ساخت یک لایت باکس شخصی :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۰۹آذر

با هزینه‌ای اندک و در زمانی کوتاه می‌توانید، یک لایت باکس ساده ساخته، و با نورپردازی مناسب از اشیاء کوچک در فاصله نزدیک (close-up) عکس برداری کنید.

از این سیستم می‌توانید برای نورپردازی موثر و ثابت، با منابع نوری مختلف، هم برای عکاسی حرفه‌ای و مستند سازی وقایع، و هم برای عکاسی سلیقه‌ای و شخصی خود استفاده کنید.

ساخت این وسیله معمولاً با ابزارهایی صورت می‌گیرد که در محل نگهداری وسایل هنری وجود دارند.

وسایلی که به آن‌ها نیاز دارید

-         یک برگ فوم سفید "3.16 در اندازه "40 در "32 ترجیحاً بدون اسید (acid free)

-         کاغذ مومی

-         چاقوی برشی با تیغه تیز

-         خط ‌کش فلزی بلند

-         مداد

-         یک مقوای نازک که از علامتگذاری و نوشته شدن روی میز تحریر جلوگیری کند

-         نوار چسب

ساخت

ابتدا طرح اصلی را روی کاغذ فوم، مانند تصویر زیر مشخص و علامت‌گذاری کنید. اندازه‌های مشخص شده را با استفاده از مداد و به نرمی روی کاغذ مشخص کنید، به صورتی که روی صفحه تورفتگی ایجاد نگردد. خطوط پر رنگ محل برش، و خطوط نقطه چین محل تا کردن فوم، می‌باشد.

توجه کنید که فوم اصلی را با استفاده از دو لایه مقوایی در دو طرف فوم می‌سازند. خطوط نقطه چین شده تنها روی یک لایه از این مقوا بریده خواهند شد.

در مرحله بعد با استفاده از خط فلزی و چاقوی برش، بخش‌های A,B,C,D را از هم جدا کنید. همانطور که در تصویر می‌بینید، چاقو را به صورت عمودی روی فوم نگه داشته، و خط کش را محکم بگیرید. از کشیده شدن چاقو روی خط کش جلوگیری کنید. علاوه بر این به زاویه کوچک بین تیغه و فوم نیز باید توجه داشته باشید. توجه به این زاویه و دقت در آن، برش تمیز و بهتری را سبب می‌شود.

مرحله سوم، بریدن پنجره در بخش A و جدا کردن آن از فوم می‌باشد.

در مرحله چهارم، با برش‌دادن یک لایه از فوم روی نقاط خط چین در قسمت‌های A و B آن‌ها را در جهت مشخص شده تا می‌کنیم. به این ترتیب جای پنجره نیز مشخص می‌شود.


در مرحله پنجم، کاغذ مومی را کمی بیشتر از اندازه‌های پنجره A می‌بریم. کاغذ مومی را از وسط تا کنید تا ضخامت آن دو برابر شود و سپس آن را روی پنجره مشخص شده بچسبانید.


وقتی نوارچسب در قسمت بیرونی کار چسبانده شود، از دیده شدن آن‌ها در عکاسی از اشیایی که نور را منعکس می‌کنند، جلوگیری می‌شود.

در نهایت، کار را با جایگذاری بخش D روی میز و به عنوان پایه کار، بخش‌های A و B در سمت راست و چپ، بخش C بر روی کار و یک پنجره مرکزی معین در جلوی کار به اتمام می‌رسانیم.

عکس برداری

به هنگام استفاده از لایت باکس، ترجیحاً دوربین خود را روی سه پایه می‌گذاریم. به این ترتیب امکان عکاسی بهتر و در نتیجه تنظیمات جزئی، و بررسی نتیجه فراهم می‌شود. شئی مورد نظر را در جعبه قرار داده و با استفاده از ورق‌های مقوایی بریده شده روی آن را بپوشانید. البته جایی را برای قرار دادن لنز دوربین باز نگه دارید.

معمولاً دوربین را کمی بالاتر از شئی مورد نظر قرار می‌دهیم. اگر از یک دوربین کوچک auto focus یا دوربین تلفن همراه یا تبلت استفاده می‌کنید، به یک منبع نور مداوم (به مانند تصویری که در ابتدای متن آورده شده) نیز نیاز خواهید داشت. اگر یک دوربین DSLR با فلش اختصاصی و سیم اضافی در اختیار دارید، می‌توانید از آن به عنوان منبع نور مستقیم استفاده کنید. علاوه بر این می‌توانید با استفاده از TTL اندازه‌گیرنده فلش، پرتو دهی دقیقی نیز داشته باشید.

به کارگیری هر کدام از این ترکیب‌ها سبب می‌شود تا از تابیدن منبع نور به لنزهای دوربین و ایجاد نور زننده در آن‌ها جلوگیری شود. من معمولاً با دیافراگم باز کار می‌کنم تا به تاثیرگذاری عمیق کار خود اطمینان داشته باشم. اگر نور پردازی شما بیش از حد روشن یا تاریک است، از نورپردازی خنثی برای حل مشکل استفاده کنید.

عکس‌های نهایی، چنانچه بدون سایه‌های قوی و با های‌لایت‌های بیش از حد روشن گرفته شوند، بسیار براق و روشن خواهند بود.

در استفاده از پس زمینه‌های جالب تردید نکنید: کاشی‌های کف اتاق، پارکت‌های چوبی کف زمین و یا مقواهای رنگی، نمونه‌هایی هستند که می‌توانید برای جذابیت بیشتر در عکاسی، از آن‌ها استفاده کنید. تکنیک‌های نورپردازی بیشتر و کامل‌تر را در Lynda.com و یا لینک................. ملاحظه کنید.

وقتی از اشیاء شفاف عکس‌برداری می‌کنید، به منظور نشان دادن لبه‌های کار، باید از نور کاهشی استفاده کنید. با جایگذاری مقواهای کوچک مشکی یا خاکستری در محیط خارجی، انعکاس تیره‌ای را روی شئی ایجاد خواهید کرد.

جابجایی مکانی منبع نور نسبت به پنجره، می‌تواند نورها و سایه‌ها را در لایت‌باکس تغییر دهد. برای دست‌یابی به بهترین نتیجه ، باید حالت‌های مختلف را آزمایش کنید.

در نهایت، قسمت‌های مختلف اتاقک را جمع و برای استفاده‌های آتی خود نگهدارید.

 

۳۱۶۷نمایش ۹۳/۰۹/۰۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی