10 راه کار ساده برای سازماندهی پلت ها و نمونه های رنگی :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۹آبان

10 راه‌کار ساده برای سازمان‌دهی پلت‌ها و نمونه‌های رنگی (Color Swatches & Palettes)


در بیشتر موارد به داشتن ابزار‌ها و وسایل مورد نیاز اطمینان داشته و با آن‌ها آشنایی کامل داریم، اما نمی‌دانیم که چگونه از تاثیرات احساسی آن‌ها استفاده کنیم. این وضعیت به‌ ویژه، در رابطه با استفاده صحیح از رنگ‌های خود ساخته و یا رنگ‌های موجود در سیستم، به منظور طراحی پروژه‌های مختلف، بسیار دیده می‌شود. در زمانی که باید، نمونه‌ رنگی را انتخاب و اقدام به اجرای عملی پروژه کرد، جستجو در میان نمونه‌های رنگی مختلف و بسیار، باعث هدر رفت زمان می‌شود. به اتمام رساندن پروژه در شرایطی که مرتباً به سراغ ابزارهای انتخاب رنگ یا مقدارهای CMYK می‌روید، بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

همانطور که همه طراحان باتجربه می‌دانند، در طراحی چاپی یا طراحی وب سایت‌ها، وجود پلت‌ها و نمونه‌های رنگی خوب سازمان یافته، می‌تواند به سرعت بخشیدن در روند انجام کار کمک کند. سازمان‌دهی مناسب پلت‌ها و نمونه‌های رنگی در Illustrator و Photoshop بسیار ساده است. در این مقاله ده راه‌کار ساده به منظور سازمان‌دهی پلت‌ها و نمونه‌های رنگی و موثرسازی آن‌ها در پروسه طراحی، را برای شما آورده‌ایم.

در این مورد می‌توانید لینک Basics Behind Color Theory For Web Designer را نیز مطالعه کنید.


شروع

به منظور شروع سازمان‌دهی، ابتدا Adobe Illustrator یا Adobe Photoshop را باز کرده، سپس روی منوی Window کلیک کرده و کنار عبارت Swatches علامت بزنید. حالا باید پلت swatch باز شده و برای طبقه بندی آماده باشد.



1. نمونه‌های پیش فرض را پاک کنید

معمولاً وقتی پرونده جدیدی را باز می‌کنید، مجموعه‌ای از رنگ‌های پیش فرض نیز بر روی پلت swatch باز خواهد شد. بسیاری از این رنگ‌ها برای شما قابل استفاده نیستند، بنابراین نسبت به پاک کردن آن‌ها اقدام کنید. در فتوشاپ، با یک راست‌ کلیک ساده روی color، گزینه Delete Swatch را انتخاب کنید.


به منظور پاک کردن نمونه‌های رنگ در Illustrator باید روی the menu icon در گوشه پنجره swatch palette کلیک کرده و Select All Unused را انتخاب کنید. در مرحله بعد، روی آیکون Delete Swatch (شبیه یک سطل زباله است) در پایین دکمه palette window کلیک کرده و عبارت Yes را در dialog box انتخاب کنید. این کار را همچنین می‌توانید با کشیدن و رها کردن Swatches روی آیکون Delete Swatch انجام دهید.


2. شروع با یک پلت تمیز

در یک پلت تمیز نیز فرصت‌ها و امکانات زیادی وجود دارد. شروع کار در هر پرونده جدید، با یک پلت نمونه‌ای تمیز، می‌تواند در حفظ رنگ‌ها به صورت سازمان یافته، برای پروژه‌های مختلف موثر باشد. در واقع می‌توانید، Adobe Illustrator را به گونه‌ای تنظیم کنید که، پرونده‌های جدید برای استفاده‌های بعدی نیز با یک پلت تمیز باز شوند.


برای این کار، یک پرونده جدید و نانوشته را باز کرده، تمامی نمونه‌های پیش فرض را پاک و سپس این پرونده را در فولدور plug-ins در درون فولدر نرم افزار Illustrator ذخیره کنید. به منظور فراموش نکردن این فولدر برای آن نام Adobe Illustrator Clean Palette Startup را انتخاب کنید. دفعه بعدی که Illustrator را راه‌اندازی کرده و فایل طراحی جدیدی را باز می‌کنید، در آغاز کار یک پلت رنگی خالی خواهید داشت.


3. حذف و جایگزینی نمونه رنگ‌ها

چنانچه تصمیم به عدم استفاده همیشگی از رنگ‌ها دارید، دو روش برای پاک کردن آن‌ها وجود دارد. روش اول: برای پاک کردن یک swatch آن را با موس انتخاب کرده و سپس به سمت آیکون سطل زباله در گوشه منوی swatch بکشانید. روش دوم: جایگزین کردن با یک رنگ جدید به این صورت که Option/Alt را همزمان نگه داشته، و سپس یک رنگ یا گرادیان جدید را بر روی آن کشیده و رها کنید.


4. ادغام نمونه رنگ‌ها

گاهی اوقات وقتی در حال کپی کردن و چسباندن با داکیومنت‌های مختلف هستید، می‌توانید کار را با نمونه‌های متعددی از همان رنگ تا پایان، ادامه دهید. در این حالت ممکن است پلت شما به هم ریخته شده و دچار اشتباه شوید.

به منظور ادغام نمونه‌ها (merge swatches) ابتدا تصمیم بگیرید که به دنبال نگهداری کدام نمونه هستید و سپس همان رنگ را انتخاب کنید. در مرحله بعد، کلیک Command/Control را روی نمونه‌های دیگری که می‌خواهید با swatch انتخابی ادغام شود، انجام دهید. وقتی این کار را انجام دادید، در منوی Swatches panel گزینه Merge Swatches را انتخاب کنید. اولین رنگی که زودتر از بقیه انتخاب کرده بودید، باقی مانده و سایر رنگ‌ها ناپدید می‌شوند.


5. سازماندهی مجدد نمونه رنگ‌ها

وقتی رنگ‌ها را به پلت نمونه‌ای اضافه می‌کنید، این رنگ‌های جدید، علیرغم خواست شما، به صورت همیشگی روی صفحه نمایش ظاهر نمی‌شوند. سازمان‌دهی مجددِ جایی که نمونه رنگ‌ها در آن قرار دارند، با کشیدن آن‌ها به جایی که شما می‌خواهید و رها کردن آن‌ها در آن محل صورت می‌پذیرد.

برای مشاهده این رنگ‌ها به صورت یک لیست، مراحل دیگری را نیز باید اجرا کنید. لیست‌های رنگی در Illustrator به ترتیب حروف الفبا در List View قرار می‌گیرند. در نتیجه باید برای رنگ‌های خود نامی را انتخاب کنید.


یکی از راه‌های آسان برای دستیابی سریع به رنگ مورد نظر، گروه بندی رنگ‌ها با توجه به اولویت مورد نیاز شما، و با استفاده از اعداد یا حروفی است که قبل از نام رنگ‌ها آورده می‌شوند. با دو بار کلیک کردن بر روی پلت نمونه‌ای، منویی ظاهر خواهد شد که می‌توانید نام رنگ مورد نظر را تغییر دهید.


6. ایجاد گروه‌های رنگی

گروه رنگی نام ابزاری در Adobe Illustrator است که امکان گروه بندی نمونه‌های رنگی مرتبط را با یکدیگر، و در درون پنل این نمونه‌ها فراهم می‌آورد. ایجاد گروه‌های رنگی روش فوق العاده مناسبی برای سازمان‌دهی رنگ‌های مشابه و در عین حال پراکنده، به هنگام کار روی یک پروژه می‌باشد.


وقتی همه رنگ‌های مورد نیاز خود را ایجاد کردید، می‌توانید آن‌ها را در یک گروه ذخیره کنید. به این ترتیب پلتی را ایجاد و به هنگام نیاز آن را بکار می‌برید. ابتدا بر روی منوی پایینی و کشویی که در منوی Swatch قرار دارد، کلیک کرده و سپس یکی از گزینه‌های Save Swatch Library را انتخاب کنید. عنوانی مرتبط با پروژه را به منظور دستیابی به بهترین نتیجه برای این کتابخانه، در نظر بگیرید.


7. استفاده از کتابخانه

Swatch Library (کتابخانه نمونه‌های رنگی روش ایده‌آلی برای نگهداری، مدیریت و سازمان‌دهی گروه‌های رنگی و نمونه‌ای در Adobe Photoshop و Illustrator می‌باشد. به این ترتیب می‌توانید پلت‌های رنگی را تنظیم و برای استفاده‌های بعدی ذخیره کنید. این فایل‌های ذخیره شده هم در Illustrator و هم در Photoshop،کتابخانه‌های از پیش تنظیم شده‌ای هستند که بسیار کاربردی می‌باشند.

چنانچه تنها یکبار می‌خواهید از پلت‌ها یا نمونه‌های رنگی استفاده کنید، ذخیره کردن آن‌ها در کتابخانه عاقلانه به نظر نمی‌آید. در واقع این کتابخانه‌ها برای رنگ‌ها و پروژه‌های تکراری مناسب هستند.


8. جمع آوری نمونه‌ها و پلت‌های رنگی

نمی‌توانید رنگ مورد نظر خود را در کتابخانه‌تان پیدا کنید؟ احساس سردرگمی می‌کنید؟ ابزارهای رایگان و متنوعی وجود دارند که به کاربر کمک می‌کنند تا پلت‌های رنگی را در زمان بسیار کوتاهی ایجاد کرده، و بکار ببرند.

در این مورد می‌توانید لینک Best Color Tools For Web Designers را نیز مطالعه کنید.

همه اشل‌های رنگی را می‌توان از یک عکس رنگی و یا حتی از یک رنگ واحد استخراج کرد. این ابزارها ترکیب‌های رنگی کاملاً دقیقی را برای دانلود کردن فراهم آورده و قابلیت سازگاری بسیار خوبی نیز با نرم افزار‌های رایانه‌‌ای دارند. از سوی دیگر با بکارگیری این ابزار‌ها دیگر به کپی کردن همه مقدارهای رنگی، آن هم به صورت دستی نیازی نخواهید داشت.


9. همگام سازی نمونه‌ها

آیا شما روی ماشین‌های متعدد کار می‌کنید؟ یا اینکه کارتان به گونه‌ای است که با افراد بسیاری همکاری دارید؟ با استفاده از ابزار Illustrator Creative Cloud می‌توانید تمام انواع تنظیمات را بر روی ماشین‌های متعدد از جمله نمونه‌ها و کتابخانه‌ها، همگام سازی کنید. این ابزار همچنین می‌تواند، برای پشتیبانی گرفتن (back up) از تنظیمات نیز به کار رود.

برای استفاده از این ابزار ابتدا منوی Preferences را باز کرده و سپس Sync Settings را انتخاب کنید. در مرحله بعد، هر یک از دو قسمت Sync All Settings یا Sync Selected Settings را انتخاب کرده و مطمئن شوید که نمونه‌ها، یکی از آیتم‌هایی هستند که در کادر محاوره (dialog box) انتخاب شده‌اند. در نهایت Sync Settings Now را کلیک کنید. حالا باید بتوانید از طریق cloud به نمونه‌ها و تنظیمات مورد نظر برسید.


10. سازمان یافته بمانید

حالا که کتابخانه‌ای از نمونه‌های رنگی را برای خود سازمان دهی کرده‌اید، مراحلی را که طی کرده‌اید، حفظ کرده و ادامه دهید: نامگذاری، گروه‌بندی و سازمان‌دهی پلت‌ها به ترتیب استفاده در مرحله بعد. در ادامه، نمونه‌ها را در کتابخانه برای پروژه‌های بعدی ذخیره کنید. سپس مطمئن شوید که هر پلت رنگی غیر ضروری و استفاده نشده را از کتابخانه خود پاک کرده‌اید.


نتیجه‌گیری

سازماندهی پلت‌ها و حفظ این سازماندهی برای استفاده‌های بعدی زمان بر می‌باشد، اما این تلاش ارزشمند است. این کار به اتمام سریع‌تر پروژه‌ها کمک بسیاری می‌کند و چنانچه برای همکاری به یک پروژه دعوت شوید، رنگ‌های مورد نیازتان آماده می‌باشند. وقتی همه رنگ‌های مورد نیاز؛ درست در جایی قرار گرفته‌اند که انتظار پیدا کردن آن‌ها را در آن‌جا دارید، می‌توانید زمان جستجو یا ایجاد دوباره آن‌ها را صرف کارهای دیگری کنید.

منابع برای مطالعه بیشتر:

۹۰۴نمایش ۹۳/۰۸/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی