۷ روند طراحی وب سایت که در سال ۲۰۱۴ خواهید دید :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۵خرداد

اگر شما نیز علاقمند به طراحی وب سایت و خواندن مقالات طراحی وب سایت باشید میدانید که این عرصه روز به روز در حال تغییر و پیشرفت می باشد. عقب نبودن از زمانه تنها کلید برای بقای در این رشته است.

ما امروز برای شما مقاله ای تدارک دیدیم که در حقیقت دورنمای طراحی وب سایت را در سال 2014 بیان مینماید.

با دقت در مواردی که به عنوان روندهای طراحی وب سایت ها در سال 2014 مطرح گردیده متوجه خواهید شد که این موارد پیشتر نیز در سال 2013 شروع به استفاده گردیده است و عمده این موارد در حقیقت ادامه رونده و تکمیل کننده راه قبل می باشد. آینده طراحی وب سایت که بسیار روشن است، ولی باید دانست که برای بقای خود چه کاری باید انجام داد، پس همراه ما با این مقاله باشید.

 

 

1- کاهش استفاده از حالت استایل :hover در طراحی سایت

شما هم مثل ما تعجب کردید؟! درست است، با این که زمان زیادی نیست که در css ها از :hover استفاده میکنیم ولی کم کم باید در طراحی سایت هایمان از این امکانات چشم پوشی کنیم! چرا ؟! به دو علت، یکی اینکه نتیجه بررسی های انجام گرفته در خصوص رفتار کاربران به این نتیجه رسیده است که کاربران علاقه چندانی به مشاهده توضیحات جانبی با مراجعه روی یک المان ندارند. همچنین این تحقیقات نشان میدهد که در بیشتر بازدید ها کاربران متوجه آن ها نیز نمیشوند و اطلاعات مورد نشر ما اصلاً نمایش داده نمی گردد.

دلیل عمده بعدی که شاید مهمتر از قبلی هم باشد این است که ابزارهای لمسی جدید، امکان مشاهده این موارد را ندارند. گوشی ها و تبلت های نسل جدید که کم کم در حال جایگزینی با دستگاه های کامپیوتری است دیگر چیزی به عنوان ماوس ندارند و این یعنی ما چیزی به عنوان hover دیگر نخواهیم داشت!

2- jQuery سهم خود را از بازار طراحی سایت از دست خواهد داد.

ما نیز مثل بسیاری از شما از با دیدن قابلیت های این کتابخانه جاوااسکریپت به وجد آمدیم. نه تنها میتوانیم حرکات و موارد زیبایی به سایت خود در هنگام طراحی اضافه کنیم، بلکه میدانیم که اجرای آن مشکلی در سایر مرورگرها نیز ندارد. ولی مساله اصلی این است که طراحی سایت با این سبک معمولاً حجم زیادی از پهنای باند مورد استفاده سایت را به جی کوئری اختصاص میدهد!  امروزه با توجه به استفاده از  css3 که اکثر خصوصیاتی که جی کوئری برای ما ایجاد نموده بود را فرآهم مینماید و همچنین یکسان سازی اکثر مرورگرها در روش استفاده از استایل ها، دیگر نیاز چندانی به استفاده از این ابزار احساس نخواهد شد.

3- مرگ طراحی وب سایت مجزا برای تلفن های همراه

طراحی وب سایت مجزا برای تلفن های همراه دیگر از آن کشمکش های سابقش با طراحی بازخوردی گذشته است و این نوع طراحی جدید توانسته سهم عمده ای از بازار وب سایت های موبایل را نیز فرآهم آورد. شما دیگر نیازی ندارید که 2 وب سایت مجزا با 2 ظاهر و امکانات جداگانه و احیاناً مدیریت محتوای جدایی داشته باشید، تنها کافی است در طراحی سایتخود از طراحی بازخوردی استفاده نمایید. همین مساله است که در این سال باید در طراحی وب سایت های خود از آن بیشتر استفاده نماییم، یعنی طراحی سایت بازخوردی به جای طراحی سایت اختصاصی برای تلفن همراه.

4- بازگشت المان های غنی به طراحی سایت

شاید شما نیز متوجه این شده باشید که استفاده از فلش های گرافیکی در این سالیان روند نزولی داشته است، ولی این به این معنی نبوده است که استفاده از المان های غنی مانند ویدئو ها و تصاویر و متون متحرک کاهش یافته است. پیش بینی می شود در طراحی وب سایت ها مواردی که بیشتر چند رسانه ای هستند  جایگاه ویژه تری خواهند یافت و از طریق تکنولوژی ها و استانداردهای جدید طراحی وب سایت مانند html5 و موارد متحرک آن (HTML5 Canvas)، سهم بیشتری از محتویات سایت ها را به دست می آورند.

5- محتوا پادشاهی خود را از دست میدهد!

آنهایی که با الگوریتم های موتور جستجوی گوگل و آن ضرب المثل مشهورش آشنا هستند، میداند که تعبیر “محتوا پادشاه است” که اشاره به اولویت اول محتوا در وب سایت ها داشته است، رو به پایانی است! خیلی ساده است، کافی است نگاهی به طراحی وب سایت های این دو ساله داشته باشید، خواهید دید که طراحان سایت ها و معروف ترین سیستم های مدیریت محتوای دنیا، نه تنها اصول خود را مبتنی بر محتوای جدید منتشر شده در سایت ها نگذاشته اند، بلکه حتی سیستم های جدیدی برای بازتولید و تغییر محتوا در روش های مختلف نیز اضافه کرده اند.

شما خواهید دید که روش ارائه یک مطلب که ممکن است بارها در وب سایت های مختلف ارائه شده باشد، بسیار مهم تر از اصول هویتی مطلب خواهد بود. میتوان گفت که برند چیزی است که جایگزین محتوا شده است! شما میدانید که در بسیاری از موارد، ما به دنبال سایت هایی میرویم که میدانیم روش ارائه آنها، ظاهر و کارکرد وب سایت مورد نظر را می پسندیم و به قولی به آن اعتماد داریم. این موضوع بیش از پیش وظیفه طراحان وب سایت را سخت مینماید، زیرا باید دقت بیشتری در طراحی سایت های مختلف و ارائه آن به کارفرمای خود داشته باشند. نویسندگان نه تنها باید به برند سازی خود فکر کنند، بلکه به نوع نگارش، استفاده از صدا، زبان ها و در کل کیفیت ارائه محتوا دقت لازم را به کار گیرند.

6- گوگل باز هم الگوریتم های خود را دست کاری میکند!

نمیدانم چه مقدار برای شما پیش آمده که یک وب سایت یا محتوایی که در وب سایت خود داشته باشید که تا دیروز رتبه یک گوگل را داشته است، ولی امروز که به سایت خود و بررسی رتبه خود و یا محتوای سایت های خود میپردازید، ره زحمت میتوانید آن را در صفحه 20 یا 30 گوگل پیدا کنید ! دقیقاً این همان چیزی است که در سال پیش رو نیز اتفاق خواهد افتتاد همانگونه در گوگل این کارها را در 2012 و 2013 انجام داده است.

هدف گوگل این است که بتواند با توجه به ماهیت در حال تغییر وب، همیشه الگوریتم هایی را ارائه کند که اصل را بر محتوای اصلی، غنی و مبتنی بر کار انسان را شناسایی و ارائه کند. در این سال خواهید دید که بیشتر در سئو و بهینه سازی ها برای موتور جستجو، نقش عمده به سمت موارد داخلی وب سایت معطوف می گردد تا بک لینک ها و موارد خارجی وب سایت شما. پس مراقب باشید، از روش های کلاه سیاه ها در طراحی وب سایت خود و به روز رسانی محتوا اصلاً استفاده نکنید و تمام تلاش خود را در منطبق کردن خود با اهداف گوگل در نظر بگیرید.

 7- استفاده از SVG در طراحی سایت تمام خواهد شد

اگر از طراحان وب سایت باشید و کارهای روز طراحی سایت را دنبال کرده باشید، میدانید که مفهومی به نام SVG در وب سایت های استفاده می گردید. در حقیقت SVG روش ارائه تصاویر و مطالب مبتنی بر مقتصاد دهی برداری است که بر خلاف روش های معمول ارائه تصاویر bitmap می باشد ( مطالعه بیشتر).

با توجه به اینکه بیشتر سایت ها و طراحی های جدید سایت های اینترنتی مبتنی بر آیکون ها گردیده است، میتوانیم از این روش نیز استفاده کنیم ولی به صورت کلی با روی کار آمدن آیکون های فونتی که توانایی طراحی بازخوردی ( responsive ) را نیز دارا هستند، دیگر نیاز کمتری به این روش ارائه تصاویر احساس می گردد. هر چند که این روش در ایران به دلیل پیچیدگی کد ها نسبت به سایر روش های ارائه تصاویر طرفدارهای زیادی نداشت اما در دنیا میبینیم که بسیاری از وب سایت های معروف و بزرگ از این روش ارائه تصاویر استفاده می کردند.

به هر حال SVG دارای محدودیت هایی نیز بوده است و بهتر این است که طراحی وب سایت خود را در این سال، مبتنی بر تصاویر گرافیکی نمایید و قابلیت مقیاس پذیری در طراحی بازخوردی را جایگزین استفاده از SVG نمایید.

 

منبع:sitedesignu.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی