اصول اولیه رنگ شناسی 2 :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۰۹تیر

اگر شماره قبلی  رو مطالعه کرده باشید ، ۳ مورد از راهکارهای ساده از اصول ایمنی اولیه رنگ شناسی در وب رو توضح دادیم و در این شماره نیز به ادامه همان بحث می پردازیم . از شما دعوت میکنم با ما همراه باشید .
اگر شک کردید ، آبی رو انتخاب کنید
اگر هنگام طراحی وبسایتتان دچار شک و تردید شدین که از چه رنگی به عنوان رنگ هایلایت استفاده کنین ، آبی رو انتخاب کنین . جدا آبی رنگی هست که کار کردن باهاش راحت تره و معمولا این رنگ انعطاف پذیری بیشتری داره و در ضمن تنوع بیشتری از وبسایت های طراحی شده رو پوشش میده .
استفاده از رنگ هایی مثل بنفش یا زرد شاید بتونه لذت بخش باشه ولی همانقدر که میتونه لذت بخش باشه ، در صورتی که در مسیر درستی استفاده نشه به سرعت رنگ رو میسوزونه و طراحی رو از بین میبره .
به بیان دیگه شما هر کاری رو که دلتون بخواد میتونید با رنگی مثل آبی انجام بدین در حالی که خیلی مرتکب اشتباه نشین … اگر با این مشکل روبرو هستین که از کجا آموزش در مورد استفاده رنگ ها رو شروع کنین و یا چه رنگی رو برای این کار انتخاب کنین ، کافیه به رنگ آبی اعتماد کنین . با توجه به اینکه در مورد Hue اطلاعاتی به دست آوردید ، وقتی که از رنج رنگ آبی با hue 235 تا آبی با hue 190 رنگ آبی خودتون رو انتخاب میکنین میتونه خاطرتون از رنگی که استفاده میکنین جمع باشه .

در مثالی که من براتون آوردم از رنگ آبی با hue 205 استفاده کردم . موقعی که شکتون بیشتر شد که از چه رنگ هایلایتی استفاده کنین اون رنگ رو به وبسایتتون اضافه کنین و در صورت لزوم بقیه رنگ ها رو تغییر بدین . اگر رنگ هایلایت رو برای دکمه ها یا هر فضای متنی در بالای وبسایت استفاده میکنین ، رنگ متنتون رو تغییر بدین همونطور که می بینین من رنگ متنم رو در این مثال به سفید تغییر دادم .


به رنگ هایلایتتون تنوع بدین
برای اینکه طراحی زیبا تری داشته باشید به رنگ هایلایتتون تنوع بدین و سعی کنید غیر از اون یک رنگ از رنگ های مشابه خودش استفاده کنین . به روش های مختلف !

اسکرول بار رو رها کنید تا رنگ های کناری رو انتخاب کنه . من چند نمونه برای شما آماده کردم تا روش های مختلف رو در استفاده از یک رنگ مشابه که به کمک رنگ هایلایت بیاد رو ببینید !
افکت های هاور

Border ها

متونی که روی رنگ هایلایت استفاده میشن

گریدیینت

Shadow ها

دیدین که در همه رنگ ها نه فقط رنگ آبی میشه به رنگ هایلایت تنوع داد .
از رنگ های گوشه راست ، بالا دوری کنین !!
قسمت بالا و راست که ازین به بعد با لفظ گوشه راست صداش میزنیم ، در واقع میشه بهش نام سرزمین رنگ های با اکتان بالا رو داد . این قسمت بیشتر رنگ های ماشین های فرمول ۱ رو پوشش میده . وقتی این رنگ ها به چشم میان واقعا جذاب و فوق العاده هستند ولی معمولا تجربه بسیار بسیار زیادی نیازه تا ازون ها به درستی استفاده بشه . بدون اون تجربه ها ممکنه اتفاقات بدی بیفته پس بهتره فعلا بیخیال استفاده از اون قسمت بشیم .
اگر به خاطر داشته باشین یک جا در آموزش قبلی وقتی که پالت رنگ رو اجرا کردید ازتون خواستم که در وسط پالت رنگ کلیک کنید . در واقع به همین خاطر بود . برای اطمینان از این که از اون منطقه یعنی گوشه راست به اندازه کافی دور شده باشید
حالا دقت کنین . بدون تغییر مکان انتخاب شده روی پالت رنگ مقدار Hue رو تغییر میدم که مقدار این تغییر زیاد هست :

زیبا بود ، نه ؟
حالا میخوام حوزه رنگ رو به گوشه راست ببرم . تغییر رو مشاهده کنین !!

دیدین که با این رنگ چقدر چشم اذیت میشه … سعی کنید فعلا ازین گوشه راست دوری کنین .
اگر بخوایم مروری داشته باشیم بر اونچه که یاد گرفتیم باید بگیم که :
ما کار کردن با Brightness و Saturation رو یاد گرفتیم . در واقع روشنایی و اشباع دو پارامتری هستند که شما در یکی از قسمت ها تغییر میدادین . اگر پالت رنگ رو باز کنین زیر مقدار H که جانشین کلمه Hue شده و به طور مفصل در شماره قبلی در مورد اون توضیح دادیم ، دو مقدار دیگه با حرف های B و S وجود دارند که جانشین کلمه های Brightness و Saturation شدند .
شما با تغییر اسکرول بار کنار که در واقع اصل و ماهیت رنگ رو تغییر میدین ، تغییر مقدار hue رو مشاهده میکنین و با تغییر مکان موس روی فضای رنگی که در اختیار دارین مقدار B و S رو تغییر میدین . پس تنوع دادن در رنگ رو که در این شماره یاد گرفتیم با تغییر در مقدار B و S انجام میشه .

میزان اشباع یا Saturation رو میشه با کلمه وضوح هم توضیح داد . در واقع میزان سفیدی که با رنگ ما مخلوط شده . سفید کمتر ، اشباع بیشتر رو برای ما خواهد داشت. اگر در پالت رنگ در قسمت های سمت راست کلیک کنید و در جهت چپ شروع به حرکت کنید متوجه کاهش مقدار S خواهید شد . در واقع شما با حرکت در جهت چپ در پالت رنگ میزان سفیدی رو افزایش میدین و قاعدتا اشباع کمتری رو خواهید داشت . پس اگر بخوایم به جمع بندی برسیم سمت راست پالت رنگ اشباع بیشتر و سمت چپ اون اشباع کمتری رو خواهد داشت .
میزان روشنایی یا Brightness در واقع میزان مخلوط شدن سیاهی با رنگ ماست .
سیاهی کمتر ، روشنایی بیشتر رو منجر میشه .اگر در پالت رنگ در قسمت های پایینی اون کلیک کنید و جهت حرکت رو اینبار به جای از راست به چپ از پایین به بالا انتخاب کنین متوجه میشین که با حرکت به سمت بالا و در نتیجه کاهش میزان سیاهی ، روشنایی بیشتری خواهید داشت . اگر بخوایم به یک جمع بندی برسیم ، سمت پایین پالت دارای روشنایی کمتر و قسمت های بالایی اون روشنایی بیشتری دارند .
تهیه Tones
وقتی که رنگ خاکستری رو به رنگتون اضافه کنید در واقع شما یک Tone درست کردین . اگر به سمتی حرکت کنید که اشباع و روشنایی کاهش پیدا کنند در واقع سفیدی و سیاهی افزایش پیدا میکنند و به بیانی رنگ خاکستری تولید شده رو به رنگمون اضافه کردیم . تشخیص جهت حرکت رو به خودتون واگذار میکنم ! بر این اساس هر زمانی که روشنایی و اشباع کمتر از ۱۰۰ درصد باشند یک Tone یا نوا و آهنگ تولید شده .
شاید مفهوم نوا و آهنگ برای شما عجیب باشه . برای توضیح بیشتر کلمه Tone از ترکیب رنگ ها میاد ، جایی که یک نقاشی خاص رنگارنگ رو آماده کردین و وقتی که شروع میکنین به گرفتن رنگ ازون تا جایی که نقاشی شما به یک نقاشی سیاه سفید یک روز سرد زمستونی تبدیل شه ، و بیشترین رنگی که توی چشم میاد رنگ خاکستری هست ، اونجا جایی هست که نوا ها و آهنگ ها شروع به ریختن میکنند . به بیانی روح رو از نقاشی اولیه گرفتیم .
یک طرح رنگی تک رنگ
شما با افزایش رنگ سفید در رنگتون یاد گرفتین چطور زمینه روشن یا هایلایت رنگتون رو ایجاد کنین . با افزایش رنگ سیاه یاد گرفتین چطور برای رنگتون سایه ایجاد کنین و همینطور درست کردن آهنگ رو برای رنگتون ایجاد کردین . با استفاده از این چیز ها شما میتونین فقط با یک رنگ برای مثال رنگ آبی ، و با تنوع دادن به اون با روش هایی که گفته شد یک طرح رنگی تک رنگ رو آماده کنین .

خب ، این مقاله در همینجا به پایان رسید . امیدوارم مباحث مفیدی رو مطرح کرده باشیم و شما هم استفاده کرده باشید .


منبع

۱۰۲۳نمایش ۹۴/۰۴/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی