ایجاد قطره ی باران در فتوشاپ :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۳۰دی

 

چیزی که خلق خواهید کرد!
قطرات آب یکی از عناصر طبیعی است که در همه جا وجود دارد. آن ها مانند منشورهای کوچک مایعی عمل می کنند که می توانند نور و بازتاب آن را جذب کنند. کوچک و در دسترس بودن آنها، چیزی از زیبایی باشکوه یک قطرة آب نمی کاهد.
معمولاً ایجاد چیزهای ساده ای که در طبیعت وجود دارند، در فضای دیجیتالی بسیار مشکل است. به جای آن که تلاش کنیم تا اشکال آن ها را به صورتی که به طبیعت نزدیک باشند، طراحی کنیم، راحت تر آن است که از همان چیز ساده در طبیعت عکس بگیریم و از آن به عنوان مجموعه ای از Brushهای دلخواه در Adobe Photoshop استفاده کنیم. این نوشتة کوتاه به شما نشان می دهد که چطور این کار را انجام دهید.
1. گرفتن عکس از قطرات طبیعی آب
گام اول
برای این کار شما به وسایل سادة زیر احتیاج دارید:
• یک صفحة شیشه ای کوچک (می توانید از شیشة قاب عکس استفاده کنید.)
• وسیله ای برای گرفتن صفحة شیشه ای، مثل گیرة فنری
• یک لیوان آب

گام دوم
در ابتدا صفحة شیشه ای را از هرگونه گرد و غبار و لکّه های روغن تمیز کنید. از لمس شیشه پرهیز کنید، چرا که اثر انگشتتان مثل یک لکّه در عکس ظاهر می شود. از گیره برای نگه داشتن صفحه به صورت مایل استفاده کنید. گیره را در جای خود محکم کنید.

گام سوم
با چند بار آزمایش، به این نتیجه رسیده ام که بهترین راه برای داشتن عکسی واضح از قطرات آب، گرفتن عکس در مقابل آسمان است. مشکل عکس گرفتن در فضای بسته با نور مصنوعی این است که بازتاب ها تقریباً هرگز حذف نمی شوند. نه تنها شیشه، نور را منعکس می کند؛ بلکه بازتاب نور در خود قطرات آب هم ایجاد می شود.
ساده ترین راه حل، این است که منتظر زمانی بشویم که کل آسمان به یک رنگ درآمده باشد. این حالت، زمانی که هوا کاملا ابری است یا هیچ ابری در آسمان نیست، رخ می دهد. سپس راهی پیدا کنید تا صفحة شیشه ای را بالای سر خود، ثابت نگه دارید تا بتوانید از آن عکس بگیرید. می توانید از پایة پروژکتور استفاده کنید.

گام چهارم
یک روش متداول برای ایجاد قطرات آب استفاده از اسپری است. مشکل اسپری آن است که قطره های کوچکی تولید می کند. درحالی که برای Brush قطرات آب، به قطره های بزرگتری که به راحتی دیده شوند نیاز است. برای تولید چنین قطره هایی، پیشنهاد ما این است که انگشتان خود را خیس کنید و آب انگشتانتان را به صفحة شیشه ای بپاشید.



گام پنجم
حالا زمان گرفتن عکس از قطره هاست. کادر تصویر خود را طوری ببندید که رنگ پشت زمینة آن یک دست باشد. دوربین را طوری تنظیم کنید که فوکوس آن روی قطرات آب باشد. طبق تجربه، فاصلة کانونی f/5.3 و سرعت shutter 1.1000، حالت خیلی خوبی برای گرفتن عکس است. از قطرات آب چندین عکس بگیرید و هر بار فوکوس دوربین را روی یکی از قطره ها بگذارید. سپس شیشه را تمیز کرده، مجددا تمام این کارها را انجام دهید.

2. پردازش عکس ها
گام اول
یکی از عکس ها را در نرم افزار فوتوشاپ باز کنید و یک Curves adjustment Layer اضافه کنید. نقاط بیرونی منحنی را تا لبه های نمودار حرکت دهید. سپس یک نقطة مرکزی به منحنی اضافه کنید و آن را به آرامی به سمت پایین بکشید تا Contrast قطرات آب به حد قابل قبولی برسد.

گام دوم
روی آیکون Lock، که روی لایة Background است، کلیک کنید تا بتوان تغییرات روی آن انجام داد. سپس دو لایه را انتخاب کرده و مسیر روبرو را دنبال کنید: Layers > Group Layers. نام آن را به Water Drops تغییر دهید.

گام سوم
با استفاده از ابزار (Quick Selection Tool (W ، ناحیه ای که دارای بهترین قطرات است انتخاب کنید.

گام چهارم
روی Refine Edge کلیک کنید و در پنجرة باز شده مشخصات کنارة قسمت های انتخاب شده را وارد کنید. مشخصات تصویر ما به شرح زیر است:

• Radius: 1.0 px
• Smooth: 9
• Feather: 1.4 px
• Contrast: 31 %
• Shift Edge: 0 %

Output to را نیز روی Layer Mask قرار دهید. با این کار Mask ایجاد شده روی لایه های موردنظر ما اعمال می شود.

گام پنجم
یک لایة جدید زیر لایه های Water Drop ایجاد و آن را سفید کنید. با این کار، سایه روشن تصویر، خیلی واضح تر می شوند.

گام ششم
وقتی ما یک لایةCurves Adjustment اضافه می کنیم، Contrast آن باید به اندازة پشت زمینه اضافه شود. حال، سایه روشن Curves Adjustment را برای هماهنگی با قطرات آب تغییر می دهیم. Curves Properties Panel را باز کنید و نقطة مرکزی منحنی را برای رسیدن به Contrast قطرات آب تنظیم کنید.

گام هفتم
روی هر دو لایة background و تصویر کلیک کرده و مسیر Edit > Define Brush Preset را دنبال کنید. فوتوشاپ از شما نام Brush را می خواهد و وقتی شما OK را زدید، این Brush جدید به لیست Brush Presets شما اضافه می شود.

۱۲۸۶نمایش ۹۳/۱۰/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی