چگونه از ایجاد نارسایی در بازطراحی‌ها اجتناب کنیم :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۴آبان

حتماً شما هم مطالبی درباره نگرانی از بازطراحی‌های ناموفق شنیده‌اید.

صرف‌نظر از اندازه یا حجم وب‌سایت، هر نوع بازطراحی ممکن است سرشار از خطرات و دشواری‌های بالقوه باشد. منحرف شدن کاربران از مسیر اصلی سایت، احتمالاً یکی از بزرگترین خطرات در پروژه‌های بازطراحی است.

در سایت‌های بزرگتر، مسلماً پیش آمدن خطرات پیچیده‌تر، محتمل‌تر خواهد بود. اما در صورتیکه به بازدیدکنندگان فعلی سایت توجه نشود، حتی سایت‌های کوچک نیز ممکن است حین پروژه‌های بازطراحی دچار مشکل شوند.

راهنمایی‌هایی که در ادامه این مقاله می‌آید، می‌توانند مسیر درست راه‌اندازی و تصویرسازی مجدد سایت را به شما نشان داده و کاربران را راضی نگه‌ دارند.

اگر در حال حاضر در حال انجام بازطراحی ناموفقی برای سایت خود هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

حق بازطراحی

وقتی به این نتیجه رسیدید که وب سایت یا اپ شما به باز طراحی نیاز دارد، مواردی، فراتر از وجوه تکنیکی و فنی وجود دارند، که باید به آن‌ها توجه کنید. به خاطر داشته باشید که سایت شما، در حال حاضر، بینندگان و کاربران معینی دارد، و آن‌ها انتظار مشاهده اطلاعات مشخصی را در سایت داشته و دارند. باید دلیل قانع کننده‌ای برای اعمال تغییرات داشته باشید و به هنگام شروع پروسه بازطراحی نظرات آن‌ها را نیز در نظر بگیرید.

از ابتدا با کاربران فعلی خود در ارتباط باشید

بر خلاف طراحی یک سایت جدید، بازطراحی سایت موجود، کاربر محور است. توجه به کاربر محور بودن از آغاز کار بازطراحی، تجربه‌های بهتری را برای کاربران در پایان کار سبب می‌شود. در واقع کاربران افرادی هستند که در حال حاضر از سایت شما استفاده کرده و با ساختار آن آشنایی دارند. مطمئناً برخی از آن‌ها در مقابل تغییرات در ساختار فعلی سایت، مقاومت می‌کنند، اما بسیاری از آن‌ها نظرات فوق العاده خوبی در مورد این تغییرات داشته و شما می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

توجه به روش استفاده کاربران کنونی از سایت اهمیت بسیاری دارد. خواست شما برای استفاده از یک روش خاص، نمی‌تواند به این معنا باشد که ضرورتاً این روش خاص، در دنیای واقعی کاربرد دارد. در واقع ممکن است انجام بازطراحی بدون یک دلیل قانع کننده، نتواند الگوهای کاربران فعلی شما را نقض کند.

کاربران فعلی و جدید خود را بیازمایید

آزمون‌های متداول، رسیدن به نتایج قطعی را در گرو آزمودن کاربران جدید می‌دانند. این روش‌ها در صورتیکه بخواهند مواردی نظیر میزان فروش را بیازمایند، راهکارهای خوبی هستند. اما چنانچه تمامی بخش‌های وب‌سایت را باز طراحی کرده‌اید، باید بازخورد افرادی را که قبلاً از سایت شما استفاده می‌کرده‌اند، بدانید. آخرین هدف شما پس از اقدام به بازطراحی، انتقال همه کاربران فعلی به سایت جدید است.

اجازه دهید بازدیدکنندگان فعلی بدانند که در حال آزمایش سایت جدید هستید. گزینه‌ای را برای آزمایش سایت جدید در اختیار آن‌ها قرار داده و در صورت انتخاب از سوی آن‌ها، بازخوردهای صادقانه آن‌ها را درباره ساختار این نقشه و یا مکانیسم‌های مشابه جویا شوید. سپس از آنچه که می‌گویند، پیروی کنید!

اجازه دهید کاربران طبق برنامه زمانی خودشان تغییرات را اعمال کنند

این مورد بویژه در مورد سایت‌هایی که به صورت اپ کاربرد دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. امکان تغییر نسخه جدید سایت طبق برنامه زمان‌بندی کاربران روش خوبی برای پیشگیری و ممانعت از شکایات متعدد می‌باشد. سایت رسانه‌های اجتماعی، یکی از شناخته شده‌ترین سایت‌هایی هستند که از این روش استفاده می‌کنند (همانطور که توییتر این کار را در مورد صفحه آرایی جدید خود انجام داده است). به این ترتیب از غافل‌گیر شدن کاربران فعلی جلوگیری کرده و امکان تغییر در زمان مناسب برای آن‌ها، به منظور استفاده از رابط جدید کاربری فراهم می‌شود.

البته تنظیم موعد زمانی برای اجرای تغییرات نیز مهم است. کاربران شما باید بدانند که ایجاد تغییر در یک بازه زمانی از هم اکنون تا یک تاریخ مشخص امکان پذیر است و از آن تاریخ مشخص همگان باید رابط جدید کاربری را بکار برند. راهکار جلوگیری از غافلگیر شدن کاربران سبب می‌شود تا به پشتیبانی از سایت قدیمی آن هم در یک بازه زمانی نامحدود نیاز نداشته باشید.

امکان دریافت بازخورد کاربران پس از اعمال تغییرات را فراهم کنید

ابزارهای بسیاری برای جمع آوری بازخورد کاربران در دسترس هستند. از این ابزارها، به هنگام اعمال تغییرات یا طی کردن مراحل آزمایشی کار استفاده کنید تا به آنچه بازدیدکنندگان به آن علاقه دارند (یا علاقه ندارند) پی ببرید. مطمئن شوید که هر مورد، از سوی تعداد قابل ملاحظه‌ای از بازدیدکنندگان مورد بررسی قرار گرفته است. در حقیقت نگرانی‌ای که از سوی هر کاربر مطرح می‌شود، مطمئناً برای تعدادی کاربر دیگر نیز وجود دارد که درباره آن چیزی نگفته‌اند.

دلایل خود را برای انجام بازطراحی به طور واضح بیان کنید

بازدیدکنندگان دائمی شما باید دلایل اعمال بازطراحی روی سایت را بدانند. بسیاری از افراد نا آشنا با وجوه تکنیکی اجرای یک وب‌سایت، فکر می‌کنند بازطراحی صرفاً به دلایل زیبایی شناختی انجام می‌شود. اجازه دهید آن‌ها بدانند هدف کاربردی شما از ارتقاء رابط گرافیکی کاربری که قبلاً استفاده می‌شده است، چیست. وبلاگی که بتواند آدرسی از نقشه‌های بازطراحی بدهد، روش خوبی برای ایجاد مکالمه و گفتگو با بازدیدکنندگان و کاربران همیشگی است.

تغییرات اصلی رابط کاربری را با یک ویدئوی آموزشی (tour)  ارائه کنید

 اگر بخشی از کار وب‌سایت خود را تغییر داده‌ و یا عناصر روی صفحه را به طور کامل جابجا کرده‌اید، ارائه یک ویدئوی آموزشی پیشنهاد خوبی برای برای نشان دادن طراحی جدید و ویژگی‌های آن می‌باشد. به این ترتیب کاربران به سرعت، خود را با طراحی جدید وفق داده و کمتر احساس سردرگمی می‌کنند. از سوی دیگر این احساس را به کاربران خود منتقل می‌کنید که به تجربیات قبلی آن‌ها اهمیت داده و می‌خواهید این تجربیات، تا حد ممکن خوب باقی بماند.

اگر بازطراحی شما همچنان با نارسایی‌هایی روبرو است، چه می‌کنید؟

حالا شما سایت بازطراحی شده خود را راه اندازی کرده و مرتباً شکایت‌هایی را از سوی کاربران قدیمی و جدید دریافت می‌کنید. چه باید کرد؟ آیا دوباره به سایت قدیمی برگشته و یکبار دیگر تلاش می‌کنید؟ یعنی گزینه دیگری نداشته و علیرغم هزاران دلار سرمایه گذاری و ماه‌ها وقتی که صرف انجام بازطراحی و ایجاد سایت جدید کرده‌اید، آن را کنار می‌گذارید؟

همه چیز مربوط به کنترل آسیب‌ها است

اولین چیزی که باید انجام دهید، قبول این واقعیت است که بازطراحی همیشه و از جانب همگان مورد قبول قرار نمی‌گیرد. اجازه بدهید افراد بدانند که گفته‌های آنان را می‌شنوید و به نگرانی‌های آن‌ها توجه دارید. استفاده از توییتر، وبلاگ یا هر درگاه دیگری به عنوان ابزار ارتباطی، مستقیماً به خودتان بستگی دارد. فقط اینکه کدام یک از این ابزارها می‌توانند ارتباط شما را با تعداد بیشتری از کاربران فراهم آورند، اهمیت دارد.

شکایت همراه با آدرس

چنانچه می‌توانید به شکایت‌های خاص، توجه دقیقی داشته باشید. وقتی تعداد زیادی از افراد در مورد یک مسئله واحد شکایاتی داشته و آن را آدرس دهی کرده‌اند، چند راه مختلف در پیش رو دارید: می‌توانید به سادگی از طریق وبلاگ یا ارسال ایمیل اطلاعات و راه‌کارهای مفید را در اختیار آن‌ها قرار دهید یا اینکه تغییراتی را برای ساده‌تر سازی آن مسئله برای کاربران اعمال کنید. اگر این مسئله اشکالی مهم و اساسی است، اعمال تغییر بهترین راه حل است.

از عقبگرد نترسید

اگر شکایات بسیار زیادی مطرح شده است و یا اینکه تعداد بازدیدکنندگان کاهش چشمگیری دارد، از برگرداندن بخش‌هایی از سایت یا حتی همه آن به نسخه قبلی تا زمانی که بتوانید موارد مورد شکایت را اصلاح کنید، هراس نداشته باشید. چنانچه موفقیت وب‌سایت در نتیجه بازطراحی، مشکل است، اصراری برای چسبیدن به طراحی جدید نداشته باشید. بهتر است عقبگرد کرده و اعتراف کنید که بازدیدکنندگان ناراضی هستند، (و بنابراین نشان می‌دهید که تجارب کاربران برای شما از همه چیز مهمتر است) پیش از اینکه بی دلیل بر بهتر بودن سایت جدید اصرار بورزید.

پیگیری و رصد دقیق

وقتی اقدام به طراحی جدیدی می‌کنید، پیگیری با دقتِ تحلیل‌ها بسیار مهم است. اهداف را در جهت کارکردهای مختلف، بر روی سایت تنظیم کرده، و اطمینان حاصل کنید که تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را در یک قسمت خاص، به طور ناگهانی از دست نمی‌دهید. 

تحلیل‌ها می‌توانند کمک موثری در ایجاد تغییرات پیش گستر بر روی سایت داشته و آنچه را که بازدید کنندگان تمایل بیشتری دارند، پیش بینی کنند.

آهنگ آگهی‌های رسانه‌های  اجتماعی را درباره بازطراحی سایت خود با دقت رصد کنید. به صورت فعال و متعهدانه با تعداد زیاد شکایت‌های رایج و یا حتی سردرگمی‌های بسیار، برخورد کنید. عملکرد متعهدانه نسبت به بازطراحی، سبب می‌شود تا کاربران بدانند که این تغییرات تلاشی برای رسیدن به مزایای بیشتر است و صرفاً با اهداف تعریف نشده ،انجام نگرفته است.

۵۷۹نمایش ۹۳/۰۸/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی