همهی ما خطرات تخفیف دادن به مشتری برای گرفتن کار را میدانیم. علاوه براین، با مشکلات چانه زدن روی قیمت نیز درگیر هستیم.
به هر حال، در دفعات متعددی مشتریها موفق به به دست آوردن تخفیف میشوند. ممکن است آنها مشتریهای جدیدی را به شما معرفی کنند و یا این که شاید آنها مشتریهای خیلی خوبی بودهاند و شما میخواستهاید به این وسیله از آنها تشکر کنید.( یادتان باشد، همیشه پروژه بعدی را تخفیف بدهید نه پروژهی در حال انجام را تا بتوانید آنها را ترغیب کنید که برگردند.)
اما شما نمیخواهید مثل یک خواروبار فروشی یک کوپن تخفیف به مشتری خود بدهید. چگونه باید یک تخفیف حرفهای پیشهاد بدهید بدون این که از ارزش خدمات خود کم کنید؟
تخفیف را به صورت جایزه جلوه بدهید
هنگامی که شما به مخاطب جایزه بدهید، در حقیقت اینگونه جلوه خواهید داد که آنها این تخفیف را به دست آوردهاند، نه این که شما به دلخواه خودتان یک کوپن تخفیف به ایمیل آنها فرستاده اید. شما حتی ممکن است رفتار خوب مشتری را تشویق کنید.
برای این کار چند ایده وجود دارد:
- یک کارت تشکر برای معرفی یک مشتری جدید
- یک جایزه (برای مثال «بهترین مشتری سال»، «منظم ترین مشتری»، «کم استرس ترین مشتری»)
- یک کارت با عنوان مشتری همیشگی برای مشتریهایی که برای تعداد زیادی از کارها شما را به خدمت میگیرند.
- یک گواهینامهی برجسته برای یک مشتری که 5 سال است با شما کار میکند.
پیام خود را شخصی سازی کنید
شخصیسازی پیام کمک میکند تا کوپن تخفیف خود را از حالت تخفیف بیرون آورید. این موجب این میشود که مشتری شما به جای این که احساس کند همه این تخفیف را دریافت می کنند، احساس ویژه بودن کند.
بنابراین وقتی با مشتری خود در تماس هستید، مطمئن شوید که او میداند که شما مشخصاً دارید به او فکر میکنید.
- یک پیام تبریک سال نو با دست خط خود بنویسید.
- سعی کنید در مورد هر مشتری اطلاعاتی را خارج از روابط کاری داشته باشید و در یادداشتهایتان به آن اشاره کنید (برای مثال «در نمایشگاه پیش رو حضور موفقی داشته باشید.»)
- همیشه به این نکته اشاره کنید که چقدر مشتاقانه منتظر هستید تا در آینده با آنها کار کنید. (الان زمان مناسبیت برای تشویق برای خرید بیشتر!)
کاری را که آنها دوست دارند انجام دهید
منظور من این نیست که شما باید همهی وب سایت آنها را از نو طراحی کنید اما انجام یا خلق چیزی که ارزشی برابر تخفیفی دارد که در زمان مشابه به مشتری میدادید میتواند به محکم شدن ارتباط شما و مشتری کمک کند و یک چیز ارزشمند به مشتری بدهد.
- یک پوستر انگیزاننده برای فضای خالی دفتر آنها
- طراحی یک تی شرت برای کارکنان آنها
- طراحی یک ویجت جذاب که بتوانند در وب سایتشان استفاده کنند.
- ارسال گل، سبد هدیه و یا کارت هدیه
مطمئن شوید که تصمیم به هر کاری که میگیرید، آن کار برای مشتری شما ارزشمند باشد. شما نمیخواهید چیزی را هدیه دهید که از نظر مشتریتان چیز بی ارزشی باشد.
از تخفیفهای خود هوشمندانه استفاده کنید
منظورم این است که تخفیف باید یک هدیه ی نادر و مخصوص باشد و شما باید مشتریان را از این که در هر پروژه از شما تخفیف بگیرند ناامید بکنید. اگر هر روز عید باشد، هیچ روزی عید نیست.
با استفاده ی هوشمندانه از تخفیفها، میتوانید تخفیفهای خود را در عین این که به استحکام روابطتان کمک میکنند، با اهمیتتر جلوه دهید.
شما چگونه به مشتریانتان تخفیف می دهید؟ چه تخفیفهایی بهتر مورد قبول واقع میشوند؟ نظراتتان را در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید و به بحث بپیوندید.
نویسنده: آوریل گریر
ترجمه: کارگاه طراحی یاقوت
منبع:graphic design blender