تجارت نیازمند هویت است و لوگو بهترین مشخصهای است که نه تنها اهداف کسب و کار شما را به وضوح مشخص میکند بلکه در مشتریان شما وفاداری را نیز به ارمغان میآورد؛ به گونه ای که آنها این حرفه را تنها با لوگوی شما میشناسند. لوگو فقط طراحی جذاب را منعکس نمیکند بلکه احساس یک حرفه را تنها در یک نگاه اجمالی به شما القا میکند. استفاده از لوگو بیشتر شبیه معرفی یک کسبوکار با ساده ترین راه ممکن است.
چگونه یک لوگوی موثر بسازیم؟ در اینجا به چند نکته طلایی اشاره میکنیم.
1- شاخصههای اصلی لوگو را بدانید.
لوگوهای تاثیرگذار مشخصه های زیر را دارند:
- ساده
- به یاد ماندنی
- ماندگار
- سلیس
- متناسب
2- مراحل طراحی لوگو را به ترتیب دنبال کنید.
مانند دیگر پروسههای طراحی ، لوگو نیز مراحل طراحی مشابهی دارد:
شناخت: برای بدست آوردن الزامات طراحی
تحقیق: برای شناخت صنعت، تاریخچه ، همکاران و رقبا
یافتن مرجع: برای شناخت گرایشها و ترفندهای جدید و دیدن طراحیهای موفق دیگر
تصور: تصور کردن مدل و مفهوم طراحی
بازخوردگیری: اختصاص دادن زمانی برای دریافت ایدههای پخته شده طراحی و گرفتن بازخورد در کار
ارائه: ارائه چند لوگوی مناسب به مشتری برای گرفتن تایید وی
3- به سوال کردن ادامه دهید ولی آن را درست انجام دهید.
طراحی لوگو مستلزم درک کامل از پروژه است و مانند مخاطبین هدف خود باید با موضوع آشنایی داشته باشید.قبل از شروع طراحی، از مشتری خود تمامی سوالات لازم را بپرسید. سوالات شما باید موارد زیر را در بر بگیرد :
- هزینه اختصاص داده شده برای طراحی
- زمان تحویل در نظر گرفته شده
- اهداف تجاری مدنظر
- محصولات یا خدمات ارائه شده
- جامعه مخاطبین هدف
- رقبا
- زمینه اصلی نهفته در پشت نام تجارت
4- با توجه به قیمت تصمیم بگیرید.
زمانی که میخواهید هزینه پروژه را برآورد کنید موارد زیر را در نظر بگیرید:
- تعداد مفاهیمی که باید ارائه داده شود.
- دفعات تجدید نظر مجاز برای مشتری
- تحقیقاتی که باید انجام دهید.
- مقیاس و فرم تجارت
روشهای طراحی لوگو و به وجد آوردن مشتریان را فرابگیرید. سفارشی تحویل دادن هر پروژه باعث میشود تا همکاریهای شما با مشتری ادامه یابد.
5- یادگیری از متخصصین را ادامه دهید.
برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای لوگو شما باید همواره درهای یادگیری را برای خود باز بگذارید تا مهارت شخصی شما زبانزد خاص و عام شود. در تالارهای گفتگو عضو شوید، از طراحان حرفه ای لوگو سوال کنید، و در سایتهای گرافیکی ثبت نام کنید تا از اخبار و ترفندهای روز مطلع بوده و از روند کار باخبر باشید و بهترین تمرینها برای تبدیل شدن به یک طراح حرفه ای لوگو را انجام دهید.
متخصصین شرکت طراحی داندی این وجه از کار طراحی را سخت ترین و مهمترین قسمت کار برای ارائه خروجی با کیفیت میدانند.
6- از منابع آنلاین و آفلاین استفاده کنید
هیچ محدودیتی در اینترنت برای یافتن مراجع آموزش مقدماتی و پیشرفته طراحی نیست. کتابهای الکترونیکی بخوانید، با وبلاگ نویسان متبحر در تماس باشید ، و از ابزارهای آفلاین برای طراحی بهتر لوگو استفاده کنید تا بتوانید در کار خود خبره و سرآمد شوید.تنها با جستجوی عبارت طراحی آرم (logo design) در گوگل می توانید به صفحات بسیار متعدد و مفیدی برای راهنمایی در طراحی لوگو دست پیدا کنید.
7- از فونت های قدرتمند استفاده کنید
انتخاب فونت مناسب به اندازه ی طراحی لوگو زمان می گیرد. فونت هم باید اهدافی از تجارت را منعکس کند که لوگو می کند. برای انتخاب فونت مناسب به اندازهی کافی زمان صرف کنید تا فونت انتخابی با لوگو متناسب باشد. اگر احساس میکنید باید فونت خاصی را خریداری کنید، این کار را بکنید. به مسائل حقوقی هر فونت دقت کنید. ممکن است همه ی فونت های رایگان را نتوانید در فعالیت های تجاری به کار ببرید.
8- به کار کلیشه ای نه بگویید.
کلیشه ها به ذهن همه میآیند. شما به جای استفاده از آنها و دزدی ایدهی دیگران، دست به ابداع و خلاقیت بزنید. دزدی ایدهی دیگران علاوه بر غیرقانونی بودن، غیر اخلاقی نیز هست. اورجینال بمانید و فقط در فکر ایدههای تک و نایاب باشید.
9- به مشتری خود ایدههای محدود ارائه کنید
به جای ارائه لیست بلند بالایی از ایده های مختلف در طراحی لوگو، تنها بخش کوچکی از آنها را به مشتری ارائه کنید.
لازم نیست 10-20 مدل به مشتری ارائه شود بلکه تنها 3 مورد کافیست. اگرچه ممکن است الزامات پروژه تغییر کند اما شما به عنوان یک طراح، باید به مدلهای ارائه شدهی خود اطمینان کافی داشته باشید.
10- فایلهای درست و اصلی را به مشتری تحویل دهید.
این کار باعث میشود که شما مطمئن شوید مشتری پس از دریافت فایلها تقاضای تجدید نظر و دیدن مدلهای دیگر لوگو برای تغییر لوگوی طراحی شدهی شما را نمیکند. هر سفارش تحویلی لوگو باید دارای پنج فایل با کیفیت باشد:
- فایل Spot-colour
- فایل CMYK
- فایل Pure black
- فایل Pure white
- فایل RGB
تمام این فایل ها باید در فرمتهای EPS, TIFF و JPEG/PNG ارائه شوند.
نکات ارائه شده فوق برای شروع طراحی لوگو بسیار عالی هستند. اما اینها قوانین غیر قابل تغییری نیستند و شما میتوانید به دلخواه در آنها تغییر دهید یا از بعضی استفاده نکنید. مهم اینست که نتیجه باید یک طراحی آرم با نفوذ، منعکس کننده اهداف کسب و کار واقعی و خلق کننده یک برند برتر باشد.
نظر شما در مورد مطلب بالا (بهترین نکات طراحی لوگو) چیست؟ اگر شما نکته ی دیگری میدانید در اینجا با بقیه طراحان گرافیک به اشتراک بگذارید.
نویسنده: راوی آهوجا
ترجمه: کارگاه طراحی یاقوت
منبع: codefear.com
اصول کارآمد و عالیی را ارائه کردید . خیلی مفید بود
با اجازه این مطلب رو با ذکر منبع در وبلاگم به اشتراک گذاشتم...
موفق و شاد باشید :)