معرفی هنرمند: دامون خانجانزاده :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۷خرداد

یک.تهران امروز

نشانه نوشته «تهران امروز» را مانند بسیاری دیگر از نشانه نوشته هایی که به او سفارش می دهند ، طراحی می کند؛ ولی گمان نمی برد روزی بنر روی بیلبورد تبلیغاتی این روزنامه در خیابان ها پاره شود ؛ نشانه نوشته به صحن علنی مجلس برود  و حتی جهت پاره ای از توضیحات به دادگاه مطبوعاتی احضار شود ؛ اما همه اینها اتفاق می افتد؛ چرا که نویسنده روزنامه ای در نشانه نوشته  او زنی را در حال نمایش حرکات موزون رویت کرده بود!

هیچ یک از تلاش ها و آثارش به اندازه این جریان، نام او را بر سر زبان رسانه های داخلی و خارجی نینداخت و کسی حرفی از او به میان نیاورد که دامون خان جان زاده کیست و کدام کار مهم و بزرگی را انجام داده است؛ والبته بسیاری او را به عنوان طراح نشانه نوشته « تهران امروز» شناختند.

دو.از خوشنویسی تا خطاطی

10 شهریور 1354 در خانواده ای که خوشنویسی از ارزشهای مهم و ثابت آن به  شمار می رفت، متولد شد؛ خوشنویسی در خانواده اش رواج و رونق نسل در نسل داشت. او هم ازین قاعده مستثنا نبود؛ بعد از مشق های اولیه در سال 1367 بود که نزد عبدالله فرادی، اولین سرمشقش را گرفت تا خوش نوشتن را ادامه دهد و یکی از جوانانی باشد که مدرک ممتاز را از انجمن خوش نویسان ایران دریافت می کند.

نقطه مقابل موفقیت های هنری او وضعیت تحصیلی اش بود؛ درس خواندن را با مشقت دنبال می کرد؛ همیشه شاگرد تنبلی است با تجدیدی فراوان. شهریور و تک ماده هر سال برایش تکرار می شود. آرزو می کند: ای کاش زودتر درس و مدرسه تمام شود!

با همه سستی و کاهلی در درس و مشق، در 1374 و در دانشکده هنرهای زیبا و در رشته گرافیک پذیرفته می شود.علی رغم احترامی که استادانی چون معز و احصایی برای خوشنویسی او قائل بودند؛ در هنرهای زیبا این احساس به سراغش می آید که تاکنون کاری عبث کرده و صرفاَ مقلد بوده. نفرتی هرچند کوتاه نسبت به موسیقی پیدا می کند. از خوشنویسی روی گردان می شود و سراغ خطاطی می رود؛ گویی دیگر نمی خواهد به شیوه دیگران خوش بنویسد؛ می خواهد خوش ننویسد!

سه. طراحی حروف

در کلاس احصایی، اولین درس طراحی حروف را، که می آموزد، فریب فریبایی طراحی حروف را می خورد؛ گرچه در طول سال ها، کارهای مختلفی را در زمینه  گرافیک صورت می دهد؛ اما نیک می داند به کجا آمده و آمدنش از بهر چه بوده است.

در طول  عمر طراحی گرافیکش،کمتر به دنبال هیاهو و مد رایج می رود؛ نه در "دار و دسته نیویورکی ها" عضو می شود و نه در سالن های مد " کت والک " می رود.

طراحی حروف، طراحی حروف و طراحی حروف و آخر هر دو ماه – سه کیسه کاغذ پوستی را تقدیم به رفتگران شهرداری می کند.

کسب جایزه نشانه برگزیده از بی یتال هفتم، جایزه برگزیده رئیس بی یتال از بی یتال نهم، هیچ کدام به اندازه تلاش آرام و بی سر و صدایش در طراحی "قلم ویژه"، برای مدرسه و اتشارات ویژه، نامش را بر سر زبان طراحان نمی اندازد.

نمایشگاهی از دستاورد شاگردانش در خانه هنرمندان به نمایش در می آید و " مجله نشان" با قلم اومنتشر می شود. قلمش جایزه نخست تایپ فیس را در دومین سرو نقره ای کسب می کند و – علی رغم ضعف و قوتی که در هر دیکته نوشته شده دیده می شود- اهالی گرافیک خوب می فهمند دامون خان جان زاده فونت طراحی می کند و در کارش کاملاَ جدی است.

دوست و دشمن پی به نقش و اهمیت او در گرافیک ایران می برند.

پس ار اتمام طراحی قلم ویژه، در انجمن های معتبر طراحی فونت دنیا عضو می شود.

چهار. شاعرانگی و خوشنویسی

هر چند توجه اصلی اش به طراحی قلم،تربیت شاگرد و تلاش برای شکل گیری انجمن در زمینه طراحی حروف است، اما مثل هر طراح دیگری، در رشته های دیگر گرافیک نیز طبع آزمایی می کند.

هر سال با چندین سفارش  طراحی پوستر و جلد کتاب روبروست که آنها را با توانایی و نگاه به خوشنویسی طراحی می کند.

پوسترهایش تبلور زیبایی  عروس خط های ایرانی است که با ترکیب بندی نو و امروزی چشم مخاطب را با خود همراه می کند؛ وی می کوشد شاعرانگی و انحناهای زیبای خوشنویسی را در پوسترهایش به نمایش درآورد، کاری که در آن به موفقیت های شایانی دست یافته است.

پنج.ثبات قدم

دامون در بزنگاه گرافیک معاصر ایران جای خود را به خوبی پیدا کرد؛ در جامعه ای که فقر و کمبود قلم (فونت) های کارآمد و تخصصی در آن بسیار مشهود است، دست به طراحی قلم زد؛ کاری که طراحان انگشت شماری پیش از او خطر و مشقتش را به جان خریده بودند؛ خصوصاَ که در نسل حاضر کمتر کسی صبوری و حوصله پیمودن چنین راهی سخت و صعب را به جان می خرید. او توانسته جایگاه خود را در میان نسل امروز و گذشته  تثبیت کند.

با احترامی که طراحان نسل گذشته و هم نسلانش برای تلاش های وی قائل هستند و ستایشی که نسل جوان از او و سفره گشوده دانش اش در طراحی قلم  می کنند، نشان داده که می تواند یکی مهم ترین چهره های طراحی قلم در ایران باشد، تنها به شرطی که تلاش اش پایانی نداشته باشد و عمر و جوانی خویش را در این راه به ثمر رساند.

دامون اکنون بیش از یکسال است که در نشر کارنامه سرگرم طراحی یکی از لذت بخش ترین کارهای زندگی اش است. دومین سفارش مهم از پنج قلمی که طراحی کرد، طراحی قلم" کارنامه" است؛ قلمی که به سفارش اتنشارات کارنامه، طراحی آن را شروع کرده و حال رو به اتمام است؛ از اتفاق های نادری که یک ناشر ایرانی برای نشر کتاب هایش به یک طراح حرفه ای سفارش آن را داده است.

امیدوارم این قلم چون قلم پیشینش (ویژه) مورد توجه و نقد طراحان و صاحب نظران قرار گیرد و او هم چنان در ادامه راه سختی که برگزیده  ثابت قدم بماند.

تندیس 1391

نظرات  (۲)

۰۲ تیر ۹۳ ، ۱۸:۱۷ فاطمه نصری
ممنون و هزران سپاس آقای خانجانزاده
ممنون و هزران سپاس آقای خانجانزاده


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی