چگونه یک لوگوی آیکونیک برای برند خود طراحی کنیم :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۰۳تیر

لوگوهای حرفه‌ای را نمی‌توان یک شبه طراحی کرد. هر طراح لوگوی باتجربه‌ای می‌داند، طراحی یک لوگوی خوب نیازمند فرایند و عملکردی مناسب است تا خروجی برجسته و موفقی را برای شما تضمین کند. برای طراحی یک لوگوی خوب راه میان‌بری وجود ندارد. اگر کار خود را با توجه به فرایند طراحی، گام به گام پیش نبرید، به نتایج مطلوب و بهینه دست نخواهید یافت. زمانی را برای تحقیق قرار دهید و ببینید، بنگاه‌های تجاری که شباهت‌هایی با کار تجاری شما دارند، محصولات خود را به چه صورت در معرض فروش قرار می‌دهند. ببینید رقبای تجاری شما چه کارهایی انجام می‌دهند و میزان دوام و برجستگی لوگو یا برند آن‌ها در چه حدی است؟ باید بدانید که لوگوهای شرکت‌های همتراز، نسبت به برند شما، در چه سطحی قرار دارند؟

درست است که همیشه جستجو برای ایده‌های جدید طراحی، شما را به طراحی یک لوگوی خلاق و هوشمندانه می‌رساند، اما کپی کردن کار دیگران، به هیچ وجه کار درستی نیست. هیچ‌گاه نباید از طراح گرافیکی خود بخواهید تا در اولین نمونه‌کاری مستند، از آثار دیگران کپی‌برداری کند. در واقع این شما هستید که به ‌عنوان کارفرما، ملزم به رعایت موازین اخلاقی بوده، و نباید موجبات انحراف دیگران را فراهم کنید.

 نشان دادن نمونه‌هایی از طراحی لوگوهایی که آن‌ها را دوست دارید، روش خوبی برای جلب توجه افراد است، اما لوگویی که شما طراحی می‌کنید، نباید شبیه نمونه‌های ارائه شده باشد.

عوامل اصلی موفقیت در طراحی لوگو

شروع خوب

وقتی در معرض ایجاد یک لوگوی جدید قرار می‌گیرید، ممکن است برای استفاده از راه‌های میان‌بر دچار وسوسه شوید. مسئله اینجاست که بسیاری از این راه‌حل‌های به ظاهر کاربردی، نه تنها ارزان‌تر یا سریع‌تر نیستند بلکه، دردسرهای زیادی نیز به دنبال دارند (بویژه اگر شرکت تازه تاسیس شما، در گذر زمان به موفقیت‌ها و محبوبیت‌های بیشتری دست یابد).

هر چند مشاهده اتفاقات آینده غیر ممکن است، اما بهتر است تصویری از 5 تا 10 سال آینده‌ی کار تجاری خود را در ذهن داشته باشید و به نوع محصولات یا خدماتی که ارائه خواهید کرد، بیندیشید. حتی بزرگترین برندها نیز هر پانزده سال یکبار لوگوی خود را به‌روز می‌کنند، که البته این به‌روزسازی از طریق تغییرات ماهرانه و دقیق در ساختار برند اصلی صورت می‌پذیرد.

وکتورها بهترند

هر چند ممکن است استفاده از انگاره‌های تفصیلی و افکت‌های سه بعدی پیچیده در طراحی لوگو، وسوسه کننده به نظر بیاید، اما این امکانات، کارایی مناسب و درخور توجهی نخواهند داشت. لوگوی با کیفیت بالا، لوگویی است که در انواع رسانه‌ها و فرم‌های مختلف قابل استفاده بوده و کارایی لازم را داشته باشد. به همین دلیل است که لوگو را باید با فرمت وکتور طراحی کرد تا به این ترتیب، قابلیت مقیاس‌بندی در سایزهای مختلف برای آن وجود داشته باشد. علاوه بر این نباید در طراحی لوگو از عکس‌ها استفاده کنید، چرا که عکس‌های بدون قابلیت مقیاس‌بندی، ارزشی برای استفاده نداشته، و وفق دادن آن با شرایط تبلیغی، دشوار است. در واقع خطوط حلقوی و واضح با رنگ‌های محدود، همواره نسبت به تصاویر و یا رندرهای سه بعدی پیچیده، کارایی بیشتری دارند.

اهمیت زیاد رنگ‌ها

انتخاب پلت رنگی یکی از اساسی‌ترین بخش‌های طراحی لوگو است. تفسیر و تعبیر رنگ‌ها، با توجه به عواملی نظیر سن، جنسیت و فرهنگ جامعه بسیار متفاوت است. بنابراین انتخاب رنگ‌ها، باید کاملاً با اهداف بازاریابی مطابقت داشته باشد. از این رو یک شرکت جدید و پر جنب و جوش به رنگ‌های متداول و رایج گرایش دارد. این در حالی است که بانک‌های تازه تاسیس عموماً مجموعه رنگ‌های قدیمی‌تر را انتخاب می‌کنند تا بتوانند در گذر زمان ارزش خود را به خوبی حفظ کنند.

انتخاب رنگ‌ها را به دو یا سه رنگ محدود کنید. تعداد رنگ زیاد، هزینه تولید را بالا برده، بازتولید را مشکل می‌سازد. همچنین، از کارایی طراحی خود در چاپ سیاه و سفید نیز اطمینان حاصل کنید. تکنیک ساده‌ای برای حل این مسئله داریم: همه لوگوها را به صورت سیاه و سفید و بدون اضافه کردن رنگ‌ها، طراحی کنید. به این ترتیب، قضاوت در مورد طراحی را تنها بر اساس شکل‌ها انجام می‌دهیم و این قضاوت تحت تاثیر سایر عوامل قرار نخواهد گرفت.

چرا لوگوی شما سنگ بنای برند شماست؟

گرایش به صنعت مد را کنار بگذارید

گرایشات و تمایلات شما دائماً در حال تغییر هستند، وقتی می‌خواهید شلوار جین خود را عوض کنید یا یک لباس جدید بخرید، این تغییرات خوب‌اند ، اما آنچه در مورد هویت برند شما اهمیت دارد، طول عمر آن است. طول عمر برند بسیار مهم است و نقش کلیدی در طراحی آن ایفا می‌کند.

غالباً فرار از گرایشات عمومی دشوار است، به ویژه اگر شما علاقه‌مند به دیده شدن لوگوی خود در سایت‌های طراحی باشید. اما به خاطر داشته باشید که لوگوی شما باید قابلیت اجرا در زمان طولانی را داشته باشد، پس از بکار‌گیری web 1.0 swoosh یا web 2.0 reflection اجتناب کنید.

لوگوی شما مختص مخاطبان شماست

 به طور طبیعی، افراد لوگویی را می‌خواهند که آن را دوست داشته باشند (به دفعات دیده‌ام که افراد پس از مدتی، نسبت به استفاده از لوگوی خود رغبت نشان نمی‌دهند، چرا که دیگر آن را "دوست" ندارند).

از سوی دیگر، به خاطر داشته باشید که لوگوی شما آن چیزی است که مورد درخواست مشتریان شما است، و باید در ذهن آن‌ها باقی بماند. برای مثال، اگر جامعه هدف، تجار سطح بالا هستند، مسلماً طراحی لوگو باید با جامعه هدفی که مخاطبان آن نوجوانان علاقه‌مند به اسکیت‌بورد می‌باشند، تفاوت‌های قابل توجهی داشته باشد. اگر طراحی یک لوگوی تجاری به گونه‌ای باشد که، نتواند توجه گروه هدف را به خود جلب کند، به احتمال زیاد، این تجارت از صحنه رقابت با دیگران حذف خواهد شد.  

منبع:medianovak.com

نظرات  (۱)

۱۶ تیر ۹۳ ، ۱۶:۱۹ قاصـدکـــــــ بی زبان
از این مطلبتون نهایت استفاده رو بردم..و همچنین باقی مطالبتون بسیار مفید بودن و ب درد من ک عاشق طراحی لوگو هستم میخوردن ک ازتون نهایت تشکر رو دارم..ب وبلاگ تازه تاسیس من هم سربزنید خوشحال میشم..شاداب باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی