طراحی تخت یا رابط کاربری تخت یکی از مهمترین رویدادهایی است که در طراحی رابط بین کاربران و شبکه مورد بحث قرار گرفته است. این نوع طراحی غالباً با طراحی به سبک واقعی مقایسه قرار میگیرد، چرا که این دو نوع طراحی به لحاظ اصول و شیوه کار، در تقابل کامل با یکدیگر هستند.
بیشتر طراحان میخواهند بدانند که آیا این نوع طراحی به صورت یک رویداد ثابت در عرصه طراحیهای کامپیوتری باقی میماند یا اینکه تنها یک اتفاق زودگذر خواهد بود.
صرف نظر از مخالفتهایی که با این نوع طراحی وجود دارد، بیشتر طراحان کامپیوتری تلاش میکنند تا در موارد زیادی از طراحی تخت در کارهای خود استفاده کنند.
در آغاز ویژگیهای این طرح را به طور دقیق معرفی خواهیم کرد و سپس ریشههای تاریخی و چگونگی شکلگیری طراحی تخت را بیان میکنیم.
قبل از معرفی طراحی تخت به این نکته توجه کنید که: طراحی تخت ممکن است بتواند رابط کاربری به واقع زیبایی را بسازد، اما لزوماً برای هر نوع پروژهای مناسب نیست. به خاطر داشته باشید که اولاً در تلاش برای بدست آوردن کدام نمایش بصری (Visual) هستید و ثانیاً چه نوع رابطهای را میخواهید برقرار کنید.
طراحی تخت چیست؟
همانطور که از نام طرح مشخص میشود، طراحی تخت با یکدستی و همواری یک طرح تعریف میشود:
ساده کردن یک رابط کاربری با جابجا کردن عناصر اضافی نظیر سایهها و انحناها ، بافتهاوگرادیان، به صورتی که یک تصویر سه بعدی را بسازد.
در این روش به دنبال یک طرح کامل هستیم که تنها در دو بعد رسم شود و البته هیچ یک از عوامل فراهم کننده یک رابط کاربری عادی و نرمال را از دست ندهد.
به این ترتیب، چالش جدیدی را فراروی طراحان قرار میدهیم، چرا که با علامت گذاری کردن یک رابط کاربری بوسیله افکتها و دکورهای آن، تعریف عناصر و عملکرد اصلی و اولیه طرح دشوارتر خواهد شد.
طرح تخت در پی درخواستهایی برای ایجاد رابط کاربری دیجیتالیتر برای ساخت رابط کاربری در وسایل دیجیتالی ساخته شده است. در این طرح، برخی از آیکونهای معروف Mac به صورت نسخههای تختی از همان آیکونها تصویر سازی شدهاند.
به سادگی میتوان دید که چگونه این آیکونها، طرح و شکل اولیه خود را حفظ میکنند، در حالیکه برخی جزئیات، سایهها و بافتها از آنها حذف شده است.
سیر تکاملی طراحی تخت
به لحاظ تاریخی، در یک طرح متداول، روند کار دائماً بین پیچیدگی و سادگی متغیر است. این موضوع، در رشته طراحی بصری بویژه موارد مربوط به وب و مولتی مدیا، بسیار مشهود است. چراکه در این حوزهها، یک طرح در مقایسه با نسخههای چاپی قدیمی، به سرعت در حال تغییر است و در مواردی به صورت روزانه جابجا میشود.
اصطلاح طراحی تخت از سوی آلن گریشتن و از موسسه Layer Vault، که موسسهای برای کنترل نسخههای مختص طراحان است، معرفی و ابداع شده است.
آلن در مقام آغازگر طراحی تخت توضیح میدهد که " یک رابط کاربری کارا، رابط کاربری است که بیشترین پیچیدگی و فشردگی را همراه با کمترین تعداد عناصر داشته باشد. "
به عبارت دیگر، یک رابط کاربری مینیمال، عملکرد بهتری در مقایسه با یک رابط پیچیدهتر و پیراستهتر خواهد داشت.
جامعه امروز، این طرح را بکار میبرد، هرچند که از سوی کابران رابط کاربری سنتی مورد مخالفت قرار گرفته است.
در گذر زمان، طراحی تخت جهش و پیشرفت بسیاری داشته است. اغلب طراحیهای تخت دارای پنج ویژگی هستند:
1.افکتهای اضافی ندارند.
2. رابط های کاربری عناصر و طراحی ساده دارند.
3. بر تایپوگرافی تاکید دارند.
4. به رنگها توجه دارند.
5. به طور کلی رویکرد مینیمالیستی دارند.
اطلاعات بیشتر در مورد این ویژگیها را میتوانید در Principles of Flat Design به دست آورید.
همچنین میتوانید از Flat UI Free Interface Kit بازدید کنید.
مایکروسافت و طراحی تخت
اولین و بزرگترین شرکت آغازگر در کاربرد طراحی تخت، مایکروسافت است. در سال 2006، مایکروسافت، دستگاه پخش موسیقی Zune را روانه بازار کرد. این دستگاه گران بود، DRM را برای فایلهای موسیقی بکار میبرد و در نهایت نیز به عنوان یک شکست تجاری شناخته شد.
هر چند Zune یک تجربه تجاری ناموفق بود، اما اولین گام در تعریف سایر طراحیهای مایکروسافت در طول سالیان آتی شد.
رابط کاربری Zune یک رابط مینیمال بود که بر تایپوگرافی بزرگ و سبک تاکید داشت. این رابط همچنین در داشتن عناصر و جزئیات اضافی آزاد بود.
از سال 2006 تا امروز، مایکروسافت، zune را بعنوان پایه و فونداسیون پیشرفت در حوزه رابط کاربری بصری و تصویری و همچنین در جهت ارتقا دادن محصولات خود بکار برده است.
دیگر محصولات مایکروسافت نظیر 360 dashboard Xbox نیز تحت تاثیر این طراحی هستند.
این محصول یک رابط کاربری بر پایه ی مربع دارد که تایپوگرافی و آیکون های سادهای را مورد استفاده قرار داده است. رابط کاربری ویندوز8 که به سبک مترو معروف است، احتمالاً یکی از بزرگترین تغییرات اساسی است که روی رابط کاربری در مایکروسافت انجام شدهاست.
چگونه یک طرح تخت بسازیم؟
وقتی میخواهیم دکمهای را بسازیم، استفاده از حاشیه، انحنا، گرادیان و سایه های واقعی سبب میشود تا عناصری را در تقابل با پس زمینه و محتوا قرار دهیم.
به این ترتیب، دکمه به عنوان یک عنصر قابل کلیک، شناسایی میشود.
وقتی که یک دکمه تخت را میسازید، میتوانید این جزئیات را بکار ببرید و بنابراین تاکید شما باید بیشتر بر سازمان دهی شبکه و تقابل رنگها باشد.
همچنین میتوانید انحنا و سایه را تا زمانی که تصویر تختی از دکمه مورد نظر در صفحه دارید، استفاده کنید. اما در نظر داشته باشید که تا حد امکان این کنترلها را سادهسازی کنید.
فرمها
فرمها عناصر مهمی برای رسیدن به اهداف طراحی تخت هستند. محیطهای متنی، ورودیها نباید از سایهها به عنوان پیش فرض استفاده کنند.
میتوانید این کار را با تغییرِ ظاهر طراحی شده عناصر فرم با استفاده از CSS خودتان انجام دهید: به پست create a simple login form and style برای آشنایی با چگونگی کار این ابزار رجوع کنید.
یا اگر میخواهید کنترل کاملی بر عناصر مورد استفاده خود داشته باشید، سعی کنید از یک پلاگین که از این تمها پشتیبانی میکند نظیر uniformjs استفاده کنید.
به این ترتیب میتوانید این تمها را آن طور که در طراحی خود میخواهید تغییر دهید یا حتی تمهای جدیدی بسازید.
تایپوگرافی
تایپوگرافی عنصر مهمی در طرح تخت است. از آن جا که در این طرح رابط کاربری مینیمالتر شده است، با استفاده از تایپوگرافی میتوان به ایجاد و ساخت طرح و حالت مورد نظر کمک کرد.
علاوه براین میتوان یک حالت خاص را با استفاده از یک فونت ویژه همراه با نمای کلی از طرح تخت تنظیم کرد. با توجه به اینکه در این طرح یک پسزمینه ساده داریم، این فونت ویژه، طرح مورد نظر را برای خود بازیابی و تنظیم خواهد کرد.
مشاهده این نوع استفاده از تایپوگرافی در طراحی تخت در لینک typography in flat design چگونگی استفاده دیگر کاربران را از این تکنیک، برای دستیابی به یک نگاه جامع در این زمینه، به شما آموزش میدهد.
رنگها
بخش بسیار مهم و اصلی در طراحی یک رابط کاربری تعریف پالت رنگ است. برنامههای رنگی که در رابط کاربری تخت بکار میرود، از مجموعه پالتهای رنگی، رنگهای پررنگ و روشن را بیشتر انتخاب میکنند. لینک Flat UI Colors بر این اساس ساخته شدهاست و محیط مناسبی برای بررسی بسیاری از بهترین (و البته متداولترین) رنگهایی است که امروزه در طراحی تخت کاربرد دارد.
به هنگام استفاده از یک پالت رنگی، به خاطر داشته باشید که انتخاب شما به هدایت کاربر در درون سایت کمک خواهد کرد. از معین کردن یک رنگ خاص برای یک عمل کرد معین در وب سایت خود اطمینان حاصل کنید: دکمههایی نظیر Submit, Send, See More و غیره، باید همگی همرنگ باشند و در حالت ایدهآل رنگ واضح و روشنی داشته باشند، به گونهای که تقابل زیادی با رنگهای پسزمینه ایجاد کنند. اگر لوگو یا علامت تجاری شما رنگ خاصی دارد، کاربرد این رنگ خاص باید تحت کنترل باشد. استعمال مفرط از این رنگ، خطر کم اهمیت جلوه دادن آن را در دید کاربر ایجاد خواهد کرد. در مرحله بعد باید دکمه رنگی ثانویهای که معمولاً خاکستری روشن است، انتخاب کرد. به این ترتیب دو ردیف خطی از دکمهها را ساختهاید. برای مثال دکمههای Submit وcancel که عملگر اصلی submit و عملگر ثانویه cancel است. انتخاب رنگ در طراحی تخت بسیار مهم است، چراکه به هنگام استفاده از دکمههای تخت، این رنگها هستند که به کاربران در تشخیص کمک خواهند کرد.
شکلها
معمولاً دکمهها را با توجه به طرح یک سایت، به شکل مربع یا مربعهایی با گوشههای دایرهای شکل میسازند. میتوانید خلاقانهتر عمل کنید و شکلهای دیگری نظیر دایره، مثلث و غیره را به کار برید. البته توجه داشته باشید که کاربرد شکلهای مختلف غیر از مربع همراه با ریسک است. در صورت استفاده از سایر شکلها از وجود انسجام در تمام کنترلهای رابط کاربری و همچنین سازماندهی محتوا اطمینان حاصل کنید، تا کاربر بتواند عناوین، محتوا و کنترلهای مورد نظر را تشخیص داده و آنها را شناسایی کند. در تصویر زیر میتوانید تفاوت بین یک دکمه توئیتر عادی را با دکمه مشابه آن در یک طرح تخت روی ببینید.
دکمه عادی گوشههای دایرهای شکل دارد. همچنین گرادیان و سایه ها به صورت کاملاً ماهرانهای روی آن ایجاد شده است، در حالی که روی نسخه تخت تمامی این افکتها حذف شدهاند و صرفاً با حرکت ماوس روی آن به یک سایهرنگ تیرهتر تغییر رنگ میدهند.
در چه مواردی از طراحی تخت استفاده میکنیم؟
در استفاده از طراحی تخت باید حد اعتدال را نگه داشت. هرچند این نوع طراحی، روش سادهای در ساخت رابطهای کاربری مینیمالیستیِ واضح است، اما برای هر نوع وب سایتی نیز مناسب نیست. مثلاً طراحی تخت میتواند برای طراحی پورتفولیو، یا طراحی یک سایت راه اندازی، با فناوری وب، مناسب باشد، اما در ساخت طراحیهای پیچیدهتر با محدودیتهایی همراه است.
در طراحی یک وب سایت برای کودکان، رنگارنگ بودن سایت و همچنین وجود تعداد زیادی از عناصرسرگرم کننده و شخصیتهای کارتونی مورد نظر است. به همین ترتیب در ساخت یک وب سایت بازی باید همه مسائل مربوط به گرافیک و افکتها در نظر گرفته شود و در نهایت نیز باید طراحی را به بازی متصل کرد.
این نوع وب سایتها را میتوان با طراحی تخت ساخت. به خاطر داشته باشید که ممکن است در نهایت طرح تخت با آسیب رساندن به وب سایت شما پایان یابد. همیشه به مخاطبان هدف خود و پیغامهایی که به نظر هدایتگر میآیند، توجه کنید. اگر طراحی تخت پیغامهای شما را واضح نشان میدهد، آن را به کار برید. هیچگاه طرح بصری یا روند کار یک طرح از محتوای وب سایت شما مهمتر نیست.
قابلیت استفاده همیشه از آنچه دیده میشود، مهم تر است
اگر تصمیم به استفاده از طراحی تخت برای محصول یا وب سایت خود دارید، مطمئن شوید که پیش نمایش های خود را با افراد حقیقی در لینک test your mockups or prototypes with real people آزمودهاید. به این ترتیب از رسیدن به هدف در کار خود اطمینان حاصل میکنید.
هدف اصلی نرم افزارهای تحت وب یا نرم افزارهای موبایل و یا وب سایت همیشه باید وضوح یک پیام و ارائه یک رابط کاربری بصری و قابل استفاده باشد. اطمینان از این که زیباییشناسی یک طراحی خاص نباید به کارایی آن صدمه بزند، کار اصلی یک طراح است. ساخت طرح زیبایی که کاربر آن را متوجه نشود، صدمه زدن به محصول است. روند کار و نوع طرح همیشه باید در هماهنگی با اهداف پروژه باشد. برای ارزیابی یک کار بصری که در ذهن شما کاملاً شفاف است، تعداد کاربران و آزمونهایی که آنها تا پایان روز انجام دادهاند، به عنوان بهترین شاخص برای اطلاع از اینکه کار شما با موفقیت انجام شدهاست یا خیر، معرفی شدهاند.
آیا باید از طراحی تخت استفاده کرد یا خیر؟
همیشه به خاطر داشته باشید که روند انجام یک کار صرفاً یک روند کاری است. برای ساخت یک طرح خوب تلاش کنید، اما طرح باید به گونهای باشد که اهداف کاربر شما را به طور دقیق محقق سازد. اولویت اصلی ما یک وب سایت کارا و کاربردی است و نه یک وب سایت زیبا و جذاب. همانطور که ولز رایلی گفته است: طراحی، شکلی از حل مسئله است. این را هرگز فراموش نکنید.
منبع: awwwards.com
نویسنده: آنتونیو پاراتاس
ترجمه: تیم یاقوت