جایگاه نوشتار در زندگی امروز - 2 :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۰۵بهمن

ام بی ای نیوز: پیش‌تر به جایگاه مهم نوشتار در زندگی روزمره اشاره شد. این‌که کم‌تنوعی باعث استفاده‌ی نادرست از فونت‌ها شده و از آن‌ها در جای خود استفاده نمی‌شود. کسب‌وکارها به کم قانع‌اند؛ سال‌ها از فونت‌های تکراری و نامناسب استفاده می‌کنند و نقش مؤثر و اساسی آن‌را در هویت‌سازی و تأثیرگذاری نادیده می‌گیرند؛ مدیران و مشاوران هنری هم به‌خود زحمت نمی‌دهند. فونت‌ها نیز مانند همه‌ی عناصر هویت‌بخش یک سازمان باید متناسب با تغییرات سریع دنیا به‌روز شوند.

کسب‌وکارهای پیشرو؛ فونت‌های اختصاصی و سفارشی
استفاده از فونت‌های ویژه و اختصاصی در کشورهای دیگر سابقه‌ی خوبی دارد. بسیاری از شرکت‌ها و نام‌های تجاری فونت مخصوص به خود را دارند و به ضرورت این‌کار پی برده‌اند. گاهی نیازهای کاری و فنی و گاهی تبلیغات و هویت‌سازی منجر به سفارش فونت اختصاصی می‌شود. در ادامه چند نمونه‌ی موفق خارجی و ایرانی را می‌بینیم.

مرسدس‌بنز در سال ۱۹۹۰ صاحب مجموعه‌ی کاملی به‌نام Corporate شد. شامل ۳۲ فونت در سه سبک Antiqua، Sans و Egyptienne. طراحی این مجموعه ۵ سال طول کشید!


خانواده‌ی فونت‌های Nokia Pure در سال ۲۰۱۱ و Intel Clear در ۲۰۱۴ طراحی شد. فونت این شرکت‌ها به دلیل گستردگی بازار خود مجموعه‌ای از زبان‌های مختلف –از جمله عربی و فارسی- را شامل می‌شود.

در ایران نیز چند وقتی‌ست کسب‌وکارها به‌فکر افتاده و حرکت‌هایی کرده‌اند.

در سال ۱۳۹۱ نشر کارنامه از خانواده‌ی فونت اختصاصی خود رونمایی کرد. کارنامه در ۱۰ وزن طراحی شد تا نیازهای مختلف یک ناشر را به‌طور کامل پوشش دهد.

طراحی خانواده‌ی فونت نوین به سفارش بانک اقتصاد نوین در سال ۹۲ انجام شد. خانواده‌ای شامل فونت‌های نازک، معمولی، ضخیم و سیاه. این بانک پارا فراتر گذاشت و فونتی برای استفاده در فضای دیجیتال نیز سفارش داد. نوین وب بر پایه‌ی فونت اصلی برای استفاده در محیط وب بازطراحی و بهینه‌سازی شد.

پس از آن بانک سامان در ادامه‌ی زیر و رو کردن هویت خود فونتی را برای استفاده برگزید.

روزنامه‌ی شرق هم به این جمع پیوست و از اول آذرماه ۱۳۹۳ فونتی جدید را به‌کار گرفت.

تیم پشتیبانی ویکی‌پدیای فارسی از ۲۴ آذرماه پروژه‌ی قلم فارسی آزاد را شروع کرده‌اند تا هزینه‌ی طراحی و ساخت فونتی ویژه‌ی وب را با مشارکت مردم جمع‌آوری کنند و از فونت تاهوما خداحافظی کنند.

رضا بختیاری فرد
چهارشنبه 17 دی 1393


منبع

۶۷۲نمایش ۹۳/۱۱/۰۵

نظرات  (۱)

دایرکتوری تبادل لینک - با هر بازدید وبلاگتان را ثبت کنید و شاهد افزایش بازدیدکنندگان وبلاگتان باشید. http://www.Linc.ir

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی