برخلاف بروشورها و تراکت ها، در طراحی پوستر ها از روش های معمولی استفاده می شود تا ایده ی تبلیغاتی شما را با جلب توجه مشتریان بالقوه که پوستر را در خیابان، ایستگاه اتوبوس و ... میبینند برساند. نکات طراحی پوستر به شما کمک می کند تا بتوانید تبلیغات موفقی طراحی کنید و بتوانید نظرات مشتریان را به آن جلب کنید و پیام خود را روشن و واضح به آنها برسانید.
برخلاف تراکتها و بروشورها که میتوانید آنها را در دست بگیرید، پوسترها از فاصلهای دورتر دیده میشوند. بنابراین، شما باید طراحی خود را در اندازهی بزرگ طراحی کنید. برای مثال اندازهی A3 یا بزرگتر؛ مثلاً تبلیغات بیلبوردی. درحالی که مطالعه و مشاهدهی ایدههای مختلف طراحی پوستر و یادگرفتن از آنها، میتواند ذهن شما را فعال کند و ایده های جدیدی را برای شما پدید آورد، نکات طراحی پوستر میتواند به شما کمک کند تا از اشتباهات متداولی که طراحان پوستر مرتکب میشوند بپرهیزید.
ایدههای ناب بدهید
تا به حال از کنار چند پوستر رد شدهاید و آنها را نگاه نکرده اید؟ پوسترهای زیادی در خیابانها و اماکن عمومی وجود دارند. این پوسترها باعث شدهاند تا چشم بیننده عادت کند و به محتوا و پیام آنها توجه نکند.
بنابراین، ایدهی شما باید به اندازهی کافی جذاب و بینظیر باشد تا میان بقیه ایدهها، خود را نشان دهد. شما میتوانید از مواد مختلفی استفاده کنید تا ایده ی خود را به تصویر بکشید.
سخت نگیرید
سعی کنید ایدهی خود را ساده و مستقیم بیان کنید. بینندگان پوستر، پوستر شما را برای فقط چند ثانیه میبینند. بناراین شما باید پوستر خود را ساده طراحی کنید تا آنها ایده و پیام شما را به راحتی دریافت کنند.
شما میتوانید سادگی را به روشهای مختلفی مانند ایجاد فضای سفید در طراحی و کم کردن تعداد المانها ایجا کنید. طراحی پوستر به سبک مینیمال مثالی از استفاده از فضای خالی و المانهای کم برای بیان یک ایدهی مشخص یا یک کمپین بازاریابی است.
روی پیام تمرکز کنید
همانطور که قبلاً ذکر کردیم، بینندگان زمان کمی دارند تا جذب پوستر شما شوند و پیام آن را دریافت کنند. بنابراین، شما باید ایدهی خود را برروی رساندن پیام در زمان کم متمرکز کنید. در غیر این صورت هیچ وقت نمیتوانید پیام خود را برسانید.
راز پشت یک پیام متمرکز این است که باید ایدهی شما را در قالب یک جمله یا شعار تبلیغاتی محدود کند تا بتواند کمپین بازاریابی یا هدف شما را منعکس کند و پس از آن شما میتوانید طراحی خود را حول این ایده سامان دهید. شما میتوانید المانهای تصویری همچون عکس ها، تصویرسازیها، اشیای سه بعدی یا تایپوگرافی را استفاده کنید. هر قدر این المانها بیشتر پیام شما را منعکس کنند، ایدهی شما راحتت%:.8'!شکل میگیرد. چرا که شما نیازی نخواهید داشت طراحی خود را پیچیده کنید تا پیام خود را برسانید.
فونت، فونت و باز هم فونت!
یکی از نکاتی که در طراحی پوستر باید به آن توجه کنید، تایپوگرافی است. متن نقش به خصوصی را در طراحی پوستر ایفا میکند. چرا که پیام یا اطلاعات مهمی در خود دارد که شما میخواهید که بیننده آن را ببیند و بخواند، مانند نام شرکت، شعار تبلیغاتی و ... .
هنگامی که میخواهید فونت را انتخاب کنید باید به جامعهی هدف توجه داشته باشید. برای مثال، هنگامی که پوستری با جامعهی هدف سالمندن طراحی میکنید، باید از فونتی استفاده کنید که بزرگ باشد و به راحتی خوانده شود. در موارد دیگر ممکن است از فونتهای غیرمعمول و بامزه برای پوستر های کودکان استفاده کنید.
در کل باید از فونتهایی استفاده شود که به راحتی خواندهشود و برای بسیار از افراد مناسب باشد. [در زبان انگلیسی] فونت Helevtica فونت مناسبی است چرا که خواندن ان راحت است و حروف مشخصی دارد.
رنگها را با دقت استفاده کنید
آخرین نکته در طراحی پوستر، رنگ است. شما کارهای زیادی میتوانید با رنگ انجام دهید؛ مانند جذب چشمان مخاطب یا تبدیل فضای خالی به یک عنصر مفید در طراحی. همچنین رنگ مانند سبک طراحی سویسی میتواند ظرفی باشد برای سایر المانهای طراحی. هنگامی که به رنگها فکر میکنید، باید رنگهایی را انتخاب کنید که ایدهی شما را منعکس کنند و با هم در هارمونی باشند. برای مثال میتوانید برای جلب نظر مخاطب از رنگهای درخشان و برای رساندن پیام صلح از رنگ های ملایم استفاده کنید.
شما چه نکاتی برای طراحی پوستر در ذهن دارید؟ نکاتتان را با بقیه به اشتراک بگذارید.
منبع: graphicmania.net
نویسنده: رفیق المانسی
ترجمه: کارگاه طراحی یاقوت
ممنون جالب بود.
به نظر من نگاه کردن به طرح های مشابه میتونه خیلی کمک کنه که یک طراح ایده های خوب به ذهنش بیاد.
همچنین استفاده از وکتورهای جالب و مناسب می تونه کارساز باشه.