راهنمای طراحی لوگو / مهمترین قواعد طراحی لوگو :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۷خرداد

شما باید به اهمیت لوگوی یک شرکت کاملاً واقف باشید. لوگوها در همه جا دیده می‌شوند، از عنوان وب سایت‌ها گرفته تا نگاه دقیق مشتریان، بینندگان، تهیه کنندگان و حتی مطبوعات. به عبارت دیگر، لوگوی شرکت شما جذب کننده افرادی است که به نوعی با تجارت شما ارتباط دارند و اولین احساس را نسبت به یک شرکت در آن‌ها بوجود می‌آورد. لوگوی شما حتی اگر بسیار کوچک باشد، بزرگترین شناسنامه برند شما محسوب می‌شود.

عدم وجود یک طراحی خوب برای لوگو، تصویر یک برند را به سرعت از چشم می‌اندازد. تسخیر ذهن و قلب مشتریان با یک لوگوی به یاد‌ماندنی، بوجود آورنده تمایز بین موفقیت و شکست در تجارت می‌باشد. لوگو مفهومی است که ویژگی‌های اصلی و جهت دهی اساسی محصول یا خدمت ارائه شده از سوی شما را، به مخاطبان نشان می‌دهد. از سوی دیگر لوگو بخش ضروری است که مشاهده‌ی بازخورد مشتریان بالقوه را نیز مسیر می‌سازد.


1.سادگی

همیشه بهترین لوگو، ساده ترین لوگو است. این اصل، مهمترین قاعده در طراحی لوگو می‌باشد. چرا که سادگی لوگو همواره به معنای قابل تشخیص، به یاد ماندنی، تطبیق پذیر و البته متنوع بودن آن خواهد بود. البته، سادگی به معنای کلی‌نگری نیست.

لوگوهای ساده سریع‌تر از لوگوهای پیچیده تشخیص داده می‌شوند. حروف و خطوط درشت و پررنگ نسبت به حروف و خطوط باریک و نازک بهتر دیده می‌شوند. همچنین لوگوهای ساده و واضح بهتر و ساده‌تر از لوگوهای پیچیده، کوچک و بزرگ می‌شوند.

توجه کنید که ساده بودن لوگو، به معنای ساده گرفتن طراحی نیست. لوگوهایی خوب هستند که علاوه بر ویژگی انحصاری و غیر قابل پیش بینی بودن، طراحی آن‌ها جدید بوده و قبلاً دیده نشده باشند.


 

2.ترکیب‌های رنگی

در صورت امکان، رنگ‌های مورد استفاده را به حداکثر 2 تا 4 رنگ محدود کنید. اگر برند شما همیشه بصورت آن‌لاین است، این عامل اهمیت چندانی ندارد، چرا که این نوع لوگوها همواره با رنگ‌هایی کامل نمایش داده خواهند شد. رنگ‌ها علاوه بر جذابیت لوگو، نقش مهمی در انسجام آن نیز دارند. جذابیت و انسجام ویژگی‌های اساسی و اولیه یک لوگو هستند که به تجدید چاپ (البته اندازه انتخاب شده برای لوگو نیز مهم است) آن می‌انجامد.

بنابراین در صورت استفاده از ترکیب‌های رنگی بیشتر، باید نهایت دقت خود را بکار برید. لوگوهایی که با ترکیب‌های رنگی زیاد طراحی می‌شوند، ممکن است به هنگام استفاده در ابعاد کوچک، دچار به هم آمیختگی رنگی شوند. مگر اینکه بر کنتراست بین دو رنگ تاکید ویژه‌ای داشته باشید. مثلاً خاکستری تیره که روی زمینه سیاه و سفید بکار برده شود.

3.انطباق پذیری

در طول حیات یک فعالیت تجاری، لوگوی مرتبط با آن روی همه محصولات خروجی نصب می‌شود. اینجاست که اهمیت طراحی لوگو در یک دوره زمانی خاص مشخص می‌شود. به این منظور به لوگویی نیاز خواهید داشت که، در عین "زیبایی" نسبت به شرایط مختلف انطباق پذیر باشد. عدم توجه به تکنیک‌ها و نکاتی که قبلاً درباره آن‌ها صحبت کرده بودیم، کاربرد لوگوی شما را در بسیاری از این موارد غیر ممکن می‌سازد.

لوگوی شما باید در اندازه‌های مختلف چه بزرگ و چه کوچک، زیبا و جذاب باشد و همچنین قابلیت قرار گرفتن بر روی انواع رسانه‌ها را نیز داشته باشد. یک قانون نانوشته خوب در این مورد عبارتست از: "کارت ویزیت و بیلبورد" ،لوگوی شما باید روی هر دو آن‌ها خوب و زیبا به نظر بیاید.

4.فراتر از زمان

به نظر می‌آید که پس از گذشت چند سال تمایل به پذیرش لوگوهای جدید، در افراد به وجود بیاید. نمونه‌ای از این موارد "swoosh" بود که لوگوهایی پیشرو و با تکنیک‌های مدرن طراحی را ساخته بودند. مشکل زمانی است که اکثریت صاحبان تجارت متوجه این نکته شدند و طرز رفتار آن‌ها به سرعت خسته کننده و پیش پا افتاده شد. چندین سال بعد، تعداد بسیار زیادی از صاحبان تجارت به طراحی‌های متغیر رو آورند. شرکتی که می‌خواهد با آخرین مدل‌های طراحی دیده شود، ملزم به اعمال تغییرات سالانه در لوگوی خود می‌شود، که البته این بزرگترین اشتباه است.



لوگو باید در پس اهداف، ارزش‌ها، محصولات و خدمات مرتبط با شرکت شما قرار گیرد نه اینکه به طور مستقیم با آن‌ها ارتباط داشته باشد. اگر لوگوی شما ویژگی خاصی را در طراحی خود داشته باشد، احتمال توجه به آن بسیار زیاد خواهد بود و لازم نیست آن را مرتب تغییر دهید تا به لوگوی برندهای معروف شباهت پیدا کند.

نظرات  (۱)

سلام،بسیار سپاسگذارم 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی