8 نکته مرتبط با بکارگیری مناسب اشکال هندسی در لوگوهای کلاسیک :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۱مرداد

همگان به اهمیت وجود یک لوگوی مناسب واقف هستیم. لوگو اولین تاثیر و احساس را نسبت به یک کمپانی یا یک فرد در ما ایجاد می‌کند. لوگوهای بزرگ به گونه‌ای بر احساسات ما تاثیر می‌گذارند که برای همیشه در بانک حافظه‌ای ما باقی می‌مانند. آیا توجه کرده‌اید که لوگوهای شناخته شده و زیبا، غالباً لوگوهایی بسیار ساده هستند؟ برخی لوگوها صرفاً نشانه‌ای متشکل از حروف هستند و برخی دیگر نگاه متمایزی را با کمک شکل‌های هندسی آشنا یا پیچیده در مخاطب ایجاد می‌کنند.

اگر به دنبال طرحی برای لوگوی خود هستید، زمان بازگشت به اشکال هندسی فرا رسیده است. اشکال ساده‌ای که به عنوان پایه و اساس دیگر شکل‌های هندسی بکار می‌روند، عبارتند از: مربع، مستطیل، دایره، بیضی و مثلث. هر کدام از این شکل‌ها، معنای خاص خود را دارند و می‌توانند به طور مناسبی در طراحی بکار روند.

بسیاری از مصنوعات ساخته بشر که در اطراف خود می‌بینیم به شکل مربع و یا مستطیل هستند، و از این روست که این اشکال برای ما آشنا و شناخته شده می‌باشند: ساختمان‌هایی که هر روز می‌بینیم و در آن زندگی می‌کنیم، کتاب‌ها و روزنامه‌هایی که می‌خوانیم، صفحاتی که با تعجب به آن‌ها خیره می‌شویم. همه این موارد سبب شده‌اند تا مربع‌ها و مستطیل‌ها نوعی احساس راحتی و امنیت را در ما ایجاد کنند. این اشکال در طراحی به منظور ایجاد حس پایداری، دانش و حقیقت بکار می‌روند. غالباً مربع را شکلی صادقانه و اطمینان بخش‌تر از مستطیل در نظر می‌گیرند. دایره‌ها تمامیت، آزادی و بی‌نهایت بودن را نمایان می‌سازند. آن‌ها به منظور دلالت بر حرکت، امنیت و محافظت نیز بکار می‌روند. دایره و بیضی به دلیل ماهیت بسته و حصاری بودنخود توجه کامل مخاطب را به سوی خود می‌کشانند. مثلث از همه اشکال هندسی پویا‌تر است. آن‌ها می‌توانند بر رشد، پیشرفت، فعالیت و حرکت دلالت کنند. با توجه به ماهیت گوشه‌دار و تیز مثلث است که غالباً آن‌ها را برای نشان دادن جهت و نقطه گذاری به سمت مسیر درست در طراحی، نیز بکار می‌برند.

همه این اشکال را می‌توان برای رسیدن به یک طراحی بسیار خوب و منحصر به فرد به منظور رساندن یک پیام دقیق، با یکدیگر ترکیب کرد. یک مثلث یا مجموعه‌ای از آن‌ها را می‌توان برای اشاره به یک جهت واحد یا حتی چندین جهت بکار برد. اشکال مختلفی از یک فرم را می‌توان برای ساخت شکلی دیگر، به صورت گروهی در کنار هم قرار داد. این اشکال را می‌توان با حروفمشابه جابجا کرد و یا بالعکس، چندین حرف را در کنار هم و به صورت یک شکل هندسی ساخت.

این نوع ترکیب‌ها و طراحی‌ها نامحدودند، فقط کافی است تخیل خود را بکار برید؛ به منظور ایجاد انگیزه و الهام گرفتن از ایده‌های ارزشمند، بهتر است نگاهی گذرا به برخی شرکت‌های شناخته شده و شیوه طراحی لوگوهایشان، با استفاده از اشکال هندسی داشته باشید.

1.دایره


hbo

audi

abc

لوگوی HBO، با دایره‌ای در درون حرف o، و به صورت بسیار ساده‌ طراحی شده است، اما هنوز هم توجه ما را به سمت خود جلب می‌کند.

چهار حلقه Audi، به صورت ساد‌ه‌ای به حلقه‌های المپیک شبیه‌اند و نشاندهنده همبستگی چهار شرکت Audi (AUDI, DKW, Horch و Wanderer)که به صورت گروهی در کنار هم هستند، می‌باشد.

لوگوی ABC، به گونه‌ای منحصر به فرد طراحی شده است. طراح این لوگو، Paul Rand، که لوگوی قدیمی با حروف کوچک abc درون حرف کوچک a را طراحی کرده بود، طرح دایره‌ای مانند لوگوی جدید، یعنی "دایره abc"را با تغییر کاهشی هر حرف به فرم دایره‌ای شکل و اصلی خود، را در سال 1962 ارائه کرده است.


ubuntu linux

master card

bmw

لوگوی Ubuntu Linux، مثال کامل و خوبی از تجربه استخراج و ترکیب ابزارهای مشابه یک شکل (دایره) با ترکیب‌های رنگی مناسب است.

MasterCard، جزء اولین نمونه‌هایی است که از دایره‌های متصل استفاده کرده است. در این لوگو، دو دایره متصل، همراه با خطوط افقی در وسط آن‌ها دیده ‌می‌شوند. این لوگو، گستردگیMasterCard در سراسر دنیا را به مخاطبان جهانی خود، نشان می‌دهد.

لوگوی BMW، از رنگ‌های ملی باواریا، یعنی مشکی، سفید و آبی استفاده کرده است. در سال 1942 ویلیام فارنکوک، مدیر بخش تبلیغات، این لوگو را اینگونه توصیف کرد: صفحه‌ای دایره و درخشان با سایه‌ای از موتورها، و دو خط نقره‌ای که پرتوهایی از آبی روشن را به نشانه آسمان، به دو قسمت تقسیم کرده‌اند.

2.بیضی


Ford

Toyota

Kia motors

لوگوی بیضوی شکل و متفاوت Ford، اولین بار در سال 1907 معرفی شد. شکل هندسی بیضی، به منظور ترویج و ترفیع نشان اعتباری و اقتصادی این شرکت طراحی شده بود. در سال 1911 حروف چاپی که نشان دهنده نام شرکت بود، به این لوگو اضافه شد. در سال 1976 بود که نشان آبی، نقره‌ای و بیضوی شکل فورد، بیضی آبی صد ساله نامیده و روی همه محصولات فورد بکاررفت.

لوگوی شرکتی Toyota، یکی از لوگوهای شناخته شده در صنعت خودروسازی است. در سال 1936 تویوتا آگهی مبنی بر رقابتی به منظور طراحی یک لوگو که نمایانگر احساس سرعت باشد،منتشر کرد. دو بیضی عمود بر هم برای حرف T در کلمه تویوتا و بیضی سوم اطراف آن‌ها که نماد توسعه جهانی شرکت و آینده موثر و بی‌کران آن است.

نشان دادن همه لوگوهای مرتبط با ماشین‌ها به شکل بیضی، از طرف من، عمدی نبوده است. اما به نظر می‌آید که شکل هندسی بیضی که ما را به سمت حرکت هدایت می‌کند، از سوی بسیاری از تولیدکنندگان خودرو مورد توجه قرار گرفته است. از این روKia Motors هم از این امر مستثنی نیست.

3.مثلث


HSBC bank

Motorola

Triple Triangle

چهار مثلث قرمز و دو مثلث سفید، شش ضلعی لوگوی HSBC را ساخته‌اند. حروف این لوگو، نشان دهنده پرچم قرن نوزدهمی شرکت، و "عبارت بانکداری شرکتی شانگهای و هنگ کنگ"می‌باشد (با تقسیم مورب مستطیل سفید، ساعت شنی قرمزی ساخته شده است). پرچم شرکت از پرچم اسکاتلند که بر نماد صلیب اندروی مقدس دلالت دارد، گرفته شده است.

لوگوی M شکل موتورولا، در سال 1955 طراحی شده است. دو مثلث رو به بالا نشان دهنده ارتقاء روح ابتکاری و مدیریت راهبردی و برجسته این شرکت هستند.

آیا می‌دانستید که می‌توان از یک مثلث بزرگتر و با رسم مثلثی کوچک در درون آن سه مثلث به دست آورد؟ این روشی است که Triple Triangle Inc.، پیشتاز تولید محصولات مرتبط با پریزهای برق برای Adobe InDesign، در طراحی لوگوی خود از آن استفاده کرده است.

4.لوزی

 

Mitsubishi

Renault

Opus

سه لوزی لوگوی Mitsubishi، از سوی موسس آن یاتارو ایواساکی، و به چند دلیل خاص انتخاب شده است. نام این شرکت از ترکیب کلمات mitsu به معنی سه و bishi به معنای متوازی الاضلاع لوزی شکل یا لوزی ساخته شده است. نشان خانوادگی ایواساکی، تصویری از سه لوزی روی هم قرار گرفته، است و خاندان یاتارو، اولین کارفرمای این شرکت نیز، نشانی با سه برگ گل برای خود در نظر گرفته بودند.

Renault، هم داستان جالبی در ارتباط با لوگوی خود دارد. در اصل، این شرکت کار خود را با یک علامت دایره‌ای شکل که روی بوق قرار داده شده بود، شروع کرد. در سال 1922 مرکز این دایره را برای خروج صدا بریدند و در سال 1924 این نشان به شکل یک لوزی مدرن در آمد. طرح حرف جدید کلمه renoult نیز به این منظور برای این شرکت طراحی شد که طراحی یک طرح حرف جدیدتر در حالیکه طرح حرف فعلی کاربرد زیادی دارد، به نظر غیر منطقی می‌آمد.

گروه opus، یک شرکت چند بیلیون دلاری در توسعه املاک و مستغلات است، و لوگوی آن به گونه‌ای طراحی شده است که در آن لوزی‌ها به عنوان بلوک‌های ساختمانی، تصویری سه بعدی را برای این شرکت رقم زده‌اند.

5.مربع / مستطیل

 

H&R Block

Deutsche Bank

BBC

دوست دارم بدانم که شرکت چند بیلیون دلاری H&R black که سرآمد اقدامات مالیاتی در دنیا است، برای طراحی لوگوی ساده خود چه هزینه گزافی را پرداخت کرده است (یک مربع ساده سبز به همراه نمایش گرافیکی ساده‌ای از نام شرکت). با این حال، این لوگو نشان می‌دهد که برای مطرح شدن نیازی به طراحی لوگوهای پیچیده ندارید (انتخاب ساده‌ای از یک شکل هندسی پایه، یک رنگ و یک طرح حرف کلاسیک، به شما پرداخت مالیات را پیشنهاد داده و یا حداقل فراموش نکردن آن را یادآوری می‌کند).

در سال 1972، Deutsche Bank، هشت طراح گرافیکی را به منظور طراحی لوگویی که بتواند به طور اختصاصی نمایانگر این شرکت باشد، به خدمت گرفت. لوگوی برنده متعلق بود به آنتون استانکوسکی که علامت اسلش را درون یک مربع به همراه نام کمپانی با طرح حرف کلاسیک Univers طراحی کرده بود. علامت اسلش رشد پایدار و پویای بانک را نشان می‌داد و مربع نیز علامت امنیت و اطمینان بود.

لوگوی مشهور BBC، با حروفی که در جعبه‌ها قرار گرفته‌اند، در سال 1962 معرفی شده است. در ابتدا جعبه‌ها به شکل مربع بودند و حروف به صورت اریب در آن قرار داشتند. بعدها این لوگو به جعبه‌های مورب تبدیل شد و در نهایت ورژن نهایی آن به، شکل عمودی و مستقیم با اریب 17.5 درجه‌ای از لبه‌ها و طرح حرف gill song، تغییر داده شد.

همانطور که می‌بینید، هر سه لوگوی بالایی، ملاک‌های اصلی و مورد نیاز یک برندِ با کیفیت بالا را برآورده ساخته‌اند:

-فرم‌های ساده و موثر و قابل توجه آن‌ها، همیشگی هستند.

-از هر نوع مدگرایی رها بوده و می‌توان این لوگوها را در همه انواع رسانه‌ها به کار برد.

-قابلیت شناسایی واضح خود را در اندازه‌های کوچک و یا از فاصله‌های دور حفظ کرده‌اند.


National Geographic

Sun Microsystems

Columbia Sportswear

قبلاً درباره لوگوی جعبه‌ای، زرد رنگ و تاثیر گذار National Geographic روی لینک 8 Bits Of The Most Brilliant Advertising Campaigns و همچنین درباره ابهام هوشمندانه لوگویSUN در لینک 8 Clever Logos توضیحاتی را ارائه کرده‌ام.

لوگوی شرکت Columbia Sportswear Company شباهت‌های اندکی با لوگوی SUN دارد. البته این لوگو ابهام نداشته و شباهت آن صرفاً به الگوهای مورب و هاشور زده محدود می‌شود. هر دو این لوگوها، نمونه‌های بسیار خوبی از شکل دادن یک شکل هندسی معروف و آشنا در کنار استفاده از انواع فرم‌ها یا حروف می‌باشند.

6.مکعب / سه بعدی

 

Nintendo Gamecube

Sony Ericson

Wikipedia


لوگویNintendo GameCube ، مکعبی با خطا‌های بصری متعدد است. در واقع این لوگو از دو مکعب تشکیل شده که یکی حرف G و دیگری حرف C است.

لوگوی Sony Ericsson ، همه آن چیزی که برای نمایش مشارکت اقتصادی دو فعال اقتصادی بزرگ مورد انتظار است، (شرکت الکترونیکی و مصرفی ژاپنی با نام گروه سونی و شرکت ارتباطاتی سوئدی با نام اریکسون به منظور ساخت تلفن همراه)، در خود دارد. شما حتی می‌توانید تمریناتی برای طراحی لوگوهای پیشروی خود روی لینک tutorial from pscloud داشته باشید.

طراحی کروی و پازل مانند ویکی‌پدیا نیز به اندازه خود این وب سایت مشهور و شناخته شده است. این لوگو علاوه بر نمایش مخاطبان جهانی ویکی‌پدیا، نمایانگر ترجمه‌های این دایره‌المعارف آن‌لاین به 253 زبان دنیا نیز می‌باشد.

7.مخلوط/ترکیبی


Adobe

AOL

HP

به نظر نمی‌آید که لوگوی جدید Adobe، شباهتی به لوگوی قبلی داشته باشد، هر چند شکل مثلثی حرف اول آن یعنی A در طراحی لوگوی جدید نیز استفاده شده است. می‌توان از AOLمتنفر بود یا آن را عمیقاً دوست داشت، اما سادگیِ جذاب و شناخت سریع، از ویژگی مسلم و قطعی این لوگو است. در این لوگو کره‌ای در داخل یک مثلث حکاکی شده است.

در برخی مواقع ترکیب دو شکل کاملاً متفاوت نظیر مستطیل و دایره می‌تواند به دست آوردهای شگفت انگیزی بیانجامد، و البته بسیار موفق هم باشد. این مورد را می‌توان در لوگوی HP که ازنام موسسان این شرکت ( Bill Hewlett و Dave Packard) استفاده کرده، دید.


Mercedes Benz

cbc

ctv

لوگوی مرسدس بنز به طور نمادین سه جهت متفاوتی را که این شرکت به دنبال حمل و نقل صنعتی در آن‌ها بود، یعنی هوا، آب و خشکی را نشان می‌دهد. این لوگو همچنین به فرمان اتومبیل شباهت دارد و رنگ نقره‌ای آن نیز دلخواه، مناسب و خواستنی بودن این نوع ماشین را برای گروه‌های مختلفی از افراد نشان می‌دهد.

لوگوی شرکتی و جدید CBC نسخه ساده شده‌ای از لوگوی قبلی است که، بین سال‌های 1974 تا 1992 به عنوان نماد این شرکت بکار می‌رفته است. در لوگوی فعلی تنها از 13 مقطع دایره‌ای شکل در مقابل 25 مقطعی که در طراحی لوگوی قبلی بود، استفاده شده و  به این ترتیب، امکان دید روی صفحات تلویزیونی آنالوگ افزایش پیدا کرده است.

لوگوی CTV متعل به تلویزیون کانادا، به گونه‌ای طراحی شده که پوشش کاملی از اشکال طبیعی را در اطراف هر یک از حروف نشان می‌دهد. حرف C شکلی دایره‌ای مانند دارد، حرف T درون یک مربع گنجانده شده و حرف V نیز درون یک مثلث جا گرفته است. یک مفهوم مشخص و البته ساده که طراحی آن به سال 1966 بر می‌گردد.

8.بی‌نهایت / ستاره


Fujitsu

Infinity

Texaco

چنانچه اشکال هندسی مورد استفاده در طراحی لوگو، به اتمام رسیده‌اند، می‌توانید از شکل‌ها و نمادهای قوی و با ابهتی نظیر علامت بی‌نهایت یا ستاره استفاده کنید. با نگاه کردن به لوگوهایFujitsuInfinity Systems و Texaco (ستاره تنهایی که نماد تگزاس است)، مهارت بکار رفته و البته موفقیت آمیز طراحی لوگوهای آن‌ها برایتان نمایان می‌شود.

 

منبع:inspirationbit.com

نظرات  (۲)

salaam mamnoon az site khoobetoon
بج0دجذبجف.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی