کپی رایت ، کابوس طراحان :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۰۷بهمن

همواره اساتید بزرگ در رشته های متفاوت از جمله رشته های هنری ، هنرجویان خود را به دیدن نمونه کارهای هنرمندان برجسته و با تجربه توصیه می کنند ، زیرا عقیده دارند که مشق نظری برای هنرجو اگر از تمرین های عملی مهم تر نباشد ، کم اهمیت تر نیست. این کار باعث می شود ذهن انسان به تکاپو بیفتد و با دیدن کارهای متفاوت در سبک های گوناگون ، چه بسا به سبکی جدید دست یابد. پس کمتر کسی را می توان یافت که با ایده یابی از آثار دیگران مخالف باشد. اما ایده یابی با کپی کردن آثار متقاوت است.

متاسفانه اخلاق بدی که میان برخی طراحان رایج شده ، استفاده ی مستقیم از آثار دیگران بدون رعایت حقوق و اطلاع صاحب اثر است. این امر نه تنها باعث زیر پا گذاشته شدن حقوق طراحان می شود ، بلکه باعث عقب ماندگی در ایجاد سبک های متنوع و آثار متفاوت خواهد شد. شاید بدترین چیزی که ممکن است برای یک طراح رخ دهد آنست که طرحی را که روزها و ساعت ها برای آن وقت گذاشته و زحمت کشیده ، در جای دیگری به نام فرد دیگری ببیند ، و بدتر اینکه نتواند کاری انجام دهد.

آیا واقعا افرادی که این عمل را انجام می دهند ، رعایت نشدن حق کپی رایت را برای خودشان نیز می پسندند؟ چگونه تحمل کپی شدن کار خود در جای دیگری را ندارند اما به راحتی و بدون اطلاع طراح ، یک اثر را به نام خود ثبت می کنند. حرفه ای بودن فقط به رعایت مسائل فنی نیست ، اخلاق نیز جزئی از حرفه محسوب می شود که چه بسا اعتبار بیشتری به شرکت ها می بخشد.

چند روز پیش شاهد رونمایی از یک سایت جدید از طرف یک خبرگزاری مشهور بودیم که متاسفانه و در عین ناباوری ، طراحی این سایت به یک شرکت طراحی گرافیک ایرانی نسبت داده شده بود در حالیکه کوچکترین عناصر این سایت متعلق به طراحی های هنرمند مشهور جناب آقای Rayan Putnam بود که در خبرنامه ی 36 یاقوت نیز به معرفی ایشان پرداخته بودیم.

علاوه بر این هیچ نامی از طراح اصلی برده نشده و این کار کاملا بدون اطلاع Rayan Putnam انجام شده بود. متاسفانه رواج یافتن این امور در کشور ما باعث خواهد شد تا سابقه ی درخشان هنری مان خدشه دار شده و مردم دنیا نگاه بدی نسبت به فرهنگ ما پیدا کنند مخصوصا اینکه این ناهنجاری های هنری از سوی مجموعه های مشهوری همچون این خبرگزاری محترم صورت بگیرد ، چرا که بی شک با شیوع وسایل ارتباطی و گستردگی فضای مجازی ، این دست اعمال از چشم مردم سایر کشورها پوشیده نخواهد ماند.

رعایت نشدن صحیخ حقوق کپی رایت در کشورمان نباید باعث شود تا خودمان نیز به این بی اخلاقی ها دامن زنیم.

بد نیست اینجا اشاره ای نیز به دومین پوستر جشنواره تئاتر فجر امسال داشته باشیم که با رعایت نشدن همین مسئله ضربه ی دیگری به جمعیت هنرمند کشور وارد نمود. مطمئنا سطح هنر و تخصص هنرمندان ایرانی به اینجا ختم نمی شود و نمی توان این آثار را نماینده ی هنرایران در یکی از مهم ترین رویدادهای هنری کشور تلقی کرد.

در پایان از این خبرگزاری محترم تقاضا می کنیم برای حفظ ارزش و اعتبار هنری کشورمان ، اقدام به رعایت حق کپی رایت این هنرمند نمایند و تیز امیدواریم دیگر شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

نظرات  (۱)

واقعا جای تاسف داره
این ها انقد به دیگران گیر میدن و بقیه رو مسخره میکنن خوبه یکم هم به کارای خودشون دقت کنن

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی