فقدان وب فونت‌های با کیفیت برای زبان‌های فارسی و عربی :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۰مهر

فقدان وب فونت‌های با کیفیت برای زبان‌های فارسی و عربی

حتماً شما نیز در مورد وب‌فونت‌ و کاربرد آن‌ در طراحی وب سایت‌ها مطالبی شنیده‌اید. سرویس‌هایی نظیر Google WebFonts ،Cufon و Typekit  طرح حرف‌های مختلفی را برای طراحان و توسعه دهندگان، به منظور استفاده در وب‌سایت‌هایشان، ارائه کرده‌اند. اما در هیچ یک از این سرویس‌ها طرح حرفی برای خط عربی وجود ندارد. به نظر می‌رسد تا سال 2011 توسعه دهندگان شبکه، برای وب‌سایت‌های فارسی و عربی، علاوه بر اینکه به استفاده از طرح حرف‌های Tahomaو Times New Roman نیازمند بودند، به توسعه و پیشرفت در حوزه وب‌فونت‌های خود نیز احتیاج داشتند. اما شرایط به همین صورت باقی نمانده است. در حال حاضر با وجود دو راه حل جدید برای وب‌فونت‌های عربی یعنی Fonts.com و Fontdeck وضعیت کمی تغییر کرده است.

وب‌فونت‌های فارسی و عربی در Fonts.com


وقتی ماشین حروف چینی Font.com webfonts ارائه سرویس وب‌فونت، برای خط عربی را آغاز کرد، تصمیم به آزمایش آن‌ها روی چندین نمونه از وب‌سایت‌های فارسی و عربی گرفتم. این موضوع پیش از اعمال تغییرات در وب‌سایت‌های BCC اتفاق افتاد و من هیچ نظری درباره آنچه که مورد انتظار بود نداشتم. اما پس از کشمکش‌هایی با نسخه به ظاهر بتا (beta-version) در محیط اداری مرتبط، بالاخره توانستم این فونت‌ها را روی وب‌سایت‌های نمونه‌ای خود فعال کنم. به نظر می‌رسید که همه آن‌ها به خوبی کار می‌کنند.

84 فونت عربی (شامل نسخه‌های bold و italic که برای استفاده به عنوان وب‌فونت در دسترس قرار گرفته‌اند) وجود دارد. روی سایت‌های نمونه‌ای من یعنی WordPress، BuddyPressو bbPress فونت میترا (Mitra) را به منظور آزمایش با خط فارسی انتخاب کردم. نتیجه روی همه بخش‌های سایت بسیار رضایت‌بخش بود. تنظیم سبک‌ها، کمی کار می‌برد، اما وقتی سایت رایگان Tahoma را اجرا کردم، وب‌سایت دقیقاً به همان صورتی که می‌خواستم ظاهر می‌شد. برای رسیدن به ایده‌هایی درباره وب‌فونت فارسی/عربی (در این مورد میترا) روی سایت نمونه‌ای ما، کافی است روی مکان مشخص شده، کلیک کنید.

علاوه بر خطوط لاتین و عربی، وب‌فونت‌های Font.com فونت‌هایی برای خطوط سیریلیک، یونانی، عبری، چینی باستانی و ساده، ژاپنی، کره‌ای، تایلندی و دیوانگری را، نیز پوشش می‌دهند. اطلاعات بیشتر در مورد وب‌فونت‌های خطوط غیر لاتین را می‌توانید روی لینک Font.com webfonts مشاهده کنید.




وب‌فونت‌های عربی و فارسی Fontdeck


وب‌فونت‌های غیر لاتین Fontdeck (Fontdeck Non-Latin Webfonts) تنها یک طرححرف برای خط عربی با نام Nassim دارند. این فونت در آغاز از سوی Rosetta Type Foundry و برای BBC عربی و فارسی طراحی شد، اما در حال حاضر برای همگان در دسترس است. شما می‌توانید این فونت را روی سیستم خود قرار دهید (البته اگر آن را خریده‌اید) و یا اینکه از طریق Fontdeck از آن استفاده کنید. این طرح‌حرف در دو سبک نگارشی عادی و برجسته (Regular and Bold) موجود می‌باشد.

۱۳۰۹نمایش ۹۳/۰۷/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی