلی و طراحی های شاخص در قسمت یقه و آستین ها اشاره کرد.

در این طراحی لوگوی پوما و فدراسیون فوتبال غنا بالای سینه ها قرار گرفته اند.

 

در لباس دوم تیم غنا ،علاوه بر تغییر رنگ به قرمز ، زمینه ی نسبتا شلوغی به این طرح اضافه شده است و نوارهای روی شانه و آستین ها به طرح های ستاره تبدیل شده اند.

 

28. هندوراس

حرف بزرگ H  که بر روی سینه ی چپ قرار گرفته است نشان دهنده ی 5 ستاره ی پرچم این کشور و کلمه ی هندوراس است.

 

29. نیجریه

پیراهن تیم ملی نیجریه در جام جهانی ، دارای دونشان بر روی سینه ها که یکی مربوط به فدراسیون فوتبال نیجریه و دیگری شرکت تولیدکننده ی لباس این تیم یعنی آدیداس می باشد.رنگ شاداب و با نشاط لباس این تیم از ویزگی های مهم طراحی آن محسوب می شود.

نوارهای سه خط برروی شانه ها ، در لباس دوم این تیم نیز به چشم می خورد با این تفاوت که در لباس دوم این خطوط به شکل متضاد نسبت به لباس اول به رنگ سبز روشن تغییر یافته اند.حالت یقه ها از عوامل دیگر تاثیرگذار بر زیبایی ظاهری این لباس ها می باشد.

 

30. کره جنوبی

برای تیم ملی کره جنوبی ، با لباس های بسیار ساده و کم المان مواجه هستیم.دو خط مورب بر روی شانه ها ، بزرگترین شاخص طراحی این لباس ها می باشند.

از ویژگی های ظاهری دیگر این لباس که در زیبایی آن بی تاثیر نبوده ، می توان به مدل یقه ها اشاره کرد.

بین لباس اول و دوم این تیم تفاوت چندانی به غیر از تغییر رنگ به چشم نمی خورد.

 در لباس دوم علاوه بر تغییر رنگ محسوس ، شاهد اضافه شدن نوارهایی فسفری رنگ بر روی سینه هستیم که زیر آرم ها خودنمایی میکنند.

 

31. اروگوئه

رنگ آبی روشن استفاده شده برای لباس تیم ملی اروگوئه ، علاوه بر نمایش نماد این کشور ، آرامش خاصی را به بیننده القا میکند.

از ویژگی های طراحی این لباس می توان به نوارهای روی آسین ها و یقه آن اشاره کرد.

 

در لباس دوم نیز این نوارها به چشم می خورد با این تفاوت که رنگ کلی لباس دارای تضاد با لباس اول می باشد.بدین معنا که رنگ زمینه و المان ها با یکدیگر جابجا شده است.

 

32. اکوادور

لباس اول تیم ملی اکوادور با رنگ غالب زرد، در میانه‌ی خود طرحی مانند تابلوهای هشدار کنار جاده‌ها را دارد. البته خطوط این نشانه‌ها خیلی مشخص و واضح نیستند. بخش‌هایی از این پیراهن نیز به رنگ قرمز و آبی درآمده است تا نمادی از پرچم اکوداور باشد.

 

طراحی پیراهن دوم همانند پیراهن اول است. فقط جای رنگ آبی و زرد عوض شده است.

 

 

نظرتان را راجع به پیراهن‌های تیم‌های مختلف و به طور ویژه تیم ملی کشورمان با ما و دوستانتان در میان بگذارید.

نظرات  (۱)

سوتی در این حد؟

8. مکزیک

پیراهن جدید تیم ملی مکزیک از دو نوع رنگ سبز بهره می‌برد تا یک پیراهن خاص خلق کند. دو نوار شکسته قرمز و سفید نیز روی سینه‎س پیراهن درج شده‌اند. لوگوی فدراسیون فوتبال برزیل نیز در وسط پیراهن درج شده است تا قدرت و غرور ملت مکزیک را نمایان کند.

راستی این لباس، مثل لباس استقلال توی دربی قبلی نیست؟

پاسخ:
پیراهن مکزیک در این تصویر هم به دو رنگ است، شاید به دلیل تنظیمات نمایشگر شما درست دیده نشده است.

پیراهن‌های برزیل و مکزیک در سایت‌های فیفا، آدیداس و نایک چک شدند و در اون سایت‌ها هم به هیمن شکل بودند.

ممنون از تذکر شما

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی