معرفی هنرمند : ابراهیم حقیقی :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
  • ۲۵ شهریور ۹۷، ۰۹:۲۴ - وب سایت هیتر جت
    عالی بود
  • ۲۴ شهریور ۹۷، ۱۱:۰۴ - دستگاه جوجه کشی
    wow
۱۴تیر

ابراهیم حقیقی متولد سال 1328 تهران و فارغ التحصیل رشته معماری در دانشکده هنرهای زیبای تهران است.

او فعالیت حرفه ای خود را در رشته گرافیک از سال 1348 آغاز کرد.

حقیقی عضو انجمن تصویرگران کودک، انجمن بین المللی طراحان گرافیک، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، انجمن فیلمسازان مستند ایران است و نیز عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران تا سال 1382 و دبیر هشتمین دو سالانه پوستر تهران در همین سال بوده است.

او چندین فیلم 8 میلی متری در سینمای آزاد تهران ساخته و در فیلم"آن که خیال بافت و آن که عمل نکرد" همکاری داشته است.

همکاری با بخش گرافیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ساختن فیلم های مستند 35 میلی متری"سومین جشنواره تابستانی"،"معلم همه بچه های ایل"،"روز معلم" و"مددکاران اجتماعی" را نیز می توان جزو کارنامه پربار این هنرمند دانست.

تاسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به همراه مرتضی ممیز، قباد شیوا و میرزا علیخانی از دیگر فعالیت های این هنرمند گرافیست است.

حقیقی در رشته گرافیک دانشگاه های تهران، فارابی، هنر، مدرسه عالی تلویزیون و سینما ودانشگاه آزاد به تدریس پرداخته است.

او در رشته های فیلم ،آنونس،گرافیک و عکس جوایز متعدد داخلی و خارجی را کسب کرده است و آثارش در نمایشگاه های بسیاری به نمایش در آمده اند.

برخی عناوین و فعالیت های ابراهیم حقیقی :

عضو انجمن بینالمللی طراحان گرافیک (AGI)، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، عضو انجمن فیلمسازان مستند ایران

مدرس رشته گرافیک دانشگاه تهران، دانشگاه فارابی، دانشگاه هنر، مدرسه عالی تلویزیون و سینما، دانشگاه آزاد (کارشناسی و کارشناسی ارشد) - از سال 1358

فعالیت و ساختن چندین فیلم 8 میلیمتری در سینمای آزاد تهران، همکاری در فیلم آنکه خیال بافت و آنکه عمل نکرد و آغاز همکاری با بخش گرافیک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و ساختن فیلمهای مستند 35 میلیمتری سومین فستیوال تابستانی، معلم همه بچه های ایل، روز معلم و مددکاران اجتماعی.

برنده جایزه بهترین عکس در نمایشگاه فرهنگ و هنر 1349.

برنده جایزه سیمین اولین جشنواره فیلمسازان جوان ABU، 1352 (فیلم غریب).

برنده جایزه سیمین دومین جشنواره فیلمسازان جوان ABU، 1353 (فیلم خانه ابری).

برنده جایزه دوم جشنواره سینمای آزاد تهران و جشنواره سپاس 1352 (فیلم خانه ابری).

شرکت در نخستین نمایشگاه هنری بین المللی تهران 1353.

دیپلم افتخار هفتمین جشنواره سینمای آزاد 1354.

نمایشگاه 50 سال گرافیک ایران، اردیبهشت 1355.

نمایشگاه فردی گرافیک، مهرماه 1355.

نخستین نمایشگاه هنر گرافیک آسیا 1358.

طراح صحنه و لباس فیلم گزارش یک قتل و طراح لباس سریال سلطان و شبان.

طراحی و ساخت 10 قسمت از سریال علی کوچولو.

دیپلم افتخار بهترین طراحی پوستر (تاتوره) پنجمین جشنواره فیلم فجر 1365 و شرکت در مسابقه پوسترهای سینمایی تا دوازدهمین جشنواره.

برنده جایزه بهترین آنونس فیلم (جادههای سرد) در ششمین جشنواره فیلم فجر 1366.

برنده جایزه بهترین روی جلد کتاب (اتللو) در اولین نمایشگاه هنر گرافیک ایران 1366.

دیپلم ویژه (گرافیست برگزیده) در دومین نمایشگاه هنر گرافیک ایران برگزیده آثار 1368.

شرکت در اولین نمایشگاه آثار تصویرگران کتاب کودک، آبان 1368.

نمایشگاه فردی نقاشی باتیک در گالری گلستان 1368.

شرکت در اولین نمایشگاه آسیایی آثار تصویرگران کتاب کودک و عضو هیئت انتخاب 1370.

شرکت در نمایشگاه بین المللی گرافیک در برنو 1978 تا 1986. شرکت در نمایشگاه بین المللی پوستر لهستان در ورشو 1988.

کاندید جشنواره پوسترهای سینمایی شومون فرانسه (پوستر فیلمهای هامون و آب، باد،خاک) 1991.

شرکت در نمایشگاه پوسترهای سینمایی ایران در اتریش 1991.

نمایشگاه چهره پردازی در هنر معاصر، موزه هنرهای معاصر تهران، شهریور 1370.

اولین نمایشگاه دوسالانه نقاشی ایران، موزه هنرهای معاصر تهران، آبان ماه 1370.

نمایشگاه فردی، حکاکی لینولئوم و چاپ دستی گالری گلستان بهمن ماه 1370.

شرکت در سومین نمایشگاه دوسالانه گرافیک ایران و عضو هیئت داوری موزه هنرهای معاصر تهران 1371.

نمایشگاه گرافیک همراه با نمایشگاه نقاشی بهرام دبیری، بابل، آتلیه آبی، خرداد 1372.

نمایشگاه فردی، نقاشی پاستل گالری گلستان مهرماه 1372.

نمایشگاه فردی، پوستر (گزیده از سال 50 تا 72) گالری آریا، آذرماه 1372.

نمایشگاه جمعی، نقاشی پاستل، گالری های بیست گانه شهرداری تهران، اسفندماه 1372.

نمایشگاه جمعی، نقاشی، گالری گلستان، تیرماه 1373.

شرکت در چهارمین نمایشگاه دوسالانه گرافیک ایران، موزه هنرهای معاصر تهران 1373.

نمایشگاه برگزیده 25 سال پوستر، سنت اتین، فرانسه؛ فروردین 1374.

نمایشگاه نقاشی روی عکس نقاشان (عکس های مریم زندی)، گالری گلستان، اردیبهشت 1374.

انتشار کتاب نشانه های حقیقی، 1374.

نمایشگاه فردی، نقاشی سریگرافی (سیلک اسکرین)، گالری آریا، آبان 1375.

تاسیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران همراه آقایان ممیز، شیوا و میرزاعلیخانی.

شرکت در نمایشگاه پوستر تئاتر شومون، فرانسه 1376.

نمایشگاه فردی، سریگرافی خط نگاره ها، گالری گلستان، 1376.

نمایشگاه بازتاب سنت در نقاشی نوگرای ایران، موزه هنرهای معاصر، 78-1377.

ششمین دوسالانه طراحان گرافیک، موزه هنرهای معاصر، 1378.

نمایشگاه جمعی نقاشی، کیف، اوکراین، بهمن ماه 1378

نمایشگاه جمعی نقاشی، واشنگتن، فروردین 1379.

نمایشگاه فردی، 30 سال جلد کتاب، کتابفروشی آرین، 1379.

برنده جایزه اول طراحی عنوان بندی فیلم زیرپوست شهر، 1379.

انتشار کتاب عکاشی (نقاشی روی عکسهای مریم زندی از چهره نقاشان معاصر ایران)، 1380.

نمایشگاه فردی، خط نگاره ها و آبگینه گالری گلستان، 1380.

نمایشگاه فردی، آبگینه ها، گالری گلستان، 1381.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران تا سال 1382.

دبیر هشتمین دوسالانه پوستر تهران، 1382.

معرفی کتاب : مجموعه آثار ابراهیم حقیقی

گفتگو با ابراهیم حقیقی؛ بسته بندی شکلات اثر هنری نیست

«ابراهیم حقیقی معتقد است، گرافیک پیش از آن که یک هنر باشد ، کاربرد اطلاع رسانی دارد و باید کارش را درست انجام دهد.»

هفته دوم اردیبهشت برای اهالی هنر های تجسمی به نام گرافیک رقم خورده است. روز جهانی گرافیک 7 اردیبهشت(17 آوریل) استوطراحان گرافیک درسراسرجهان هرسال باگردهم‌آیی‌های خود اینروزراگرامی می‌دارند. انجمن طراحان گرافیک ایران نیزبه همین مناسبت،همراه باانجمن‌های گرافیک دیگرکشورها،باگردهم‌آیی اعضای خود این روز را پاس می‌دارد و گاه برنامه هایی یک هفته ای رابرای این مناسبت تدارک میبیند.

 امروزه گرافیک به زبانی جهانی تبدیل شده است،بیانبسیاریازمفاهیمی که فرهنگ وتمدن جوامع بشری رامی‌سازند،برعهده داردوآنچنان درتاروپودزندگی جمعی رسوخ کرده است که جهان بدون گرافیک، به سختی قابل تصور است. به همین بهانه با ابراهیم حقیقی - گرافیست - به گفت و گو نشسته ایم:

 روز جهانی گرافیک همچنان در تقویم رسمی ایران ثبت نشده است. با این حال انجمن گرافیک برنامه هایی برای این روز داشته و معمولا حتی هفته ای را به آن اختصاص می دهد. در این سال ها به نظرتان این اتفاق ثمری نیز به همراه داشته است؟

اگر چه این روز در تقویم رسمی ما نیامده است، اما همان طور که شما اشاره کردید، انجمن طراحان گرافیک این روز را پذیرفته و سعی می کند که در این روز حضور داشته باشد. هر سال به مناسبت این روز دوستان گرافیست و طراح دور هم جمع می شوند و لااقل یک عکس یادگاری با هم می اندازند و در کنار آن برنامه ها و ورک شاپ هایی را برگزار می کنند که برخی از آن ها بسیار حرفه ای هستند.

این روز جهانی بهانه ای است برای این که بخواهیم گرافیک ایران را با آن چیزی که هم اکنون در جهان اتفاق می دهد، مقایسه کنیم و این که در چه جایگاهی ایستاده ایم.

من اصلا دلیل این سنجش را نمی دانم. ما مدام قد خودمان را با غرب می سنجیم که کار درستی نیست. درست است که گرافیک حرفه ای مثل بسیاری دیگر از هنرها چون عکاسی و سینما از غرب وارد ایران شده است، اما بسیاری از کشورهای دیگر در این زمینه به یک استقلال فرهنگی رسیده اند و بنابراین اگر هم قرار است مقایسه ای انجام شود، باید به شکل کامل و جامع این اتفاق رخ دهد. 
به هر حال عمر گرافیک در ایران به 90-80 سال می رسد و به سبب توسعه ای که در حوزه تبادل اطلاعات و ارتباطات در کل دنیا و از جمله ایران رخ داده است، گرافیک نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

ازطرفی نمیتوان منکرنقش اینرشته درفرهنگ وهمچنین تجارت وخریدوفروش شد،به همین خاطرکسانی که دراین حوزه حضوردارند،بایدتلاش کنندخودرابا علم روزی که وجود دارد، هماهنگ کنند، اما این به معنای آن نیست که بخواهیم قدوقامت خودراباغرب مقایسه کنیم،مابایدتلاش خودراانجام دهیم تامخاطبانب یشتری جلب شده ودرخدمت کالاهاوخدمات قرارگیرند.
شما هم به حضور این رشته در عرصه فرهنگی اشاره کردید و هم به نقشش در عرصه خرید و فروش و تجارت. با این اوصاف گرافیک را باید بیشتر در حوزه هنر مورد بررسی قرار داد یا رشته های دیگر؟ 


من در ابتدا اعتقادی به هنر بودنش ندارم. گرافیک اصلا برای این ساخته شد که در حوزه ارتباط تصویری کاربردی باشد، اما چون این رشته با حوزه های هنری نیز در ارتباط است، می بایست رفتار هنری هم داشته باشد. در این شکل شاید بشود آن را با «معماری» مقایسه کرد که اگر چه در حال حاضر در کشور ما بیشتر به عنوان یک بنا و ساختمان شناخته می شود، اما ما آثار معماری ای داریم که در بسیاری از کشورها و از جمله ایران به عنوان یک اثر هنری شناخته می شوند. 


به هر حال همه این ساختمان ها -چه به عنوان اثر هنری شناخته بشوند یا نه - دارای عملکرد هستند. مگر بناهای یادبود که تنها به خاطر آرتیستیک بودنشان ساخته می شوند. بنابراین برای گرافیک در وهله اول نمی توان اهمیت هنری قایل شد، بلکه باید کاربردش را درست انجام دهد. بعد از این مرحله است که مخاطب و جامعه تشخیص می دهد که آیا این یک اثر هنری است یاخیر؟ . 
یعنی باید قضاوت را به دیگران سپرد. ما از یک بسته بندی شکلات و یا دستمال کاغذی انتظار اثر هنری نداریم.
با این اوصاف چرا گرافیک در ایران بیشتر به عنوان «هنر» شناخته می شود. نمونه اش نیز نمایشگاه های متعددی که در این زمینه برگزار می شود. 


این یک اشتباه مصطلح است. تا اسم گرافیک می آید، همه یاد پوستر می افتند و دلشان می خواهد تا اثری برجسته باشد. در حالی که واقعیت اصلا این گونه نیست. گرافیک در وهله اول وظیفه اطلاع رسانی دارد و در این میان اگر ظرفیت هنرمندانه وجود داشته باشد، چه بهتر.
یعنی در حال حاضر این وظیفه به خوبی انجام می شود؟ 


ببینید ، وقتی گرافیک تا این اندازه حضور پررنگی در جامعه دارد، یعنی دارد وظیفه خود را انجام می دهد.
اما گاهی ایرادات فراوانی به خصوص به کار برخی از کسانی که به تازگی وارد این عرصه شده اند، وجود دارد. 

در حال حاضر تقاضا در این زمینه به اندازه ای است که به بسیاری از جوانان تازه کار نیز مراجعات فراوانی می شود. در این میان می ماند درک و تفاهم تلقی های متفاوتی که بین نسل ها وجود دارد و البته همیشگی است. ضمن اینکه اگر در گرافیک قایل به هنر صرف باشیم و بسیاری از تولیدات را در حیطه گرافیک هنری تعریف کنیم، ممکن است که با مشکلاتی در این زمینه مواجه شویم. 
من منکر توامندی هنرمندانه در عرصه گرافیک نیستم، اما نمی توان این مساله را نادیده گرفت که این دعوی تلقی دوگانه گاه به جدل کشیده می شود. ماجرایی که اتفاقا خوب است. چون دو طرف مباحثه، افق ها دیدگاه و تلقی خودشان را برای هم آشکار می کنند و در این باره شاید بتوانند روی یکدیگر تاثیر هم بگذارند. 
اما در عین حال با تمام مشکلات و عدم تفاهم هایی که میان نسل های مختلف گرافیک وجود دارد، نمی توان این مساله را نادیده گرفت که نسل جوان اتفاقا در این سال ها تاثیرات بسیاری را بر گرافیک ایران گذاشته اند.



نقش آموزش در این میان چه می شود؟ 
این مهم ترین مساله ای است که باید به آن توجه داشته باشیم. باید بدانیم که می خواهیم گرافیک دیزاین را آموزش دهیم و یا قصد داریم گرافیست هایی هنرمند تربیت کنیم. وقتی این ماجرا شناخته شد، آن وقت است که می توان به شکل درست پیش رفت و مبانی و الزامات آن را در نظر گرفت.

آقای حقیقی بعد از برگزاری نمایشگاه عکس های سفرتان قرار بود که برپایی نمایشگاه عکس را ادامه دهید، اما ایناتفاقهنوزرخندادهاست.

دومین نمایشگاه انفرادی من در زمینه عکس به عکس‌هایی از طبیعت شامل درختان و پرندگان اختصاص دارد که این عکس‌ها را فروردین‌ماه سال گذشته گرفته‌ام. 
 عنوانایننمایشگاه«سفر 2»استکه 20 خرداددرگالری «شش» برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه حدود 20 قطعه عکس رنگی از طبیعت به نمایش در می آید. این عکس‌ها را در ابعاد 50×70 و تا سه ادیشن ارائه می شود. اما همان طور که قبلا هم در خبری گفته ام به احتمال زیاد نمایشگاه بعدی من در زمینه عکس به شیوه استودیویی خواهد بود.

 منبع : خبرآنلاین

 

ویدئو : نگاهی ازگذشته تاامروزآثارابراهیم حقیقی

نگاهی به مجموعه آثار ابراهیم حقیقی

نظرات  (۱)

بسیار زیبا.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی