آموزش ایجاد سایه بلند (2) :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۴مهر

دو راه برای ایجاد افکت سایه بلند در 5 گام یا کمتر!

در این آموزش، نگاهی دقیق تر به تکنیک های استفاده شده در ایجاد یک طرح سایه بلند با کمک افکت های زنده و پنل Appearance در ادوبی ایلستریتور می اندازیم. برای داشتن یک افکت سایه بلند به عنوان پایه ما دو استایل گرافیکی ایجاد می کنیم که می توانیم آن را به اشیاء تکی یا گروهی اعمال نماییم. از آموزش جدید ما لذت ببرید!

جزئیات آموزش

  • برنامه: ادوبی ایلستریتور CS5-CC

  • میزان سختی: مبتدی

  • عناوین مورد استفاده: پنل Appearance، افکت های Live

  • زمانی تخمینی: 10 دقیقه

تصویر نهایی


گام اول

نرم افزار ادوبی ایلستریتور را باز کنید و یک صفحه جدید ایجاد نمایید. (Cmd/Ctrl + N). صفحه شما هر سایزی می تواند داشته باشد. استایل های ایجاد شده در حالت RGB و CMYK یکسان خواهد بود.


ایجاد یک سایه بلند ثابت

گام دوم

بیایید از چیزهای ساده شروع کنیم. یک چهارگوش با هر رنگ و سایزی که می خواهد ایجاد کنید تا به عنوان پس زمینه از آن استفاده شود. سپس یک شکل رندوم با رنگی مخالف رنگ پس زمینه رسم کنید. من یک ستاره پر شده با سفید و بدون Stroke کشیدم. ما افکت سایه بلند را به این شکل اعمال خواهیم کرد.


پنل Appearance را باز کنید (Window > Appearance)  و ستاره را انتخاب نمایید.






در پنل Appearance بر روی گزینه Add New Fill کلیک نمایید.





گام سوم

Fill پایینی در پنل Appearance را انتخاب کنید و آن را از سفید به خاکستری تغییر دهید.






ستاره و fill خاکستری را انتخاب شده نگه دارید به مسیر Effect > Distort & Transform > Transform…. بروید. در پنجره باز شده، مقادیر عمودی و افقی را 0.5 پیکسل قرار دهید. سایه در زاویه 45 درجه قرار خواهد گرفت. آپشن Preview را فعال نموده و تعداد کپی ها را مشخص کنید. مقادیرتان بستگی به میزان عمق سایه ای دارد که می خواهید ایجاد نمایید.






گام چهارم

در پنل Appearance برای fill خاکستری، حالت Blending Mode را Multiply قرار دهید.






ما یک افکت سایه بلند ساده ایجاد نمودیم. برای ذخیره نمودن آن به عنوان یک استایل گرافیکی، ستاره را داخل پنل Graphic Style قرار دهید.






حالا شما می توانید این استایل گرافیکی را به اشکال دیگر اعمال نمایید. این اشکال می تواند شامل یک مسیر، چند مسیر، متن قابل ویرایش و حتی گروهی از اشکال باشد.













فکر نمی کنم ایجاد استایل های مشابه یک کاربر ماهر را گیج کند. هرچند برای مبتدی ها، امیدوارم پیدا کردن فرصت استفاده از پنل Appearance مفید باشد. حالا بیایید بر روی یک افکت نچندان آشکار کار کنیم.....

 

ایجاد یک سایه بلند تدریجی

گام پنجم

بیشتر طراحان سایه ای ایجاد می کنند که هرچه از شکل دورتر می شود، روشن تر می گردد مانند اینکه عمق آن افزایش می یابد. پس بیایید استایل شبیه به این ایجاد کنیم. بیایید به ستاره مان با افکت سایه بلند ثابت برگردیم. در پنل Appearance، جای fill خاکستری را با یک سایه خاکستری مشکی خطی جابه جا کنید.


یک زاویه 135 درجه ای برای سایه اعمال نمایید و در پنل Gradient اسلایدر مشکی را با خاکستری تعویض کنید. (Window > Gradient).






گام ششم

در حالی که شکل و fill کم تر را در پنل Appearacne نگه داشته اید به مسیر Effect > Pathfinder > Add بروید. یک پنجره اخطاری باز خواهد شد که به ما می گوید نمی توانید این افکت را اعمال نمایید. آن را رد نمایید و به سادگی اوکی کنید.






و حالا در پنل Transparency، افکت اضافه شده را زیر افکت Transform بکشید.






پردازش فرآیند ممکن است مقداری زمان ببرد. این زمان بستگی به میزان پیچیدگی شکل و تعداد کپی ها در افکت Transform دارد.

گام هفتم

اگر لازم بود، طول سایه را به کمک ابزار Gradient Tool (G) و شدت خاکستری اصلاح نمایید.






همان طور که می بینید، ما به افکت سایه بلند تدریجی رسیدیم. افکت سایه بلندتان را در پنل Graphic Style ذخیره نمایید تا بعدتر از آن استفاده نمایید. ما این استایل را می توانیم به یک مسیر، چند مسیر، متن قابل ویرایش و گروهی از اشکال اعمال نماییم.

 




گام هشتم

بعد از اعمال هریک از استایل ها، ما یک بخش از سایه را که ممکن است بیرون از صفحه بیفتد را رشد می دهیم.


در این گونه موارد، بخش های اضافی (بیرون پس زمینه) را به کمک یک ماسک متصل شده پنهان کنید. یک کپی از پس زمینه ایجاد کنید (Cmd/Ctrl+ C; Cmd/Ctrl + F),  سپس یک شکل جدید را بالاهای همه اشکال قرار دهید.


گام نهم

شکل بالایی و اشکالی که افکت سایه بلند به آنها اعمال شده است را انتخاب کنید سپس به مسیر Object > Clipping Mask > Make بروید یا از میان بر Cmd/Ctrl + 7 shortcuts استفاده کنید.





گام دهم

اگر ما افکت های سایه بلند را به اشکالی که نزدیک به هم دیگر هستند اعمال کنیم، می بینیم که سایه ها بر روی هم می افتند همان طور که در شکل زیر نشان داده شده است.






برای حل این مشکل، اشکال را به همراه سایه ها گروه بندی کنید و تمام گروه را در پنل Layers انتخاب نمایید، حالا در پنل Transparency گزینه Knockout Group را فعال نمایید.




 

به پایان رسید! امیدوارم از نکات آموزشی لذت برده باشید و از تکنیک های توضیح داده شده در پروژه های آینده تان استفاده کنید.






 

۱۲۰۶نمایش ۹۳/۰۷/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی