طراحی یک پترن تابستانی با موجودات دریایی در ادوبی ایلستریتور :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۲بهمن

مشخصات آموزش:

زمان حدودی: 2 ساعت
درجه سختی: پیشرفته
نرم افزار های استفاده شده: ادوبی ایلستریتور
منبع: design.tutsplus.com


آنچه که در نهایت خواهید ساخت

ما معمولا برای داشتن پترن های یکپارچه و بدون درز و شکاف مشکل داریم. آیا تا به حال به فکر افتاده اید که پترن مورد نیازتان را خودتان بسازید؟ در این آموزش، خواهید آموخت که چگونه یک پترن بدون شکاف با طرح موجودات دریایی را در ادوبی ایلستریتور از ابتدا تا انتها بسازید. بیایید شروع کنیم.

 

1. خلق عناصر پترن از طراحی دستی تا خطوط بیرونی

قدم اول

ما ساخت پترن خود را با ایجاد المان های جداگانه شروع می کنیم. یک فایل جدید بسازید و اندازه‌ی فایل را 600 در 600 پیکسل قرار دهید. حال با ابزار Pencil(N)، رنگ خطوط اطرف ار خاکستری روشن و رنگ زمینه را خالی قرار دهید.قرار دهید. دوبار روی ابزار Pencil  کلیک کنید و مقدار Fidelity را 1px  و smoothness را 1% قرار دهید تا فرآیند طراحی به طراحی با ماد واقعی نزدیکتر شود. من در اینجا چند کاراکتر کارتونی ساده کشیده ام که در زیر آب یافت می شوند. ممکن است در این مرحله کمی اذیت شوید ولی به یا داشته باشید لازم نیست همه ی خط ها را تمیز و مرتب بکشید. هر طور که راحت هستید کاراکترها را بکشید.



قدم دوم

در این مرحله، خطوط بیرونی کاراکترها را تمیز و مشخص رسم می کنیم. لایه ی طراحی های دستی را قفل کنید و یک لایه جدید روی آن بسازید. اگر از تبلتهای گرافیکی استفاده می کنید، ایلستریتور قابلیتهای جالبی را به شما می دهد: ابزار Blob Brush(Shift+B) که به شما امکان می دهد مسیرهای ترکیبی را رسم کنید. در جعبه ابزار روی ابزار Blob Brush دوبار کلیک کنید تا پنجره‌ی تنظیمات آن باز شود و این تنظیمات را ایجاد کنید:

Fidelity: 5px

Smoothness: 5%

Size: 3pt

(اگر از تبلت های گرافیکی استفاده می کنید) Variation: 3pt

Angle: 38%

Roundness: 78%



خطوط بیرونی را با رسم خطوط نرم بر روی خطوطی که از قبل کشیده بودید رسم کنید.



همه ی المان‌ها را با همین شیوه رسم کنید.




2.رنگ کردن اشکال

قدم اول

با ابزار Rectangle(M) یک مربع 600 در 600 پیکسل در وسط  فایل رسم کنید. آن را با یک رنگ روشن پر کنید و به پشت همه‌ی لایه ها ببرید. (Ctrl+shift+[). حال همه چیز را انتخاب کنید و روی Trim  در Pathfinder کلیک کنید.در فضای خالی بین المان‌ها کلیک کنید و شکل سفیدی را که بعد از بریدن به جا مانده پاک کنید. حال شکل‌های جدا از همی دارید که می توانید به راحتی رنگ آنها را نیز تغییر دهید.



قدم دوم

پالت رنگی خود را ایجاد کنید تا کار سریعتر و آسان‌تر جلو برود.چند شکل مربعی ایجاد کنید و آن‌ها را با رنگ‌های مختلف پر کنید. این مربع‌ها را کپی کنید و رنگ مربع‌های جدید را کمی تیره‌تر کنید تا رنگ‌ سایه‌ها ایجاد شود. حال یک‌بار دیگر مربع‌های اول را کپی کنید و رنگ مربع‌های دید را کمی روشن‌تر کنید تا رنگ سایه‌روشن‌ها به دست آید.



قدم سوم

بیایید این اختاپوس بامزه را رنگ کنیم. شکل بدن اختاپوس را انتخاب کنید و ابزار Eyedropper(I) را نیز انتخاب کنید. حال روی مربع صورتی در پالت رنگ کلیک کنید. پالت رنگ به شما کمک می کند که به سادگی اشکال را رنگ کنید.



قدم چهارم

با استفاده از صورتی روشن، اجزای کوچکی را با ابزار Ellipse (L) یا بیضی روی اختاپوس رسم کنید.



بیایید کمی سایه هم به آن اضافه کنیم. یک شکل به رنگ صورتی تیره روی اختاپوس بکشید.



با روش Ctrl+C>Ctrl+F یک کپی از شکل تهیه کنید. حال اختاپوس کپی شده و شکلی که در مرحله‌ی قبل کشیدید را انتخاب کنید و در پنل Pathfinder گزینه‌ی intersect را انتخاب کنید. سایه آماده است. این سایه را برای برای پاهای اختاپوس نیز اجرا کنید.



در نهایت‌، گونه‌های اختاپوس را نیز با ابزار Ellipse(L) یا بیضی سرخ کنید.



قدم پنجم

اشکال دیگر را نیز به روش مشابه رنگ کنید، سایه و سایه روشن بزنید و جزئیات به آنها اضافه کنید.



قدم ششم

فراموش نکنید که با ابزار Lasso(Q) اشکال را انتخاب کنید و با فشردن Ctrl+G اشکال را در یک گروه قرار دهید. شما می‌توانید خطوط و اشکال را نیز با هم در یک گروه قرار دهید.




3. ایجاد پترن

قدم اول

به Object>Pattern>Make بروید. حال ما می توانیم ببینیم که پترن ما چگونه خواهد بود. المان‌های مختلف را حرکت دهید تا پترن شما بهتر شود. تغییرات را همان لحظه می‌توانید مشاهده کنید.



هنگامی که پترن را ساختید پنجره‌ای را مشاهده خواهید کرد که هرگاه خواستید می‌توانید به Swatch Options بروید و پترن خود را انتخاب کنید و دکمه‌ی Edit Pattern  را انتخاب کنید و پترن خود را تغییر دهید.



قدم دوم

المان‌های بیشتری را به پترن اضافه کنید؛ مانند حباب‌های هوا، گیاهان دریایی و ماهی‌های کوچک. این کار کمک می‌کند کار پیوسته به نظر آید و فضاهای خالی پر شود. نکته‌ی جالب این است که شما می‌توانید عناصر جدید را در همان حالت پترن بکشید و آن‌ها در همان لحظه نمایش داده می‌شوند.



قدم سوم

شما می‌توانید با گزینه‌ها بازی کنید، مثلاً در قسمت Dim Copies to، المان‌های کپی شده را کم رنگ کنید تا بتونید راحت‌تر کار کنید.


 


قدم چهارم

همچنین شما ‌می‌توانید مرزهای فایل را مخفی کنید تا پترن را به صورت تمام صفحه ببینید. برای آن کار به View> Hide Artboards بروید.



قدم پنجم

در این مورد ما از نوع تکرار Grid استفاده کردیم. این نوع، المان‌ها را بدون تغییر در نحوه‌ی توزیع آن‌ها، تکرار می کند. شما می‌توانید انواع دیگر آن را نیز انتخاب کنید. اما دقت کنید که اگر بخواهید از پترن خود خروجی بگیرید و آن را خارج از ایلستریتور استفاده کنید، برای مثال در پس‌زمینه‌ی وبسایت، ممکن است تکرار پترن نتیجه‌ی خوبی حاصل نکند. پس در تنظیمات آن دقت کنید.



قدم ششم

طول و عرض پترن را 600 در 600 پیکسل انتخاب کنید تا هم‌اندازه‌ی فایلتان باشد. در قسمت Overlap  نیز گزینه‌های Right in Front  و Top in Front را انتخاب کنید تا المان های اصلی شما روی کپی‌ها قرار گیرند.




4. اضافه کردن رنگ پس‌زمینه

حال باید به پترن، رنگ پس‌زمینه اضافه کنیم. برای خروج از حالت تنظیمان پترن، یا دوبار در محیط کار کلیک کنید و یا دکمه‌ی Done  را کایک کنید.یک لایه جدید زیر لایه Swatch بسازید. با استفاده از ابزار  Rectangle(M)یا مستطیل، یک مربع 600 در 600 پیکسل رسم کنید و با استفاده از ابزارهای Align، آن را به وسط فایل انتقال دهید.(Windows>Align).

مربع را به رنگ بژ روشن رنگ کنید.



 

5. تغییر ابعاد پترن برای قرارگیری در یک شکل

اگر بخواهید ابعاد پترن خود را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید چه خوهید کرد؟ نگران نباشید. برای این کار از ابزار Scale(S) استفاده خواهیم کرد. پترن را انتخاب کنید و روی ابزار Scale  دوبار کلیک کنید. اولین کار این است که گزینه‌ی Transform Pattern  را علامت بزنید و بقیه گزینه‌ها را از حالت انتخاب خارج کنید. حال در قسمت Uniform، درصدی را که می‌خواهید وارد کنید و از نتیجه لذت ببرید.



شما می‌توانید پترن خود را در شکل‌های مختلفی ببینید و ابعاد پترن خود را در این شکل‌ها تغییر دهید.




6. ذخیره‌سازی پترن برای استفاده در وب

ابزار Pattern برای ایجاد تکسچرها و به‌کار بردن آن‌ها در اشکال مختلف در ادوبی ایلستریتور بسیار عالی است. اما ممکن است ابعاد تکسچر شما با ابعاد فایل تفاوت داشته باشد. در این حالت ممکن است تکسپر زیباتر جلوه کند اما اگر بخواهیم از آن خروجی بگیریم  و در طراحی وب از آن استفاده کنیم چه؟

قدم‌های زیر را دنبال کنید.


قدم اول

یک لایه‌ی خالی جدید ایجاد کنید. پترن خود را در پنل Swatch  انتخاب کنید و آن را روی لایه جدید بکشید. شما یک کادر در اطراف پترن خواهید دید. آن را با ابزار Direct Selection(A) و نگه‌داشتن Alt، انتخاب کنید تا اندازه‌ی آن را در پنلی که باز می‌شود مشاهده کنید. اینها ابعادی هستند که شما به آن احتیاج دارید.



قدم دوم

کار بعدی که باید انجام دهید، تغییر اندازه‌ی فایل است تا با اندازه‌ی کادر اطراف پترن در قسمت‌ قبل برابر شود. ابزار Artboard(Shift+O) را انتخاب کنید و با حرکت‌دادن گوشه‌ها ابعاد آن را تغییر دهید و یا ابعاد را در قسمت مربوطه وارد کنید.



قدم سوم

در نهایت به File>Save fir Web(Alt+Shift+Ctrl+S) بروید و فراموش نکنید که قسمت Clip to Artboard را علامت بزنید.




تبریک! پترن شما آماده است.

این آموزش را انجام دهید و نتیجه‌ی کارتان را برای ما به آدرس contact.yaghout@gmail.com بفرستید تا به نام خودتان و در ادامه ی همین پست درج شود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی