پیشنهاد: مبادی سواد بصری :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۳شهریور

شاید در حوزهی طراحی گرافیک، هیچ یک از عوامل به اندازهی سواد بصری نقش نداشته باشد. چه بسا ایدهی خلاقانه‌ای که علی‌رغم  نوگرایی، به علت عدم وجود و یا کمبود سواد بصری طراح، آنچه که باید بشود نمی‌شود و ایده‌ی ذهنی با آنچه که در عمل حاصل می‌شود تفاوت چشمگیری دارد.

شاید یکی از راهکارهای نزدیک شدن ایده‌ی  ذهنی به محصول نهایی، یادگیری و به کار بستن الفبای سواد بصری باشد. مواردی که اگرچه ریز و کوچک به نظر می‌رسند، اما به کار‌بردن درست هر کدام از آن‌ها می تواند تاثیر چشمگیری در چشم‌نواز کردن محصول داشته باشد.

کتاب «مبادی سواد بصری»، راهی است برای حل این مشکل. کتابی که اگرچه به لحاظ تاریخ نگارش، قدیمی به شمار می‌رود، اما مطالبش به نحوی فراگیر است که هنوز و حتی در آینده نیز مفید و کارا خواهد بود. با این که این کتاب یک کتاب دانشگاهی به شمار می‌رود اما این مسئله به روان‌بودن متن ‌آن لطمه نزده است.


مبادی سواد بصری


به گفته‌ی  « دونیس ا. داندیس»، نویسنده، « این کتاب هیچ راه‌حل ساده و مطلقی را برای کنترل زبان بصری پیشنهاد نمی‌کند، اما با بررسی شیوه‌های ترکیب‌بندی و طراحی مختلف، می تواند تنوع ساختارهای بصری را نشان دهد. این کتاب پر از مفاهیم تئوری و عملی، تعریف و  تمرین در کنار یکدیگر است.»

نگاهی کوتاه به فهرست عناوین کتاب، خواننده را هرچه بیشتر به خواندن کتاب راغب می‌کند. عناوینی چون پویایی و کنتراست، استراتژی‌های ارتباطی، سبک‌های بصری و عناصر ارتباط بصری از جمله عناوین این کتاب هستند.

بر خلاف گذشته که قشر محدودی که اغلب تحصیلات آکادمیک در حوزه هنرهای تصویری داشته‌اند- در حوزه‌ی هنر‌های تصویری مشغول به کار بوده‌اند، امروزه با توجه به همه‌گیر شدن تکنولوژی، افراد زیادی توانایی فنی خلق آثار تصویری را دارند. اما آنچه که به خلق یک اثر خوب منجر خواهد شد علاوه بر توانایی فنی، زمینه‌ی بصری مناسب است. این همان چیزی است که این کتاب سعی می‌کند به شما بدهد.


مبادی سواد بصری

نویسنده: دونیس ا. دانیس

مترجم: سعید آقائی

ناشر: پرهام نقش (توسط ناشرین دیگری نیز به چاپ رسیده است)

نظرات  (۱)

۱۶ دی ۹۹ ، ۱۶:۴۲ خرید سیم کارت ایرانسل

عالی بود! ممنونم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی