یکی از تمرینهای مرسوم برای طراحان گرافیک این است که با چند شکل ساده و محدود بتوانند مفاهیم انتزاعی را به نمایش بگذارند. مفاهیمی مانند شادی، غم، شلوغی، بی نظمی، استرس، آرامش و ... . اما طراحانی نیز هستند که پا را فراتر میگذارند و مفاهیمی پیچیدهتر را به همین شیوه نمایش میدهند. جنیس کارراس که اهل انگلیس است، یکی از این طراحان است. در مجموعهای که در ادامه خواهید دید او مکاتب فلسفی مختلف را با اشکال سادهای به نمایش گذاشته است. مفاهیمی همچون اگزیستانسیالیسم، نهیلیسم و ... . نام این مجموعه نیز در نوع خود جالب است. خالق این آثار، آنها را فیلوگرافیک نامیده است.
راستی شما دگماتیسم یا کاپیتالیسم را چگونه تصویر میکنید؟
ارادهی آزاد
توانایی اتخاذ تصمیم به صورت آزاد؛ بدون قیدهایی اجتماعی، اخلاقی یا سیاسی
نهیلیسم
بیهوده، بی معنی، بی ارزش و بدون هدف انگاشتن جهان و به خصوص زندگی بشری
اپیفنومنالیسم
دیدگاهی که اعتفاد دارد رخدادهای فیزیکی در فرآیند های فکری اثر دارند اما فرآیندهای فکری روی رخدادهای فیزیکی اثر ندارند.
آبجکتیویسم (عینی گرایی)
درست یا غلط انگاشتن اعمال به صورت عینی
اکستروپی
یک سیستم فکری که با پیشرفت شرایط زندگی بشر به واسطه پیشرفت تکنولوژی سر و کار دارد.
مطلق گرایی
در این تفکر، همه چیز یا کاملاً درست و یا کاملاً غلط انگاشته میشود.
عرفان
سطحی از آگاهی برای درک حقیقت جهان
دگماتیسم
وابستگی غیر منعطف به یک دیدگاه و عدم تمایل به بحث
خوشبینی
اترنالیسم
در این دیدگاه، زمان یک بعد دیگر است و اتفاقات آینده الان وجود دارند.
تلفیق گرایی
تلاشی برای آشتی دادن دیدگاههای متضاد
ساختارگرایی
دیدگاهی که شناخت یک پدیده را بدون شتاخت ساختار پیرامونی آن ممکن نمی داند.
فردگرایی
در این دیدگاه، حقوق فرد باید نسبت به حقوق جمع محترم شمرده شود.
آستتیسم
این دیگاه بیان می کند که باید در زندگی روی خلق و لذت بردن از زیبایی ها در همه ی اشکال آن متمرکز شویم.
رواقی گری
خود کنترلی حسی و فیزیکی منجر به صلح و قدرت میشود و فرد را به زندگی شادتری رهنمون می سازد.
خداستیزی
طبیعت گرایی
مجموعه ای از مکاتب که طبیعت را از ماوراءالطبیعه جدا نمی دانستند و روشهای مطالعه آن ها را نیز یکسان می انگاشتند.
فرجام گرایی
در این تفکر هر فعلی دارای سرانجام مشخصی است و چندان ربطی به هدف بشر ندارد.
بدبینی
حیات گرایی
نیروهای زنده که معادل روح هستند را نمیتوان به تنهابی با ماده یا حرکت توصیف کرد.
آنارشیسم
تفکری که یک نظر را به عنوان یک قانون بیان میکند و اضهار نظر جامعه را نمیپذیرد.
فایده گرایی
در این مکتب تاکید بر حداکثر کردن منفعت انسان هاست.
تاریخ گرایی
مساوات خواهی
با همه ی افراد باید با مساوات رفتار شود.
کاپیتالیسم
یکی سیستم اقتصادی بر پایه ایجاد محصول برای کسب سود و مالکیت خصوصی ابزار تولید
عدم اعتقاد به صفات نیک انسانی همچون صداقت و ...
هستی گرایی
مکتبی است که به کارهای فیلسوفان مشخصی از اواخر صده نوزدهم و اوایل قرن بیستم اعمال می شود که با وجود تفاوت های مکتبی عمیق در این باور مشترک اند که اندیشیدن فلسفی با موضوع انسان آغاز می شود نه صرفا اندیشیدن موضوعی
فمینیسم
مجموعهٔ گستردهای از نظریات اجتماعی، جنبشهای سیاسی، و بینشهای فلسفی است که عمدتاً به وسیلهٔ زنان برانگیخته شده یا از زنان الهام گرفته شده، مخصوصاً در زمینهٔ شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آنها.
ایدئالیسم
مجموعهای از دیدگاههای فلسفی با این ادعاست که ایدهها موضوع حقیقی معرفت هستند؛ ایدهها بر اشیا مقدماند و این ایدهها هستند که امکانِ بودن را برای اشیا فراهم میکنند. بر مبنای این دیدگاه، ایدهها، هم از نظر معرفتشناختی و هم از نظر متافیزیکی اولویت دارند و واقعیت خارجی، آنچنان که ما درک میکنیم، منعکسکننده فرایندهای ذهنی است.
اعتقاد به دوگانه بودن تمامی مفاهیم در جهان.مانند خوب و بد یا بدن و ذهن.
عقل گرایی یا اصالت عقل
تکیه بر اصول عقلی و منطقی در تمامی رفتارها ، اندیشه ها ، و گفتار ها
جمع گرایی
اعتقاد به موثرتر بودن جمع در بسیاری از مفاهیم نسبت به فرد
ایثار
مقدم داشتن دیگران بر خود
ایموتیویسم
این دیدگاه بیان میکند که تمام حکم های اخلاقی نشأت گرفته از احساسات انسانی است
تجربه گرایی
بر اساس این دیدگاه همهٔ معرفتهای بشری مستقیم یا غیرمستقیم برآمده از تجربه است. تجربه از منظر این دیدگاه نه فقط ادراک حسی بلکه دریافتهایی مانند حافظه یا گواهی دیگران را هم در بر میگیرد.
انسان محوری
این دیگاه انسان را محوریت جهان فرض میکند.
لذت گرایی
این دیدگاه ، لذت را ارزش غایی و هدف برتر می داند.
پوچ گرایی
این دیدگاه بیان میکند که تمام تلاش های انسان برای یافتن حقیقت جهان بیهوده خواهد بود زیرا هیچ معنی و مفهومی وجود ندارد.
منظرگرایی
جبرگرایی
این دیدگاه بیان میکند که تمامی رخدادها و حوادث پیرامون انسان ، یک زنجیره ی اتفاقات از پیش تعیین شده و غیرقابل تغییر است.
مکتب التقاطی
مکتبی در معماری که دربرگیرنده دو مکتب نئوکلاسیک و رمانتیک می باشد.
شک گرایی
ساخت گرایی
نسبی گرایی
این دیدگاه بیان میکند که هیچ مفهومی به صورت مطلقو تنها قابل ارائه نمی باشد.
یودایمونیا
به طبقه بندی اعمال و رفتارها به میزان ایجاد شادی و رفاه می پردازد.
همه خدایی
این دیدگاه بیان میکند که خدا و طبیعت دو چیز از یکدیگر مجزا نمی باشند و خدا در همه ی جهان و در همه چیزها وجود دارد.