هر طراحی ممکن است، در روند انجام کار خود دچار اشتباهاتی شده و توانایی بیان صریح آنها را نیز نداشته باشد. آموزشهای طراحی گرافیکی، بایدها و نبایدهای زیادی را به شما میآموزند، اما به منظور گذر از نبایدها، ابتدا باید اشتباهات متداول را بشناسید. بهترین راه آگاهی از اشتباهات متداول در طراحی وب، کنترل و هدایت تجربیات بدست آمده در جهت یافتن راهحل میباشد. با انجام هر اشتباه، موارد و جزئیات جدیدتری را یاد خواهید گرفت، بنابراین زمانی که به نتیجه دلخواه نمیرسید، نگران و ناراحت نباشید. کافی است بر نقطه مورد نظر تمرکز کرده و اقدامات لازم را قبل از اتمام پروژه و به منظور جلوگیری از شرمندگیهای بعدی یا انتقادات کارفرما، اجرایی کنید. در این مقاله مطالبی را درباره همه اشتباهاتی که طراحان وب ممکن است انجام دهند (یا حداقل یکبار در پروژههای خود انجام دادهاند)، بیان میکنیم. در واقع، لیستی را در حوزه مقولات مرتبط با این اشتباهات در طراحی گرافیکی ارائه کردهایم.
انجام کار بدون تهیه خلاصهی طراحی
خلاصهی طراحی، به طراح در جمع آوری ابزارها و اطلاعات مورد نیاز در اجرا کمک میکند. شروع کار همراه با آماده سازی خلاصهی طرح، در کنترل فرایند اجرا و عدم فراموشی نکات و جزئیات مهم و مرتبط با پروژه شما را یاری میکند.
ناآگاهی نسبت به مخاطبان
هدف طراحی گرافیکی ایجاد ارتباط با مخاطبان مشتاق، از طریق طراحی است. بنابراین همواره آگاهی لازم را قبل از فرموله کردن طراحی نسبت به مخاطبان هدف داشته باشید. طراحیهای خود را برای خریداران محصول، تا حد ممکن کارا و مرتبط سازید. در غیر این صورت طراحی ضعیف و نامربوط خواهد بود.
عدم توجه به قرارداد
به عنوان یک طراح ممکن است با قراردادهای پرداختی متعددی روبرو شوید. عدم توجه به نوع قرارداد و الزامات آن منجر به دریافت نکردن درآمدی خواهد شد، که برای آن زحمت بسیار کشیدهاید. بنابراین همواره به نوع قراردادهایی که با کارفرمایان منعقد میکنید، حتی در صورت اطمینان کامل به آنها، توجه کافی و وافی داشته باشید.
عدم تعیین موعد مقرر برای تحویل پروژه
تعیین موعد مقرر برای انجام طراحی از سوی شما باید به صورت یک عادت کاری در بیاید. در این صورت نیازی به تعیین موعد تحویل از سوی کارفرما ندارید. اگر تاریخی برای اتمام پروژه، قبل از رسیدن به موعد مقرر، در نظر بگیرید، نه تنها زمانی برای بازبینی کار در اختیار دارید، بلکه فرصت انجام کار در یک محیط آرام ، به دور از فشار کارفرما را نیز به دست آوردهاید.
آرامش فیزیکی
همواره زمانی را که به لحاظ فیزیکی، در آرامش هستید، به سراغ انجام پروژه بروید. به این ترتیب توان بالقوه و خلاقیت خود را بالا میبرید. اگر با مشکلاتی نظیر کم خوابی یا خستگی به سراغ پروژه طراحی بروید، تمرکز لازم را نداشته و نتیجه کار نیز تأثیرگذاری لازم را نخواهد داشت.
ارتباط مناسب با کارفرمایان
بسیاری از طراحان با کارفرمایان خود ارتباط موثر و مناسبی ندارند، که ممکن است دلیل آن کمرو بودن یا هر دلیل دیگری باشد. این جدایی و عدم ارتباط تأثیر نامناسبی بر زندگی حرفهای یک طراح خواهد داشت. ارتباط مناسب، عنصر کلیدی برای انجام طراحیهای خوب است. ارتباط نامناسب علاوه بر ناراحتی کارفرما، عدم توجه به جزئیات کوچک و در عین حال مهم، در پروژه را سبب میشود. پس از تکمیل پروژه، باید به بازخورد کارفرمایان، توجه کرده و انتقادات آنها را در کارهای بعدی خود در نظر داشته باشید.
به روز و جدید بودن
طراح باید همواره به روز بوده و از پیشرفتهای جدید مطلع باشد تا بتواند در عرصه رقابت، حضوری موفق داشته باشد. هرروزه تکنولوژهیهای جدیدتر و پیشرفتهتری به بازار عرضه میشوند. اگر به حداقلهای تکنولوژی کفایت کنید، از صحنه رقابت حذف خواهید شد.
عدم استفاده صحیح از فونتها
باید بر استفاده از فونتهای مناسب و کارا در پروژه خود، تمرکز کافی داشته باشید. هر فونت معنای احساسی و خاص خود را دارد که باید قبل از استفاده از آن در طراحی، به آنها توجه شود. قبل از انتخاب فونت، تحقیق کنید که فونت مورد نظر کاربرد وسیعی دارد یا اینکه صرفاً به صورت غیر حرفهای استفاده میشود.
طراحی ساده
بسیاری از طراحان دچار این اشتباه میشوند و طراحیهای پیچیده و بسیار رنگارنگی را ارائه میکنند که نه تنها باعث سردرگمی بیننده شده، بلکه فهم پیام را نیز دشوار میسازد. هرگز قدرت سادگی را دست کم نگیرید و ساده و متعادل طراحی کنید. قرار نیست از تمام رنگها یا طرح حرفها در طراحی خود استفاده کنید.
طراحی واضح و سازماندهی شده
هیچ گاه طراحی خود را با استفاده از فونتهای مختلف، آن هم در اندازههای متفاوت، پیچیده و بغرنج نسازید. قاعدههای کلی در استفاده از فونتها را در مواردیکه نیاز به بکارگیری فونتهای مختلف دارید، در نظر گرفته و طراحی خود را تا حد ممکن واضح و سازماندهی شده پیش برید.
علائم پیچیده
علائمی نظیر برجسته کردن، ایتالیک یا خط زیرین به منظور مشخص کردن بخشهای مهم طراحی بکار گرفته میشوند. استفاده بیش از حد از این علائم باعث سردرگمی بیننده میشود. بنابراین تا حد امکان عاقلانه و به جا از آنها استفاده کنید.
انتخاب نادرست رنگها
رنگها جزء ملزومات اصلی در طراحی وبسایتها میباشند. استفاده از ترکیبهای رنگی مناسب طراحی شما را به بهترین بخش کار تبدیل میکند. به طور مشابه، انتخاب نادرست رنگها طراحی را ضعیف و غیر جذاب خواهد کرد. به هنگام انتخاب رنگ پس زمینه نیز، به خوانش فونتها روی آن توجه کنید.
عدم تعریف تنظیمات به صورت دائمی و ثابت
نباید تنظیمات دائمی و ثابت را در پیکسلهای طراحی خود اعمال کنید. گزینه تجدید نظر و ویرایش مجدد پروژه را، در فاز بازدید و مرورِ دوباره پیش بینی کنید. به این منظور میتوانید پوششهای لایهای را به جای ابزارهای پاک کردنی و نیز اسمارت آبجکت را به جای لایههای rasterized بکار برید.
طراحیهای دیگران را کپی نکنید
کار یک طراح همیشه باید اصل باشد. کپی کردن از کارهای دیگران نشان دهنده فقدان خلاقیت در کار، عادی بودن طراحی و در نتیجه جذاب نبودن آن است. میتوان از کارهای دیگران ایده و الهام گرفت، اما نباید همان روشهای را بکار برد.
عدم استفاده از نمونهخوانی
نمونهخوانی یکی از مهمترین فازهای طراحی است. از ابزارهای چک کننده املای کلمات برای پیدا کردن اشتباهات احتمالی استفاده کنید. هر لغت را به طور جداگانه بررسی کرده و از جایگاه درست آن در بافت جمله اطمینان حاصل کنید. از کمک و همیاری دیگران در این مورد غافل نشود.
نتیجه
بکارگیری موارد ارائه شده در این مقاله، سبب عدم وقوع اشتباهات احتمالی در طراحی گرافیکی شده و پروژه شما را در سطح بالایی از کیفیت قرار میدهد.
مترجم : ص.رمضانی - کارگاه طراحی یاقوت