با این دوازده راه‌کار، طراح بهتری خواهید شد :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۱خرداد

گاهی مشکل ما در کار کردن و طراحی عدم داشتن دانش لازم نیست بلکه خیلی بیشتر از آنچه نیاز داریم می‌دانیم اما باز جایی از کار می‌لنگد! در زمینه طراحی گرافیک بخشی از علاقه مندان و گرافیستان ما دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها، هنرستان‌ها و یا مدارس هنر می‌باشند و بخشی دیگر از علاقه مندان کسانی بودند که به علت علاقه به این رشته بصورت غیر آکادمیک به دنبال آموختن بوده اند، هر دو این گروه‌ها آموخته‌های بسیاری دارند اما شاید از بخش بیشتری از آن استفاده نمی‌کنند یکی از علل این اتفاق فاصله گرفتن دوران آموزش و کار است، به هر حال مطالبی چون مقاله‌ی حاضر می‌تواند در بازگو کردن و یادآوری این مباحث کمک بسیاری کند. امروز این مقاله را بخوانید و سعی کنید حداقل از یکی از این راه‌کارها در کار خود بهره ببرید.

 

1-استفاده از گرید (grid) را بیاموزید

ساخت یک لی‌آوت با طراحی متعادل و متوازن، یا به صورت چاپی و یا به صورت شبکه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌ها، یکی از مشکل‌ترین و دشوارترین مهارت‌های طراحی است. این مساله را می‌توان با استفاده از گرید به سرعت حل کرد: گرید یک رویکرد سیستماتیک و سازمان یافته در ساخت لی‌آوت‌ها است که به کارگیری آن، روش آزمون و خطای متداول را کنار می‌گذارد.

بوم خود را به طور مساوی به چندین قسمت که با سطر و ستون‌هایی مشخص شده‌اند، تقسیم کنید. حالا آن‌ها را به عنوان راهنمایی برای کار هنری خود بکار برید. برای مشاهده صورت عملیاتی شده این روش به  www.thegridsystem.org بروید و روی دکمه “Show Grid”  در گوشه سمت راست و بالا کلیک کنید.

به این ترتیب، در حالی‌که اجازه تصمیم گیری درباره لی‌آوت‌های خود را به راهنمای grid داده‌اید، قادر خواهید بود بر بخش خلاقانه طراحی خود یعنی مفهوم، تایپوگرافی و جو‌کار تمرکز داشته باشید. مهمتر اینکه احساس نگرانی برای پروژه طراحی بعدی خود نخواهید داشت، چرا که وقتی یکبار grid طراحی خود را بسازید، گزینه‌های لی‌آ‌وت بلافاصله ظاهر می‌شوند.

در اینجا منابع خوبی به منظور شروع کار برای شما آورده‌ایم:

 

2-برای انتخاب بهتر فونت‌ها، از فن‌آوری روز استفاده کنید.

معمولاً چگونه درباره فونت لوگوها تصمیم‌گیری می‌کنید؟ بیشتر مواقع نام شرکت مورد نظر را در فونت پیش فرض خود تنظیم و سپس جسته و گریخته، به سراغ مجموع برنامه‌های تایپی خود می‌روید تا یک گزینه با ظاهری مناسب را بیابید. طراحان با تجربه‌تر می‌دانند که کدام طرح‌حرف را می‌خواهند، بنابراین مستقیماً به سراغ آن می‌روند. اما مشکلاتی فراروی هر دو رویکرد قرار دارد. اول اینکه انتخاب‌های شما به فونت‌های روی رایانه محدود شده است، و مشکل دیگر این است که از فن‌آوری‌های در دسترس و رایگان استفاده نمی‌کنید. این فن‌آوری‌ها در دنیای طراحی امروز که با سرعت زیاد در حال تغییر است، بسیار مهم‌اند .

بخش tag (برچسب) را در Myfonts.com ببینید.

در پروژه‌های بعدی خود به لینک MyFonts.com tag section رجوع کنید. کلمه‌ای که بهترین توصیف از سبک مورد نظر شما است، را بردارید یا از جعبه جستجو،   در گوشه سمت راست و بالایی برای تایپ یک بر چسب استفاده کنید.

آرایه‌ای از طرح‌حرف‌ها به شما ارائه خواهد شد که همزمان با سبک مورد جستجوی شما هماهنگ شده و امکان تایپ نمونه متن مورد نظرتان را فراهم خواهد کرد. برای نمونه می‌توانید برچسب "رستوران" را بردارید، نام رستوران را در جعبه نمونه متن تایپ کنید و بلافاصله فونت‌های مناسبی برای پروژه خود بیابید.

3-با استفاده از مولد‌های (تولید کننده‌های) رنگی، پالت‌های مختلفی را کشف کنید.

ما بر پایه عادت‌هایمان زندگی می‌کنیم و بیشتر ما ترکیب‌های رنگی خاصی را بارها و بارها استفاده می‌کنیم. به این موضوع اعتقاد داشته باشید یا نه، این انتخاب‌ها غالباً تحت تاثیر پیش فرض‌های نرم افزاری هستند- توجه کنید که بیشتر طرح‌های وکتور از رنگ‌های پیش فرض در Adobe Illustrator استفاده می‌کنند.

Adobe Kuler   امکان کشف و به اشتراک گذاشتن ترکیب‌های رنگی زیبایی را برای شما ایجاد کرده است.

 ساده‌‌ترین راه برای کنار گذاشتن این عادت استفاده از مولدهای رنگی آن‌لاین نظیر Adobe Kuler است. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا در میان هزاران ترکیب رنگی بسیار زیبا جستجو کرده و سپس آن‌ها را با فرمت ASE که به سادگی بر روی هر کاربر Adobe قرار می‌گیرد، ذخیره کنید. (نکته: برای ذخیره رایگان، ابتدا باید آن‌ها ثبت کنید.)

روش مناسب دیگر این است که یک پلت را از عکس و تصاویر بسازید. این روش زمانی که دستور شما، تصاویر یا عکس‌های الزامی خاص خود را دارد یا وقتی که رنگ‌های درون یک تصویر را واقعاً دوست دارید، بسیار مفید و کاربردی خواهد بود. عبارت Color palette generator را از cssdrive.com بیآزمایید که پلت‌های CSS و Photoshop palettes را مستقیماً از تصاویر شما خواهد ساخت.

4- روایتگری یک داستان با طراحی

یک طراحی خوب، بر پایه ارتباطات بیشتر و تزئینات کمتر استوار است. آنچه که یک طراح را مشهور و موفق می‌کند، توانایی خلق یک کار قشنگ و زیبا نیست. در واقع هنر طراح، توانایی فرستادن یک پیام و اشاره موثر و دقیق به یک موضوع می‌باشد.

توصیف موضوعات مرتبط به محیط زیست دشوار است، اما تصویر فوق که مثال کلاسیک از مجموعه تبلیغات WWF است، روایتگری بسیار خوبی در خود دارد.

بهترین راه فراگیری این مهارت، مطالعه تکنیک‌های تبلیغاتی است. تبلیغات می‌تواند به شما درباره قیاس‌ها و شباهت‌ها، استعاره‌ها و کنایه‌ها، و دیگر ابزارهای خلاقانه، آموزش داده و به این ترتیب به شما در ایجاد طراحی‌های متقاعد کننده و ترغیب کننده کمک کند.

برای دیدن مثال‌هایی در این حوزه، لینک post from Alex Bigman را ببینید و یا عنوان‌های مرتبط را از AdCracker.com بدست آورید.

5- افکار جدید و ناگهانی خود را با مداد روی کاغذ بیاورید.

آغاز طراحی یک پروژه، درون Photoshop  یا Illustrator به دلایل بسیاری می‌تواند با موانع و مشکلات جدی روبرو شود که بهترین آن‌ها کاهش خلاقیت است.

Jon Hicks طراح آیکون برجسته که برای MailChimp، Shopify  و new Skype emoticons است، همیشه پیش طرح‌های خود را با مداد رسم می‌کند.

برنامه‌های طراحی، گزینه‌ها و ایده‌های طرح را برای شما نمی‌سازند، اما با یکبار اجراء می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید.

چنانچه از این برنامه‌ها در مرحله ایده پردازی استفاده کنید، سرعت کار شما به طور باور نکردنی کاهش می‌یابد. (چرا که باید به کلیک‌ها، نقاط، دکمه‌‌ها، میزان‌ها و ... توجه کنید ، در حالیکه در رسم پیش طرح با مداد به هیچ یک از این موارد نیاز ندارید). همچنین در طراحی با رایانه ممکن است به بازی با رنگ‌ها و افکت‌ها مشغول شوید در حالیکه روی کاغذ توجه شما را کاملاً به ایده‌هایتان متمرکز است.

6-هرگز روی یک ایده واحد تمرکز نکنید

یک سوال؟ وقتی هنوز طرح بدی ندیده‌اید، چطور می‌توانید طرحی را خوب بدانید؟

پاسخ: هنوز هم سادترین اشتباه که بسیاری از طراحان نیز به آن دچار می‌شوند ، تمرکز روی اولین ایده‌ای است که به ذهنشان می‌آید.

Mario Ocon قبل از اینکه به طرح نهایی خود برای Thomas & Gray  برسد، شش ایده مختلف را طراحی کرده بود.

همیشه سه ایده کاملاً متفاوت را برای پروژه خود ایجاد و طراحی کنید. مهم نیست که این کار، چقدر دشوار و طاقت‌فرسا به نظر می‌آید. این کار نه تنها، به عنوان یک عادت عام و کلی خوب است، بلکه امکان مقایسه و تفکیک طرح خوب را از طرح بد نیز فراهم می‌آورد.

7-از رویکرد RIS در پیشبرد تصمیمات طراحی خود استفاده کنید

RIS  ، مخفف واکنش -تصویر سازی- راه حل (Response – Imagery – Solution) می‌باشد که یک سیستم 3 مرحله‌ای به منظور رسیدن به طراحی‌های بسیار تاثیرگذار است.

این روش در بخش‌های طراحی پیچیده‌تر نظیر بروشورها، وب سایت‌ها و پوسترها کارایی بیشتری دارد، اما می‌توان از آن برای القاء مفهوم در لوگوها نیز استفاده کرد. 

به منظور استنباط احساس آرامش و خوش‌گذارنی، Four Seasons از تصویر سازی، رنگ‌ها و الگوها و فونت‌هایی استفاده کرده است که این احساسات را برمی‌انگیزد.

باید کار خود را در سه بخش جداگانه انجام دهید:

واکنش: می‌خواهید چه احساس و ادراکی را با طراحی خود برانگیزید؟ مثلاً اگر برای وب‌سایتی که پاتوق اسکی سواران محبوب و معروف است طراحی می‌کنید، باید بتوانید احساس شادی و شور را در آن ایجاد کنید. علاوه بر این حالت تجمل و با کلاسی را نیز باید در وب سایت خود نشان دهید.

تصویر سازی: چه تصویر و المانی می‌تواند یک واکنش خاص را برانگیزد؟ در اینجا به رنگ‌ها، بافت‌ها، عکس‌ها، الگوها و فونت‌ها فکر کنید. برای مثال مربوط به پاتوق اسکی، احساس شادی و شور را می‌توان با تصاویر شوخی و بازی افراد به هنگام اسکی سواری برانگیخت. احساس تجمل و با کلاس بودن را را نیز می‌توان با نوشتن تیتر با حروف بزرگ و سریف، قاب مشکی-نقره‌ای و حتی پس زمینه‌ای با بافت متفاوت ایجاد کرد. در این مرحله بهتر است که mood board هم ایجاد کنید، که البته خیلی هم ضرورت ندارد.

راه حل: مفهوم کلی طراحی را بر پایه تصویر سازی خود ایجاد کنید و ببینید که مردم احساسی را که شما در پی القاء آن هستید، متوجه می‌شوند.

8-نسخه کاور شده ای از یک طرح معروف و محبوب را بسازید.

در حالت کلی، کپی کردن و تقلید، برای رسیدن به هدف درست نیست، اما ابزار آموزشی بسیار خوبی در مراحل اولیه و آغازی کار می‌باشد. مثلاً بسیاری از خوانندگان به تمرین مهارت‌های خود با خواندن روی نسخه‌های کاور شده آهنگ‌های معروف می‌پردازند. کسب این مهارت ساده است. طرح وب سایت، پوستر یا لوگویی را که واقعاً دوست دارید، پیدا کرده و سپس برای دوباره ساختن آن تا حد امکان تلاش کنید. می‌توانید نسخه‌ای همانند آن را بسازید یا اینکه آن را به منظور انعکاس سبک ویژه خود تغییر دهید.

نسخه‌های کاور شده بسیار زیادی از پوسترهای مرتبط با ارتش امریکا به دلیل معروفیت بسیار زیاد، دوباره سازی می‌شوند که بیشتر آن‌ها نیز عجیب و خندهدار هستند.

دوباره سازی یک طرح، حق شناسی شما را نسبت به کار اصلی سبب می‌شود و مهمتر اینکه مهارت‌های تکنیکی و خلاقانه شما را نیز گسترش می‌دهد.

که در نتیجه آن پاسخ سوالات زیر را خواهید دانست:

ساخت لی‌آوت‌ها چگونه و چرا انجام پذیرفته است؟ ترکیب فونت‌های بکار رفته چیست؟ چگونه یک بافت خاص ایجاد شده است؟ و در نهایت، طراح به منظور دستیابی به جزئیات دقیق و صحیح با چه چالش‌های تکنیکی روبرو بوده است؟

نکته: این تمرین تنها برای یادگیری است. هیچ وقت طرح‌های دیگران را برای ارائه در یک رقابت یا تحویل به کارفرما کپی نکنید.

9-محیط کار خود را هوشمندانه تزئین کنید.

طراحان به ایده نیاز دارند و دیوارهای سفید نمی‌توانند آن را به شما القاء کنند. هر چند ایجاد یک محیط کار نوعاً خلاق ، خوب است، اما منظور مورد نظر ما را فراهم نمی‌کند. چرا محیط کار خود را با آیتم‌های کاربردی و واقعی تزئین نکنیم؟

Lou Dorfsman طراح گرافیکی است که بیش از 40 سال برای CBS کار می کند. کار بسیار معروف وی با نام Gastrotypographicalassemblage کاری با عرض 35 فوت است که رستوران CBS با آن تزئین شده است.

مثلاً شما می‌توانید:

  • مجموعه فونت‌های خود را چاپ و آن را روی دیوار بچسبانید.
  • 20 ترکیب رنگی مورد علاقه خود را ایجاد کرده و پرینت آن‌ها روی سقف بچسبانید.
  • لی‌آوت‌های بروشورها و پوسترهای متداول را تنظیم کنید.
  • تخته وایت بردی بخرید و آن را برای رسم ایده‌های خود در حالت ایستاده بکار ببرید.

به این ترتیب محیط مهیج و محرکی را ایجاد خواهید کرد که علاوه بر جهت دهی به افکار و ایده‌هایتان، منابع و طرح حرف‌ها، رنگ‌ها و دیگر المان‌های مهم را در دسترس‌تان قرار می‌د‌‌هد.

10-بیشتر جستجو کنید.

وقتی اطلاعات کافی درباره موضوع طرح ندارید، ایده‌ها و فرصت‌های بسیاری را از دست می‌دهید. برای مثال، رقابتی که اخیراً من در آن شرکت کردم، ساخت یک کافه با طرحی الهام گرفته از سازه‌های دهه 1920 بود. مجموعه گزینه‌های متنوع و متفاوتی از آن دوره زمانی را در اختیار داشتم.  اما به طور کاملاً اتفاقی و عجیب، ساختمان معروفی را در شهر محل اقامت کارفرما پیدا کردم که تایپوگرافی‌ها و حجاری‌های برجسته‌ای از همان دوره تاریخی در آنجا دیده می‌شد. در نتیجه تصمیم به استفاده از طرح حرف‌های آن ساختمان در طراحی خود گرفتم. به این ترتیب، توجه کامل کارفرما و همه نگاه‌ها به طرح پیشنهادی من جلب شد. (در واقع همه کار  را  google انجام داده بود).

آیا پروژه شما طراحی برای یک کافه است؟ به سراغ تصاویر google بروید، “coffee ad”را تایپ کنید و ببینید مشتریان یک کافه به چه چیزهایی فکر می‌کنند؟

در اینجا پیشنهادهایی را درباره چگونگی جستجو در  googleپس از اینکه موضوع طراحی شما مشخص شد، ارائه می‌کنیم:

  • تاریخچه و محل پیدایش: مثلاً اگر می‌خواهید لوگویی را برای یک مغازه کاکائو فروشی طراحی کنید، عباراتی نظیر "تاریخچه کاکائو" یا "داستان‌های کاکائو" را جستجو کنید و ببینید مطلب جالبی پیدا خواهید کرد یا خیر.
  • تبلیغات صنعتی: به تصاویر گوگل بروید، سپس عبارت “X ad”  را جستجو کنید، X موضوعی است که در جستجوی اطلاعاتی برای آن هستید. به این ترتیب، نمونه‌هایی از تبلیغات صنعتی مورد نظر کارفرما را خواهید دید که دیدگاه و بینش خوبی را در خصوص زبان طراحی آن‌ها به شما می‌دهد.
  • محلی سازی: اگر محصولی که کارفرمای شما تولید می‌کند، محل خاص یا بازار جغرافیایی و محلی ویژه‌ای دارد، اطلاعات کافی در مورد محدوده جغرافیایی مورد نظر بدست آورید.
  • اطلاعات و تصاویر: عبارت مورد نظر خود را در google تایپ کنید و به دنبال آن کلمه facts را بیاورید، به این ترتیب، نتایجی به دست خواهید آورید که تحت عناوین و جداول ساده و همراه با اطلاعات واضح و دقیق مرتب شده‌اند. این روش دسترسی سریع‌تری را برای موضوعات نامانوس فراهم می‌آورد.

11-نقاشی و طراحی را فرابگیرید

نقاشی و طراحی، کار شما را خوب و با ارزش می‌کند، چرا که فقدان این دو عامل در کار یکی از اصلی‌ترین مشکلات طراحی است، که به بهترین صورت با تقویت مهارت‌های هنری پایه رفع می‌شود.

در Drawspace  ، 200 درس طراحی قابل چاپ و رایگان آورده شده است. حتی می‌توانید در دوره‌های آموزشی ثبت نام کرده و از راهنمایی اساتید نیز استفاده کنید.

وقتی نقاشی بلد نیستید، در مواردی مانند طراحی آیکون‌ها و لوگوها که به مهارت ترسیم و نقاشی نیاز دارید، در مسیرهای جنبی کار خود سرمایه گذاری کمتری خواهید داشت. امروزه، یادگیری نقاشی نسبت به گذشته بسیار ساده‌تر است، “learn to draw”  را در google تایپ کنید یا مستقیماً به لینک drawspace.com بروید.

12-(کپی) نوشتن را یاد بگیرید

غالباً طراحان از اهمیت مهارت‌های نوشتاری چشم پوشی می‌کنند، در حالیکه حجم زیاد پیام‌ها و مکاتبه‌ها نشان دهنده جایگاه نخست طراحی گرافیکی است.

بخشی از یک طراحی خوب به نوشتن وابسته است.

با وجود اینکه نویسندگان تبلیغات با بخش نوشتاری پروژه سر و کار دارند، اما دانستن اصول نوشتاری، مهارت الزامی برای هر طراح گرافیک حرفه‌ای است. کار خود را با متن‌های کوچک (توجه بیشتری به سبک نوشتاری خود در ایمیل‌ها داشته باشید) آغاز کنید، سپس به سراغ متن‌های اصلی‌تر بروید: برای شما که به دنبال پیشرفت سریع هستند، لینک  Copywriting 101 را معرفی می‌کنم.

 

 منبع:99designs.com

 

نظرات  (۱)

بسیار عالی بود. ممنون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی