اضافه کردن یک باران زیبا به عکس در فتوشاپ :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۳۰شهریور

مشخصات آموزش:

زمان حدودی: یک ساعت
درجه سختی: مبتدی
نرم افزار های استفاده شده: ادوبی فتوشاپ
منبع: psd.tutsplus.com
ترجمه: کارگاه طراحی یاقوت
 
در این آموزش، به همراه هم میبینیم که چگونه میتوان یک باران زیبا را به یک عکس در فتوشاپ اضافه کرد. افکتهای بارانی در فتوشاپ چیز جدیدی نیستند، اما در این آموزش ما یک قدم جلوتر می رویم و یاد میگیریم که چگونه با اضافه کردن گودالهای آب و بازتابها، تصویر نهایی واقعیتری داشته باشیم. بیایید شروع کنیم!
 
 محصول نهایی چیزی که شما خلق خوهید کرد
 
 
 
لازمه های آموزش:
عکسهای زیر در این آموزش استفاده شدهاند. می توانید قبل از جستجو برای جایگزین آنها، خود عکسها را دانلود کنید.
 
 

1. ایجاد عکس پایه

 
قدم اول
تصویر Walk on pier را در فتوشاپ باز کنید، لایه را base نام گذاری کنید و آن را قفل کنید. 
 
قدم اول برای ایجاد باران، داشتن ابرهای مناسب است. از طریق File>Place تصویر Cloudy Scotland را اضافه کنید. باید مقداری این عکس را بکشید تا ابرها کاملاً آسمان را بپوشانند. برای این کار ctrl+T را بفشارید و ارتفاع را %120 تنظیم کنید.برای تایید، Enter را بفشارید، لایه را sky نامگذاری کنید و آن را زیر لایهی base  قرار دهید.
 
قدم دوم: 
با هر ابزاری که دوست دارید قسمت آسمان را انتخاب کنید. (من از Quick Selection Tool استفاده کردم). لایه Base را انتخاب کنید و ctrl+G را بفشارید تا یک گروه جدید ایجاد کنید و این لایه را در آن قرار دهید. حالا یک ماسک از ناحیه انتخاب شده ایجاد کنید تا آسمان مخفی شود.
 
 
پیشنهاد میکنم که وقتی هم برای بهبود ماسک بگذارید. این کار کمک میکند در نهایت نتیجهی واقعیتری داشته باشید. برای این کار ماسک را انتخاب کنید و با ابزار براش (B) سیاه یا سفید، قسمت هایی را که میخواهید به ماسک خود اضافه یا از آن کم کنید.
 
 
 
از آنجایی که آسمان هنوز مقداری رنگ دارد، یک لایه ی ساه و سفید کننده ایجاد کنید تا مطمئن شوید که کاملا با لایهی Base تطابق دارد.
 
 
قدم سوم:
در هنگام بارش باران، رطوبت هوا بالاست که منجر به ایجاد مه می شود و عناصر دوردست دیده نمی شوند. برای این کار از یک براش نرم بزرگ با رنگ خاکستری (در این مثال C3C3C3#) استفاده کنید و با نگه داشتن Shift یک خط مستقیم روی افق بکشید. سپس تاری(opacity) لایه را روی %50 تنظیم کنید. بعد از آن می توانید این لایه را با فشردن ctrl+J لایه را تکثیر کنید و برای داشتن یک مه نرم تر، این لایه را در جهت عمودی بکشید. هر دولایه را fog بنامید و آنها را زیر گروهی که قبلاً ساخته اید قرار دهید.
 
 
 
در نهایت یک لایهی منحنی (curve) تنظیم کننده ایجاد کنید تا عکس را تیرهتر کنید و این لایه را بالای همهی لایهها قرار دهید.
 
 
 
 
2. ایجاد باران
قدم اول:
راه متداول برای ایجاد باران ترکیب فیلترهای Add Noise و Motion Blur است. ابتدا یک لایه ی جدید ایجاد کنید (ctrl+shift+N). سپس آن را سیاه کنید (D سپس Alt+Backspace). سپس از طریق Filter>Noise>Add Noise یک نویز ایجادکنید و اندازه ی آن را %400 بگذارید.
 
 
 
سپس به Filter>Blur>Motion Blur بروید و یک Motion Blur مورب به نویز بدهید. ctrl+M را بفشارید و پنجره curve را باز کنید و کنتراست لایه را افزایش دهید. حالت لایه ی خود را به screen تغییر داده، آن را Rain بنامید.
 
 
نکتهای که باعث میشود تصویر واقعیتر و جالبتر به نظر برسد اتفاقی بودن است. به خاطر وزش باد، باران در خطوط مستقیم مشخصی فرود نمیآید. برای ایجاد این اتفاقی بودن، باید فرآیند آخر را چندین بار با زوایای مختلف و اندازه های مختلف تکرار کنیم. در این مورد من نویز را با اندازهی %250 و بلور را زوایه ی 79 درجه اجرا کردم.
 
 
 
و یکبار دیگر با اندازه ی %600 و زاویه ی 60 درجه.
 
 
 
در نهایت یک نویز دیگر ایجاد کردم و آن را خیلی تیره کردم و آن را Noise نامیدم.
 
تمام لایه های Rain را به حالت Screen در آورید و آنها را از حالت مخفی بیرون آورید.
 
الان مقدار بارانها مقداری زیاد است. برای اصلاح آن، به هر لایهی باران یک ماسک بدهید، آن را انتخاب کنید، و به مسیر Filter>Render>Clouds بروید. این کار ار باران ها را کم میکند و آنها را اتفاقیتر جلوه می دهد. علاوه بر این Opacity لایهی Noise را روی عدد 20 تنظیم کنید.
 
 
3. چاله های آب و انعکاس ها
قدم اول:
ما تلاش کردیم تا بتوانیم باران را ایجاد کنیم ولی تصویر ما هنوز خیلی واقعی به نظر نمی رسد. چرا؟ خب وقتی به تصاویر بارانی نگاه می کنید، میبینید که قطرات باران به سختی دیده میشوند. چیزی که دیده میشود، یک زمین تیرهتر، خیسخورده و بازتابدهنده است. این قسمت مهمترین و سختترین قسمت فرآیند است. در مرحلهی اول باید قسمت کف تصویر را ایزوله کنیم. برای این کار با هر ابزاری که دوست دارید کف را انتخاب کنید و در یک لایهی جدید قسمت انتخاب شده را با یک رنگ بپوشانید.
 
 
با فشردن ctrl+click روی عکس بندانگشتی لایه جدید، مرزهای آن را انتخاب کنید سپس یک گروه جدید ایجاد کنید و یک ماسک خارج از قسمت انتخاب شده ایجاد کنید. گروه جدید را Floor Mask بنامید.
 
 
قدم دوم:
لایه ی Base را کپی کنید و آن را در گروه Floor Mask قرار دهید. به Filter>Filter Gallery بروید و Bas Relief را انتخاب کنید. مقادیری که در تصویر زیر آمده را وارد کنید و Enter را بزنید. با Curves مقداری آن را تیره کنید. با نگه داشتن Alt کلیک بین دو لایه می توانید این لایه Curves را فقط به یک لایه تخصیص دهید. حالت لایه را به color dodge تغییر دهید.
 
 
یک بار دیگر به یک لایه یک cloudy mask می دهیم تا اتفاقی بودن را بیشتر کنیم. بیایید یک لایه جدید ایجاد کنیم که از طریق Filter>Render>Clouds از ابرها پر شده. با فشردن ctrl+T این لایه را تا زیر خط افق کوچک کنید. در همان حالت Free transform کلیک راست کنید و perspective را انتخاب کنید. گوشه های پایین این لایه را بکشید تا همانند پرسپکتیو تخته ها شود. حال ctrl+A را بفشارید تا همه چیز انتخاب شود و حال ctrl+X بفشارید تا آن را cut کنید. به لایه ای که در آخرین قدم ایجاد کرده اید که ماسک بدهید. ماسک را در پنل channel انتخاب کنید و ابرهایی را که cut کرده اید را در ان paste کنید.
 
قدم سوم:
از آنجایی که کف زمین خیس است، اشیایی که روی آن هستند باید بازتاب داشته باشند، از جمله آسمان. برای این کار، لایه ی sky را کپی کنید و در پوشه ی Floor Mask اضافه کنید. سپس آنرا عمودی معکوس کنید(ctrl+T سپس کلیک راست، سپس Flip Vertical). و opacity آن را روی 15 کنید. توجه داشته باشید که در این مرحله، من فیلتر سیاه و سفیدی که قبلاً داشتیم را به بالای گروه Pier انتقال دادم.
 
 
قدم چهارم:
الان نیازمند این هستیم که ناحیه ی بین زمین و آسمان را انتخاب کنیم. این کار را با استفاده از ctrl+click بر روی ماسک گروه Floor mask انجام می دهیم. حالا ماسک را معک.س می کنیم (select>inverse) و ctrl+alt+click را روی ماسک گروه Pier اعمل می کنیم. در حالی که در حالت انتخاب هستید، با فشردن ctrl+J ناحیه ی انتخابی از لایه ی Base را در یک لایه ی جدید کپی کنید. لایه ی جدید را Reflection بنامید.
 
 
مرحله ی بعدی مقداری حقه آمیز است. برای راحتی کارتان، شما باید همه ی افکت ها را مخفی کنید. علاوه بر این می توانید یک لایه ی جدید زیر لایه ی Reflection ایجاد کنید و آن را با رنگ قرمز پر کنید (Edit > Fill). برای این لایه، opacity را روی %50 تنظیم کنید.
 
 
لایه ی Reflection را در جهت عمودی معکوس کنید و آن را طوری تنظیم کنید که با پاهای زوج سمت چپ عکس تنظیم باشد. با ابزار انتخاب چهارگوش(M)، دیوار سمت چپ را انتخاب کنید و آن را به سمت بالا حرکت دهید. همانطور که در حالت انتخاب هستید، از حالت تغییر شکل اریب (ctrl+T سپس کلیک راست و skew) استفاده کنید تا لایه انعکاس یافته را به صورت بازتاب دیوار اصلی تنظیم کنید.
 
 
این فرآیند را برای تمام دیوار ها انجام دهید.
 
 
با استفاده از ابزار کمند (Lasso) با فشردن L، مرد و بچهی وسط عکس را انتخاب کنید و آن را به پایین حرکت دهید تا پاهای تصویر انعکاسی با پاهای تصویر اصلی هماهنگ شود.
 
ادامه بدهید تا به تصویر زیر برسید.
 
 
قدم پنجم: 
شما اکنون می توانید لایه ی قرمز را پاک کنید و لایه ی Reflection را به گروه Floor Mask و بالای لایه ی Sky انتقال دهید و آن را در حالت Multiply قرار دهید. همانطور که می بینید قسمت های دیگری هست که باید بیشتر روی آنها کار کنیم.
 
با استفاده از ابزار اسماج (Smudge) که زیر ابزار بلور قرار گرفته است، می توانیدقسمت هایی را که انعکاس خوب انجام نشده است، تیره و محو کنید. در مورد فضای بین پای زوج سمت چپ و انعکاس آن می توانید حتی از براش خاکستری استفاده کنید.
 
 
دراین مورد من حتی یک ماسک به لایه اضافه کردم و قسمت هایی از انعکاس را ماسک کردم. وقتی این مرحله تمام شد می تواند افکت ها را برگردانید و opacity لایه را روی 35 تنظیم کنید.
 
قدم ششم:
ما میتوانیم کف را کمی بهتر کنیم. همه ی لایههای زیر لایهی Black & White را انتخاب کنید. آن ها را کپی کنید و سپس کپیها را با هم merge کنید. فیلتر Reticulation را از Filter Gallery اعمال کنید و مقادیر آن را مثل تصویر زیر وارد کنید. با فشردن ctrl+M، پنجرهی Curves را باز کنید و کنتراست لایه را کمی زیاد کنید. در نهایت این لایه را در گروه Floor Mask بگذارید و آن را Reticulation بنامید.
 
خب تمام شد. اگر چیزی را جا انداخته اید، لایه های شما در نهایت باید به شکل زیر باشد.
می توانید محصول کار را با عکس اولیه مقایسه کنید و از کار سختی که انجام دادیم تقدیر کنید.
 
 
نتیجه
در این آموزش ما به شما یاد دادیم چگونه به سرعت به یک عکس باران اضافه کنید و همینطور چطور انعکاس روی یک سطح و ایجاد چاله های آب را ایجاد کنید تا تصویر واقعی تر به نظر برسد.
اگر این آموزش را انجام دادید، نتیجه ی کار خود را از طریق contact.yaghout@gmail.com برای ما ارسال کنید تا در ادامه ی همین پست، به نام خودتان درج شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی