9 ویژگی بارز طراحان بزرگ :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۷مهر

در این مقاله Will Gibbons آنچه را که باید از طراحان بزرگ بیاموزیم، برای ما توضیح داده است.

طراحان صنعتی نقش کلیدی و مسئولیت ویژه‌ای در قبال چگونه به نظر آمدن محصولات از نگاه خریداران و نیز احساس و رفتار آن‌ها نسبت به محصول مورد نظر دارند. از میان طراحان صنعتی شناخته شده در روزگار ما می‌توان به افرادی نظیرMarc Newson ، Karim Rashid، Philippe Starck، Tom Dixon و James Dyson اشاره کرد.

هر یک از این طراحان که به طور فوق العاده‌ای موفق هستند، دلایل خاصی برای خود دارند و این موفقیت به هیچ وجه تصادفی نیست. هر یک از آن‌ها تجارب و پس زمینه‌های کاری منحصر به فردی دارند و همچنان، موفق شناخته می‌شوند. آیا می‌توانیم از آن‌ها چیزی یاد بگیریم؟ چه ویژگی‌هایی سبب موفقیت طراحان بزرگ می‌شود؟ من توانسته‌ام چند ویژگی خاص را در اینجا برای شما لیست کنم.

1. مشاهده

طراحان بزرگ، کنجکاو، پیش رو و جزء اولین‌ها هستند، آن‌ها مشاهده می‌کنند، با دقت بررسی کرده و از چیز‌هایی یادداشت برداری می‌کنند که، دیگران به آن‌ها توجهی ندارند. طراحان عاشق لحظات هستند که آن‌ها را با افرادی خاص مواجه می‌سازند: یعنی افرادی که، صرفاً خودشان، راه حل‌هایی را به منظور تصحیح و تنظیم مجدد یک طراحی ضعیف اجرا می‌کنند.

وقتی نقایصی را در یک محصول، و یا ارائه آن را در یک بازار نامناسب مشاهده می‌کنید، یا با فرصت‌های جدید در نتیجه ورود تکنولوژی‌های جدید یا تغییر ماهیت یافته، روبرو می‌شوید، در اینجا است که فرصت طلایی برای یک طراح بزرگ فراهم آمده است. مشاهده؛ اصلی‌ترین و ابتدایی ترین شکل تحقیق است. تحقیقات امکان عملی شدن اهداف و نظریات ما را به وجود می‌آورند. طراحان مشاهده‌گران خوبی هستند.

2. شنیدن

طراحان شنوندگان خوبی نیز هستند. شکسپیر می‌نویسد" گوش خود را به هر کس بده، اما صدای خود را نه". با شنیدن درست و صحیح، می‌توانیم از آنچه که واقعاً برای دیگران اتفاق می‌افتد، یاد بگیریم نه اینکه صرفاً فرض کنیم ،چیزهایی که ما می‌دانیم، برای آن‌هایی که برایشان طراحی می‌کنیم، بهترین هستند.

  

ضمیر درونی و مغرور، ممکن است طراح را به سمتی بکشاند که بدون گوش دادن به نیاز‌های کارفرما، برای او تصمیم گیری کند. اما طراحان موفق توانایی گوش دادن به خواسته‌های دیگران را دارند و مطمئن هستند که یک محصول نیازهای واقعی مردم را تامین کرده، و با رضایت هزینه‌های آن را می‌پردازند.

3. علاقه

 

ماموریت Leonard Nils ساخت یک طرح حرف رایگان بود که 27 درصد، جوهر کمتری را نسبت به طرح حرف‌های مشابه مصرف ‌می‌کرد. اطلاعات بیشتر را روی لینک http://www.creativebloq.com/computer-arts/can-free-font-change-world-614...  ببینید.

 

طراحان بزرگی که با علاقه و بر پایه مشاهدات خود طراحی می‌کنند، می‌توانند استاندارهای طراحی را تا حدود زیادی افزایش دهند. فرقی نمی‌کند که طراحی شما بر پایه رفتارهای بشری، یا نیاز به یک طراحی جدید و یا حتی یک طراحی ضعیف قرار دارد، مهم این است که طراح باید نسبت به ارتقاء آنچه که وجود دارد، یا ایجاد تکامل در آنچه متوقف شده است، اشتیاق و علاقه نشان دهد.

 

4. بافت

طراحان بزرگ از بافت، اطلاع کافی دارند. بافت آن چیزی است که شما را قادر می‌سازد تا به مفهوم هر چیز، پی ببرید. در واقع بافت جزئیاتی را در بر می‌گیرد که تصمیم گیری درباره چیزهایی که به یکدیگر مرتبط هستند، را برای شما فراهم می‌آورد.

مساله‌ای که به عدم وجود ارتباط یا تناسب در یک بافت خاص می‌رسد، در واقع راه حلی ندارد. مثلاً وسیله‌ای که درِ قوطی کنسرو را باز می‌کند، در بسیاری از شرایط به شما کمک می‌کند، اما در محیط‌های تاریک، کارایی ندارد. در این شرایط چراغ قوه کارایی بیشتری دارد. طراح نیازمند راه حل‌هایی متناسب با بافتِ سناریویی است که محصول مورد نظر در آن استفاده می‌شود. طراحان بزرگ به خوبی با بافت آشنایی دارند.

5. راه حل‌ها

 

Steve Fisher در سایت http://www.creativebloq.com/design/solutions-not-visuals-6126268 استدلال می‌کند که طراحی بیش از آنکه به مسائل دیداری و بصری نزدیک باشد، در پی یافتن راه حل‌ها است.

طراحان مسئول پیدا کردن راه‌حل‌ها هستند. همه مشاهدات و شنیده‌های طراحان، اگر به یافتن راه حل منجر نشود، بی ارزش خواهد بود. وقتی طراحی هدف یا موضوعی را برای خود تعریف تعریف می‌کند، در واقع برای مساله موجود راه حلی را طراحی می‌کند. 

در بسیاری موارد، آن‌ها باید راه حل‌هایی را برای مسائلی طراحی کنند که افراد به دنبال پرداختن پول برای آن هستند. اگر یک طراح نتواند مساله‌ای را حل کند، به عنوان یک طراحی ضعیف به کار او نگاه می‌کنیم. طراحان بزرگ به دنبال یافتن راه حل‌ها هستند.

6. ارتباط

بدون ارتباط، راه حل‌ها در ذهن طراح باقی می‌مانند و هرگز فرصت ایجاد تاثیر مثبت در جهان پیرامون را نخواهد یافت. طراحان از طریق طراحی کلیات، مدل سازی، استفاده از کامپیوتر، نوشتن، صحبت کردن و یا هر ابزار ضروری دیگری به برقراری ارتباط می‌پردازند.

مهارت‌های ارتباطی بسیار ضروری و حیاتی بوده و لازمه انجام کار گروهی موفق هستند. طراحان بزرگ مهارت‌های ارتباطی بسیار قوی‌ای دارند.

7. یکپارچگی

طراحان بزرگ به خوبی می‌دانند که چگونه ایده‌های خود را با زندگی جامعه‌ی هدف خود، و نیز شرایط و فنون مختلف راه حل‌ها را با محصولات، توأمان و یکپارچه سازند.

یکپارچه سازی بر پایه بافت، این اطمینان را می‌دهد که طرح از سوی کاربر نهایی فهمیده و به سهولت پذیرفته شده است. یک طراح خوب به سرعت مورد قبول مصرف کنندگان قرار گرفته و با زندگی آن‌ها عجین می‌شود. طراحان بزرگ یکپارچه سازی را فهمیده‌اند.

8. توجه

 

به منظور به دست آوردن اطلاعات بیشتر درباره چگونگی کمک یک طرح حمایتی به حفظ محیط زیست به سایت http://www.creativebloq.com/design/sustainable-design-1131810  رجوع کنید.

طراحان موفق به تاثیر یک طرح بر دیگران، محیط و اقتصاد، توجه ویژه‌ای دارند. اصطلاح طرح خوب را زمانی برای یک طرح بکار می‌بریم که کاهش تاثیرات محیطی، اولویت اصلی برای طراح آن باشد.

تولید محصولات، پیاده سازی سیستم‌‌ها و همه چیزهایی که طراحی می‌شوند، پیامدهایی را نیز در پی خواهند داشت. طراحان بزرگ به این امر واقفند و به همه چیزهایی که تحت تاثیر طراحی قرار می‌گیرند، توجه ویژه‌ای دارند.

9. مقید نشده

طراحان بزرگ در قید و بند قواعد نیستند. طراحان لازم است تا هنجارهای اجتماعی، انتظارات و محدودیت‌های ساخت، بازاریابی و دیگر وجوه پیاده سازی‌های طراحی را بدانند. البته طراحان بزرگ به جای اینکه با باورها، سوابق و انتظارات، خود را محدود کنند، خود را در معرض پیدا کردن راه‌حل‌های واضح و بدیهی برای حل مسائل قرار می‌دهند.

در واقع به جای شکل دادن باورهای خود حول این سوال که آیا این راه حل را می‌توان بکار برد یا خیر، طراحان بزرگ از خود می‌پرسند،" اگر انجام دهیم چه می‌شود؟" و یا " چرا نتوانیم؟" . طراح به قواعد، به چشم راهبردهایی در این حوزه نگاه می‌کنند. این تفکر آزاد است که بسیاری آن را خلاقیت می‌نامند. طراحان بزرگ در قید و بند قواعد نیستند.

استدلال نهایی

طراحان بزرگ دنیای اطراف ما را به خوبی می‌شناسند. آن‌ها در جستجوی راه‌حل‌هایی برای مسائل واقعی بوده و علاقمندند تا دنیای ما را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنند. در حقیقت می‌دانند که چگونه ایده‌های خود را مطرح و به آن‌ها صورت واقعی ببخشند.

طراحان بزرگ نسبت به چگونگی یکپارچه سازی و انضمام ایده‌های خلاق خود و نیز تاثیر راه حل‌ها‌یشان بر روی کره زمین حساس هستند. آن‌ها بر چگونگی و چرایی آنچه که کار می‌کند تمرکز دارند و به دنبال چرایی عدم کاربرد چیزی نمی‌باشند. آن‌ها به دنبال فرصت‌ها بوده و خود، عامل تغییر و خالق تجربه‌های جدید می‌باشند.

چنانچه به مطالب مطرح شده علاقمند هستید، روی لینک LinkedIn  در دسترس باشید و عناوین جدید در حوزه طراحی را هر یکشنبه صبح مشاهده کنید. هدف من ارتقاء آگاهی درباره این است که چگونه طراحی می‌تواند دنیای بهتری را بسازد و امیدوارم بتوانم پنجره جدیدی رو به دنیای پهناور طراحی برای شما باز کنم.

 

 

۱۰۶۴نمایش ۹۳/۰۷/۲۷

نظرات  (۱)

مفید و مختصر!
ممنون بابت مجلهء یاقوتیتون!
حرف نداره!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی