آموزش: ساختن یک آسمان پر ستاره :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۱خرداد

در این آموزش، به شما آموزش خواهیم داد که چگونه یک آسمان شب را به سادگی با استفاده از فوتوشاپ پر از ستاره بنماییم. این آموزش همچنین با فوتوشاپ CC(Creative Cloud) بسیار سازگار است.

گرفتن یک تصویر پر ستاره با دوربین، مهارت بالایی می خواهد. اغلب در شهر منابع روشنایی دیگری وجود دارد در نتیجه نمی توان این ستاره ها را نمایان دید. چیزی که ما معمولا از آسمان می بینیم، آسمانی تاریک و خالی است اما ما در این آموزش به شما نشان خواهیم داد که چگونه به سادگی این آسمان را پر از ستاره کنیم. نتیجه ممکن است اخترشناسان و یا منجمان را دچار اشتباه نکند اما این تکنیک مشابهی است که اغلب برای ساخت یک پس زمینه پر ستاره در فیلم ها مورد استفاده قرار می گیرد. افکت به قدری واقع گرایانه است که به راحتی هر کس دیگری را دچار اشتباه می کند. این تصویری است که من از آن استفاده کردم.

 

تصویر اصلی

و اینجا تصویری نهایی اسمان شب پرستاره است.

افکت نهایی

بیایید شروع کنیم

گام اول: یک لایه خالی جدید اضافه کنید

زمانی که در فوتوشاپ این تصویر را باز کنید، اگر در پنل لایه ها بنگرید خواهید دید که به صورت Background Layer خواهد بود که تنها لایه ای است که در صفحه موجود است.

پنل لایه ها، تصویر اصلی را نشان می دهد

یک لایه ی جدید برای ستاره های مان اضافه کنید. بر روی New Layer در قسمت پایین پنل لایه ها کلیک کنید (دومین آیکون از سمت راست)

بر روی آیکون New Layer کلیک کنید

فوتوشاپ یک لایه جدید به نام Layer 1 بالای لایه پس زمینه اضافه می کند

لایه جدید اضافه شده است

گام دوم: لایه جدید را با مشکی پر کنید

ما نیاز داریم که لایه جدید مان را با مشکی پر کنیم، ما از دست Fill در فوتوشاپ استفاده می کنیم. به منوی Edit در بخش بالایی بروید و Fill را انتخاب کنید.

به Edit > Fill بروید

این جعبه Fill را باز می کند. در قسمت بالایی آپش Use را به Black تغییر دهید. در نیمه پایینی بخش Blending، مطمئن شوید که Mode در حالت Normal بوده و مقدار Opacity 100 درصد باشد (که آنها در حالت پیش فرض هستند)

آپشن Use را به حالت Black درآورید

زمانی که کارتان انجام شد، برای بستن اوکی نمایید، در این نقطه فوتوشاپ لایه را با مشکی پر خواهد کرد، موقتا تصویرمان مسدود می شود.

پر کردن لایه بالایی با مشکی، تصویر در لایه ی پایین را پنهان می کند

گام سوم: لایه را به یک Smart Object تبدیل کنید

در این لحظه، می خواهیم یک جفت از فیلترهای فوتوشاپ را به لایه ی مشکی اعمال کنیم، اما قبل از این کار، اجازه دهید که لایه را به یک Smart Object تبدیل کنیم. با این کار، فیلترهای ما به عنوان یک Smart Filter اعمال می شوند، که به ما اجازه می دهد تا بازگردیم و تنظیمات آنها را درصورت نیاز ویرایش نماییم. در حالی که Layer 1 را انتخاب کرده اید، (این لایه باید با آبی های لایت شده باشد) بر روی آیکون منوی کوچک در گوشه بالا و سمت راست پنل لایه ها کلیک نمایید.

کلیک کردن بر روی آیکون منو در پنل لایه ها

سپس در منوی ظاهر شده گزینه ی Convert To Smart Object را انتخاب نمایید.

انتخاب کردن گزینه مورد نظر

هیچ اتفاق خاصی برای تصویر نخواهد افتاد، اما یک آیکون Smart Object کوچک در گوشه راست و پایینی Preview thumbnail در پنل لایه ها ظاهر می شود. این علامت نشان می دهد که لایه ی ما در حال حاضر Smart Object است. (به شکل زیر توجه کنید)

گام چهارم: Add Noise Filter را اعمال کنید

ما آماده اعمال فیلترهایمان هستیم، و ما با Add Noise filter شروع می کنیم. به منوی فیلتر در بالای صفحه بروید، Noise را انتخاب کنید و سپس Add Noies را برگزینید.

به مسیر Filter > Noise > Add Noise بروید.

این کار باعث می شود که جعبه Add Noise باز شود. این فیلتر به طور پایه ای یک شاخه از دانه های سفید کوچک را اضافه می کند، نقطه های تک پیکسلی که لایه ی مشکی اضافه می شود. ما می توانیم تعداد نقاط اضافه شده را با استفاده از مقدار Amount کنترل نماییم. یک مقدار 25 درصدی در قسمت پایینی جعبه اضافه کنید. آپشن Distribution را در حالت Gaussian قرار دهید و آپشن Monochromatic را برگزینید که از هر رنگ دیگری به غیر مشکی و سفید در نویز جلوگیری می کند.

جعبه Add Noise

بر روی اوکی کلیک نمایید تا این جعبه بسته شود. فوتوشاپ لایه را با نویز پر می کند (نقطه های رندوم)

تصویر پس از اعمال فیلتر نویز

اگر شما به پنل لایه ها باز گردید، خواهید دید که فیلتر Add Noise زیر Layer 1 اعمال شده است.

پنل لایه ها که فیلتر اضافه شده را نشان می دهد

گام پنجم: فیلتر Gaussian Blur را اعمال کنید

حالا که ما مقداری نویز اضافه کرده ایم، نیاز داریم که مقداری آن را محو نماییم. این کار باعث می شود که نقاط مقداری پهن شوند و تعدادی از آنها به صورت خوشه درآیند. ما این کار را با استفاده از فیلتر Gaussian Blur فوتوشاپ انجام می دهیم. به منوی فیلتر باز گردید. Blur را انتخاب کنید و بعد از آن Gaussian Blur را برگزینید.

به مسیر Filter > Blur > Gaussian Blur بروید.

این کار جعبه Gaussian Blur را باز می کند. ما مقدار محو شدن را با استفاده از مقدار Radius کنترل می کنیم، شما می توانید به طور مستقیم یک مقدار را باز کنید یا اسلایدر را بگیرید و مقدار را افزایش یا کاهش دهید. مقداری که اینجا وارد می کنید وابسته به سایز تصویر است. به طور کلی، مقدار Radius بین 2 تا 6 پیکسل بسیار عالی کار می کند، مقدار 2 پیکسل برای تصاویر کوچک و 6 پیکسل برای مقادیر بسیار بزرگ، ایده آل است.

چیز خوب این است که، زمانی که ما فیلتر Gaussian Blur را به عنوان یک Smart Filter اعمال می کنیم، به راحتی می توانیم باز گردیم و یک مقدار جدید بدهیم. من یک مقدار 3 پیکسلی را انتخاب کردم.

مقدار Radius  را 3 پیکسل قرار دهید.

بر روی اوکی کلیک نمایید تا پنجره بسته شود و افکت اعمال گردد. اگر ما مجددا به پنل لایه ها نگاهی بی اندازیم متوجه می شویم که هر دو فیلتر به عنوان Smart Filter زیر L:ayer 1 قرار گرفته است.

هر دو فیلتر اعمال شده است

اگر شما تصمیم گرفتید که یک مقدار دیگر برای فیلتر در نظر بگیرید، کافی است بر روی کلمه های Gaussian Blur دو بار کلیک نمایید.

بر روی فیلتر دوبار کلیک نمایید.

این کار باعث می شود که پنجره فیلتر مجددا باز گردد. جایی که شما می توانید یک مقدار دیگر برای Radius در نظر بگیرید، مجددا عددی بین 2 تا 6 پیکسل با توجه به سایز تصویر. به راحتی اوکی نمایید تا پنجره بسته شود و تغییرات شما اعمال گردد.

شما می توانید این کار را هر زمان که خواستید انجام دهید، زیرا Smart Filter در فوتوشاپ مخرب نیست، به این معنا که هیچ تغییر دائمی بر روی تصویر اعمال نمی شود. استفاده از Smart Filter با افکت های ما به راحتی تنظیم پذیر شوند و آنها درست به نظر برسند.

گام ششم: یک Levels Adjustment Layer اضافه کنید

سپس، ما نیاز داریم که نواحی روشن از لایه نویز را روشن تر و نواحی تاریک را تاریک تر نماییم. این کار کم رنگی نویز محو شده را به ستاره های مان باز می گرداند. دکمه Alt را فشار دهید و نگه دارید و بر روی آیکون New Adjustment Layer در قسمت پایین پنل لایه ها کلیک نمایید.

کلیک کردن بر روی آیکون New Adjustment Layer در حالی که دکمه Alt/Options را نگه داشته اید

یک Levels Adjustment Layer از منوی ظاهر شده انتخاب کنید.

انتخاب کردن یک levels Adjustment Layer

فوتوشاپ پنجره New Layer را باز خواهد کرد. آپشن Use Previous Layer to Create Clipping Mask را با کلیک کردن درون مربع چک انتخاب کنید. این کار لایه تنظیمات تان را به لایه نویز زیر آن متصل می کند، به این معنا که هرکاری که ما با لایه Levels انجام می دهیم تنها بر روی لایه ی نویز تاثیر می گذارد. تصویر اصلی در لایه پس زمینه ، تاثیر نمی پذیرد. Ok نمایید تا پنجره بسته شود.

آپشن Use Previous Layer to Create Clipping Mask را انتخاب کنید

فوتوشاپ یک لایه levels جدید اضافه می کند به نام Levels 1. بالای لایه نویز. این لایه در قسمت راست با یک نشان گر کوچک در لایه زیر آن مشخص می شود. این به ما می گوید که این لایه به لایه نویز متصل شده است.

لایه Levels Adjustment بالای Layer 1 اضافه شده است.

گام هفتم: اسلایدر نقطه سفید و مشکی را تنظیم نمایید

کنترل ها و آپشن های لایه levels adjustment در پنل Properties ظاهر خواهد شد. در قسمت مرکزی پنل Histogram وجود دارد، یک گراف که به ما دامنه ی جاری تصویر را می گوید (یا در این مورد، دامنه ی لایه نویز) به طور مستقیم زیر هیستوگرام سه اسلایدر کوچک وجود دارد. اولی در قسمت چپ، با مشکی پر شده است، اسلایدر نقطه مشکی است. در قسمت راست که با سفید پر شده است، اسلایدر نقطه سفید است. اینجا یک اسلایدر خاکستری در وسط وجود دارد، منتها در این افکت، ما به آن نیازی نداریم.

اسلایدر نقطه مشکی (چپ) و نقطه سفید (راست)

بر روی اسلایدر نقطه سفید در قسمت راست کلیک کنید و آن را به سمت چپ بکشید. همان طور که می کشید، متوجه می شوید که نواحی روشن، روشن تر خواهند شد. اسلایدر را تا نقطه شروع هیستوگرام بیاورید. این کار نواحی سفید را تبدیل به سفید خالص می کند.

کشیدن اسلایدر سفید تا نقطه ابتدایی هیستوگرام

اینجا تصویری است که به آن خواهید رسید.

نقاط روشن، اکنون روشن تر هستند

سپس بر روی اسلایدر در قسمت چپ کلیک کنید و آن را به سمت راست بیاورید. همان طور که می کشید متوجه می شوید که نواحی تاریک از نویز تبدیل به مشکی خالص می شود. همان طور که می کشید، نویز به سوی تاریکی ناپدید خواهد شد. شما نیاز دارید تا مشکی را به سفید بسیار نزدیک کنید تا به یک نتیجه خوب برسید، همچنین شما باید مقداری با اسلایدرمقداری بازی کنید تا به بهترین افکت برسید.

کشیدن نقطه مشکی به سمت راست

اینجا افکت ستاره های من است. اینجا یک نکته مهم این است که اگر این افکت را برای پرینت درست می کنید، نیاز است که اسلایدر سفید و مشکی را مجددا تنظیم نمایید چرا که این به این صورت ستاره های بیشتری که شما نیاز دارید را نشان می دهد، و این به خاطر این است که در فرآیند چاپ تعدادی از افکت ها را از دست خواهید داد. اگر شما برای صفحه نمایش درست می کنید، نیازی به نگرانی ندارید.

افکت بعد از تنظیم اسلایدر نقطه مشکی

پیش از این نیز اشاره کردم که شما می توانید تمام فیلترهای اعمال شده را مجددا تنظیم نمایید. شا همچنین می توانید باز گردید و این اسلایدرهای نقطه مشکی و سفید را مجددا تنظیم نمایید. به سادگی بر روی لایه Levels Adjustment کلیک نمایید تا این لایه را فعال نمایید. (اگر قبل ازاین فعال نشده باشد) سپس اسلایدر ها را در پنل Properties حرکت دهید. درست شبیه به Smart Filter، این افکت کاملا قابل ویرایش است. هیچ تغیییر دائمی بر روی تصویر ایجاد نمی کند.

گام هشتم: یک لایه Hue/Saturation Adjustment Layer اضافه کنید

بیایید مقداری رنگ به ستاره ها اضافه کنیم، ما می توانیم این کار را با استفاده از یک لایه Hue/Saturation انجام دهیم. یک بار دیگر کلید Alt/Option را نگه دارید، و سپس بر روی آیکون New Adjustment Layer در زیر پنل لایه ها کلیک نمایید.

کلیک کردن بر روی ایکون New Adjustment Layer در حالی که کلید Alt/Option را نگه داشته اید.

بر روی لایه Hue/Saturation از لیست اعمال شده، کلیک نمایید

از منو Hue/Saturation انتخاب کنید

فوتوشاپ مجددا یک پنجره New Layer را باز می کند. همان طور که پیش از این انجام دادیم، آپشن Use Previous Layer to Create Clipping Mask را انتخاب کنید.

انتخاب کردن آپشن Use Previous Layer to Create Clipping Mask

اوکی کنید. فوتوشاپ یک لایه جدید Hue/Saturation به نام Hue/Saturation 1 بالای لایه Levels اضافه می کند. (من پهنای پنل لایه ها را بزرگ نمودم) این لایه تنظیمی جدید همچنین به لایه ی نویز متصل می شود، به ما اجازه می دهد که تنها نویز را رنگی می کند، نه تصویر اصلی را!

پنل لایه ها لایه Hue/Saturation را نشان می دهد

وقتی که لایه ی Hue/Saturation در پنل لایه ها فعال است، در پنل Properties به کنترل ها و آپشن های آن ظاهر می شود. ابتدا، آپشن Colorize را در قسمت پایینی پنجره انتخاب کنید، سپس اسلایدر Hue را حرکت دهید تا به رنگ مناسب ستاره هاتان برسید. من فکر می کنم که آبی خوب باشد، بنابراین این را یک مقدار 212 قرار دهید. اگر شما فکر می کنید که رنگ زیاد به چشم می زند، اسلایدر Saturation را به سمت چپ بکشید تا آن را کم نمایید. من این مقدار را تا 15 کم کردم.

اینجا، تصویر ما بعد از رنگی کردن ستاره هاست. افکت رنگ دهی کاملا دقیق و ماهرانه است.

افکت رنگ دهی به ستاره ها

گام نهم: هر سه لایه بالای لایه پس زمینه را گروه بندی کنید

البته، ما در اینجا یک مشکل بزرگ داریم. ستاره های ما به طور کامل جلوی تصویر را گرفته است. بیایید این را درست کنیم. هر سه لایه را باهم ترکیب می کنیم.

در حالی که لایه Hue/Saturation در پنل لایه ها انتخاب شده است، کلید Shift را نگه دارید و بر روی لایه noise کلیک نمایید. این کار همه سه لایه را انتخاب می کند. (همه آنها با رنگ آبی های لایت می شود)

هر سه لایه ی بالای لایه پس زمینه را انتخاب کنید

در حالی که لایه ها انتخاب شده است، بر روی آیکون menu در گوشه راست و بالا کلیک نمایید.

کلیک کردن بر روی منوی آیکون

از منو گزینه New Group from Layers را انتخاب کنید

انتخاب New Group از منو در پنل لایه ها

فوتوشاپ پنجره New Groups from Layers را باز می کند. نام گروه را  Stars بگذارید و در نهایت اوکی نمایید.

پنجره گروه جدید

گروه Stars در پنل لایه ها به همراه سه لایه درون آن ظاهر می شود. اگر شما بر روی آیکون مثلث در قسمت چپ آیکون فولدر کلیک نمایید، شما می توانید لایه ها را به صورت تو در تو در آن ببینید. مجددا بر روی آیکون مثلث کلیک نمایید تا بسته شود.

گروه بندی لایه ها یک روش عالی برای سازماندهی نگه داشتن پنل لایه هاست.

گام دهم: گروه لایه ها را غیرفعال کنید

بیایید به طور موقت گروه ستاره ها را پنهان کنیم، بنابراین می توانیم تصویر اصلی مان را ببینیم. برای این کار بر روی آیکون قابلیت دید گروه کلیک نمایید. (چشم کوچک)

کلیک کردن بر روی آیکون قابلیت دید

تصویر اصلی مجددا در صفحه نمایان می شود.

تصویر اصلی مجددا قابل رویت می شود

گام یازدهم: نواحی که ستاره ها نباید ظاهر شوند را انتخاب کنید

حالا که می توانیم مجددا تصویر اصلی را ببینیم، می بایست نواحی که ستاره ها نباید ظاهر شوند را انتخاب کنیم. در مورد تصویر من، که یک شهر در پایین تصویر وجود دارد، و تا گستره کوه ها قابل رویت است.

فوتوشاپ تعداد زیادی ابزار انتخاب برای برگزیدن دارد، و ابزاری که شما استفاده خواهید کرد وابسته به چیزی است که می خواهید انتخاب کنید. من می خواهیم چیزها را ساده نگه دارم بنابراین سراغ ابزار Lasso Tool در پنل ابزارها می روم.

انتخاب ابزار Lasso

با داشتن ابزار Lasso Tool، من در امتداد گستره کوه ها و بالای شهر شروع به کشیدن می کنم. در این تصویر نیازی به جراحی دقیق وجود ندارد (این دلیلی است که من ابزار Lasso را انتخاب کردم) با این حال انتخاب را تا آنجا که ممکن است به لبه ها نزدیک می کنم. برای انتخاب جوانب و پایین عکس، به راحتی می توانم نشان گر را بیرون تصویر و در قسمت خاکستری حرکت دهم. فوتوشاپ به طور خودکار لبه های تصویر را انتخاب خواهد کرد.

نواحی پایین تصویر، انتخاب شده است

من فکر می کنم که می بایست نواحی اطراف ماه را نیز در قسمت بالا و راست تصویر انتخاب کنم. برای این کار، من از ابزار Elliptical Marquee Tool استفاده خواهم کرد. برای انتخاب آن، بر روی ابزار Rectangular Marquee Tool در پنل ابزارها کلیک نموده و نگه دارید، از منوی ظاهر شده، ابزار Elliptical Marquee Tool را انتخاب کنید.

انتخاب ابزار

رفتار پیش فرض بیشتر ابزارهای انتخاب، از جمله ابزار Elliptical Marquee، ساخت یک علامت انتخاب است. اما چیزی که اینجا ما می خواهیم انجام دهیم، اضافه کردن یک ناحیه به انتخاب است که پیش از این ساخته شده است، بنابراین من بر روی آیکون Add to Selection که در نوار ابزار Options در قسمت بالای صفحه موجود است، کلیک می کنم.

عوض کردن رفتار ابزار انتخاب، از New Selection به Add Selection

سپس، من نشان گر ماوس را در مرکز ماه قرار می دهم. آیکون مثبت کوچکی که در قسمت پایین و راست، نشان گر ایجاد می شود، نشان گر این است که در حالت اضافه کردن به انتخاب می باشد.

قرار دادن نشان گر در مرکز ماه

کلیک کنید و همان طور که کلید ماوس را نگه داشته اید، شروع به کشیدن ماوس به سمت بیرون نمایید. به محض اینکه کشیدن را شروع می کنید، کلیدهای Shift+Alt (Win) / Shift+Option (Mac) را نگه دارید و به کشیدن ادامه دهید. نگه داشتن کلید Shift ابزار را مجبور می کند که به صورت یک دایره کامل باشد و کلید Alt به فوتوشاپ می گوید که انتخاب را از نقطه کلیک به سمت بیرون در نظر بگیرد.

زمانی که کار انجام شد، دکمه ماوس را رها کنید، و حالا می توانید ببینید که ما هم شهر و هم ماه را به صورت انتخاب شده داریم. اینجا، جاهایی است که ستاره ها نباید ظاهر شوند.

ناحیه اطراف ماه به انتخاب شهر اضافه شد

گام دوازدهم: گروه لایه ها را قابل دید نمایید

یک بار دیگر بر روی آیکون قابلیت دید گروه لایه ها کلیک نمایید تا مجددا قابل رویت شود.

کلیک کردن بر روی آیکون قابلیت دید

ستاره ها مجددا، جلوی تصویر اصلی را خواهند گرفت منتها نواحی انتخاب شده قابل دید هستند.

خطوط نواحی انتخاب جلوی تصویر می باشند

گام سیزدهم: اضافه کردن یک لایه Mask

کلید Alt را نگه دارید و بر روی آیکون Add Layer Mask در پنل لایه ها کلیک نمایید.

کلیک کردن بر روی آیکون لایه ماسک جدید در حالی که کلید Alt نگه داشته شده است

فوتوشاپ یک لایه ماسک به گروه ستاره ها اضافه می کند و با استفاده از انتخاب مشخص می کند که کدام نواحی می بایست قابل دید و کدام نواحی می بایست پنهان باشند. به طور معمول، نواحی داخل انتخاب قابل دید می باشند، اما با نگه داشتن کلید Alt ما به فوتوشاپ می گوییم که عکس این عمل نماید و هرچیزی بیرون از انتخاب را قابل دید نمایدو درون انتخاب را پنهان کند.

تصویر، پس از اعمال لایه ماسک

اگر ما به پنل لایه ها نگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم که یک تصویر کوچک از لایه ماسک به گروه ستاره ها اضافه شده است که نواحی پنهان آن با رنگ مشکی و نواحی قابل دید آن با رنگ سفید مشخص شده است.

پنل لایه ها تصویر کوچک لایه ی ماسک را نشان می ده

گام چهاردهم: تغییر حالت Blend گروه لایه ها به Screen

تنها مشکل تصویر این است که مقداری زشت به نظر می رسد و لبه های قسمت های پنهان و آشکار از یکدیگر جدا هستند. برای مخلوط کردن ستاره ها با تصویر اصلی و ایجاد یک انتقال یک پارجه حالت Blend لایه گروه ستاره ها را از Pas Through به Screen تغییر دهید. آپشن حالت اختلاط در گوشه بالا و چپ پنل لایه هاست.

تغییر حالت اختلاط

اینجا، بعد از عوض کردن حالت اختلاط به Screen، افکت آسمان شب پر ستاره ما نهایی شده است.

نتیجه نهایی

و این روشی است که با استفاده از فوتوشاپ CS6 و CC آسمان شب را پر از ستاره بنماییم.

 

photoshopessentials.com:منبع

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی