ساخت تصویر دخترپرنده فانتزی در فتوشاپ :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۳بهمن

مشخصات آموزش:

زمان حدودی: 3 ساعت
درجه سختی: پیشرفته
نرم افزار های استفاده شده: ادوبی فتوشاپ
منبع: design.tutsplus.com

ترکیب انسان و حیوان در یک عکس بسیار جالب است. نتایج این کار غالباً جذاب، خنده دار و یا حتی کمی ترسناک به نظر می­رسد. در این خودآموز، به شما نشان خواهم داد که چگونه تصویر دختر­پرنده فانتزی را با استفاده از نقاشی دیجیتالی و تکنیک­های دست­کاری در عکس­ها، بسازید.

آنچه که در نهایت خواهید ساخت

فایل­های مورد نیاز برای این آموزش:

به تصاویر زیر در ساخت این آموزش نیاز داریم.

Girl

Bird 1

Bird 2

Bird 3

Boy

Flowers

Feather 1

Feather 2

Feather 3

Petals


مقدمه

در آغاز این پروژه و پروژ­ه­هایی از این دست به عکس­هایی با کیفیت بسیار بالا نیاز داریم. اگر مایل هستید، می­توانید از عکس­هایی که در بالا آورده شده است استفاده کنید، همچنین می­توانید این پروژه را با عکس­های دلخواه خودتان انجام دهید. علاوه بر تصاویری با کیفیت بالا، برای بهتر انجام شدن پروژه، شما نیاز به یک تبلت گرافیکی نیز دارید.


فرایند ساخت تصویر

من این تصویر را روی زمینه­ای که مورد نظر خودم بوده است اجراء می­کنم. سپس به دنبال تصاویر مناسب خواهم گشت.در نهایت تصمصم به استفاده از عکس این دختر بچه زیبا گرفتم. در مرحله بعد تصاویر دیگری را نیز به آن اضافه خواهم کرد. اولین کاری که انجام می­دهم ساخت یک ترکیب با استفاده از تصاویر به دست آمده در فتوشاپ است.





گام اول

یک فایل جدید در فتوشاپ باز می­کنیم. من ابعاد بوم نقاشی را 2000در 2200 پیکسل با dpi300 قرار می­دهیم و با آبی بسیار کم رنگ # EEF3F6  رنگش می کنیم.



گام دوم

تصویر Bird1.jpg را باز کرده، با استفاده از Magic Wand Tool (W) محیط اطراف پرنده را انتخاب می­کنم.



با کیلد­های ترکیبی Ctrl + Shift + I انتخاب را معکوس کرده و در پنجره Refine Edge مقادیر را به اعداد شکل زیر تغییر می­دهیم.



با فشردن کلیدهای Ctrl + Shift + J (Layer via Cut) پرنده انتخاب شده را برش داده و در یک لایه جدید قرار می­دهیم. حال لایه جدید ساخته شده را انتخاب کرده و روی آن راست کلیک کنید، و از منوی باز شده Convert to Smart Object را انتخاب کنید. بنده بدون استثنا Smart Objects را برای تمامی عکس­ها استفاده می­کنم. این ابزار همه دستکاری­ها و انتقال­های ممکن را در بکارگیری فیلترها و ماسک­ها بدون ایجاد کوچکترین تخریبی در برنامه، برای ما ممکن می­سازد.



با فشردن Ctrl + T  و راست کلیک روی تصویر پرنده و انتخاب Flip Horizontal ،پرنده را در جهت افق معکوس کرده و سپس مقیاس آن را به 75 درصد کاهش دهید.



گام سوم

 حالا بیاید روی دختر کار کنید. با استفاده از Pen Tool (P) سر دختر را انتخاب کنید، حالا Ctrl + Enter را فشار دهید تا مسیر رسم شده را به یک انتخاب تبدیل کند. کلید w را فشار دهید، سپس Refine Edge را باز کرده و از همان مقادیر استفاده شده برای پرنده مجدداً استفاده کنید. حالا Ctrl + Shift + J (Layer via Cut) را فشار دهید و لایه جدید را به Smart Object تبدیل کنید.



سر دختر را در تصویر، بالای سر پرنده قرار دهید. با استفاده از Ctrl + T مقیاس این لایه را تغییر  و آن را بچرخانید تا سر دختر هم اندازه بدن پرنده گردد. کار شما حالا باید به تصویر زیر شبیه باشد.



گام چهارم

اجازه دهید چمشان دختر را بزرگتر کنیم. فضای اطراف چشم چپ را با استفاده از Lasso Tool (L) (که مقدار 10px  را برای feather این ابزار قرار داده اید تا لبه­های اطراف انتخاب شما صاف­تر شود) انتخاب کنید. سپس Ctrl + J (Layer via Copy)  را فشرده تا چشم دخترک در لایه جدیدی آورده شود.



همین کار را برای چشم راست هم انجام دهید.



لایه چشم چپ را انتخاب کنید، با فشار دادن Ctrl + Tبه مانند تصویر زیر آن را همزمان بزرگ کنید و بچرخانید(دوران دهید). همین کار را برای لایه چشم راست هم انجام دهید.



حالا یک ماسک روی لایه چشم راست با کلیک روی آیکون ماسک، در پالت لایه­ها قرار دهید. با استفاده از یک براش نرم و بزرگ با رنگ مشکی فضاهای غیر لازم اطراف چشم را نقاشی کنید تا آنها را پاک کند. همین کار را برای لایه چشم چپ نیز انجام دهید.



 باید به چیزی شبیه به این تصویر رسیده باشید.



گام پنجم

 لایه سر را انتخاب کنید و به منوی filter سپس به Liquify بروید. با استفاده از(w) Forward Warp Tool با سایز براش 200 و اعمال تغییرات زیر به آرامی صورت دخترک را تغییر دهید، فاصله بین چشم­ها را در ناحیه بینی زیاد کنید. بینی و دهان را بالا ببرید. برای اجرای این تغییرات ok را کلیک کنید. در اینجا انجام تغییرات روی صورت اعمال می­شود.



گام ششم

با کلیک روی آیکون Create a New Layer در پالت لایه­ها، لایه جدیدی درست کنید. حالا Alt را نگه­ دارید و بین لایه سر و لایه جدید کلیک کنید تا یک clipping mask ساخته شود.



روی این لایه و چند لایه بعدی، با استفاده از براشی که ویژگی­های مختلف یعنی hardness ، اندازه و opacity در آن تغییر می­کند، نقاشی خواهیم کرد. همچنین از رنگ­هایی که از خود عکس گرفته شده­اند، به منظور ملایم کردن تصویر و ایجاد افکت­های نقاشی، استفاده می­کنیم. در مراحل بعد یک براش استاندارد فتوشاپ را بکار خواهیم برد.



براش brush(B) را انتخاب کنید و opacity آن را روی 20، hardness را روی 0 و سایز را روی 70px تنظیم کنید. با استفاده از این براش، می­توانید کلید I را فشار داده و نگه دارید، به این ترتیب Eyedropper Tool را فعال می­کنید. رنگی را به عنوان نمونه از عکس بگیرید و سپس I را رها کنید. به این ترتیب ابزار براش به جای خود بر می­گردد. تعویض این ابزار­ها راه ساده­ای است که امکان برداشتن رنگ­های مختلف را از روی تصویر به هنگام نقاشی، برای ما بوجود می­آورد. به عنوان نمونه رنگ صورتی روشن را بردارید و اطراف صورت و گردن را با آن نقاشی کنید. مراقب باشید که ناحیه اطراف چشم، دهان و سوراخ بینی را رنگ نکنید.



گونه­ها را صورتی کنید و با استفاده از براش 7px کوچک یک دهان بکشید. به این ترتیب، به نقاشی خود تجسم و شکل خاصی می­دهید. لایه جدید برای هر یک از رنگ­های جدید بسازید و یک clipping masks مثل مرحله ابتدایی همین گام تولید کنید.



گام هفتم

 حالا براش نرم و بزرگ با opacity 20درصد، بکار برید، روی لایه جدید با رنگ صورتی گونه­ها ، فضای بینی و اطراف چشم­ها را همانطور که در تصویر نشان داده شده، نقاشی کنید. Blending Mode را روی Overlay قرار دهید.



گام هشتم

در مرحله بعد، کمی درخشندگی را به تصویر اضافه می­کنیم. از یک براش شفاف با hardness بالا استفاده کنید و روی فضاهای، های­لایت شده با صورتی بسیار روشن نقاشی کنید. سپس، با یک براش کوچک­تر و باریک سفید، دندان­ها و سفیدی­های چشم را پر کنید.



گام نهم

حالا با استفاده از یک براش نرم کوچک با opacity 20 درصد و با رنگ آبی روشن مردمک چشم را به مانند تصویر زیر نقاشی کنید. Blending Mode  را روی Overlay و opacity لایه را 60 درصد قرار دهید.



گام دهم

براش خود را روی اندازه 2px و opacity و hardness 100 درصد تنظیم کنید. مژه­ها و حدفاصل چشم با مژه­ها را با قهوه­ای تیره بکشید. همچنین می­توانید با همان رنگ و براش نرم بزرگ با opacity 10درصد سایه­هایی اطراف چشم اضافه کنید.



گام یازدهم

دخترک تصویر ما واقعاً به ابرو نیاز دارد! فایل Boy را باز کنید. با استفاده از Lasso Tool (L) و تنظیم feather بر روی 5px ابروی راست را انتخاب کنید. آن را به Smart Object تبدیل کنید، سپس آن را به پروژه خود منتقل و به مانند تصویر زیر جاسازی کنید. همین کار را برای ابروی چپ انجام دهید. لایه­های مربوط به هر دو ابرو را گروه­بندی کنید. (لایه­ها را انتخاب کنید و Ctrl + G را فشار دهید).



حالا، لایه ابرو راست را با کلیک روی آیکون ماسک در پالت لایه­ها، ماسک کنید. با استفاده از یک براش نرم و بزرگ روی این ماسک را با رنگ سیاه، رنگ کنید تا فضاهای غیر لازم اطراف ابرو پاک شوند. همین کار را برای لایه ابروی چپ نیز انجام دهید.



در لایه ابروی راست با کلیک روی آیکون adjustment layer در پالت لایه­ها و یا با باز کردن پالت adjustment در منوی Window ، Levels را به لایه ابروی راست اضافه کنید. مقادیر این سطوح را به مقدار مشخص شده در تصویر زیر تغییر دهید. روی پالت Adjustment ، آیکون Clipping Mask را برای بکارگیری افکت­ها برای تنها یک لایه خاص، کلیک کنید. همین کار را برای لایه ابروی چپ نیز تکرار کنید.



لایه جدیدی ساخته و با استفاده از براش 2px و opacity 20درصد موهای ابرو را رنگ کنید.



گام دوازدهم

 تا اینجا روی صورت کار کردیم، حالا به سراغ موها می­رویم. همه آنچه که روی موها انجام می­دهیم عبارتست از: رنگ آمیزی روی عکس، دستکاری کردن ساختار موها و شکل دادن به آن­ها. همان براشی را که در آغاز بکار بردیم، مجدداً استفاده خواهیم کرد. رنگ­آمیزی را با انتخاب براش نرم بزرگ با opacity 20-30% برای رنگ اصلی شروع کنیم. می­توانید رنگ­ها را از روی عکس یا جاهای دیگر انتخاب کنید. مرتباً اندازه براش را برای رنگ­آمیزی جزئیات کاهش دهید. هر رنگ را روی یک لایه جدید رنگ­آمیزی کنید. به این ترتیب، چنانچه اشتباهی صورت بگیرد، آسان­تر می­توانید آن را رفع کنید. در نهایت باید به تصویری شبیه تصویر زیر برسید.



من شکل موهای چتری روی صورت را دوست ندارم، بنابراین آنها را تغییر می­دهم. براش خود را روی opacity 80درصد و سایزش را روی 15 و hardness را روی 80 درصد تنظیم کنید. شکل موهای چتری را آن طور که دوست دارید، رنگ کنید و تغییر دهید.



حالا با استفاده از براش 4-6px کوچک، نوک موهای چتری را بکشید.



گام سیزدهم

 حالا بیایید به سراغ پرنده برویم. لایه پرنده را انتخاب و adjustment layers را به صورتی که در شکل زیر نشان داده شده به آن اضافه کنید. ابتدا Adjustment Layers > Levels را انجام دهید و سپس Adjustment Layers > Hue Saturation را تنظیم کنید و بعد از آن، از محیط On the same Hue/Saturation palette  گزینه yellow را بجای master انتخاب کنید و در آخر دوباره Adjustment Layers > Levels را انتخاب کنید. آنوقت لایه پرنده را انتخاب و تمام adjustment layers ها راتبدیل به Smart Objects کنید.




گام چهاردهم

فایل Bird2 را باز و برای انتخاب پس زمینه اطراف این پرنده از Magic Wand Tool (W) استفاده کنید. سپس Ctrl + Shift + I را جهت معکوس کردن انتخابتان فشار دهید. Refine Edge را باز کرده و پارامترها را به مقادیر معین شده در تصویر زیر تغییر دهید. در مرحله بعد Ctrl + Shift + J (Layer via Cut)  را فشار داده تا پرنده انتخاب شده را برای لایه جدیدی کات کند و آن را به Smart Object تبدیل نماید.



حال این پرنده را در پروژه خود قرار دهید.



ماسک را به لایه بدن پرنده اضافه کنید و از براشی با hardness  بالا برای پاک کردن فضاهای غیر لازم استفاده کنید.



حالا همین کار را برای لایه پاهای پرنده انجام دهید.



گام پانزدهم

فایل Bird3 را باز کنید. دم پرنده را کات و آن را در جائیکه در شکل نشان داده شده است، قرار دهید.




گام شانزدهم

لایه جدیدی را بالای لایه بدن پرنده ایجاد کنید، فضای آبی رنگ بال را پر کنید و opacity لایه را روی 20 درصد قرار دهید.  



بال آبی را با همان تکنیکی که برای رنگ­آمیزی مو استفاده کردیم، رنگ­آمیزی کرده و با ضربه­های کوچک برای تاکید بر بافت­ پرها، رنگ­آمیزی کنید.






فولدرهایBird Body- Bird Legs - Bird Tail را انتخاب و به Smart Objects تبدیل کنید.



گام هفدهم

لایه جدیدی بالای لایه بدن پرنده بسازید و فضای قهوه­ای بدن پرنده را پر کنید. Opacity لایه را روی 20 درصد قراردهید.



سپس پرها را به مانند بال­ها رنگ کنید. قهوه­ای تیره را به پاها اضافه کنید.



اینکار را برای رنگ چوب هم انجام دهید.



گام هجدهم

روی این لایه جدید، فضای آبی رنگ دم را پر کنید، blending Mode لایه را روی Soft Light قرار داده و دوباره رنگ­آمیزی کنید.




ترکیب بندی شما باید شبیه تصویر زیر باشد.



گام نوزدهم

 فایل Flowers را باز کرده، برای انتخاب دو عدد گل از pen Tool(p) استفاده کنید. Ctrl+Enter را جهت تبدیل مسیر رسم شده به یک انتخاب، فشار دهید. ابتدا W را فشار داده و سپس Refine Edge را باز کنید. در اینجا مقادیر را به مانند تصویر پایین تغییر دهید. حالا Ctrl+Shift+J را فشار داده و لایه جدید تولید شده را Smart Object کنید.




گل­ها را درون پروژه وارد کنید.



لایه جدیدی در پایین لایه گل­ها ایجاد کنید. Blending Mode لایه را روی Muitlply تنظیم کنید. با یک براش سخت با Opacity 20درصد آن را سایه بزنید.



گل­ها را با رنگ بنفش به مانند تصویر رنگ­آمیزی کنید و Blending Mood لایه را روی Soft Light  قرار دهید.



حالا به سراغ گلبرگ­ها می­رویم، فضا­های روشن را با رنگ سفید و سایه­ها را با بنفش تیره بپوشانید.



از فولدر گل­ها کپی بگیرید و آن را پشت سر دخترک قرار دهید، حالا لایه سایه را حذف کنید.



کمی سایه جدید روی تصویر اعمال کنید.



گام بیستم

فایل Feather1 را باز کنید. از ابزار Magic Wand Tool(w) استفاده کرده و فضاهای پس زمینه سفید اطراف پر را انتخاب کنید. حالا Ctrl+Shift+I را برای معکوس کردن انتخاب، فشار دهید. سپس Refine Edge را باز کرده و اعداد تصویر زیر را در آن وارد کنید. در مرحله بعد، Crtl+Shift+J را فشار داده و پر انتخاب شده را در لایه جدیدی قرار دهید و لایه جدید را Smart Object کنید.



این پر را در مکان مشخص شده در تصویر، قرار دهید.



Ctrl+T را فشار دهید، سپس راست کلیک کرده و W را از منوی Drop-Down انتخاب کرده، پر را به صورت تصویر پایین تغییر دهید.



Levels Adjustment Layer را اضافه کنید.



برای باز کردن پنجره Layer Style روی لایه دبل کلیک کنید و Color Overlay را انتخاب کنید.



سپس از منوی Filter گزینه Gaussian Blur را انتخاب و Radius را روی 1px قرار دهید.



گام بیست و یکم

پر دوم را از فایل Feather2 همانند پر شماره یک وارد کنید. Warp را انتخاب کنید و همان افکت­ها را بکار برید: لایه Feather1 را انتخاب کنید، راست کلیک کرده و Copy Layer Style  را انتخاب کنید، سپس لایه feather2  را انتخاب کرده پس از راست کلیک، Paste Layer Style را انتخاب کنید. Levels Adjustment را که در بالای لایه Feather1 است را انتخاب کرده و Alt را نگه داشته و آن را بالای لایه Feather2 درگ کنید، حالا مکان نمای پیکانی سفید و سیاه را خواهید دید، که به معنای کپی شدن این لایه است.



لایه Father2  را با Levels Layer انتخاب کنید و آن­ها را به Smart Object تبدیل کنید. آن را کپی کرده و مثل تصویر زیر مقیاس و محل آن را تغییر دهید. سپس از منوی Filter گزینه Gaussian Blur را انتخاب و Radius را به 2.5px تغییر دهید و opacity لایه را روی 80 درصد قرار دهید.



گام بیست و دوم

 فایل Feather3 را باز کنید. می­خواهیم پر کوچک را کات کنیم. این پر، پرز زیادی دارد، بنابراین با استفاده از پنل Channels آن را از پس زمینه جدا خواهیم کرد.



پنل Open Channel را باز کنید و Blue Channel را انتخاب و کپی کنید. Ctrl+L را فشار داده تا پنجره Levels باز شود و مقادیر را مانند شکل زیر تغییر دهید.



Ctrl را نگه دارید و روی لایه Blue copy در Channel Layer کلیک کنید. Ctrl+Shift+I را فشار دهید تا انتخاب شما معکوس شود.



حالا به پنل لایه­ها برمی­گردیم و Ctrl+Shift+J را فشار می­دهیم تا پرهای انتخاب شده را برای لایه جدید ببریم. این لایه را کپی کنید، سپس هر دو لایه را انتخاب کنید و آنها را با کلیک روی Ctrl+E ترکیب کنید.



Lasso Tool(L)  را برای انتخاب پر کوچک­تر بکار برید و آن را روی لایه جدید کات کنید. سپس به منوی Layer رفته و Matting را انتخاب کرده و Defringe را انتخاب و ok کنید. به این ترتیب هاله­های غیر لازم را از روی پر پاک کنید. این لایه را نیز به Smart Object  تبدیل می­کنید.



گام بیست و سوم

این پر را در جای خود قرار داده و Levels را به آن اضافه می­کنیم.



حالا لایه Adjustment Layer را انتخاب کنید تا رنگ پر را به رنگ پرنده شبیه­تر کند.



با استفاده از Gaussian Blur کمی آن را محو کنید.



گام بیست و چهارم

 آخرین چیزی که اضافه می­کنیم، کمی گلبرگ رز زیباست. با استفاده از ابزار Pen Tool(P) ، 3 عدد گلبرگ را انتخاب کرده و Ctrl+Enter را فشار داده تا مسیر را به یک انتخاب تبدیل کند.



W را فشار دهید، حال Refine Edge را باز کرده و مقادیر آن را مانند تصویر زیر تغییر دهید. سپس Ctrl+Shift+J را انتخاب کرده و با ابزار Lasso Tool(L) هر گلبرگ را انتخاب و آن را برای یک لایه جدید کات کنید. در انتها هر لایه را Smart Object کنید.



گلبرگ­ها را جابجا کنید و برای ایجاد ترکیبی بهتر، برخی از آنها را کپی و تغییر اندازه دهید.



کمی آنها را محو کنید. این کار را برای تک تک آنها با radius های مختلف در پنجره Gaussian Blur می­توانید انجام دهید تا شبیه تصویر پایین شود. سپس همه لایه­های گلبرگ را انتخاب و آنها را Smart Object کنید.



از منوی Adjustment گزینه Heu/Saturation را انتخاب کرده و گلبرگ­ها را بنفش­تر کنید.



گام بیست و پنجم

ما تقریباً به انتهای کار رسیدیم. تعدادی نقاط صورتی روشن و بنفش را اطراف پرنده اضافه کنید.




تعدادی نقاط سفید بر روی صورت دخترک، بدن پرنده و گل­ها رسم تا افکت­ براق روشن را به طراحی اضافه کنیم. در واقع،  می­توانید نقاط سفید را در هر جایی که مایل هستید رسم کنید.



در نهایت کک و مک صورت دخترک را می­کشیم. آن را روی یک لایه جدید رسم کنید و blending mode را روی Multiply قرار دهید.



گام بیست و ششم

تصحیح نهایی رنگ­ها، بخش مورد علاقه من در هر پروژه است. همه لایه­ها را به جز لایه پس زمینه با هم ترکیب کنید و adjustment layers را به مانند تصویر زیر به آن اضافه کنید.  Gradient Map layerرا با رنگ­های gradient به صورت #ffcdb2 / #fdc084 / #6f022b  تنظیم کرده و mode لایه را روی Color و Opacity لایه را به 20درصد تغییر دهید.



یک Gradient Map layer دیگر با رنگ­های گرادیان #f1ffb2 / #ff5571 / #000b2f اضافه کنید و Mode لایه را روی Multiply و opacity لایه را به 20درصد تغییر دهید.



یک Color Balance اضافه کرده، روی Mask لایه با رنگ مشکی فضاهای صورت را رنگ­آمیزی کنید تا تغییر رنگ، روی صورت دختر ایجاد نشود.



سپس یک فیلتر Sepia Photo  را اضافه کنید.



 Gradient Map layer نهایی را با رنگ­های گرادیان #ffd8c0 / #eb0042 اضافه کنید. سپس Mode لایه را به Lighten و opacity  آن را روی 20درصد قرار دهید.



تصویر نهایی

حالا باید به آنچه انجام داده­اید، باور داشته باشید! شما می­توانید adjustment layers را با سایه­های مختلف تغییر دهید. امیدوارم از این آموزش و ساخت دخترک پرنده فانتزی دوست داشتنی، لذت برده باشید. اگر این آموزش را انجام دادید، حاصل کارتان را از طریق contact.yaghout@gmail.com برای ما بفرستید تا با نام خودتان در ادامه ی همین پست درج شود.

نظرات  (۱)

عالی بود.ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی