ایجاد یک طاووس رنگارنگ در ایلستریتور :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۰ارديبهشت

در این آموزش با یکی از ویژگی های مفید Adobe Illustrator -Appearance panel- آشنا خواهیم شد و یک طاووس شگفت آور به کمک افکت هایی متنوع ترسیم خواهیم کرد.

Appearance panel به ما برای اضافه کردن تعداد زیادی fill و stroke مورد نیاز ، بکار بردن افکت هایی متنوع و مرتب کردن آن ها در حالت مورد نظر کمک می کند، همگی برای یک شی بکار برده می شوند. بیایید شروع کنیم.


آنچه که در نهایت خلق خواهید کرد



1-یک چشم زنده طراحی کنید.

گام اول

ما با قلم زدن برای ایجاد یک سند جدید با اندازه 600 x 800px و File > Place برای محیط کار خودمان شروع می کنیم. Blending Mode تصویر خود را به Multiply به منظور ایجاد اشیاء نسبتا مرئی زیر طراحی خودتان تنظیم کنید.



روی طراحی خود دوبار کلیک کنید و بخش Template را بررسی کنید و بنابراین لایه را پیدا کنید و تصویر را برای راحتی خود بیشتر شفاف کنید.



گام دوم

با شکل دادن تصویر پایه چشم شروع کنید، از  Pen Tool استفاده نموده و آن را با three-colored linear gradient برای ایجاد بعد بیشتر پرکنید. عنبیه را بالای کره چشم به کمک Ellipse Tool ایجاد کنید.



گام سوم

عنبیه را با رنگ قهوه ای شکلاتی پر کرده و New Fill را در                                Appearance panel  (Window > Appearance) اضافه کنید. Radial Gradient از رنگ قهوه ای در یک طرف، زرد در وسط و نارنجی شفاف در طرف دیگر همانطور که دیده می شود به منظور شکل دادن به مردمک در مرکز عنبیه ایجاد کنید.



گام چهارم

ادامه دهید و New Stroke با 2px Weight, Align Stroke to Inside در Appearance panel اضافه کنید. آن را با Linear Gradient دورنگ با قهوه ای تیره به سمت نارنجی روشن پر کنید.

Stroke جدید اضافه کنید، اندازه آن را به 0.5px تنظیم نموده، آن را با رنگ قهوه ای و Align Stroke to Inside پر کنید. پر کننده عنبیه را ویرایش کرده، gradient جدید با Blending Mode Screen ، چشم را روشن تر ساختن اضافه کنید.



گام پنجم

با اضافه نمودن جزئیات به چشم ادامه دهید. شکلی 30-sides و با Polygon Tool ایجاد کنید و Effect > Distort & Transform > Pucker & Bloat برای آن بکار ببرید، چند ضلعی خود را به شکل sun-like تغییر دهید. با Linear Gradient از مشکی به نارنجی شکل را پر کنید و  آن را به Blending Mode Screen  تغییر دهید.



گام ششم

ما به اضافه نمودن تعدادی انعکاس برای چشم احتیاج داریم که آن را واقعی تر می کند. یک شکل منحنی با Pencil Tool بکشید و با کمک (Shape Builder Tool (Shift-M  بخش های اضافی را ببرید.

یک نیمکره به زیر چشم با تکرار دایره پایه اضافه کنید و مقدار کمی به اندازه چند پیکسل کپی را جابجا کنید. بخش های اضافی را پاک کرده و از Screen Blending Mode  برای ایجاد انعکاس نیمه شفاف اشتفاده کنید.



گام هفتم

وقتی که همه جزئیات و انعکاس ها را اختصاص دادید، همه بخش های عنبیه را گروه کنید. شکل اصلی کره چشم را تکرار کنید و کپی را بالای همه اشیای دیگر (Shift-Control-]) قرار دهید. یک Clipping Mask برای مخفی نمودن عنبیه در کره چشم ایجاد کنید.



گام هشتم

حالا سایه پلک را ایجاد می کنیم. مام می توانیم آن را داخل clipping mask  ایجاد کنیم. شکل اصلی کره چشم را تکرار کنید و یکی از کپی ها را همانطور که دیده می شود جابجا کنید. عملکرد Minus Front را در Pathfinder panel  برای ایجاد یک سایه منحنی شکل استفاده کنید. شکل اخیر ایجاد شده را با Linear Gradient از قهوه ای به سفید پر کنید و آن را به Blending Mode Multiply تغییر دهید.



گام نهم

رنگ کره چشم را برای ایجاد تاریکی ای راز آلود تغییر داده و پلک را با ایجاد یک شکل جدید زیر کره چشم اضافه نمائید. آن را با skin-color تیره پر کنید و بافتی پیش فرض را از Swatches panel

اندازه بافت را با کمک Scale Tool و بوسیله بررسی بخش Transform Pattern در options و تنظیم مقدار Uniform Scale به 40% تغییر دهید.



گام دهم

جزئیات بیشتری را به  پلک بوسیله ایجاد اشکالی تیز و ساده با Pencil Tool و با استفاده از Blending Mode Multiply  به منظور ترکیب بهتر آن ها با بدن اضافه کنید.



2-منقار واقعی را تصویر سازی کنید.

گام اول

با کمک Pen Tool طرح خود را ترسیم کنید و تصویر پایه منقار را شکل دهید.



گام دوم

سوراخ بینی را با استفاده از شکل دادن به یک بیضی درست کنید و یکی از anchor points آن ها را به angle تبدیل کنید. شکل جدید را با Radial Gradient  پر کنید.



گام سوم

تعدادی شکل برای سایه ها و های لایت ها به منظور عمق بخشیدن بخش ها ی طبیعی از منقار اضافه کنید، به آن بعد بیشتری ببخشید آن را زنده تر کنید.



گام چهارم

یک Linear Gradient ملایم را برای شکل اصلی منقار بکار ببرید، نوک آن. Blob Brush Tool (Shift-B    ) را برای جدا کردن دوبخش بالایی و پایینی منقار استفاده کنید، بخش پایینی را پررنگ تر کنید. در پایان یک نور را در بخش بالایی منقار قرار دهید، آن را نرم تر و صیقلی تر می سازد، بطوریکه آن نور را انعکاس دهد. 



3-سر و بدن طاووس را ایجاد کنید.

گام اول

با دور گیری از سر طاووس خود شروع کنید و آن را بیشتر به شکل دادن تصویر پایه بدن انتقال دهید. آن را با vibrant Linear Gradient  از آبی آسمانی بالاییبه بنفش در پایین پر کنید. از Appearance panel  به منظور اضافه نمودن پرکننده ای دیگر با Radial Gradient  استفاده کنید و بنفش یاسی روشن را روی سینه طاووس قرار دهید. 



گام دوم

با اضفه کردن ویژگی هایی متمایز به سر طاووس و بال و پر سفید به دور چشم و یکپر باریک از منقار به گوشه داخلی چشم شروع کنید. هر گروه از پرها را با شکل هایی آزاد با استفاده از Pencil Tool تر سیم کنید و آن را با استفاده ازLinear Gradient  از بنفش به سمت آبی روشن پر کنید.



گام سوم

در این مرحله ما با اضافه کردن گروه پر هایی خرد خرد به بدن طاووس شروع می کنیم. هر شکل را بالای شکل دیگر و به تقلید از لایه پر ترسیم کنید.

برای وضوح بیشتر من آن ها را با رنگ هایی متنوع روی تصویر به منظور جدا کردن لایه ها از یکدیگر پر کردم.



گام چهارم

بدن اصلی را انتخاب کنید و آن را به Graphic Styles panel  تغییر دهید. حالا شما می توانید ظاهر مشابه را به هر شکل بکار ببرید! همه پر ها را گروه نموده و آن را تکرار کنید. هر دو گروه کپی پرها را انتخاب کنید و آن ها را در Pathfinder، Unite کنید. اگر رنگ عوض شد، فقط آن را از  Graphic Styles باز گردانید. با رنگ کردن تک تک لایه های پر ها شروه کنید، آن ها را با  Linear Gradient  از آبی به مشکی پر کنید و به Blending Mode Screen  تغییر دهید.



گام پنجم

حالا طاووس ما جزئیات کم دارد، بنابراین بائید پرهایی بیشتر به منظور کرکی کردن آن اضافه کنیم! هر شکل از پر را کپی نمائید و آن را بوسیله فشردن Alt و dragging آن به سمت پایین با کلیک چپ موس انتقال دهید. شکهای پر را مرتب کنید بنابراین آن ها به خوبی به گردن طاووس تجهیز می گردند.



گام ششم

تعدادی جزئیات روشن به پرهای زینتی به منظور درخشان تر شدن اضافه کنید.



گام هفتم

به منظور یکپاچه تر شدن بدن، برخی پرکننده های دیگر به پرها با یک radial gradient  از آبی روشن در وسط به بنفش شفاف در لبه اضافه نمائید. بنابراین من کمی رنگ بدن را اصلاح کردم، کلاهی آبی رنگ به سر با کمک Radial Gradient  و Appearance panel  اضافه کردم.



گام هشتم

با تعدادی لایه از پرها سر طاووس را تزئین کنید، همانطور که ما با بدن انجام دادیم.



گام نهم

این چگونه پر از پر بودن طاووس ما را شبی سازی می کند! همانطور که می بینی ما تعدادی پر شفاف در دور رو بر بدن طاووس داریم. اما نگران آن ها نباشید-فقط آن لایه ها را تکرار کنید و در Pathfinder، Unite کنید، همانطور که با گروه پرهای قبلی این کار را انجام دادیم.



4-پرهای دم را ایجاد کنید

وجه تمایز هر طاووس نر بال و پر فوقالعاده آن است. ما با شکل دادن دم از گروه هایی کوچک از پرها شروع خواهیم نمود.

گام اول

قبل از همه، یک شکل تنها درست کنید و سپس فقط Graphic Style آن را برای همه اجزای دیگر استفاده نمائید.

یک دایره با استفاده از Ellipse Tool ایجاد کرده و از gradient Fill و Stroke قهوه ای برای آن درAppearance  panel بکار ببرید. ضخامت Stroke را 3px تنظیم و 1pt را انتخاب کنید. از  Oval   brush

New Fill از رنگ مشابه Stroke را اضافه کنید.Fill را انتخاب کنید و به FX > Path > Offset Path در Appearance panel  بروید. Offset Value را در -10px تنظیم و به FX > Distort & Transform > Roughen برای پر پر جلوه دادن بروید. اندازه را در 26% و مقدار Detail را 100 در Roughen Options menu تنظیم کنید. در این مرحله شکل کاملا کثیف بنظر میرسد. به منظور شسته رفته و با جزئیات تر شدن آن از FX > Distort & Transform >       Pucker & Bloat effect برای پر کردن همان بکار ببرید. مقدار بادکردگی را 85% تنظیم کنید.



گام دوم

راحتی Appearance panel برای ناچیز پنداشتن مقدار زیاد زمان سخت است، در حالیکه شما هنوز با یکی کار می کنید و فقط شی و براحتی می تواند رنگ و افکت هر fill یا stroke که شما استفاده کردید تغییر دهد.

اینجا من رنگ بخش های مویی را به سبز تیره تغییر می دهم و یک fill جدید با radial gradient از سبز به سفید اضافه می کنم، Blending Mode را بهMultiply تنظیم کنید. من gradient را بااستفاده از Gradient Tool برای آنکه شبیه چشم گربه شود می گوبم.

در نهایت یک fill بیشتر اضافه کنیدو آن را با کمک Offset Path effect کمی کوچکتر نمائید. LinearGradient از نارنجی تیره به سیاه بکار ببرید و آن را به Blending Mode Screen به منظور افکت هایلایت براق بالای پرهایمان بکار برید.



گام سوم

شکل را برای تخم مرغی شدن خارج کنید و همه جزئیات را در Appearance panel  بررسی کنید. اگر برخی از افکت ها بعد از دوباره شکل دادن به پر ها تغییر حالت دادند شما می توانید براحتی آن ها را ویرایش کنید.



گام چهارم

ما حالا به شکل دادن به یک دم نیاز داریم. شکا ایجاد شده را در نزدیکی بخش پائینی بدن طاووس قرار دهید. پر دوم را با اندازه کوچکتر در فاصله از اولی همانطور که دیده می شود قرار دهید.

در پایان، هر دو جزء را انتخاب کنید و به Object > Blend > Make بروید. Blend Options را برای تنظیم Spacing به Specified Steps و مقدار مساوی 7 را استفاده کنید.



گام پنجم

ما حالا لازم داریم که دم خود را منحنی کنیم. یک خط منحنی با Pen Tool بکشید. به Object > Blend > Replace Spine بروید تا جزئیات به کمان انتخاب شده متصل گردند.



گام ششم

بخش دم را نسبت به محور عمودی منعکس کنید و با اضافه کردن بخش جدید ادامه دهید، دم را بیشتر با جزئیات کنید.



گام هفتم

شما هنوز می توانید مقدار Spacing را در Blend Options  تغییر دهید و هر جزء از پر ها را در blend group دوباره مرتب نمائید، شمای کلی را بیشتر فانتزی و تمییز کنید.



گام هشتم

بیایید ادامه دهیم و یک چشم-پر طاووس ایجاد کنیم.

با شکل دادن و شکل تخم مرغی خارج از بیضی بوسیله انتقال آن کنار anchor points و مقدار پایین شروع کنید. شکل ایجاد شده را با یک Linear Gradient ملایم از نارنجی کم رنگ در بالا به نارنجی پررنگ در پایین پر کنید.

از Appearance panel  برای Add New Fill استفاده کنید و Offset Path effect را بکار ببرید، آن را کمی بزرگتر از شکل اصلی کنید. Ellipse Tool را بردارید و یک شکل جدید در بالا ایجاد کنید، آن را با Linear Gradient از آبی تیره و روشن پر کنید. شکل را تغییر دهید آن را آنچنان که در تصویر است کمی له کنید.



گام نهم

یک دایره دیگر در بالا قرار دهید، آن را با آبی تیره پر کنید. Direct Selection Tool را برای جابجابی anchor points آن استفاده کنید و دایره را به شکل جدید تبدیل کنید آنچنان که سم را یادآور شود.



گام دهم

به Object > Expand Appearance به منظور شکستن پر و جدا شدن اجزاء آن بروید. شکل سبز را انتخاب کنید و آن را به anchor point to corner کمتر تبدیل کنید برای آن تعداد نقاط بیشتر ایجاد کنید.

Radial Gradient را برای شکل زرد بکار ببرید تا روشن تر و طلایی شود. یک نور سبز براق بالای شکل آبی تیره اضافه کرده و آن را به Blending Mode Screen تغییر دهید.

سرانجام شکل را به جزئیات بیشتر  با وسواسی که برای اضافه کردن تعدادی سایه و هایلایت در لبه پرها به خرج می دهید مجهز کنید.



گام یازدهم

حالا Blob Brush Tool (Shift-B) را بردارید و ترسیم موهای اضافی را دوروبر پرها شروع کنید. Gradient سبز-آبی زنده را برای strokes بکار ببرید. موهای اضافی را در پشت سر شکل اصلی پر قرار دهید.



5-یک پر با جزئیات که در پس زمینه پر شده است تصویر سازی کنید.

گام اول

حالا ما می توانیم از پرهای ایجاد شده برای تزئین بیشتر تصویر خود استفاده کنیم. بزرگترین پرها را در بالای طاووس قرار دهید تا که آن ها بخش های پائینی بدن را پوشش دهند. عملکرد Effect > Distort & Transform > Free Distort را برای تغییر بعد برخی پرها استفاده کنید تا که آن ها به خوبی در جایشان قرار گیرند.



گام دوم

پر کردن تصویر را ادامه دهید این زمان آن است که با استفاده از پایه چشم-پر و قرار دادن کپی آن پشت سر پر های سبز دم، دم را مزین تر و غنی تر ساخت.



گام سوم

ویژگی های متمایز دیگر طاووس دسته ای از پرهای کوچک زیبا پشت سر اوست. تعدادی شکل ساده با استفاده از Pencil Tool ترسیم کنید و آن ها را با Linear Gradient از آبی به بنفش پر کنید. یک کپی را زیر شکل اصلی قرار دهید و New Fill را بهAppearance panel  اضافه کنید. Linear Gradient را از بنفش به سفید در Blending Mode Screen به منظور تیره تر کردن شکل بکار ببرید و آن را از اجزاء بالا جدا کنید. تعداد کپی زیادی برای جلوه دادن حالت مدل مویی فانتزی برای طاووس ایجاد کنید.



گام چهارم

پرها رابا قرار دادن بیضی بالای هر پر بیشتر درخشان و فانتزی کنید، آن ها را با Linear Gradient از سیاه به آبی و به قرمز پر کنید. بیضی ها را به Blending Mode Screen تغییر دهید و بخش های اضافی را با استفاده از Shape Builder tool (Shift-M) پاک کنید.



گام ششم

دسته ایجاد شده از پرها را در سر طاووس قرار دهید و پر کردن پس زمینه با جزئیات را شروع کنید.



گام هفتم

دسته ای بلند از پر ها را با استفاده از Blob Brush Tool (Shift-B) اضافه کنید.



گام هشتم

ترکیب را بوسیله انتخاب تعدادی از پرها عمق می بخشیم و این افکت را بکار می بریم: Effect > Blur > Gaussian Blur. حالا به نظر میرسد پرها تار از تصویر دورتر هستند.




گام نهم

یک منحنی زیبا با Blob Brush Tool (Shift-B) ترسیم کنید و Blend Tool را برای ایجاد پرهایی نرم تر استفاده کنید. یک دسته از Linear Gradient را از سبز به آبی به منظور قرار دادن پرها در پالت رنگی کلی استفاده کنید.




گام دهم

Blend group ایجاد شده را کپی کنید و آن را در هر محر از پرها قرار دهید.



گام یازدهم

Gaussian Blur effect و Blending Mode Screen را برای ایجاد موهایی به منظور نرم تر کردن آن ها و شفاف تر شدن بکار ببرید.



6-جزئیات کوچکتر به طاووس و پس زمینه اضافه کنید.

گام اول

حالا ما لازم داریم که تعدادی سایه را به منظور تاکید بر شکل اصلی و جدا کردن آن از زمینه اضافه کنیم. همه بخش های طاووس را انتخاب کنید و آن ها را گروه نمائید.



گام دوم

گروه انتخاب شده را تکرار کنید و شکل ها را در Pathfinder، Unite کنید. شکل اخیر ایجاد شده را با Linear Gradient از آبی تیره به سفید پر کرده و آن را به Blending Mode Multiply به منظور ایجاد یک سایه از بدن طاووس تغییر دهید.



گام سوم

زمان آن است که تعدادی رنگ زیبا را به زمینه اضافه کنیم! یک مستطیل به اندازه تصویر خود بوسیله Rectangle Tool ایجاد کرده و آن را با Radial Gradient نرم از بنفش کم رنگ به وسط  و بنفش تیره در لبه ها پر کنید. از پر کننده دیگربا استفاده از آبی تیره در زیر تصویر برای اضافه کردن عمق بهره ببرید.



گام چهارم

پرهای مات را انتخاب کنید و آن را شفاف تر کنید.



گام پنجم

تعدادی تمام کننده ها را به طاووسمان اضافه می کنیم و آن را سه بعدی تر می کنیم. یک شکل آزاد که تقریبا سینه پرنده را پوشش می دهد ترسیم کنید. بخش ها اضافی را با Shape Builder Tool (Shift-M) پاک کنید. شکل جدید ایجاد شده را به منظور نرم تر کردن لبه بیرونی بدن طاووس به سایه تبدیل کنید . 



از روش مشابه برای ایجاد سایه در بخش دیگر تصویر استفاده کنید.



گام ششم

شکل منحنی دیگری را در مرکز بدن طاووس ترسیم کرده و آن را با Linear Gradient از سیاه به زرد خاکستری پر کنید.



گام هفتم

به Blending Mode از شکل ایجاد شده برای Screen به منظور روشن تر ساختن هایلایت ها در پر های طاووس تغییر دهید.



گام هشتم

سرانجام همه شکل را بررسی کنید و تعدادی جزئیات اینجا اضافه کنید و البته اگر دوست دارید. در این مرحله من فقط یک پر کننده بیشتر به زمینه اضافه می کنم-یک radial gradient از آبی به لبه به سفید در مرکز، آن را به Blending Mode Multiply به منظور بهتر شدن تصویر در لبه های زمینه تغییر دهید.



گام نهم

وقتی نتیجه را اختصاص دادید، به File > Save for Web (Alt-Shift-Control-S) بروید و تصویر خود را export کنید. فراموش نکنید بخش Clip to Artboard را بررسی کنید تا که بخش های اضافی بیرونی کار خود را در ترکیب تصویر نداشته باشید.



شما به تصویر کشیدن طاووس را به پایان رساندید!

کار خوبی بود! من امیدوارم به راحتی و مزیت Appearance panel  اطمینان کرده باشید و تعدادی راهنمایی و ترفندها را در این آموزش فراگرفته باشید! شاد باشید و هر گز خلاقیت را ترک نکنید.

 


منبع:design.tutsplus.com

نظرات  (۲)

خواندیمتان
با سلام من از شما خیلی ممنونم خیلی معلممون گفته بود طاووس بکشی منم نمیدونستم ولی وقتی به سایت شما مراجعه کردم .... وایییییی این زیبا ترین طاووس بودی که تا حال دیده بودم ماله من از همه فشنگ تر بود وایی خیلی ممنونم ازتون از این به بعد بیشتر سر میزنم
پاسخ:
ممنون از نظرتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی