راهکارهایی برای طراحی پوسترهایی جذاب و تاثیرگذار :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۲ارديبهشت

راهکارهایی برای طراحی پوسترهایی جذاب و تاثیرگذار

امروزه علیرغم استفاده گسترده از تبلیغات و ابزارهای دیجیتالی، تبلیغات و اوراق چاپی همچنان جایگاه ویژه خود را حفظ کرده و کاربردهای بسیاری از آن‌ها را می‌توان دید. علت این امر نیز عدم دسترسی آسان و سریع به تکنولوژی‌های جدید، در همه گروه‌های اجتماعی و محلی می‌باشد. از این رو، زمانی که به اطلاع‌رسانی به افراد در یک حوزه گسترده و وسیع نیاز داریم، از پوسترها و بیلبوردها استفاده می‌کنیم. این ابزارها، به طور گسترده‌ای در ترویج دادن و تبلیغ کردن کالاها و خدمات به کار می‌روند. شاید به همین دلیل است که طراحان هیچ وقت بیکار نمی‌شوند و تجارت همواره به خدمات و استعداد آن‌ها در طراحی پوستر و دیگر محصولات گرافیکی احتیاج مبرم دارد.

اگر به تازگی کار در این رشته را آغاز کرده و به اطلاعاتی در حوزه طراحی پوستر نیاز دارید، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم. همچنین نکات ارائه شده در این مقاله برای کسانی که طراح گرافیک نیستند، اما به طراحی پوستر برای یک هدف خاص نیاز دارند، مفید و قابل استفاده خواهد بود. مطمئن هستم که این راه‌کارهای ساده، امکان طراحی یک پوستر جذاب و تاثیرگذار را برای شما میسر خواهد کرد. قبل از اینکه به بیان نکات مربوط به طراحی پوستر بپردازیم، ابتدا انواع پوستر‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

در پایان مقاله نیز تعدادی از پوسترهایی که طراحی قوی، خوب و موفقی داشته‌اند، به عنوان نمونه آورده شده است.

انواع پوسترها

پوسترها، کاغذهای چاپی هستند که برای نصب روی دیوار یا هر سطح عمودی دیگری طراحی می‌شوند. عناصر متنی و گرافیکی پوستر، وظیفه رساندن یک پیام یا ارائه یک هدف خاص را به عهده دارند. پوسترها همواره آموزنده، حاوی اطلاعات مفید و البته جالب توجه و چشمگیر بوده و در انواع گوناگونی نیز دیده می‌شوند.

پوسترها را می‌توان همه جا دید. با یک نگاه گذرا به جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، انواع مختلفی از پوسترها را خواهید دید که طبقه بندی انواع مختلف آن‌ها بر اساس اطلاعاتی که ارئه می‌کنند، صورت می‌گیرد.

1-پوستر تبلیغاتی: همانطور که از نام آ‌ن‌ها مشخص است، این پوسترها برای تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند. محصولات یا خدمات با هدف جذب مشتری و کارفرما بر روی این پوسترها معرفی می‌شوند. مطمئناً با این پوسترها آشنایی دارید، چرا که در همه مکان‌های عمومی که محل گذر مردم است، آن‌ها را دیده‌اید.

2-پوسترهای ارتباطات شرکتی: این نوع پوسترها عموما از سوی یک شرکت و یا به صورت دولتی تهیه می‌شوند و هدف آن‌ها ایجاد اعتبار و تاثیر مثبت بر مخاطبان است. بر روی این پوسترها، لوگوی یک شرکت به همراه تصاویری دیده می‌شود که نشان دهنده سیاست‌ها، دستاوردها، ارزش‌ها و نهایتاً فلسفه وجودی آن شرکت خاص است. این پوسترها را در محیط‌های اداری و دولتی نصب می‌کنند، اما می‌توان آن‌ها را در محیط‌های عمومی نیز قرار داد. نمونه بارز این نوع پوسترها را حتماً در زمان انتخابات و به منظور انتخاب کاندیداها دیده‌اید.

3-آگهی‌های اعلان خدمات عمومی: این نوع پوسترها به منظور ارائه اطلاعات و آگاهی درباره یک موضوع خاص، مثلا حفاظت از محیط زیست، سو استفاده از کودکان و مسائلی از این دست در بین افراد پخش می‌شوند. همچنین اطلاعاتی درباره سازمان یا موسسه‌هایی که مرتبط با موضوع هستند، به منظور تماس با آن‌ها، روی این پوسترها وجود دارد. اطلاعات به دست آمده از این نوع پوسترها در حد خود، مناسب و کافی است. غالباً یک عکس یا تصویر جذاب، به همراه جزئیات مرتبط با موضوع که در قالب چند سطر آورده شده، در این پوسترها وجود دارد. این پوسترها را همه جا می‌توانید ببینید.

4-پوسترهای موضوعی: پوسترهای موضوعی، برای یک موضوع خاص نظیر گروه‌های موسیقی، شخصیت‌های مشهور، یک اتفاق خاص و مواردی از این دست طراحی می‌شوند. موضوع اصلی غالباً، هنرمندی است که عکس آن‌ روی پوستر دیده می‌شود. این پوسترها بسیار هنری‌اند و با استفاده از رنگ‌های مختلف طراحی می‌شوند، چرا که طرفداران و تماشاچیان آن‌ها را جمع آوری کرده و در محیط‌های شخصی نظیر اتاق خواب و یا محل کار نگهداری می‌کنند.

5-پوسترهای تاکیدی: پوسترهای تاکیدی حاوی پیا‌م‌های انگیزشی و القایی هستند و به منظور یادآوری فعالیت‌های روزانه به افراد و تشویق آن‌ها به انجام این امور طراحی می‌شوند. در این نوع پوستر، ممکن است نقل قول یا تصویرهایی نیز وجود داشته باشد. پوسترهایی از این دست را می‌توان در اتاق شخصی و همچنین ادارات به منظور ایجاد انگیزه در کارمندان مشاهده کرد.

راهکارهایی برای طراحی یک پوستر

چنانچه به دنبال طراحی یک پوستر تاثیرگذار هستید، در این‌جا راهکارهایی را برای کمک به شما در رسیدن به این هدف ارائه می‌کنیم. به این منظور، همواره از توانایی ارسال صحیح و دقیق پیام به مخاطبان اطمینان حاصل کنید.

1-تصمیم‌گیری درباره برنامه کاربردی مورد استفاده



اگر در استفاده از Adobe Photoshop یا Adobe InDesign مهارت کافی ندارید، پوستر خود را با استفاده از Microsoft Word، Microsoft PowerPoint  و Microsoft Publisher طراحی کنید. کار با برنامه‌های کاربردی که قبلاً اسناد خود را با استفاده از آن‌ها تهیه کرده‌اید، به مراتب ساده‌تر خواهد بود. برنامه‌ای را انتخاب کنید که ساده‌تر و راحت‌تر است.

2- انتخاب تصاویر با کیفیت بالا



ابتدا تصویر مناسب را انتخاب و سپس به کیفیت آن توجه کنید. از بکارگیری عکس‌های کوچک اجتناب کنید، چرا که ممکن است در روند طراحی به صورت نا‌مشخص و یا تیره دیده شوند. تصاویر باید به اندازه کافی واضح و بزرگ باشند تا مخاطبان آن‌ها را به خوبی ببینند. وب سایت‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید عکس‌های موجود در آن‌ها را به صورت رایگان دریافت کنید. برای این منظور به لینک زیر مراجعه کنید:

websites that offer high quality images

3- رعایت سلسله مراتب در متن



رعایت سلسله مراتب در متن، به معنای بکارگیری اندازه‌های مختلف در فونت‌ها است، تا بینندگان بتوانند به سادگی مهمترین پیام پوستر را تشخیص دهند. این موضوع در جهت‌دهی نگاه خوانندگان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در طراحی پوستر به آنچه که می‌خواهید خوانندگان در اولین نگاه به آن توجه کنند، فکر کنید. شما باید بتوانید پیام خود را در اولین نگاه منتقل کنید.

4- استفاده از ترکیبهای رنگی مناسب



قبل از هر نوع بررسی درباره ترکیب‌های رنگی، ابتدا رنگ‌هایی را معین کنید که به بهترین صورت ممکن موضوع مورد نظر شما را نشان می‌دهند. مثلاً اگر پوستر شما از نوع آگهی‌های خدمات عمومی و درباره طبیعت است، رنگ سبز باید در آن وجود داشته باشد. انتخاب رنگ‌هایی که کامل‌کننده رنگ سبز هستند، در مرحله بعد صورت می‌گیرد. استفاده افراطی از رنگ‌ها، آنالیز آن‌ها را برای چشم دشوار می‌کند. برای پس‌زمینه کار از رنگ سفید یا رنگ‌های ملایم استفاده کنید. البته می‌توان برای ایجاد کنتراست در دید، متنی با رنگ‌های روشن را روی زمینه تیره طراحی کرد. اطلاعات بیشتر در این رابطه را در Things Designers Need to Know About Colors ببینید.

5- توجه به فضاهای سفید



به فضاهای اطراف حروف یا تصاویر، فضای سفید یا خنثی گفته می‌شود. نباید تصاویر را بدون توجه به فضاهای سفید، کنار هم قرار داد . فضای سفید به مانند فضای تنفسی برای عناصر طراحی است و استفاده نامناسب از آن اثر مستقیمی بر تاثیرگذاری طرح دارد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره فضاهای سفید به لینک زیر رجوع کنید:

Reasons Why White Spaces are Good in Graphic Design.

6- انتخاب عاقلانه نوع فونت و طرح حرف



به هنگام استفاده از انواع طرح حرف‌ها و فونت‌ها، دچار اشتباه نشوید. وقتی از فونت صحبت می‌کنیم، منظورمان boldface, roman و دیگر انواع آن‌ها است. اما وقتی می‌گوییم طرح حرف، به تفاوت serif یا  sans serif اشاره داریم. بهتر است، قبل از شروع طراحی، اطلاعات بیشتری در حوزه تایپوگرافی داشته باشید. انتخاب درست فونت‌ها و طرح حرف‌ها اهمیت بسیاری دارد، چرا که نوع هر کارکتر در متن تایپی شما،‌ ویژگی‌ها و تاثیرات مختلفی را پدید می‌آورد. مثلاً چنانچه Arial Bold (Sans Serif) را استفاده کنید، متن شما قوی و سخت به نظر می‌آید در حالی که کاربرد Times New Roman (Serif)  آن را نرم‌تر و البته رسمی‌تر خواهد کرد. کارکترهای متن، زبان خاص خود را دارند، به عنوان نمونه، Palace Script  حالتی پیچیده و فلسفی دارد، در حالی که Chiller نشان دهنده یک حالت غیر عادی است. در واقع فونت‌های مختلف، ویژگی‌های خاصی را به متن تایپ شده می‌دهند. چنانچه درباره انتخاب درست فونت برای طراحی خود دچار تردید و ابهام شده‌اید، مراجعه به لینک زیر را به شما توصیه می‌کنیم:

How to Choose the Right Typography Font for your Designs

7- توجه به اندازه متن



خوانندگان باید بتوانند متن پوستر را بدون نزدیک شدن با آن بخوانند. عنوان متن باید از فاصله شش متری قابل خواندن باشد. به این منظور می‌توانید از متنی با حداقل 48 پوینت استفاده کنید. در ضمن، بدنه متن نیز باید از فاصله دو متری خوانا باشد، که این امکان نیز با استفاده از حداقل 24 پوینت، محقق می‌شود. به خاطر داشته باشید که آنچه در صفحه رایانه خود می‌بینید، اندازه دقیقی از پوستر شما نیست و اندازه پوستر چاپی بسیار بزرگتر خواهد شد.

8- لی اوت موضوعات



لی‌اوت نیز فاکتور بسیار مهمی است و به چیدمان عناصر در پوستر مربوط می‌شود. در انجام این کار به چگونگی حرکات چشم بینندگان توجه کنید. آیا چیدمان شما آسان شدن خوانش و فهم مطلب را فراهم کرده است؟ آیا بر نکات مهم تاکید شده است؟ از سوی دیگر، رعایت تعادل در لی‌اوت نیز اهمیت دارد. تعداد زیادی از تصاویر را در بالای پوستر یا در یک طرف قرار ندهید و جایی برای سایر عناصر در نظر بگیرید. همچنین مراقب باشید که روند ارائه اطلاعات از طریق لی‌اوت، واضح و مشخص باشد.

9- استفاده از حداقل کلمات



پوسترها باید بتوانند پیام را با یک نگاه به مخاطب برسانند. از این رو، استفاده حداقلی از کلمات، اهمیت بسزایی دارد و فهم مطلب را برای خواننده ساده‌تر می‌کند. یک پوستر شلوغ، حتی اگر به خوبی نیز طراحی شده باشد، تاثیرگذار نخواهد بود.

10- آگاهی از اندازه دقیق پوستر



بسته به نوع و هدف یک پوستر، اندازه‌های آن نیز متفاوت است. بزرگترین اندازه برای یک پوستر 26در39 یا 24در36 است. اندازه‌های معمول‌تر، 18در24 و 16در20 هستند، که به نوع پرینترها بستگی دارند. چرا که امکان چاپ روی کاغذهای بزرگ برای همه پرینترها میسر نیست. وقتی درباره اندازه‌ها صحبت می‌کنیم باید به اندازه bleed کاغذ نیز توجه کرد. Bleed محدوده (حاشیه) چاپ تصویر و متن را روی کاغذ کنترل می‌کند و شما را از چاپ شدن همه مطالب مطمئن می‌سازد.

چند نکته قابل توجه دیگر در طراحی پوستر

علاوه بر نکات مطرح شده در قسمت قبل، چند نکته ضروری دیگر نیز برای طراحی پوستر مورد نیاز است. رعایت این موارد باعث تاثیرگذاری بیشتر در طراحی شما خواهد شد.

1-توجه به مخاطب: به گروه هدف تبلیغات خود بیاندیشید. آیا می‌توانند با پوستر شما ارتباط برقرار کنند؟ آیا تصاویر و متن بکار رفته به سادگی قابل فهم هستند؟ مراقب باشید تلاش شما بیهوده نباشد. مخاطبان شما باید بتوانند پیام ارائه شده را تنها با یک نگاه تشخیص دهند.

2-تمرکز بر روی پیام: هدف پوستر شما چیست؟ پیامی که قصد انتقال آن را دارید، چیست؟ ببینید که آیا همه چیز برای مخاطبان واضح است یا خیر. از طراحی مبهم موضوع مورد نظر اجتناب کنید، چراکه نتیجه آن گیج شدن مخاطب و تفسیر نادرست پیام خواهد بود.

3- سادگی: می‌توانید، جلوه‌های هنری و خلاقانه‌ای را در پوستر خود داشته باشید، اما باید در انتقال پیام به ساده بودن آن توجه کنید. مثلاً، استفاده از تنها یک تصویر که با یک عبارت کوچک و ساده پوشش داده می‌شود و در ادامه، متن اصلی که جزئیات بیشتری از موضوع ارائه شده را توصیف خواهد کرد.

نمونه‌هایی از طراحی چند پوستر جذاب و تاثیرگذار

پس از ارائه راهکارهایی برای طراحی پوستر، حال می‌توانید کار خود را آغاز کنید. اما بهتر است ایده‌ها و الهام‌هایی از طراحی چند پوستر موفق نیز داشته باشید. در اینجا تعدادی از پوسترها را جمع‌آوری و ارائه می‌کنیم که می‌توانند الهام‌بخش پروژه‌های کاری شما باشند.

پوستر تبلیغاتی



مطمئناً شما نیز با ما موافقید که این پوستر بسیار خوب طراحی شده و پیام مورد نظر خود را بدرستی می‌رساند.

پوستر Stel Christian Cambas



استفاده از متن در طراحی این پوستر بسیار خوب بوده است. بویژه اینکه ترکیب متن‌ها با حداقل شفافیت، بافت زیرین را آشکارا نشان می‌دهد.

پوستر خدمات عمومی با موضوع افسردگی



این پوستر، ما را برای کمک به افراد افسرده که تعداد آن‌ها نیز به سرعت رو به افزایش است، ترغیب می‌کند.

پوستر تری فرنسیس



در اینجا ترکیب رنگ‌ها بسیار خوب و چشم نواز است.

پوستری با یک موضوع جدی



نیم رخ سیاه و یک دست، عنصر گرافیکی قوی و زیبایی است که در این پوستر، دیده می‌شود.

پوستر تردید نکنید



یک پیام ساده همراه با جزئیات پیچیده (ترکیب این دو با هم جذابیت قوی را به وجود آورده است).

پوستر Abbie Gale



این پوستر برای اجرای زنده طراحی شده است. طراحی به صورت حرفه‌ای است و انتخاب رنگ‌ها آن را بسیار جذاب کرده است.

بیرون بروید



بازی با تایپوگرافی روش خوبی برای طراحی یک پوستر تاثیرگذار است.

قوی سیاه



زیبایی قوی سیاه را که با استفاده از منحنی‌های زیبا و ترکیب موثر و گیرای رنگ سیاه و قرمز، رسم شده است، در این پوستر می‌بینید.

دود



جلوگیری از آلوده کردن هوا، این پیام پوستر بالا است. علاوه بر ماشین‌ها و کارخانه‌ها، انسان‌ها نیز با کشیدن سیگار یکی از عوامل آلودگی هوا هستند.

محتاطانه خود را به چالش بکشید



این پوستر نیز جذاب است. عبارت "کودکان امروز متولد می‌شوند" که در مجموعه این پوسترها، چاپ شده است، آن را بسیار جذاب‌تر کرده و یکتایی و بی‌نظیر بودن در طراحی را به ما نشان می‌دهد.

عاقبت برندها



جزئیات این پوستر بسیار گیرا هستند. نگاه دقیق به جزئیات آن، مطمئناً شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. انفجار رنگ‌ها و زندگی در نتیجه سرازیرشدن حجم عظیمی از محصولات تولیدی، اثر هیجان انگیزی بر مخاطب دارد.

 

فستیوال آمستردام در هوای آزاد



ببینید که چگونه طراح، با حروف و رنگ‌ها بازی کرده است. استفاده از حروف بزرگ در ترکیب با عناصر زنده پارک، بسیار تاثیر گذار است.

مهمانی گذشته، حال، آینده



یک پوستر جذاب برای اعلان یک مهمانی. این‌کار پر از متن و رنگ است و برای دیدن همه عناصر، باید نگاه دقیقی به آن داشته باشید.

 

برای سبز ماندن، قرمز باشید



تبلیغی برای محیط زیست که در آن رنگ سبز نماد طبیعت و رنگ قرمز نماد بازیافت است.

حالا نوبت شماست

طراحی پوستر، برای اولین بار ممکن است چالش برانگیز باشد، اما با توجه و تمرکز به مطالب ارائه شده، خواهید توانست یک پوستر تاثیرگذار را طراحی کنید. اگر اولین کار انتظارات شما را برآورده نکرد، ناراحت نشده و تمرینات خود را بیشتر کنید. همواره پس از رسم طرح اولیه، برای رسیدن به نتیجه بهتر، طرح‌های خود را مجدداً تصحیح کنید. می‌توانید با نشان دادن طرح‌های خود به دیگران نظر آن‌ها را نیز جویا شوید. توجه به عکس العمل افراد و نظرات آن‌ها طراحی شما را بهتر خواهد کرد. حالا شما نظر خود را درباره این مقاله بگویید. شنیدن نظرات شما باعث خوشحالی ما خواهد شد.


منبع:naldzgraphics.net

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی