چگونه یک وکتور برگ واقعی در ایلستریتور بسازیم؟ :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۹آبان
در این آموزش به شما می آموزیم که چگونه یک وکتور برگ واقعی بسازید و بتوانید از آن در پروژه های آینده تان استفاده کنید. این برگ در اصل یک برگ همگانی است، به عنوان مثال شما می توانید همیشه رنگ و شکل آن را تغیییر دهید. شاید به نظر برسد که شما با استفاده از Gradient Mesh آن را درست خواهید کرد اما درست نیست. من از Fill های سایه ای ساده استفاده کردم. شما هم دوست دارید که بدانید چگونه همچین برگی ساخته می شود؟ پس همه کارها را کنار بگذارید و بیایید شروع کنیم!
جزئیات آموزش
    برنامه: ادوبی ایلستریتور CS4-CS5
    میزان سختی: مبتدی- متوسط
    مباحث: ابزار سایه و پنل Appearance
    زمان تخمینی: 45 دقیقه
تصویر نهایی

مثل همیشه این تصویری است که در پایان ایجاد خواهیم کرد.
گام اول
برای شروع یک صفحه جدید ایجاد کنید. (File > New…). ابعاد صفحه مهم نیست چرا که ما یک وکتور المان ایجاد خواهیم کرد که شما می توانید در صفحه های مختلف از آن استفاده کنید. بر روی گزینه Advanced کلیک نمایید و حالت رنگ را RGB نمایید. البته اگر از ابتدا به طور پیش فرض انتخاب نشده بود.

گام دوم
ابزار بیضی Ellipse Tool (L) را انتخاب کنید و یک بیضی با هر سایز دلخواهی بکشید، بکوشید بیضی تان شبیه به بیضی ای باشد که در تصویر زیر نشان داده شده است.


رنگ های Fill و Stroke مهم نیستند چون ابتدا ما فرم های اولیه را ایجاد می کنیم و بعدتر به آن رنگ می دهیم. ابزار Direct Selection Tool (A) را برگزینید و Point A را انتخاب کنید. حالا در حالی که کلید Option/Alt را نگه داشته اید یکی از دسته های نقطه A را بچرخانید.


با این کار نقاط گرد شده را به گوشه تبدیل می کنیم.
گام سوم
همین کار مشابه را با نقطه B انجام دهیم.

حالا که با دستکاری نقاط و دسته های شان آشنا شدید، شکل یک برگ را ایجاد نمایید همانطور که درتصویر زیر نشان داده شده است. همه عملیات با استفاده از ابزار Direct Selection Tool (A) انجام می شود.

گام چهارم
ابزار قلم را برگزینید Pen Tool (P) و یک انحنا که نقاط A و B را به هم متصل می کند ایجاد کنید. .

همه اشکالی که ایجاد کرده اید را انتخاب نموده و در پنل Pathfinder بر روی گزینه Divide کلیک نمایید.

این کارها موجب می شود که شکل برگ به دو بخش تقسیم گردد.

و حالا می توانیم رنگ دهی به برگ را آغاز نماییم. برای راحتی کار آنها را از حالت گروه خارج می نماییم. (Shift + Command/Ctrl + G)
گام پنجم
به طور کلی Gradient Mesh برای ایجاد رنگ های پیچیده کاربرد دارد اما تعدادی زیادی از کاربران و حتی طراحان حرفه ای می کوشند که از این عملگر استفاده نکنند چرا که استفاده و مدیریت کردن آن پیچیده است. من به طور کامل مشکل آنها را متوجه می شوم و به همین خاطر روش دیگری را پیشنهاد می کنم. و به طور مشخص استفاده از پنل Appearance را برای ایجاد سایه و روشن در هر دو نیم برگ را پیشنهاد می کنم. کار با رنگ ها برای توصیف همیشه مشکل برانگیز بوده است چون مستلزم سعی و خطای زیادی است. هرچند من به شما نقش دقیق رنگ ها و افکت آنها را به شما می دهم. نیمه پایینی برگ را با سایه شعاعی سبز  (R = 110, G = 194, B = 36)  به سبز (R = 72, G = 163 B = 4). پر کنید. حالا با استفاده از Gradient Tool (G) مرکز سایه شعاعی را بگیرید و از مرکز بکشید تا آن را حرکت دهید. ما می بایست مرکز سایه شعاعی را به گونه ای قرار دهیم تا گوشه سمت چپ برگ روشن تر باشد.

گام ششم
پنل Appearance را باز کنید (Window > Appearance)  و بر روی گزینه Add New Fill کلیک نمایید.

رنگ های سایه شعاعی fill جدید را به سبز (R = 37, G = 138, B = 0)  برای اسلایدر چپ و سبز (R = 81, G = 173, B = 4)  برای اسلایدر سمت راست تغییر دهید. برای اسلایدر راست مقدار Opacity را در پنل Gradient صفر درصد قرار دهید و حالا مرکز سایه شعاعی را به کمک Gradient Tool (G) حرکت دهید تا قسمت میانی برگ تاریک تر شود.

گام هفتم
یک Fill جدید در پنل Appearance ایجاد کنید. سایه شعاعی این fill رنگ های زیر را باید به خود بگیرد: سبز(R = 118, G = 196, B = 37)  برای اسلایدر چپ و سبز (R = 61, G = 130, B = 3)  برای اسلایدر راست. مقدار Opacity اسلایدر راست می بایست صفر درصد باشد. مرکز سایه می بایست به گونه ای قرار بگییرد که گوشه سمت راست برگ روشن تر باشد.

همان طور که مشاهده می کنید استفاده از پنل Appearance و سایه ها با شفافیت اسلایدرها به ما اجازه می دهد تا رنگ های پیچیده ایجاد نماییم. .

گام هشتم
ما تنها با رنگ سبز کار می کنیم، اما بنگرید که چگونه اعداد مختلف با توجه به سایه هایشان رنگ ایجاد می کنند. به طور منطقی واضح است که اعداد سایه های یک رنگ نباید به طور چشمگیری اختلاف داشته باشد.
خوشبختانه اینجا یک مدل واضح رنگ وجود دارد که به سرعت به رنگ درست دست پیدا کنیم. این حالت رنگ HSB است. من از این مدل استفاده کردم تا رنگ ها را مخلوط نمایم. و اگر شما می خواهید به رنگ های مورد نظر خود برسید و نمی خواهید فقط رنگ های من را کپی کنید کافی است حالت رنگ را در منوی پنل رنگ عوض کنید.

اینجا می خواهم به این نکته توجه داشته باشید که عوض کردن مدل رنگ در پنل رنگ نباید مدل رنگ کل صفحه مان را تغییر دهد.
گام نهم
با این تکنیک نیمه بالایی برگ را رنگ آمیزی کنید. شکل را با سایه خطی از سبز (R = 7, G = 120, B = 0) به سبز (R = 68, G = 173, B = 0). پر کنید.

گام دهم
یک fill سایه ای جدید در پنل Appearance ایجاد کنید. این سایه شعاعی شامل رنگ های زیر می شود: سبز (R = 81, G = 173, B = 4)  برای اسلایدر چپ، سبز (R = 8, G = 122, B = 0)  برای اسلایدر مرکزی و سبز (R = 81, G = 173, B = 4)  برای اسلایدر سمت راست. مقدار Opacity اسلایدر مرکزی باید صفر باشد.

این سایه قسمت مرکزی بخش بالایی برگ را روشن می کند.
گام یازدهم
و سرانجام یک fill دیگر در پنل Appearance ایجاد می کنیم. سایه شعاعی جدید شامل دو رنگ رنگ می شود. آنها سبز (R = 9, G = 130, B = 0)  با Opacity صفر درصد برای اسلایدر چپ و سبز (R = 65, G = 140, B = 3)  برای اسلایدر سمت راست است. مرکز این سایه می بایست به گونه ای قرار بگیرد که لبه برگ تاریک تر باشد.

گام دوازدهم
با استفاده از ابزار قلم Pen Tool یک شکل از یک رگبرگ همان طور که در زیر نشان داده شده است ایجاد نمایید.

شکل ایجاد شده را با سایه خطی از سبز (R = 100, G = 176, B = 33)  به سبز (R = 72, G = 163, B = 4) پر کنید.

گام سیزدهم
شکل رگبرگ را کپی نموده و آن رادر جلو قرار دهید (Command/Ctrl + C; Command/Ctrl + F). موقعیت نگهدارنده های نقاط را تغییر دهید تا آن را نازک تر از شکل اصلی کنید.

این شکل را با سایه شعاعی از سبز (R = 114, G = 204, B = 37)  به سبز (R = 72, G = 163, B = 4) پر کنید. شکل بالایی یک پرتو ضعیف بر روی سطح رگبرگ است. .

گام چهاردهم
با استفاده از ابزار قلم Pen Tool یک شکل جدید ایجاد کنید. این شکل می بایست مقداری پهن تر از رگبرگ باشد و شکلش را تکرار کند. شکل را زیر المان های رگبرگ ایجاد شده قرار دهید. این شکل را با سایه خطی از سبز (R = 0, G = 92, B = 40)  به سبز (R = 61, G = 138, B = 3). پر کنید. شکل ایجاد شده در این گام یک drop shadow برای رگبرگ است.

گام پانزدهم
بیایید بر روی ایجاد رگه هایی بر روی برگ مان کار کنیم. ابزار مداد Pencil Tool (N) یا ابزار قلم Pen Tool (P) را برگزینید و یک خط مواج با fill مشکی ایحاد نمایید.

به این مسیر یک پروفیل مثلثی در پنل Stroke اعمال کنید. اینجا شما می توانید همچنین پهنایش را با تغییر دادن پارامتر Weight تغییر دهید.

گام شانزدهم
بقیه رگه ها را در بخش بالایی برگ ایجاد کنید سپس آنها را در یک گروه قرار دهید. (Command/Ctrl + G).

گروه را زیر رگبرگ قرار دهید. حالا در پنل Transparency حالت Screen Blending را به گروه اعمال کنید.

رگه ها شفاف می شوند اما لطفا نگران نباشید. ما آنها را بهتر می کنیم.
گام هفدهم
در پنل رنگ حالت Grayscale color را برگردانید، سپس مقدار K را کاهش دهید تا به شدت مناسب رنگ در رگه ها برسید. .

لبه های مسیر را پنهان کنید. (View > Hide Edges or use the Command/Ctrl + H shortcuts)  بنابراین می توانیم هرکاری در مدیریت رنگ انجام دهیم. با این تکنیک رگه های بیشتری بر روی بخش پایینی ایجاد نمایید.

گام هجدهم
در اثر برخی از فاکتورهای محیطی، مقداری لکه می تواند در طبیعت بر روی برگ قرار بگیرد. بنابراین برای اینکه کمک کنیم تا این برگ طبیعی تر به نظر برسد، با استفاده از ابزار مداد Pencil Tool (N) اشکالی شبیه به آن چه در تصویر زیر می بینید ایجاد کنید.

به این اشکال در پنل Transparency حالت Screen Blending را اعمال کنید سپس با انتخاب شدت مناسب با کنترل کردن پارامتر K در پنل رنگ به نتیجه مطلوب برسید.

گام نوزدهم
هر دو نیمه برگ و اشکال لکه را انتخاب کنید سپس ابزار Shape Builder Tool (Shift+M) را بگیرید و در حالی که کلید Option/Alt را نگه داشته باشید بر روی بخش هایی از لکه که بیرون از برگ قرار گرفته اند کلیک نمایید تا این بخش ها حذف گردند.


گام بیستم
با کمک ابزار قلم Pen Tool اشکال خاکستری – تیره و سفید ایجاد کنید. این اشکال می بایست زیر همه اشکال برگ قرار بگیرند. شکل ایجاد شده می بایست شبیه به برگ که در زیر نشان داده شده است باشد.


هر دو شکل را انتخاب کنید سپس به مسیر Object > Blend > Make  بروید یا از میانبر Command/Ctrl + Option/Alt + B  استفاده کنید به منظور رسیدن به مقدار مناسب از گام های مشخص شده به مسیر Object > Blend > Blend Options…  بروید یا به سادگی بر روی آیکون Blend Tool (W) ددر پنل ابزار دوبار کلیک کنید.

من معمولا مقدار گام ها را کمتر از 30 قرار می دهم چرا که تعداد گام ها اندازه فایل وکتور را زیاد می کند و سرعت فرآیندها را کاهش می دهد.
گام بیست و یکم
شکل مخلوط شده را انتخاب کنید و حالت اختلاط Blending Mode را در پنل Transparency در حالت Multiply قرار دهید. این کار باعث می شود که شکل مخلوط شده لبه های شفافی پیدا کند و می توانیم آن را در هر رنگ پس زمینه ای قرار بدهیم.

گام بیست و دوم
تکنیک هایی که در این آموزش استفاده کردیم، در حقیقت به ما اجازه داد تا یک برگ همگانی ایجاد کنیم که می توان آن را به سرعت مجددا رنگ آمیزی کرد تا برگ های بیشتری تولید کنیم. برای این کار پنل Appearance را باز کنید fill را انتخاب کنید و سایه را ویرایش نمایید. ما می توانیم رنگ های و موقعیت سایه ها را تغییر دهیم که به ما این فرصت را می دهد تا میزان روشنایی اشیاء را کنترل کنیم. .

بعلاوه ما می توانیم به راحتی شکل را بدون شکست یک سایه پیچیده تغییر دهیم برای مثال به کمک ابزار قلم Pencil Tool شکل زیر را ایجاد کنید.

برگ ها المان های معمولی برای طراحی هستند. ببینید که چگونه می توانید از آنها استفاده کنید. .


امیدوارم توانسته باشید این آموزش را به پایان برسانید.
منبع :
http://www.tutorialized.com

 

 

۲۸۵۸نمایش ۹۳/۰۸/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی