طراحی مناسب برای صفحه خطای 404 :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۳۱شهریور

اینکه هیچگاه نخواهید کاربران به سمت صفحه‌ای درون وب‌سایت‌تان هدایت شوند، که اساساً وجود خارجی ندارد، کاملاً دور از انتظار است. در واقع احتمال وقوع این امر وجود دارد، و شما باید برای رویایی با آن آماده باشید. بسیاری از توسعه دهندگان سایت‌ها در حین اجرای پروژه، تمایل به چشم پوشی از این مطلب دارند، اما مسلماًٌ خطای 404 چیزی است که باید در جهت رفع آن اقداماتی صورت داد. عدم توجه به این موضوع، غیر ممکن است، پس بهتر است به جای این کار، طراحی صفحاتی که پیدا نمی‌شوند (Page Not Found) را به صورتی انجام دهید که آن را جالب و عجیب کرده و به جای اینکه کاربران را به یک منبع غیر کاربردی دیگر برساند، برایشان مفید باشد.

در اینجا راه‌کارهایی را به شما ارائه می‌کنیم که برای ایجاد صفحه 404 اختصاصی شما، مفید هستند. در ادامه نیز مثال‌های خوبی از صفحاتی آورده شده‌اند که پیش از این کارایی خوبی از آن‌ها دیده شده است.


1. از فرم متعارف صفحه خطای 404 (404 Not Found) استفاده نکنید



خوب، همه چیز عالی است. حالا مطمئن هستید که همه چیز تمام شده، و مهارت توسعه دهندگی شما در طراحی وب سایت آنقدر قوی و حیرت انگیز هست که کاربران به هیچ وجه با چنین خطایی روبرو نخواهند شد. لطفاً همانطور که پیش از این هم گفتیم، امکان بروز چنین خطایی را در نظر بگیرید، چرا که ما انسان هستیم و بالتبع ممکن است اشتباه کنیم. بنابراین، بی هیچ بهانه‌ای، خودتان را جای کاربرانی بگذارید که در نتیجه روبرو شدن با این صفحه به اندازه کافی ناامید شده‌اند. در واقع دیدن این خطا، بدون هیچ اطلاعات مفیدی در ادامه آن، خود به خود، بازدیدکننده را با وب‌سایتی معمولی و ناقص روبرو می‌سازد.


2. به طور کامل در مورد پیام خطایِ وب‌سایت خود فکر کنید


 


اولین چیزی که بازدیدکنندگان شما با آن روبرو خواهند شد، پیامی است که همراه با خطای 404 به آن‌ها ارائه می‌شود، پس تلاش کنید تا حد امکان آن را ساده نمایش دهید. مثلاً می‌توانید یک لطیفه بیاورید، خطای پیش آمده را توضیح دهید و یا اینکه نکاتی را برای رفتن به گام‌های بعدی ارائه کنید. البته مهم است که در تمام این پیام‌ها معذرت خواهی را فراموش نکنید. سعی کنید علت خطای پیش آمده را با عباراتی نظیر:" ممکن است در لینکِ در دسترس شما اشکالی وجود داشته باشد" یا " امکان پاک شدن اطلاعات مورد نظر وجود دارد"، توصیف کنید.

این حقیقت که تا حد امکان وب‌سایت خود را ساده‌سازی کنید، اهمیت زیادی دارد. در واقع وجود چنین مشکلات و خطاهایی را ‌می‌توانید از خودتان یا کاربر به لینک‌ها یا سرور‌ها انتقال دهید. به خاطر داشته باشید، برای کاربرانی که در جستجوی مطلبی خاص می‌باشند، برخورد به یک مانع به اندازه کافی ناامید کننده هست، بنابراین با انتخاب کلمات نا‌مناسب، این ناامیدی را افزایش ندهید.


3. به کاربران خود یک راه خروج نشان دهید




چنانچه توانسته‌اید کاربران را به سوی صفحه مورد نظر خودتان راهنمایی کنید، مسلماً آن‌ها به چیزی نیاز داشته‌اند که در آنجا وجود دارد. ساده‌ترین راه کمک به این کاربران، وقتی با خطای 404 روبرو می‌شوند، وجود یک گزینه جستجو درون صفحه خطای 404 است. باید اضافه کنیم که وجود این ویژگی در صفحه خطا، بسیار کاربردی است. مطمئناً کاربر شما در اولین تلاش به آنچه می‌خواسته نرسیده است، اما حالا روش خوبی را ارائه کرده‌اید تا دوباره تلاش کرده و این بار موفق شود.


4. لینک‌های کلیدی




لینک‌های کلیدی در مورد مقولاتی مطرح می‌شوند که، به کاربر گام‌های راهنمایی برای رفتن به مرحله بعدی را معرفی ‌کنند. این لینک‌ها شامل چند لینک کاربردی نظیر صفحه مضمون، صفحه اصلی وب‌سایت و یا صفحه اتصال و برقراری تماس با شما، می‌شوند. با انجام این کار، گزینه‌هایی را در اختیار کاربر می‌گذارید که او را به مسائل حاشیه‌ای حول موضوع اصلی مشغول داشته و امکان رسیدن سریعتر به اطلاعات مورد نیاز را برای وی فراهم می‌آورد. در این مورد به من اعتماد کنید، کاربران قدردان این کار شما خواهند بود.

 

5. شیوه ارائه تولیدات خود را ارتقاء دهید



و اما موردِ آخر، که نمی‌توان اهمیت آن را نادیده گرفت، این است که دلیل اصلی انتخاب صفحه وب‌سایت از سوی یک کاربر نیاز به محصول تولیدی آن می‌باشد. بنابراین از این فرصت (البته بسته به نوع نمایش وب‌سایت) به منظور ارائه آخرین و البته مهمترین محصول یا کالای خود، استفاده بهینه را ببرید. می‌توانید لیستی از محصولات را ارائه و کاربر را به سمت آنچه در جستجوی آن است هدایت کنید. و یا اینکه می‌توانید توجه او را به موارد جدید ارائه شده جلب کنید.


نتیجه


همانطور که قبلاً هم گفتم، باید نگاه عادی و مسلط به صفحات خطای 404 در وب‌سایت‌های جدید، کنار گذاشته شود. هر چند متاسفانه این موضوع بخشی از زندگی عادی وب‌سایت‌ها است، و اگر بخواهیم در جهت ایجاد ارتباط مناسب، به معنای واقعی کلمه، با کاربران گام برداریم، باید توجه و دقت کافی به صفحه خطای 404 (Page 404 Error Not Found) داشته باشیم.


 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی