آموزش ساخت یک پرده واقعی در ایلوستریتور :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۱مرداد

نرم افزار ادوبی ایلستریتور یک ویژگی جالب دارد که به ما کمک می کند تا صحنه های واقعی بسیار زیادی ایجاد کنیم. امروز این فرصت را داریم تا با ابزار Mesh Tool تمرین کنیم. ما از این ابزار استفاده می کنیم تا یک پرده موج دار بسیار زیبا ایجاد کنیم. ابزار مش به ما کمک خواهد کرد تا تصویری مشابه با یک پرده با طرح گلدار ایجاد کنیم. شما می توانید از این تکنیک ساده برای خلق تصاویر مشابه (یک پرچم موج دار برای مثال) استفاده کنید.

پس بیایید شروع کنیم!

نتیجه نهایی چیزی شبیه به تصویر زیر می باشد.

ایجاد الگوی گل دار

اینجا الگوهای بسیار زیادی وجود دارد که شما می توانید آنها را ایجاد نموده و به پرده اعمال کنید. ما یک طرح گلدار زیبا و جذاب ایجاد خواهیم کرد. ساخت طرح گل واقعا بسیار ساده است. تنها نکته ای که شما می بایست به آن توجه داشته باشید این است که مسیرهای نرم و شکل های متقارن ایجاد کنید. ما از ابزار های قلم Pen Tool، بیضی(Ellipse Tool (L، اختلاط Blend Tool و تعدادی از ویژگی های بسیار مفید ادوبی ایلستریتور استفاده خواهیم کرد. ابتدا تعدادی قلمو که می بایست به شکل های ساده اعمال کنیم را ایجاد می کنیم.

ابزار بیضی (Ellipse Tool (L را از پنل ابزارها انتخاب کنید و یک دایره بکشید.

آن را کپی کنید (Ctrl / Cmd + C, Ctrl / Cmd + F) و آن را در جایی که در تصوبر زیر مشاهده می کنید قرار دهید. (کلید Shift را نگه دارید تا به صورت مستقیم بکشید)

با ابزار بیضی Ellipse Tool یک بیضی بکشید و آن را در میان شکل قرار دهید.

همه المان ها را انتخاب کنید و زیر منوی Pathfinder Panel بر روی دکمه Unite کلیک نمایید. این کار باعث می شود که همه المان ها در یک شکل ترکیب شود.

یک دایره دیگر ایجاد کنید و آن را در جایی که در تصویر زیر نشان داده است، قرار دهید.

دایره قرمز را کپی کنید (Ctrl / Cmd + C, Ctrl / Cmd + F) و آن را به سمت راست حرکت دهید. مطمئن شوید که المان ها به درستی تراز شده باشند. زیر منوی Pathfinder Panel بر روی دکمه Minus Front کلیک نمایید.

ابزار بیضی را مجددا از پنل ابزار انتخاب کنید و یک دایره کوچک ایجاد نمایید. با ابزار Direct Selection Tool (A) پایین ترین نقطه تکیه گاهی را بگیرید و آن را به سمت پایین بکشید (کلید Shift را حتما نگه دارید)

شکلی که ایجاد کردید را بگیرید و در پنل قلموها Brush Panel بیاندازید. پنجره New Brush ظاهر خواهد شد. حتما حالت Art Brush را فعال نمایید.

در پنجره Art Brush Options مطمئن شوید که Colorization Method را بر روی Tint تنظیم کرده باشید. این به شما اجازه می دهد تا رنگ قلمو را مستقیما بدون توجه به اشیاء تعویض نمایید.

ما با این روش قلمو را ساختیم تا از آن مقداری بعد استفاده کنیم.

حالا، ابزار قلم Pen Tool را برگزینید و یک مسیر مانند شکل زیر ایجاد کنید.

مقدار Stroke را 5 قرار دهید.

حالا می خواهیم مسیر را به یک شکل قابل ویرایش تبدیل کنیم. این کار به ما اجازه می دهد تا موضعیت تعدادی از نقاط تکیه گاهی را تغییر دهیم. زیر منوی Object، Expand را انتخاب کنید. ابزار Direct Selection Tool (A) را از پنل ابزار انتخاب کنید و سعی کنید تا شکل را شبیه به تصویر زیر تنظیم نمایید.

این هم شکل دیگری است که بعدتر از آن استفاده خواهیم کرد.

حالا بیایید یک برگ کوچک ایجاد کنیم. برای این کار از ابزار بیضی استفاده می کنیم. یک دایره بکشید (کلید Shift را نگه دارید تا یک دایره ی کامل داشته باشید) با ابزار Direct Selection Tool نقطه تکیه گاهی بالایی را انتخاب کنید و آن را به سمت بالا بکشید. (کلید Shift را نگه دارید) با ابزار Convert Anchor Point Tool(Shift + C بالای شکل را به گوشه تیز تبدیل کنید.

ابزار قلم را برگزینید و شکلی شبیه به تصویر زیر ایجاد کنید.

هر دو شکل را انتخاب کنید و زیر منوی Pathfinder Panel بر روی دکمه Minus Front کلیک نمایید.

برای المان گل بعدی از ابزار قلم استفاده خواهیم کرد. مسیری شبیه به تصویر زیر بکشید.

مقدار Stroke را 5 قرار دهید و زیر منوی Object > Expand شکل را گسترش دهید.

با ابزار Direct Selection Tool موقعیت نقاط تکیه گاهی و زوایای آنها را تنظیم نمایید. سعی کنید تا شکلی شبیه به تصویر زیر ایجاد نمایید.

در اینجا شکل های بیشماری وجود دارد که ما می توانیم با این تکنیک ایجاد نماییم. فقط از قوه تخیل خود استفاده کنید و مطمئن شوید که شکل های هموار ایجاد نمایید.

بیایید المان های گل را در کنار یکدیگر قرار دهیم و یک الگوی گل دار زیبا ایجاد کنیم.

ابزار Arc Tool را پنل ابزار برگزینید و آرکی شبیه به تصویر زیر ایجاد نمایید.

کمان را با استفاده از ویژگی انعکاس معکوس نمایید. Object > Transform > Reflect مقدار Axis را Vertical قرار دهید و بر روی دکمه Ok کلیک نمایید.

دو کپی دیگر از کمان ایجاد کنید (Ctrl / Cmd + C, Ctrl / Cmd + F) و آنها را به صورتی که در زیر نشان داده شده است قرار دهید.

در حالی که همه کمان ها را انتخاب کرده اید، قلمو را از پنل قلموها که پیش از این ساختید، برگزینید. شما باید به چیزی شبیه به تصویر زیر برسید.

تراز کردن شکل هایی که پیش از این ساختیم را ادامه دهید.

هر بار یک تصویر جدید به شکل مان اضافه می کنیم و یک انعکاس می دهیم تا تقارن شکل حفظ شود. هم زمان مطمئن شوید که همه المان ها با مرکز تراز شده باشد.

ابزار بیضی Ellipse Tool را برگزینید و یک دایره ایجاد کنید. با ابزار Add Anchor Point Tool یک نقطه تکیه گاهی شبیه به آن چیزی که در زیر می بیننید ایجاد کنید.

با ابزار Direct Selection Tool یک نقطه تکیه گاهی جدید انتخاب کنید و آن را با زدن کلید Delete حذف نمایید.

رنگ Fill را پاک کنید و یک قلمو که پیش از این ساختیم را اعمال کنید.

این شکل جدید را در جایی که در زیر نشان داده شده است قرار دهید.

شما همچنین می توانید سه گل اضافه کنید تا این بخش را جذاب تر کنید.

مسیر منحنی را با قلمو کپی کنید (Ctrl / Cmd + C, Ctrl / Cmd + F) و مقداری کوچک نمایید.

ابزار بیضی Ellipse Tool را برگزینید و یک دایره دیگر بکشید.

با ابزار قلم یک مسیر شبیه به چیزی که در تصویر زیر می بینید ایجاد نمایید.

دایره و مسیر قرمز را انتخاب کنید و زیر منوی Pathfinder Panel بر روی کلید Divide کلیک نمایید. دایره تقسیم شده را از حالت گروه خارج کنید (Shift + Ctrl / Cmd + G)و یک بخش را با Delete نمودن، حذف کنید. شکل جدید را در جایی که در تصویر زیر نشان داده شده است، قرار دهید.

المان های جدید در قسمت راست طرح گل را انتخاب کنید و زیر منوی ObjectTransform > Reflect را انتخاب کنید. Axis را Vertical تنظیم کنید و در نهایت اوکی نمایید. کپی ها را در قسمت چپ قرار دهید.

با استفاده از تکنیک های گام های پیشین المان های جدیدی ایجاد نمایید.

بیایید یک جزئیات جذاب تری به طرح گل مان اضافه کنیم. ابزار بیضی Ellipse Tool را برگزینید و یک دایره کوچک ایجاد کنید. آن را کپی کنید و آن را مقداری کوچک کرده و به سمت راست حرکت دهید.

هر دو دایره را انتخاب کنید و زیر منوی Object گزینه Blend > Make را انتخاب کنید. برای قرار دادن تعدادی دایره که بین این دو دایره قرار گیرند زیر ابزار Blend Tool گزینه Spacing را در حالت Specified Steps با مقدار 15 قرار دهید. این کار باعث می شود که 15 دایره در وسط قرار گیرد.

حالا می خواهیم مجددا از ابزار Arc Tool استفاده کنیم. یک کمان ایجاد کنید، آن را به همراه خط نزولی دایره ها انتخاب کنید و زیر منوی Object گزینه Blend > Replace Spine را انتخاب کنید. این کار باعث می شود که دایره ها مسیر کمان را دنبال کند.

با استفاده از تکنیک مشابه، جزئیات جذاب بیشتری تولید کنید و طرح گل دار را تکمیل نمایید.

ساخت پرده

حالا که طرح گل آماده شده است، می توانیم پرده خیالی را ایجاد کنیم.

اول از همه ابزار چهارگوش (Rectangle Tool (M را از پنل ابزار برگزینید و یک چهارگوش دلبخواه بسازید.

چهارگوش را کپی کنید (Ctrl / Cmd + C, Ctrl / Cmd + F) و لایه را با چهارگوش اصلی قفل نمایید. ما این را قفل می نماییم تا چهارگوش را در طول فرآیندها خراب نکند.

حالا ابزار Mesh Tool را برگزینید و مطمئن شوید که یک نقطه تکیه گاهی جدید به چهارگوش اضافه کنید می توانید این کار را با کلیک کردن، درست در لبه چهارگوش انجام دهید.

اعمال کردن نقطه تکیه گاهی جدید را به صورت رندوم ادامه دهید.

حالا می خواهیم یک طیف از رنگ خاکستری را به نقاط تکیه گاهی اعمال کنیم. ابزار Direct Selection Tool را انتخاب کنید و با انتخاب کردن هر نقطه تکیه گاهی منفرد رنگ خاکستری را اعمال کنید. فقط مطمئن شوید که طیف مشابه به رنگ خاکستری را به نقاط تکیه گاهی برابر، اعمال کنید.

با ابزار Direct Selection Tool زاویه ی هر نقطه تکیه گاهی را تنظیم نمایید. فقط برای موج دار کردن پرده، خود را محدود نکنید.

زمانی که با نتایج راضی شدید، لایه را از حالت قفل دربیاورید و رنگ Fill چهارگوش را #8DC63F قرار دهید. حالا می خواهیم حالت Blend Mode لایه را با Mesh به Hard Light قرار دهید. حالا رنگ پرده را به یک سبز زیبا تغییر دهید. Blending Mode های دیگر را تا زمانی که به یک نتیجه زیبا برسید.

در این لحظه، می خواهیم الگوی گلی که پیش از این ساختیم را اعمال نماییم.

شکل گل را اعمال کنید (Ctrl / Cmd + C, Ctrl / Cmd + F) و آن را در جایی که در تصویر زیر نشان داده شده است قرار دهید.

فراموش نکنید که شکل را با استفاده از Vertical Align Center تراز نمایید. هر دو شکل را انتخاب کنید و زیر منوی Object گزینه Blend > Make را انتخاب کنید. این کار باعث می شود که المان های گل بیشتری در مرکز ایجاد شود. اگر می خواهید تعداد واقعی المان های گل دار را اعمال نمایید می بایست Blending Options را بیاوریم. برای این کار به مسیر Object > Blend > Blend Options بروید. Spacing را به Specified Steps با مقدار 3 قرار دهید.

نتیجه را به شکلی قابل ویرایش تبدیل کنید. می توانید این کار را با انتخاب Object > Expand انجام دهید.

ردیف المان های گل را کپی کنید و آنها را مانند زیر در جای مناسب قرار دهید.

گام پیشین را تکرار کنید. برای اینکه مطمئن شوید که فواصل مساوی بین ردیف ها وجود دارد همه المان ها را انتخاب کنید و زیر منوی Align Panel بر روی Vertical Destribute Space کلیک نمایید.

همه المان ها را گروه بندی کنید (Ctrl / Cmd + G) و آنها را بالای پرده ای که ساختیم قرار دهید.

مطمئن شوید که رنگ fill المان های گل را #58595B قرار دهید و زیر پنل Transparency Panel حالت Blending Mode را Overlay قرار دهید. در ترکیب رنگ های Fill و حالت های اختلاط متفاوت خود را محدود نکنید. (مطمئن شوید که از یک رنگ خاکستری استفاده می کنید، فقط طیف را تغییر دهید) شما باید به چیزی شبیه به تصویر زیر رسیده باشید.

همه المان هایی که ساختیم را انتخاب کنید و آن ها را گروه بندی نمایید. (Ctrl / Cmd + G). ابزار چهارگوش( Rectangle Tool (M را برگزینید و جهارگوشی بسازید.

 

رنگ Fill و Stroke چهارگوش را حذف کنید. همه المان ها را انتخاب کنید و زیر منوی Object گزینه Clipping Mask > Make را انتخاب نمایید. این کار همه المان های بیرونی از چهارگوش جدید را پنهان می کند.

این در حقیقت نتیجه نهایی تصویر می باشد.

برای استفاده از رنگ ها، شکل ها و زوایای مختلف خود را محدود نکنید. نتایج می تواند بسیار جذاب باشد.

نتیجه

امروز این فرصت را داشتیم تا با استفاده از ابزار Mesh Tool یک تصویر سه بعدی برای پرده در حالت برداری ایجاد کنیم. همان طور که مشاهده می کنید، رنگ های مختلف را تجربه کنید. مهمترین چیز یافتن تعادل درست بین طیف های مختلف رنگ خاسکتری است. حالت اختلاط Blending Mode بقیه کارها را انجام می دهد. اینجا الگوهای زیادی وجود دارد که شما می توانید آنها را درست کنید. فقط خلاق باشید. ممنون به خاطر توجه تان!

 

noupe.com:منبع

نظرات  (۱)

۱۵ مرداد ۹۳ ، ۱۵:۴۱ امیر محمد حریمی
سلام وبلاگ قشنگی دارین میخواستم بگم من آماده ی تبادل لینک با شما هستم در صورت تمایل بهم خبر بدید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی