معرفی کتاب؛ مبانی صفحه آرایی، بث تندریو :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۰ارديبهشت

"طراحی لی اوت" و یا اگر فارسی تر بگوییم "صفحه آریی"، یکی از شاخه های پرکاربرد و البته پرطرفدار طراحی گرافیک است که بیشتر در حوزه نشر کاربرد دارد. در این حوزه نیز قبل از شروع هر کار علی رغم نیاز به خلاقیت و ذهن پویا باید قواعد و اصول آن را بشناسیم. در غیر این صورت راه را به بیراهه رفته‌ایم. یکی از این اصول صفحه آرایی و شاید مهمترین اصل، استفاده از گرید است.

کتاب "مبانی صفحه آرایی" که در توضیح آن آمده است: "100 اصل در طراحی صفحه با استفاده از گرید" راهی است برای شناخت درست مفهوم گرید و روشهای درست استفاده از آن. نگارش این کتاب بر عهده‌ی "بث تندریو" بوده و توسط "اکرم برآبادی" ترجمه شده است. این کتاب در 3000 نسخه و توسط انتشارات یساولی به چاپ رسیده است.

در ادامه مقدمه‌ی نویسنده را مشاهده خواهید کرد:


گرید برای تنظیم یک طرح برای کل پروژه، باعث مرتب شدن فضا و اطلاعات برای خواننده می‌شود. به علاوه گرید، ابزاری برای کنترل اطلاعات و راهی برای ایجاد و حفظ نظم در صفحه است. اگرچه گرید از قرن‌ها قبل مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما بسیاری از طراحان گرافیک، آن را مربوط به سوئیسی‌ها می‌دانند. در دهه‌ی 1940، تب نظم، به پیدایش راهی اصولی برای به تصویر کشیدن اطلاعات منجر شد. بعد از آن، گرید به عنوان غنصری کسل‌کننده و یکنواخت قلمداد شد و از نظر بسیاری، قدیمی و مربوط به عهد عتیق به نظر می‌رسید. اما امروزه گرید یکبار دیگر به عنوان عنصری اصلی ر صفحه‌آرایی تلقی می‌شود. به طوری که هم متخصصین تازه کار و هم کهنه‌کارهایی که سال‌ها تجربه دارند، از آن استفاده می‌کنند و به آن اعتماد می‌کنند.
تک تک صد اصلی که در این کتاب گنجانده‌شده، حاوی اطلاعات باارزش و مفیدی است که می‌تواند در صفحه‌آرایی کتاب، سیستم و یا سایت مورد استفاده قرار گیرد. هر یک از این اصول، توسط پروژه‌ای به تصویر کشیده شده که در شال‌های اخبر در رسانه های جدید و قدیم منتشر شده است.

امیدوارم مثالهای مربوط به اصول صفحه‌آرایی در این کتاب برای شما آموزنده باشد، حس کنجکاوی را در شما برانگیزد و یک منبع الهام تلقی شود. همچنین امیدوارم اصل مهم بیان اطلاعات - پیوند تایپوگرافی و صفحه‌آرایی - را به ذهن بسپارید.









نظرات  (۳)

۱۱ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۳:۲۷ احسان ایرانی
سلام

حدود 6 ماهی هست که پیگیر مطالب زیباتون هستم ؛
اگر قابل بدونین مایل به تبادل لینک یا لوگو با شما هستم...
سلام کتاب رو از کجا میشه تهیه کرد
پاسخ:
سلام
اگر ساکن تهران هستید میتونید به کتاب فروشی های انتشارات یساولی که یکی در خیابان کریمخان و دیگری در خیابان انقلاب هست مراجعه کنید. کتابفروشی هایی که کتاب های هنری دارند نیز احتمالاً این کتاب را دارند. به سایت انتشارات یساولی نیز میتوانید مراجعه کنید.
الان که در ایام نمایشگاه کتاب قرار داریم هم میتونید به غرفه انتشارات یساولی مراجعه کنید.
سلام نه متأسفانه تهران نیستم دیرخبردار شدم که بگم بچه ها از نمایشگاه بخرند برام بازم ممنونم از راهنماییتون موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی