10 راه برای ارتقای کیفیت طراحی وبسایت :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۷مهر

اینکه طراحان گرافیکی و یا طراحان وب‌سایت‌ها به مهارت‌هایی فراتر از آگاهی‌های نرم افزاری نیازمند هستند، بر کسی پوشیده نیست. در واقع مهارت‌های تکنیکی و فنی که کارفرمایان از طراحان گرافیکی انتظار دارند، بخش کوچکی از توقعات آن‌ها است. امروزه، طراحان، به منظور ایجاد وب‌سایت‌هایی جذاب و مناسب، به داشتن مهارت‌های مختلف و متنوع، نیاز وافر دارند.  

به طور سنتی، انتظار می‌رود که طراحان در حوزه نوشتار، ایجاد ارتباط و خود ابتکاری، مهارت‌های لازم را داشته باشند. اما نباید صرفاً به این توانایی‌ها اکتفا کرد. در این مقاله، ما به مسائلی فراتر از این ویژگی‌های کلی می‌پردازیم و به مهارت‌هایی اشاره خواهیم کرد که طراحان وب برای ایجاد وب‌سایت‌های جذاب و قابل رقابت در این رشته، باید از آن برخوردار باشند.

1. مهارت‌های تحلیلی و تحقیقی

طراحان وب‌سایت به حجم وسیعی از تحقیقات و برنامه‌‌ریزی‌ها نیازمندند. اینکه یک طراح بتواند شرایط را به خوبی تشخیص داده، در جستجوی چشم اندازهای متعدد باشد، در صورت نیاز اطلاعات بیشتری را جمع آوری کند و در نهایت موضوعات کلیدی را که نیازمند آدرس‌دهی هستند، شناسایی کند، اهمیت و تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. 

یک طراح پیش از طراحی وب‌سایت باید:

  • درباره شرکت تجاری مورد نظر تحقیق کند.

  • وب‌سایت‌های رقیب و همکار را تحلیل و درباره آن‌ها تحقیق کند، تا از چیزهایی که اجرایی و عملیاتی می‌شوند (و مواردی که عملیاتی نمی‌شوند) اطلاع یابد.

  • گزارشی از گرایشات صنایع مرتبط تهیه کند.

به این ترتیب می‌توانید، سوالات تحقیقاتی مناسبی را برای کارفرما مطرح کرده و اطلاعات متناسب با  نیاز خود را به دست آورید.

 

2. تخیل قوی

طراح وب باید بتواند ایده‌های جدید و منحصر به فردی را مطرح کند. علاوه بر این باید بتواند به سادگی ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورد.

تفکر در محیط‌های بیرونی (خارج از خانه یا محل کار) در ایجاد ایده‌های ناب موثر خواهد بود، همانطور که اختراعات و ابداعات بشری در زمانی شکل گرفته‌اند که افراد از تخیل و خلاقیت خود مثلاً در هنگام مسافرت یا درشکه‌سواری استفاده ‌کرده‌اند.

شما باید قادر به انجام این کار باشید. بسیاری از هنرمندان طراح سایت، طراحی و کدگذاری را به خوبی می‌دانند، اما تنها آن‌هایی موفق می‌شوند که خلاق و منحصر به فرد باشند.

3. توانایی الهام گرفتن از منابع گوناگون

طراحان وب‌سایت ایده‌های اصلی خود را غالباً با مشاهده دقیق محیط زندگی یا توجه به رشته‌های غیر مرتبطی نظیر عکاسی، نقاشی، مجسمه‌سازی، تاریخ و حتی زیست‌شناسی به دست می‌آورند. مطالعه و یا مسافرت نیز می‌توانند به ایجاد ایده‌های جدید کمک کنند. یک ذهن باز از هر فضایی الهام می‌گیرد.

4. توجه به جزئیات

طراحان همواره باید به جزئیات توجه داشته باشند. در واقع طراحان باید نسبت به کوچکترین جزئیات موردِ نیاز کارفرما آگاهی داشته باشند. به هنگام طراحی یک وب‌سایت، لازم است، طراح بتواند ترسیم اولیه‌ از همه نکات جزئی‌ای که کارفرما در غالبِ کلمات آن‌ها را بیان می‌کند، ارائه کند. به منظور تمرکز بر جزئیات، او باید شنونده خوبی بوده و باز خوردهای مرتبط با پیش طرح اولیه سایت را بپذیرد.

آگاهی و توجه به جزئیات به شما کمک خواهد کرد تا علایق کارفرما را دانسته، و به سادگی آن‌ها را اجرا کنید. در حالت کلی، این جزئیات طراحی هستند که وب‌سایتی را منحصر به فرد می‌سازند، بنابراین نباید از این مهارت غفلت کرده یا نسبت به آن بی توجه باشید.

5. مدیریت موفق

هنرمند طراح وب برای رسیدن به اهداف مورد نظر باید بتواند با دیگران همکاری خوبی داشته باشد. برای طراحی یک وب‌سایت، طراحان نیازمند ارتباط مناسب با دیگر اعضای گروه، مثلاً توسعه دهندگان وب‌سایت، هستند. باید بتوانید به خوبی با یکدیگر همراه بوده و ارتباط موثری با توسعه دهندگان داشته باشید. مهارت‌های فردی در ایجاد اطمینان از ایفای مناسب نقش‌ها در فرایند طراحی وب اهمیت ویژه‌ای دارند.

6. خود باز بینی و خود سنجی

طراح وب باید بتواند کار خود را تحلیل و ارزیابی کند، به دنبال راه حلی برای مسائل و مشکلات باشد، و تغییرات مورد نیاز را در پیش طرح سایت قبل از تحویل به کارفرما اعمال کند. هر چند تحلیل نهایی از سوی کارفرما ارائه می‌شود، اما باید به مسئولیت خود در برآورد اولیه از کار توجه داشته باشید. این کار به شما در برطرف کردن خطاها کمک خواهد کرد. ارسال پیش طرحی عاری از خطا، تاثیر خوبی بر کارفرما دارد.

 

7. مهارت‌های سازمانی

مهارت‌های سازمانی به طراحان کمک می‌کنند تا مدیریت وظایف و اطلاعات را به طور موثرتری انجام دهند. توانایی سازماندهی و اولویت سنجی به موقع، اطمینان از خروجی و بازده کار را نتیجه می‌دهد. تنظیم دقیق اهداف، شما را به سمت سازماندهی کارها، به منظور سریع‌تر رسیدن به خط پایان، همراه با کیفیت بهتر، رهنمون می‌سازد. لیستی از برنامه‌های کاری خود تهیه و از آن پیروی کنید.

کاهش بی‌نظمی‌ها، یکی دیگر از اصول سازماندهی است: کاغذها را فایل کنید، چیزهایی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید کنار بگذارید، کاغذهای غیر لازم را دور بریزید، فایل‌های خود را در رایانه سازماندهی کنید و کارهای ضروری دیگر را به منظور رهایی از بی‌نظمی در محیط کار، به انجام برسانید.

8. مهارت ارائه

با اینکه مهارت‌های ارائه مطلب در بیان موفق ایده‌ها، به کارفرما بسیار ضروری هستند، غالباً دست‌کم گرفته شده و به ندرت مطرح می‌شوند. ابزارها و نرم افزارهای زیادی در طراحی یک وب‌سایت به شما کمک می‌کنند، اما در زمان ایجاد ارتباط و ارائه ایده‌ها به کارفرمایان نیز، باید بتوانید به طور موثر عمل کنید.

برای طراحی یک شاهکار هنری باید زحمت زیادی کشید، اما اگر نتوانید آن را با اشتیاق و به قیمت مناسب بفروشید، ایده شگفت انگیز شما خریداری نخواهد داشت.

9.  سازگاری و انعطاف پذیری

انتظار می‌رود طراحان در مطالبات پروژه‌ای، انعطاف پذیر باشند، حتی برای جزئی‌ترین قسمت‌های طرح اولیه نیز باید امکان انعطاف پذیری وجود داشته باشد، چرا که ممکن است در مراحل مختلف پروژه دستخوش تغییر شوند. از این قرار به یک چشم انداز کاملاً متفاوت از پیش بینی‌های اولیه نیازمندیم. بنابراین یک طراح خوب باید انعطاف پذیر بوده و با وجود محدودیت‌ها، راهبردها و یا مشخصه‌های خاص، بتواند طرح خود را با شرایط مختلف وفق دهد.  

همان طور که تکنولوژی همواره در حال پیشرفت است، طراحان نیز نیازمند سازگاری ایده‌ها با محیط و مسئولیت‌های جدید خود، مطابق با این تغییرات هستند. طراحانی که در دراز مدت توانایی انجام این کار را دارند، بهتر می‌توانند خود را با این تغییرات وفق دهند.

10. مهارت‌های مدیریت زمان

طراح وب‌سایت باید بتواند مدیریت زمان قابل اجرا و موفقی داشته باشد. در واقع باید بتواند کار خود را پیش از زمان تحویل به اتمام رساند و سپس بازخوردهای کارفرما را از پیش طرح اولیه دریافت، تغییرات مورد نیاز را اعمال کند. اتمام کار پیش از موعد تحویل این امکان را به شما خواهد داد که همه چیز را چک کرده و خطاهای احتمالی را تصحیح کنید.

 مدیریت موثر زمان، کلید اطمینان از کیفیت، خلاقیت و کارایی پروژه‌های طراحی است. زمانی در مدیریت زمان موفق خواهید بود که سعی و تلاش کافی را انجام داده و از تمرکز، طرح ریزی و عملکرد چندگانه مناسب برخوردار باشید. ارسال به موقع پروژه، تاثیر مثبتی بر کارفرمایان دارد.

یک طراح وب‌سایت باید مهارت‌های ارائه شده در این مقاله را بکاربرد تا به عنوان یک طراح خوب مطرح، و از رقیبان پیشی بگیرد.

 

۱۸۷۴نمایش ۹۳/۰۷/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی