9 عادتی که زندگی طراحان مستقل را سخت می کند + 9 ضد عادتی که کسب و کار شما را بهبود می بخشد :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۳مهر

این مطلب به معرفی  9 عادت بد که باعث سخت تر شدن زندگی افراد مستقل می شود می پردازد. اما بدلیل منفی نشدن فضای مقاله, من 9 ضدعادت را نیز که باعث رونق کسب وکار می شود معرفی کرده ام.



عادت بد اول: نداشتن قرارداد با کیفیت

اگر قرارداد با کیفیتی ندارید بهتر است که در کل قرارداد نداشته باشید. چرا که اگر شما بدون قرارداد کار کنید می‌دانید که کار کمی نامطمئن است و ممکن است اتفاقات زیادی بیفتد در نتیجه محتاط تر عمل می‌کنید. قرارداد عادی باعث می‌شود شما احساس امنیت کاذبی داشته باشید که این به مشکلات بیشتری می‌انجامد.


ضد عادت اول:

هیچگاه بدون قرارداد مناسب پروژه ای را آغاز نکنید. شما باید در زمان عقد قرارداد به این چهار نکته مهم توجه داشته باشید:

1-حقوق شما به عنوان یک طرف قرارداد مستقل

2- مسئولیت شما به عنوان فردی مستقل

3- حقوق مشتری شما

4- مسئولیت های مشتری شما

تمام مسایلی که ممکن است پیش بیاید را میتوان با تنظیم دقیق قرارداد پیش بینی کرد.هیچ چیز به بدی این نیست که مجبور به حل مشکلی باشید که در قرارداد پیش بینی نکرده اید.



عادت بد دوم: عدم رعایت اصول حرفه ای زمانی که برای فامیل کار می‌کنید

همه افراد مستقل می‌دانند که کار کردن برای فامیل و دوستان بدترین مدل کار است و راه حل ساده آن فرار از گرفتن چنین کارهایی است.

در این حالت مشتری شما چون فامیل شماست بسیار از شما متوقع است و کاری عالی با هزینه بسیار کم از شما می‌خواهد.خوب نیست بگوییم آن‌ها بدترین افراد برای همکاری با شما هستند ولی شما اگر بگذارید آنها این کار را بکنند برای همکاری با آنها مناسب نیستید.

اگر در این مواقع بگویید مثلا شنبه شروع میکنم و هروقت تمام شد به شما اطلاع می‌دهم، باعث می‌شوید تا او برای شما برنامه ریزی کند و بداند که شما توان مدیریت کارهایتان را ندارید و با این کارش باعث بهم ریختن برنامه های کاری دیگر شما می‌شود.


ضد عادت دوم: 

همیشه پروژه‌ی آشنایان را با قرارداد شروع کنید حتی اگر برای مقدار کمی پول باشد.

ابتداً دوست یا فامیل شما احتمالاً دلسرد خواهد شد حتی اگر این اتفاق نیفتد هم، آن‌ها اکنون می‌دانند که شما کار خود را به صورت جدی دنبال می‌کنید  و آن‌ها هم همین‌طور رفتار خواهند کرد.

استثنا: لازم است بگویم که امضا کردن قرارداد با پدر و مادر کار چندان درستب به نظر نمی‌آید.

 


عادت بد سوم : داشتن دید گذری به کسب و کار

این طرز ‌فکر موجب از بین رفتن کسب‌و‌کار‌های مستقل زیادی شده است. این دید زمانی ایجاد می شود که فردی احساس کند بدون توجه به فعالیتی که روی آن تمرکز کرده است، همواره جریان تمام نشدنی از مشتریان برای او وجود دارد.

اما حقیقت چیز دیگریست. منظور من این است که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار اگر به مشتریانی تکیه کنید که به شما مراجعه می کنند و هیچ کاری برای حفظ ارتباط با آن‌ها نکنید، در امان نخواهید بود.


ضد عادت سوم: 

به کسب و کار مستقل خود مانند یک کسب و کار جدی نگاه کنید. شما یک فرد مستقل نیستید. شما یک بیزینس من هستید. من این مورد را در این لسیت جای دادم چون این مورد می تواند یک دام بزرگ باشد.

 

 

عادت بد چهارم: عدم استفاده از ابزارهای ابتدایی

من به شدت طرفدار ابزارهای ابتدایی هستم. عقیده‌ی من بر این است که این ابزار اگر هوشمندانه به کار گرفته شوند،  می توانند سرعت کار ما را به شدت بالا ببرند. منظور من از ابزارهای ابتدایی، هرچیزی است که به عنوان ابزاری برای افراد مبتدی یاد می شود. خیلی از افراد حرفه‌ای، سعی می‌کنند از این ابزارها اجتناب کنند، چرا که فکر می‌کنند آنچه که آنها تولید می‌کنند، اصلاً شبیه چیزی نیست که می‌توان با یک نرم افزار تحت وب ایجاد کرد.

ابزارهای ابتدایی یک مزیت بزرگ دارند؛ این ابزار‌ها نسبت به وقتی که از فرد می‌گیرند، با توجه به خروجی، ارزش زیادی عاید او می‌کنند.


ضد عادت چهارم: 

هر زمان که توانستید از ابزارهای ابتدایی استفاده کنید. اجازه بدهید مثالی برای شما بزنم:

Presenter: این سایت که ابزار تحت وب است که می‌تواند انیمیشن ها سازگار با وب، اینفوگراف‌های تعاملی، پرزنتیشن‌های آنلاین و از این قبیل محصولات را ایجاد کند. خروجی در فرمت HTML5 خواهد بود. بنابراین شما می‌توانید با ابزارهای دیگری آن را بهبود دهید. قطعاً شما می‌توانید یک انیمیشن را در فلش ایجاد کنید، ولی آیا واقعاً این کار ضروری است؟ مخصوصاً زمانی که شما فقط به دنبال یک افکت معمولی هستید.

 


عادت بد پنجم: عدم پیگیری جدی پشتیبان‌گیری از اطلاعات

خب من کمی زیادی نسبت به این مسئله حساسم.

  • من دو سرویس کلود (cloud) جداگانه دارم که هر دقیقه از اطلاعاتم بک‌آپ می‌گیرند.
  • من چند سرویس پشتیبان‌گیری دارم که از سایت من بک‌آپ می‌گیرند.
  • دو کامپیوتر هم از اطلاعات کلودها بک‌آپ می گیرند.
  • علاوه بر این موارد، من دو هارد دارم که یکی دقیقاً کپی هارد دیگر است.

فرض کنید یکی از کامپیوترها نابود شود. چه اتفاقی می‌افتد؟ هیچ!

حساسیت زیاد نسبت به پشتیبان‌گیری موجب می‌شود که شما نگران هیچ چیزی که مرتبط با کامپیوتر است نباشید.


ضد عادت پنجم: 

از همه‌ی اطلاعاتی که احساس می کنید مفید هستند پشتیبان بگیرید.

 


عادت بد ششم: فرستادن طرح پیشنهادی که خوب روی آن کار نشده است.

طرح پیشنهادی اولین نقطه‌ی تصمیم در روابط شما و مشتری است. اینجا جایی است که شما خواهید گفت که چه چیزی تحویل می‌دهید، چه منافعی عاید مشتری می‌شود و  چقدر باید بابت  آن‌ها بپردازد. شما فقط یک شانس دارید تا بتوانید با طرح پیشنهادی خود روی مشتری اثر مناسبی بگذارید.


ضد عادت ششم:

طرح‌های پیشهادی را جدی بگیرید و کمی زمان صرف کنید تا قالب شخصی خود را برای آن ایجاد کنید. از آنجایی که شما طراح هستید، میتوانید طرح های پیشنهادی را با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی ا:8.9جاد کنید. اما راه سریعتر استفاده از ابزاری مثل Bidsketch است. ( این مورد، به توصیه من در مورد ابزارهای ابتدایی نیز بر‌می‌گردد). این ابزار، یک ابزار آنلاین است که روند ایجاد طرح پیشنهادی شما را تسریع می کند.

 


عادت بد هفتم: بالا نبردن قیمت ها

اجازه بدهید کمی به مسائل مالی بپردازیم.

مسئله‌ی قیمت ها برای بسیاری از افراد مسئله‌ی سختی است. زمانی که شما تازه شروع به کار کرده‌بودید، در مورد قیمت‌ها تردید داشتید و تعیین یک قیمت نهایی برایتان سخت بود. («این قیمت کافیه؟، زیاد نیست؟ کار من اینقدر ارزش داره؟»  - شرط می‌بندم که این سؤال‌ها برایتان آشناست)

ولی خیلی از طراحان مستقل فراموش می‌کنند (می‌ترسند یا نمی‌خواهند) که قیمت های خود را بر اساس تجربه‌ای که به دست‌ می‌آورند بالا ببرند.)


ضد عادت هفتم: 

تعرفه‌ی کارهای خود را به تدریج بالا ببرید.  مجبور نیستید برای این کار علت داشته باشید. سعی کنید با این کار برجسته شوید. می‌توانید برای کار با هر مشتری، قیمت را کمی بالا ببرید. البته مراقب مشتریانی که دوباره به شما مراجعه می‌کنند باشید. آنها این افزایش قیمت را سخت می‌پذیرند.

(در این مورد نظر مترجم با نظر نویسنده تفاوت دارد. در مورد نحوه قیمت‌گذاری خدمات و تخصص به صورت اسلامی و حلال بحث‌های زیادی باید انجام شود.)



9(

عادت بد هشتم: یک نفر به نظر بیایید

ممکن است کمی توهین‌آمیز به نظر آید ولی من در برابر افرادی که تنها کار می کنند حرفی ندارم.

منظور من این است که گسترش کسب و کار بدون جذب و به کارگیری افراد دیگر تقریباً غیر‌ممکن است. بله، شما با افزایش تعرفه ها می توانید سود خود را افزایش دهید. اما تا کجا می‌خواهید این کار را ادامه دهید. هر چیزی حدی دارد. برای طراحی یک وب‌سایت، قیمت از یک مقدار بیشتر، مضحک خواد بود.

اما محدودیتی برای تعداد کارهای همزمانی که به واسطه‌ی وجود تیم تان انجام می‌دهید وجود ندارد.


ضد عادت هشتم:

همیشه به فکر جذب افراد جدید برای کسب و کار خود باشید. موثرترین راه برای این کار، به‌کارگیری افراد وردست است. پس از آن شما می‌توانید دنبال طراحانی باشید که در پروژه‌های اصلی شما را یاری کنند. و ...

 


عادت بد نهم: عدم رشد در جامعه

فعال بود در جامعه (جامعه‌ی طراحان) نکته‌ی مهمی در درجه‌بندی طراحان است. در درجه‌ی اول‌، شما می‌توانید اعتبار خود را با انتشار لینک کارهای خود در سایت‌های طراحی مهم بالا ببرید. این کار پیام روشنی به مشتریان بالقوه می‌فرستد مبنی بر این که شما در کار خود جدی هست.

در قدم دوم، اگر در فروم‌ها، بلاگ‌ها و گروه‌های تخصصی عضو هستید، باید چیزهای جدیدی را بیاموزید.


ضد عادت نهم:

زمانی را صرف کنید تا با طراحان دیگر آشنا شوید. می‌توانید در ابتدا یک ساعت از جمعه‌ها را به این کار اختصاص دهید.

طبیعتاً عادت ها و ضدعادت های دیگری نیز هستند که در کسب و کار یک طراح اثر سوء یا مثبت دارند. حالا نوبت شماست. عادات بد یا خوب خود را با بقیه به اشتراک بگذارید.


منبع:graphicdesignblender.com

نویسنده: کارول ک.

ترجمه: کارگاه طراحی یاقوت


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی