کاربرد رنگ‌ها و نمونه‌هایی از دنیای واقعی :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۰۷بهمن

در میان عناصر مختلف طراحی، رنگ‌ها مهمترین و حساس‌ترین نقش تاثیری را دارند و از این رو انتخاب عاقلانه رنگ در طراحی اهمیت بسیاری دارد.
Aesthetic Apparatus’ Doombuddy (Codename Mr. Tibbets)



قرمز، آبی و زرد، سه رنگ اصلی در مثلث رنگ‌ها هستند و غالباً مورد توجه کودکان می‌باشند. ته رنگ‌ها (اضافه کردن سفید)، سایه‌ها (اضافه کردن سیاه) و تون رنگی (اضافه کردن خاکستری) عموماً روش‌های موثری هستند که کیفیت‌های ویژه نوجوانان را در رنگ‌های اولیه چرخه رنگ، تحت تاثیر قرار می‌دهند. این روش‌ها همانطور که در پوستر Mr. Tibbets متعلق به esthetic Apparatus’ می‌بینید، بکار گرفته شده‌اند. ( esthetic Apparatusکارگاه طراحی‌ای با تمرکز بر صنعت موسیقی می‌باشد.)
قرمز رنگی آتشین و پر حرارت است و با دلالت‌های ضمنی احساسی و معنای عمیق، تفسیر می‌شود. قرمز، رنگ خون، آتش، غضب، عشق و قدرت است. این رنگ بسیار جذاب و خیره کننده بوده و باید همواره با هوشمندی مورد استفاده قرار گیرد، چراکه می‌تواند عکس العمل‌های غیر منتظره‌ای مانند ایجاد جنون را در پی داشته باشد.
آبی رنگ آسمان و آب (انعکاس آسمان) است. آبی می‌تواند غمگین، صاف و آرام، سرد، نیرو بخش و صادقانه (آبی واقعی) و آرامش بخش ‌باشد.
رنگ زرد، رنگ دیگری است که بر روی صفحه جذابیت خاصی دارد. در این پوستر رنگ زرد به عنوان رنگ اصلی صفحه (که معمولاً رنگ سفید می‌باشد) بکار رفته است. زرد، رنگ شادی است و بشاش، خوش رو، گرم، جالب و جذاب به نظر می‌آید. بهتر است Mister Tibbets را با دیگر نمونه‌های مشابه، مثلاً Doombuddy II (به رنگ آبی و تیره) و یا Doombuddy III (سبز و با حالت بیمار گونه) مقایسه کنید.
رنگ سفید (که در اینجا به عنوان یک رنگ استفاده شده) خالص بودن و تمیزی را نمایان می‌سازد. در کاربرد این رنگ دقت کافی را داشته باشید، چرا که استفاده بیش از حد از آن نشان دهنده سردی و سِترون بودن است.
در واقع این پوستر دوستانه، بشاش و اندکی کودکانه طراحی شده است.
Homebase by Turner Duckworth


این محصول شرکتی توسط Turner Duckworth با استفاده از رنگ‌های نارنجی و سبز، یعنی دو رنگ از رنگ‌های درجه سوم (که بنفش نیز یکی از آن‌ها است) طراحی شده است. این طراحی به صورت بسیار جالب و البته با یک ترکیب منحصر به فرد ارائه شده و هر چند رنگ‌ها به طور کامل مکمل همدیگر نیستند، اما با یکدیگر هماهنگی دارند.
رنگ سبز واقعاً رنگ تمیز، با نشاط و خرمی است. این رنگ همچنین، رنگی پر آسایش بوده و البته انعکاس مثبتی را حداقل با این سایه بشاش ایجاد کرده است. علاوه بر این اصطلاح " سبز شده از احساسات" را نیز شنیده‌ایم، که از رنگ سبز تیره به دست می‌آید. سبز جزء رنگ‌های سرد بوده و بیشتر در پس زمینه بکار می‌رود و بنابراین رنگ پایه خوبی را، به مانند تصویر، بالا می‌سازد.
نارنجی نیز رنگی نیرو بخش می‌باشد. مرکبات رایحه سلامتی را به صورت یک طیف بصری و بسیار عالی به این لی‌اوت منتقل کرده‌اند. نارنجی رنگ گرمی است که به سرعت در این تصویر قابل مشاهده بوده و معمولاً استفاده‌های بسیاری از آن می‌شود.
انتخاب رنگ در این بسته بندی سبب شده است تا محصول آسان، منطقی و البته کاربردی به نظر بیاید.
Tina Colada by FLO


ممکن است در نگاه اول فکر کنید که رنگ‌های این پوستر ترکیب خوبی با یکدیگر دارند، اما به سادگی نمی‌توان علت این هماهنگی را کشف و توصیف کرد. کشف سریع و فوری این پوستر کمی دشوار به نظر می‌رسد، اما در واقع از ترکیب دو رنگ مکمل آبی و نارنجی ساخته شده است که البته رنگ نارنجی (که به آن رنگ سیاه اضافه شده) به عنوان سایه به کار رفته است. در نهایت این رنگ نارنجی به صورت قهوه‌ای تیره دیده می‌شود.
رنگ آبی رنگی صلح آمیز، آرام و متین است. این ته رنگ آبی کنتراست ارزشمند و زیبایی با قهوه‌ای تیره ایجاد کرده است.
قهوه‌ای رنگی عمیق، زمینی و سرزنده است. شکلات و خاک قهوه‌ای هستند و این رنگ می‌تواند به عنوان یک رنگ گرم و مایه تسلی و آرامش شناخته شود.
از انتخاب رنگ‌ها به نظر می‌رسد که Tina نیرویی پرورشی، زیبا و آرام بخش در زندگی هنرمند ایجاد می‌کند.
Nimbupani Designs


Nimbupani Designs blog ، طراحی عجیبی دارد به گونه‌ای که نیمی از آن با رنگ‌های درجه سوم یعنی رنگ‌های زرد و آبی (رنگ‌های درجه سوم اولیه) و نیمی دیگر با استفاده از رنگ مکمل سبز (مکمل رنگ قرمز که معمولاً کامل کننده رنگ‌های درجه سوم اولیه است) طراحی شده است. اتصال‌ها با استفاده از رنگ قرمز- بنفش تیره ترسیم شده‌اند. تاثیر تمامی این رنگ‌های روشن، طراحی جذاب و بشاشی است که حس طراحی من را نیز به نوعی استفاده غیر معمول از سیان، زرد، لیمویی و قرمز- بنفش، به عنوان رنگ‌های اصلی می‌کشاند.
در این مقاله ششمین بخش از مجموعه نمونه‌هایی از دنیای واقعی عناصر طراحی بود. در مقاله‌های قبلی به اتصال، شکل، فضا، مقیاس، بافت و ارزش اشاراتی کرده بودیم. مقاله بعدی با موضوع جزئیات بیشتری در حوزه رنگ‌ها ارائه خواهد شد.

۱۷۲۴نمایش ۹۳/۱۱/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی