همه شرکت ها به این سمت حرکت می کنند که در دل مشتریان خود جا باز کنند و شناخته شوند . موفقیت شرکت ها تنها وابسته به فروش و میزان سود انها نیست ، بلکه در میزان به رسمت شناختن و محبوبیت “برند”۱ آنها توسط مردم است .
“برند” ایجاد احساس انسانی ، نسبت به یک شرکت خاص است . اینکه ما مثلا ، فلان شرکت را به فلان قابلیت بشناسیم .
بخشی از “برند” ارتباط بصری است . مجموعه لوگو ، رنگ و ساختار یک شرکت ، به شکلی بصری با ما ارتباط برقرار می کند .
ارتباط بصری و اهمیت آن
هنگامی که شما به شرکت مورد علاقه خود فکر می کنید ، چیزهایی در ذهن شما تداعی می شوند . مثلا ما ماشیت های “ولوو” را به امنیت ، گوگل را به جستجو و آدیداس را به کفش های ورزشی با کیفیت می شناسیم .
“برند” کاری می کند تا شما بین خودتان و شرکت مربوطه توسط احساسی منحصر به فرد مرتبط شوید.
طراحان غالبا ساختاری بصری “برند” را سامان می دهند . شاید اولین چیزی که در مورد ساختار بصری به ذهن می رسد ، لوگو ۲ یک شرکت باشد . اما این مفهوم فراتر از این حرف هاست . طراحی بصری شامل نشانه ، طراحی بسته بندی ، رنگ سازمانی و هر چیزی است که شما با چشمانتان می توانید از یک شرکت ببینید .
از قدیم گفته اند که “غقل آدم به چشم شه” . معمولا آدم ها بسیار به دیدن وابسته اند . اگر شما چیزی را نبینید ، شاید گمان ببرید چنین چیزی اصلا وجود ندارد . دیدن یک راه ارتباطی مهم برای شناخت ما از محیط پیرامونی ماست .
یک ساختار بصری خوب از یک شرکت به ما حس خوبی از آن شرکت منتقل می کند ، برعکس اگر یک شرکت موفق نتواند ساختار بصری خوبی را سامان دهد ، در ارتباط با مخاطب شکست خواهد خورد .
چرا مینیمالیسم ؟
مینیمالیسم۳ تکنیکی است که در آن طراح سعی می کند فقط چیزهای مهم را نگه دارد و بقیه موارد را حذف کند . مینیمالیسم برای خلاص شدن از چیزهای اضافی و عناصر اشتباهی است .
در نگاه اول شاید طراحی مینیمال ، کار ساده ای به نظر برسد ، اما اینکه واقعا چه چیزی مهم است و اینکه باید در کجا قرار بگیرد ، نیاز به دانش و تجربه دارد .
مینیمالیسم بر روی اصول اولیه طراحی (مبانی هنرهای تجسمی) ، تعادل ، فضاهای منفی ، تایپوگرافی و استفاده از رنگ های کمتر تمرکز دارد .
امروزه “برند ها” مینیمالیسم را به عنوان یک روش طراحی بصری انتخاب می کنند . در گذشته شاید وجود طرح های اضافی و رنگ های متعدد این حس را ایجاد می کرد که طراح تمام دانش خود را برای بهتر کردن برند به کار گرفته است ؛ اما امروزه شرکت ها فهمیده اند که “برندینگ” حوزه ای نیست که در آن طراحان بخواهد خودی نشان دهند .
مینیمالیسم روشی است که سریع و بدون حاشیه برند را معرفی می کند و ریسک معرفی نادرست برند را کاهش می دهد .
مینیمالیسم از رنگ ها و اشکال ساده تشکیل شده است ، این قابلیت را دارد که به راحتی به ذهن سپرده شود و همینطور به راحتی به یاد آورده شود . فکر نمی کنم برند به چیزی بیش از این نیاز داشته باشد .
مینیمالیسم برند را از تغییرات در طی سالها حفظ می کند .
برند های زیادی را می توان نام برد که هر چند سال یک بار به تغییر هویت بصری خود می پردازند . طراحی مینیمال باعث می شود تا از “مد” و “مد زدگی ” دوری کنیم و طراحی ما کهنه نشود .
بررسی چند نمونه در طراحی مینمال :
شرکت ها دریافته اند که مینیمالیسم باعث می شود تا طیف گسترده تری از مردم ، طراحی بصری برند را درک کنند و با آن ارتباط بگیرند . در این بین بسیاری از شرکت ها هویت بصری خود را به سمت مینمالیسم برده اند و شرکت های نوظهور از ابتدا طراحی مینیمال را لحاظ می کنند .
در ادامه شما چند مورد از این طراحی ها را می بینید :
میامی دیزاین
کوکاکولا رژیمی
رایتل
شکلات های m&m
آب معدنی ایواین
ویندوز فون ۸
در نهایت :
در ابتدا برای ساخت هر برندی یک شخصیت در نظر بگیرید .
اگر شما شخصیتی برای برند انتخاب کردید ، آنگاه می توانید برای بهتر کردن برند از مجموعه از اقدامات مانند طراحی بصری ، روابط عمومی ، مشتری مداری و … استفاده کنید .
مینیمالیسم روشی است که می تواند در طراحی هویت بصری بسیار به کار “برند” شما بیاید . کاربران هدف را بشناسید و طراحی بصری را متناسب با نیازها سامان دهید .