همه ی آنچه که باید درمورد تبلت های گرافیکی بدانید :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۵بهمن

آیا شما هم می خواهید موس خود را کنار بگذارید و آن را با یک تبلت گرافیکی عوض کنید؟ آیا شما هم خواستار آن هستید که پیش از خرید یک تبلت گرافیکی اطلاعات بیشتری راجع به خصوصیات یا موارد استفاده و ملحقات آنها به دست آورید؟ نمی دانید تبلت مورد نیاز شما باید چه سایزی داشته باشد؟ پس این مقاله را بخوانید.


تبلت گرافیکی چیست؟

تبلت گرافیکی که با عنوان های pen tablet, drawing tablet  یا  digitizerهم شناخته می شود، باوجود آنکه افراد عادی بسیاری از آن استفاده می کنند اما در اصل توسط هنرمندان گرافیک استفاده می شود. تمامی تبلتهای گرافیکی صفحه ی لمسی پلاستیکی دارند که حرکت قلم مخصوص به خود یا موس را به صفحه ی نمایش منتقل می کند. مکان قلم مخصوص یا موس دقیقاً بر مکان اشاره گر روی صفحه نمایش منطبق است. یادگیری طراحی بر روی صفحه ی تبلت زمان بر است اما وقتی به رسم اشکال و منحنی ها با تبلت عادت کنید همانند رسم روی صفحه ی عادی با خودکار یا مداد ساده است.




تبلت های گرافیکی Wacom

تبلت های گرافیکی مارکهای متعددی دارند اما Wacom متداول ترین مارک مورد استفاده در سالهای اخیر است. سری Wacom’s Bamboo که میان کاربران خانگی و اداری متداول است، پایه ای ترین و اقتصادی ترین تبلت است.

خانواده ی Bamboo شامل Connect ، Splash ، Capture و Create است.

سری Intuos مدل حرفه ای تر Bamboo است و غالباً توسط هنرمندان، طراحان گرافیک و افراد حرفه ای و خلاق استفاده می شود. این سری شامل چهار مدل  Intuos5 Touch Small, Intuos5 Touch Medium, Intuos 5 Touch Large, Intuos4 Extra Large می باشد. همه ی تبلت های Intuos شامل حلقه ی کنترل لمسی، کلیدهای میانبر، حسگر پیشرفته ی حساس به نوک قلم و 2048 سطح فشار به صفحه هستند. تبلت Intuos5 علاوه بر اینها، صفحه ی چند لمسی هم دارد. این به معنی آن است که دقیقاً همانند گوشی های هوشمند، Ipad و Kindle Fire و غیره می توانید از حرکات قلم یا دست برای مکان یابی و تغییر مکان اشیاء استفاده کنید.

Cintiq  که بالاترین مدل از این سری است، به کاربران این امکان را می دهد تا بر روی یک صفحه ی HD طراحی کنند. از نظر تکنیکی، Cintiq تنها یک تبلت گرافیکی نیست، بلکه فراتر از آن این تبلت دارای یک رابطه ی دوسویه بین صفحه و قلم است.

Cintiq که با قیمت 999 دلار به بازار عرضه شد و سپس یه چندین هزار دلار رسید به سرعت می تواند حساب بانکی شما را خالی کند! اما اگر پول کافی دارید یا دلیل خوبی برای نیاز به این مدل از تبلت دارید حتما آن را بخرید. این تبلت دارای سه سایز مختلف 13HD ،  22HD و 24HD است. لازم به ذکر است که مدلهای 22HD Touch و 24HD Touch نیز اگر نیاز به امکانات چند لمسی دارید نیز موجود است.




سایر مدلها برای مقایسه:

تبلت های زیر همه ی امکانات تبلت های Wacom را ندارند اما اغلب، نیاز کاربران را مرتفع می سازند و دارای قیمت مناسبی نیز هستند.


Pen Power :

 مدل TOOYA Pro امکان هر کاری را برای استفاده در خانه یا اداره فراهم می کند. برای آنهایی که امکانات کمی بیشتر می خواهند تبلت متوسط  Monet و تبلت با کیفیت تر Picasso هر دو انتخابهای خوبی برای مصارف حرفه ای هستند.


Vis Table

Vis Table یک تازه وارد به بازار تبلتهای گرافیکی محسوب می شود. این شرکت از سال 2007 وارد صنعت تبلت شده است و با قیمت زیر 40 دلار، مدل Pen Pad آن مناسب ترین تبلت است. چیزی که این تبلت را منحصر به فرد می کند، صفحه ی انعطاف پذیر آن است. با اینکه من دقیقاً نمی دانم چرا این خصوصیت در یک تبلت مورد نیاز است، اما به هرحال این هم مشخصه ای در این مارک از تبلت هاست. Vis Table دارای چهار مدل است که همگی آنها قیمت مناسبی دارند.


Adesso :

اگر شما به امکانات بی سیم فکر می کنید، CyberTablet W10 یک گزینه مناسب است. Adesso همچنین سه مدل non-wireless هم با قیمت و سایزهای متفاوت برای کاربران از دانش آموزان تا طراحان حرفه ای دارد.


Genius:

با تولید 11 مدل مختلف، Genius تبلتی برای همگان است. مدل  PenSketch M912Aآن بالاترین مدل و مناسب برای طراحان و هنرمندان است. مدل  G-Pen 560 ، مدل 4.5″ x 6″ این مارک از تبلت هاست. برخلاف بیشتر تبلتهای از این نوع G-Pen 560 دارای دکمه هایی است که برای اعمال مختلف می توانند برنامه ریزی شوند.




آیا سایز مهم است؟

تبلتهای گرافیکی اکثرا در سایزهای 4″ x 5″  یا  18″ x 12″وجود دارند. اگر به تبلت بزرگتری نیاز دارید، Cintiq ، سایز بسیار بزرگ 20.4″ x 12.8″ را ارائه کرده است. با اینکه تبلتهای کوچک برای استفاده های خانگی و اداری مناسب است، بیشتر طراحان تبلت هایی با سایز متوسط به بزرگ را به این دلیل که طراحی و رنگ آمیزی در اندازه ی طبیعی تر را فراهم می کند ترجیح می دهند. برای سایر افراد غیر از طراحان، تبلتی کوچک معمولاً کفایت می کند. در حقیقت تبلت های کوچک برای افرادی مناسب است که نمی خواهند پیکاسوی درونی خود را به معرض نمایش بگذارند. افرادی که مشکلات مچ دست یا مشکلات مشابه دارند نیز تبلت های کوچکتر را ترجیح می دهند زیرا حرکت کمتر به معنای فشار کمتر به مچ و دست آنهاست.

نکته ی دیگری که برای انتخاب یک تبلت باید مورد نظر قرار بگیرد، فضای روی میز شماست. به یاد داشته باشید اندازه ی یک تبلت به فضای طراحی واقعی بستگی دارد نه به اندازه ی خود تبلت. برای مثال تبلت من  7″ x 4.5 است اما با این وجود نتیجه ی نهایی 12″ x 8″ است. و در پایان همانند سایر وسائل هرچه یک محصول بزرگتر باشد قیمت آن نیز بیشتر است.




ویژگی های قابل برنامه ریزی:

مشخصه ها از یک تبلت تا تبلت دیگر متفاوت است ولی بیشتر تبلت ها حداقل چند دکمه قابل برنامه ریزی که یا روی قلم طراحی است یا روی خود تبلت، دارند. آنچه در ادامه می آید لیستی از دکمه هایی است که ممکن است آنها را روی تبلت خود بیابید:


Express Key:

بیشتر تبلت ها این دکمه را دارند. حتی مدل های خیلی کوچک. این دکمه ها می توانند برای اجرای عملکردها و دستوراتی که زیاد استفاده می شوند، برنامه ریزی شوند.


Stylus Side Switch

دکمه های کناری بر روی قلم معولاً برای Double-click و Right-click استفاده می شوند. بعضی از این مدلها این امکان را به شما می دهد تا عملکرد این دکمه ها را تغییر دهید.


Touch Ring:

تبلت های Intuos حلقه ی لمسی کوچک و شیکی دارند. این ناحیه ی لمسی برای زوم و جابه جا کردن لایه های مختلف استفاده می شود. همچنین می توان با تنظیم منوی تبلت و اختصاص عملکردی دیگر به این حلقه، عملیات دیگری را به آن اختصاص داد. برای اختصاص عملکرد جدید، تنها یک کلیک بر روی دکمه ی مرکزی، گزینه های منو را بر روی صفحه می آورد و اجازه می دهد تا تنظیمات مورد نظر خود را اعمال کنید.




مشخصات قلم:


نوک قلم: 

علاوه بر قلم پلاستیکی عادی، Wacom نوک قلم های مختلفی را برای قلم های خود ارائه کرده است. اگر انتظار دارید تا حس مداد بر روی کاغذ را داشته باشید نوک قلم سفت این کار را انجام می دهد. استفاده از نوک های قلم انعطاف پذیر حس مشابهی را ایجاد می کند اما به زودی قلم نوک نمدی از کار نمی افتد. دوست دارید از قلمو استفاده کنید؟ قلمهای ضربه ای، فنر کوچکی دارند که این امکان را به نوک قلم می دهد تا شبیه به قلمو عمل کند. تبلت های Adesso تنها یک مدل نوک قلم دارند ولی نکته ی جالب برای این مدل قلمها این است که هم برای صفحه ی لمسی ساخته شده است و هم همانند یک قلم جوهردار عمل می کند. لوله ی کوچک قلم را بچرخانید تا تبدیل به خودکار عادی شود شود. دوباره آن را بچرخانید تا یک قلم مخصوص تبلت داشته باشید. اگر من یکی از اینها را داشتم، فکر کنم صفحه ی تبلتم پر می شد از قطرات جوهر! حتی اگر این ویژگی هم کافی نیست باید بگویم این قلم یک لیزر هم دارد که برای ارائه ی شفاهی و همچنین زمانهای بازی با گربه یتان به درد می خورد.


پاک کن:

بسیاری از تبلتها پاک کنی حساس به فشار دارند که مانند پاک کن معمولی عمل می کند. به جای پاک کردن گرافیت یا جوهر، خطوط دیجیتالی و اطلاعات که از برنامه ی Word گرفته تا PhotoShop ایجاد شده اند را پاک می کند.


Stylus Side Switch:

دکمه های کناری بر روی قلم معولاً برای Double-click و Right-click استفاده می شوند. بعضی از این مدلها این امکان را به شما می دهد تا عملکرد این دکمه ها را تغییر دهید.




دیگر عملکردهای قلم:

وقتی در مورد سایر عملکردهای قلم ها صحبت می کنیم Wacom از همه بالاتر است. بیشتر شرکت ها قلمهای اضافه یا حتی نوک قلمهای دیگر را نمی فروشند. تنها یک قلم از آنها می گیرید و این همه ی آن چیزی است که به شما داده می شود. اما در تبلت های شرکت Wacom به اضافه ی قلم پایه، قلم های دیگری  مثل air brush ، قلمهای طراحی، قلم کلاسیک و یک قلم دارای جوهر نیز ارائه می شود. هر قلم به نوعی طراحی شده است تا کاربر احساس راحتی کند و همانند قلم معمولی به نظر آید.




میزان فشار:

سطح فشار برای بیشتر تبلت ها 256, 512, 1024 یا   2048 است. این اعداد به سطح حساسیت قلم بستگی دارد. سطوح بالاتر به فشار حساس تر هستند و قطعاً اگر آنها را برای طراحی انتخاب کنید، بهترین نتیجه را خلق می کنند. سطح فشار در این قلم ها همانند قلم های معمولی، مداد یا قطعه ای گچ است. هرچه بیشتر فشار دهید خطوط، متراکم ترو پررنگ تر می شوند. حساسیت به فشار در قلم ها به خصوص برای طراحان دیجیتال که نیاز به کنترل ضخامت، رنگ و انحنای خطوط دارند بسیارمهم است. بعضی از قلم ها همچنین امکان کج کردن و چرخاندن قلم را برای کنترل و جهت یابی درست خطوط دارند.




آیا شما به یک تبلت گرافیکی نیاز دارید؟

هیچ کس به یک تبلت گرافیکی "نیاز" ندارد. اما اگر شما مشغول به کار طراحی دیجیتال و ترمیم عکس هستید تبلت گرافیکی کار شما را خوب و آسان می کند و کار شما را لذت بخش می کند. یک قلم نسبت به موس روش طبیعی تری را برای طراحی، نقاشی و روتوش می تواند فراهم کند. من تبلت گرافیکی را 7 سال پیش پس از اینکه کارهای طراحی را آغاز کردم خریدم. استفاده از موس کند و مشکل بود و اجازه ی ظرافت و ریزه کاری های مورد نیازم که  مربوط به فشار قلم بود را برایم فراهم نمی کرد. اما اکنون، طراحی با موس برایم مثل کشیدن خط با یک قطعه صابون شده است!




نتیجه گیری:

با موس خود خداحافظی کنید! شما اکنون آماده هستید تا تبلت گرافیکی که نیازهایتان را برآورده کند و متناسب با بودجه ی شما باشد خریداری کنید. آیا تبلت دارید؟ مدل تبلت شما چیست؟ کار با آن را چگونه ارزیابی می کنید؟


نظرات  (۶)

کاش به‌روزتر بود؛ نسل جدید تبلت‌های Wacom چند ماهی می‌شه که به بازار اومده‌ن.
مطلب آموزنده ای بود.
تشکر.
سلام.
ممنون بابت این اطلاعات عالی.
راستش یک مشاوره ی کوچیک می خواستم. بهترین مدل تبلتی که با حداکثر قیمت یک میلیون بشه خرید چی هستش؟ که کار کردن باهاش راحت تر باشه و به اصطلاح به درد یه مبتدی بخوره.
پاسخ:
سلام 
تبلت BAMBOO  در دو نوع با/بدون امکان تاچ وجود دارد که برای استفاده های مبتدی بسیار مناسب می‌باشد. 
برای خرید محصولات wacom در ایران می‌توانید از سایت www.wacom.ir استفاده کنید.

مدل پیشنهادی برای کاربران مبتدی:
http://shop.limac.ir/index.php?id_product=57&controller=product#

برای کسانی که نیازی به زاویه قلم ندارند شروع استفاده از تبلت با مدل هایی بیشتر از این نیازی نیست
مدل هایی که به زاویه دست حساس هستند بیشتر برای افرادی که تصویر سازی می‌کنند پیشنهاد میشود
۰۳ تیر ۹۳ ، ۰۵:۳۵ هانی پورمحمدیان
سلام خسته نباشید / ممنون ازاطلاعاتتون /من طراح گرافیک و طراح فرش هستم / استفاده از تبلت گرافیکی در طراحی فرش مورد استفاده هم است ؟ ایا این تبلتی که روی مانیتورش میشه کار کرد مناسب طراحی فرش هست؟

پاسخ:
سلام
تبلت‌ها تمام کارایی یک موس را دارا می‌باشند یعنی شما با داشتن یک تبلت نیازی به موس نخواهید داشت. 
برای کار طراحی فرش بطور خاص باید ببینید که از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کنید. به هر حال اگر نوع فایلی که دستگاه های چاپ و بافندگی می‌دهید همانند دستگاه های بافت پارچه های توری باشد فایلی که دستگاه ها دریافت میکنند باید پیکسلی باشد که اون کار رو هم می‌شود با تبلت انجام داد.
سلام
سری Intuos Pro Large Professional Pen Tablet هم اومده، ولی نمیدونم چرا قیمتش توبازار 500 هزار بیشتر قیمت اورجینالشه !!!
اگه میشه ویدئو ام از این تبلت بذارید چون من و کسایی که میخوان بخرن ببینن دقیقا چه چیزی دارن میخرن اندازه ی واقعی و طرز کار با تبلت رو ببینن...
ممنون
اگه این کارو کردید لطفا اگه میشه تو وبم خبرم کنید
ممنون
سلام 
اطلاعاتتون واقعا مفید بود.... 
فقط یه سوال در حال حاضر قیمت تبلتای wacom cintiq 13HD چنده؟؟؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی