دویست و هفتاد و هفتمین شماره تندیس منتشر شد. :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۵تیر

بیستمین دوره‌ی جام‌جهانی فوتبال، تندیس را هم تحت تأثیر قرار داده و این شماره را با تصویری از لئونل مسی، کار نیکلاس رومر، بر روی جلد می‌بینید.

فقر بودجه در وزارت فرهنگ و ادعاهای اهالی وزارت در باب رونق اقتصاد در فرهنگ، دستمایه‌ی سرمقاله این شماره به قلم سردبیر شده است.

خبرنگاشت سید‌امیر سقراطی هم بی تاثیر از جام جهانی نیست. این اخبار را می‌توانید در این صفحه دنبال کنید:

ـ  بازی‌های خوب تیم ملی در برزیل بازتاب‌های مختلفی بر اهالی هنر از جمله استاد شجریان داشت.

ـ گالری‌ها در ماه رمضان تعطیل هستند و شور و حال جامعه‌ی تجسمی در این ایام به شبکه‌های مجازی منتقل می‌شود.

 ـ با وجود اهمیت نقش گالری‌ها در ایجاد بازار مناسب در جامعه‌ی تجسمی، برخی گالری ها همچنان اعتبار "نقد" را زیر سوال می‌برند.

 ـ بودجه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 93 با کاهش 9 درصدی روبرو شده است.

 ـ گفته شده در جریان حمله به سفارت انگلستان به چند نقاشی از جمله یک نقاشی ایرانی دوره‌ی قاجار آسیب رسیده است. این همان چیزی است که انگلستان بابت آن تقاضای خسارت کرده و به همین دلیل بازگشایی مجدد سفارتخانه‌اش را به تعویق می‌اندازد.

ـ کتاب «ویترین» (مجموعه مقالاتی درباره‌ی تاریخ طراحی جلد کتاب در ایران) که به تازگی به کوشش پریسا تشکری و مجید کاشانی منتشر شده را می‌توان از مهم‌ترین کتب آرشیوی از تاریخ نوگرای هنر ایران دانست.

صفحات گالری‌گردی این شماره 8 گالری را بررسی کرده‌اند. جواد حسنجانی درباره‌ی نمایش آثار فریدون آو در زیرزمین دستان نوشته است. نقاشی‌های اخیر فریدون آو به‌رغم ویژگی متمایز و ساختار اندکی که دارند، بسیار به اسلوب رویه‌ی همیشگی کارهای او نزدیک‌‌اند، اما با حساسیتی که ایجاد می‌کنند و برانگیختگی غیرقابل انکار آن‌ها، بسیار با کارهای دهه‌ی پیشین هنرمند متمایزند.

داریوش حسینی در طراحان آزاد یکی از ساده‌ترین و متداول‌ترین موضوعات روز یعنی «سلفی»‌ها را انتخاب کرده و در یکی از عادی‌ترین ژانرهای نقاشی یعنی پرتره‌سازی به آن پرداخته است. علی گلستانه این آثار را بررسی می‌کند.

امین شاهد سری به گالری ماه زده است. نمایش آثار قاسم حاجی‌زاده به دلیل نگاه ویژه‌ی اجتماعی و نوستالژیک او، هم‌چنین شیوه‌ی خاص استفاده از ماتریال‌ها و رنگ‌گذاری در مجموعه‌ی به نمایش در آمده، فارغ از هر نام‌گذاری و چسباندن سبک، پس از سال‌ها در ایران غنیمتی است برای تمام اهالی هنرهای تجسمی.

ویدئو آرت امیرعلی نوایی در گالری جرجانی دستمایه‌ی نقد فرید امین‌الاسلام شده است. ویدئوآرت از تقابل با تصاویر تجاری تلویزیون سرچشمه گرفت که در تجربه‌ی برخی هنرمندان در سال‌های آغازین دهه‌ی 60 آشکار شد.

نمایش آثار فاطمه زنجانیان در گالری مهروا مورد توجه مینا فشنگچی قرار گرفته است. آثار فاطمه زنجانیان با توجه به رویکردهای اولیه هنر فمینیستی در دهه 70 البته بدون نگاه تند و اعتراضی خلق شده‌اند.

سلسله نمایشگاه‌های خوش‌نویسان مشغول کارند قصد دارد در چند نوبت و با موضوعات متفاوت و هنرمندان مختلف امسال برگزار شود. حسین نوروزی درباره برگزاری این نمایشگاه در گالری مژده نوشته است.

جواد حسنجانی در نوشته‌ای به نقد آثار مهدی حسینی‌اشلقی در گالری آران پرداخته است.

نقد حمید‌رضا کرمی نیز درباره نمایش آثار هدیه خان‌علی در گالری بیست و شش است. درونمایه‌ی نقاشی‌های هدیه خان‌علی در اولین نگاه، یادآور جدل دیرین پیرامون نسبت میان هنر و زیبایی است.

«هنر آن قدر انقلابی نیست که به نظر می‌رسد» عنوان نقد به از نسیه این شماره به قلم شهروز نظری است.

این ماه آثار احمد نصرالهی هنرمند نوگرا در مرکز فرهنگی چخوف ، نزدیک به میدان پوشکین به نمایش در آمد . نقد آیدا سوبولف را با ترجمه دکتر محمد اعظم‌زاده در صفحه‌ی نقد بخوانید.

به‌تازگی نمایشگاهی در موزه‌ی ملی هنر معاصر موناکو برگزار گردید که آن چهل اثر از گیلبرت و جورج از آثار قدیم تا متأخر به نمایش درآمده، آثاری که نتیجه‌ی چهل سال فعالیت این دو هنرمند بوده و در سه طبقه از ویلا پالوما به دید عموم گذاشته شده است.

(George & Gilbert)، گیلبرت پروش (متولد 71 سپتامبر 3491 در سان‌مارتین د تور ایتالیا و جورج پاسمور (متولد 8 ژانویه 2491 ، انگلستان) دو هنرمندی هستند که سال‌های متمادی است کنار یکدیگر به فعالیت می‌پردازند و آثارشان نیز با امضای مشترک جورج و گیلبرت شناخته می‌شود. نکته‌ی قابل توجه آثار آن‌ها در شیوه و ظاهر متمایزی است که آن دو در ارائه‌ی آثار گرافیکی خود مبتنی بر سبکی متمایل به عکاسی به کار گرفته‌اند. گزارشی در این خصوص به ترجمه‌ی سیدعلی میرعمادی به چاپ رسیده است.

بخش سوم و پایانی «طراحی، نقاشی نوین است» را با ترجمه علیرضا بهارلو می توانید در صفحه طراحی دنبال کنید.

صفحه‌ی هنرمندانی که باید شناخت به «جولی مهرتو» می‌پردازد. هنرمندی که با دشوارفهمی های بسیار در کارش اثری انتزاعی می سازد. اما مدعی هنر غیرتجریدی است. مفاهیمی مثل مکان و زمان در کار او از اهمیت بسیار برخوردارند.

«مردم من سنگ ها را می خورند» عنوان گفتگوی نگار عظیمی و لری گگوسیان است که در شماره 28 مجله‌ی بدون (Bidoun) چاپ شده است. گگوسیان شصت‌وهفت سال دارد و خانواده‌اش از ارمنستان به آمریکا آمده‌اند. لری فارغ‌التحصیل ادبیات انگلیسی از دانشگاه یو سی ال آ (UCLA) است. بی‌تردید او امروزه یکی از قدرتمندترین مردان جهان هنر است. تجارت وقیحانه و غول‌آسای هنر که الان با آن سروکار داریم، ساخته و پرداخته‌ی گگوسیان ا‌ست. ترجمه این گفتگو را سحر حسین زاده انجام داده است.

در ماه‌های اخیر که تب فوتبال همه‌جا را گرفته، پپسی، شرکت مشهور نوشیدنی با همکاری دنی کلینچ، عکاس برجسته و شش هنرمند مشهور هنر خیابانی یا گرافیتی و شش فوتبالیست مشهور کمپینی جهانی برگزار کرد که البته زمینه‌ی کار بوم نقاشی بود، لیونل مسی، رابین فان‌پرسی ، جک ویلشیر، داوید لوئیز، سرخیو راموس و سرخیو آگوئرو فوتبالیست‌هایی بودند که در این پروژه‌ی تبلیغاتی با پپسی همکاری داشتند. از جمله هنرمندان نقاش این پروژه می‌توان به بامبر انگلیسی، هتی استوارت آرژانتینی، تصویرساز برزیلی جازو ریکاردو، هنرمند اسپانیایی زوسن ، مرجین هووس از هلند و اور از آرژانتین اشاره کرد. سیدعلی میرعمادی ترجمه مقاله‌ای در این زمینه را به صفحه گزارش آورده است.

مهران دانایی و سجاد عمادی آخرین اخبار هنرهای تجسمی جهان را در صفحه‌ی دنیاگردی مخابره می‌کنند. از جمله مهم‌ترین این اخبار، برگزاری نمایشگاهی در تقدیر از ریچارد تاتل، شاعر و مجسمه‌ساز آمریکایی در لندن است.

آتلیه‌گردی این هفته‌ی مهرنوش علی‌مددی، ما را مهمان آتلیه «رضا هدایت» کرده است. هنرمندی که خلاقیتش هر لحظه در چیزی بروز می‌کند او بی‌وقفه نقاشی می‌کند، دانسته‌هایش را با دانشجویانش در میان می‌گذارد و گاهی از سر ذوقی که در بندهای انگشتانش جاری است، داستان می‌نویسد و شعر می‌سراید.

سایت کالچرتریپ به خاطر پوشش چندقاره‌ای فرهنگ به‌عنوان رسانه‌ای عمومی در این حوزه شناخته می‌شود، این سایت ماه گذشته، گزارشی از نقش عمده‌ی زنان در هنر خاورمیانه منتشر و در آن ده زن پرنفوذ و پرقدرت هنر در خاورمیانه را معرفی کرده است. زنانی که به‌‌زعم کالچرتریپ مسبب ایجاد تقاضا و شکل‌دهی به کلیشه‌های رقابتی و منطقه‌ای هنر شدند. مؤلفه‌های انتخاب کالچرتریپ از آن جهت حائز اهمیت است که بیش از آن‌که به توفیقات تجاری و نمودارهای بازار معطوف باشد، بر نقش فرهنگی و زمینه‌ساز این افراد در گسترش چشم‌انداز فرهنگی توجه داشته است. نام و پیشینه‌ی این ده زن را در صفحه‌ی گزارش و با ترجمه‌ی سحر حسین زاده می‌خوانید.

نقد کتاب این شماره به قلم مهدی احمدیان شیجانی، مطالعه‌ی موردی کتاب «هنر رنسانس» را پیشنهاد می‌کند. کتاب مورد بحث از نه فصل تشکیل شده و حاوی مباحث بسیار مهمی چون: معنا و مفهوم رنسانس، ارزیابی عصر رنسانس چه در شکل و قالب اجتماعی و چه در قالب هنری آن، هنر و هنرمندان و جایگاه و تعریف آن‌ها در آن دوران، نقاشی و حجاری‌های محراب آن دوران، بررسی روایت‌گری در هنر رنسانس، بررسی دلایل بازگشت نقاشی رنسانسی به عهد باستان و رقابت با آن دوران، جایگاه و منزلت زنان رنسانسی به عنوان هنرمند، خریدار و سفارش‌دهنده و نیز مدل و سوژه، بررسی زندگی شهری در دوران رنسانس و درنهایت بررسی تاریخ هنر و هنرمندی به نام میکل آنژ.

و در پایان عناوین اخبار صفحه‌ی خبر:

ـ بانو عزت ملک (سودآور) درگذشت

ـ نگارخانه‌های جدید آمدند

ـ عکاس ایرانی نشان ویژه‌ی هنر فرانسه را گرفت

ـ استقبال ملانوروزی از بیانیه‌ی هنرمندان تجسمی

ـ شاهکار مونه 54 میلیون دلار چوب حراج خورد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی