ایجاد یک پترن در هم تنیده در فتوشاپ :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۸دی

 

طرحی که  شما خلق خواهید کرد!


در این نوشته شما طراحی یک شبکة به هم تنیده (مطابق شکل بالا) را فراخواهید گرفت. این کار را با طراحی یک صفحه شبکه بندی شدة ابتدایی شروع می کنیم. سپس یک شکل چهارخانه با اضلاع نازک را در آن ایجاد می کنیم. در مرحلة بعد با چرخاندن این شکل و تکرار کردن آن در صفحه کار را ادامه می دهیم. در پایان نیز با حذف خطوط اضافی به طرح موردنظر می رسیم.
طرح بالا یک الگوی پایه ای و ساده است؛ اگر آن را به اشکال ساده و قسمت های قابل تکرار تفکیک کنیم.
1. ایجاد صفحة شبکه بندی شده
گام اول
در این نوشته اندازه گیری ها تقریباً دقیق هستند. ابعاد صفحة طراحی ما 140 * 193 پیکسل است. کیفیت یا رزولوشن نیز 72dpi درنظر گرفته شده است. برای طرح های بزرگتر یا طرح های چاپی (در مقابل طرح هایی که برای طراحی صفحات وب استفاده می شوند)، ابعاد موردنظر خود را وارد کنید.
کار را با ایجاد یک صفحة جدید طبق خصوصیات زیر شروع می کنیم.

گام دوم
از منوی  View گزینه‌ی New Guide Layout را انتخاب کنید. در پنچرة باز شده تیک هر دو بخش Columns و Rows را بزنید. در بخش Number هر دو بخش عدد 2 را وارد کنید.

گام سوم
برای ایجاد خطوط مشخصه، تیک قسمت Margin را فعال کرده و در هر چهار قسمت 27 px را وارد کرده، در نهایت OK را بزنید.

گام چهارم
قسمت آخر برای تنظیم خطوط شبکه، تعریف تنظیمات Margin طبق دستور زیر است:

• Top: 60 px
• Left: 42 px
• Bottom: 60 px
• Right: 44 px

گام پنجم
شکل زیر، صفحة شبکه بندی شدة نهایی را نشان می دهد، که در آن 7 خط عمودی و 7 خط افقی دیده می شود. دکمه های ;+Alt + Control   را با هم فشار دهید. با این کار خطوط راهنما سرجای خود ثابت می شوند. سپس با استفاده از ابزار Paint Bucket Tool (کلید G را فشار دهید.) لایة پشت زمینة طراحی خود را (background layer) رنگ خاکستری (707070#) یا هر رنگی که دوست دارید، بزنید.

2. ایجاد الگو
گام اول
با استفاده از ابزار Rectangle Tool (کلید U را فشار دهید)، یک نوار مستطیل شکل با ابعاد 262px در 13px بکشید. رنگ آن را زرد (با کد ffef42#) یا رنگ دلخواهتان قرار دهید. مطمئن شوید در نوار ابزار Rectangle Tool روی Shape باشد.

گام دوم
نوار تولید شده را انتخاب کنید و با رفتن به آدرس Edit > Transform > Rotate، میزان چرخش را 45° قرار دهید. با استفاده از ابزار Move Tool (کلید V را فشار دهید.) گوشة نوار را با تقاطع خط عمودی چهارم و خط افقی سوم، تراز کنید.
در پانل Layers، روی لایة نواری که ایجاد کردید، راست کلیک کرده گزینة Duplicate را بزنید. با رفتن به آدرس Edit > Transform > Flip Horizontal، نوار کپی شده را نسبت به محور عمودی بچرخانید. گوشة نوار کپی شده را نیز با همان محلی که مستطیل اصلی را تراز کرده بودید، تراز کنید. توجه کنید که چطور دو مستطیل به شکل “X” که وسط آن روی خط عمودی وسطی است، قرار گرفته اند.

گام سوم
گام دوم را مجددا تکرار کنید. این بار نوارها را با تقاطع خط عمودی چهارم و خط افقی پنجم تراز کنید. دقت کنید که وسط شکل “X” جدید، باید روی تقاطع خط عمودی چهارم و خط افقی پنجم قرار گرفته باشد.

گام چهارم
مجدّدا لایة نوار زردرنگ مورب را Duplicate کنید. (مطمئن شوید که این یکی از بالا سمت چپ به سمت راست پایین صفحه می رود.) سپس آن را با گوشة سمت راست بالای صفحه تراز کنید. توجه داشته باشید که نوک پیکان ها به نقاط تقاطع خط ردیف دوم و خط ستون ششم اشاره دارد.
این کار را برای قسمت چپ نیز تکرار کنید. (مطمئن شوید نوار مورب از سمت راست بالا به پایین سمت چپ می رود.) تقاطع ها را با خط ستون دوم و خط ستون دوم تراز کنید.
لایه های نوارهای مورب را پشت سر هم قرار دهید. این به شما کمک می کند تا راحت تر آن ها را جابه جا کنید.

گام پنجم
در نهایت خطوط کوچکتر را در پایین طراحی خود تکرار کنید. نوار مورّب سمت راست را با خط ستون ششم و خط ردیف ششم و نوار مورّب سمت چپ را با خط ستون دوم و خط ردیف ششم تراز کنید.


گام ششم
در منوی View گزینه‌ی  Extras را غیر فعال کنید (Control + H) و به مسیر Edit > Define Pattern بروید. نام الگوی جدید خود را انتخاب کنید. یک صفحة جدید با ابعاد 800 pixels در 600 pixels ایجاد کنید و با ابزار Paint Bucket Tool، آن را امتحان کنید.
اگر به هر دلیلی الگو یکپارچه نبود یا نوارها تغییر شکل داده بودند، از منوی View گزینه‌ی Extras را فعال کنید و نوارهای مورب را تا آن جایی که لازم است جداگانه حرکت دهید.
قبل از نوشتن این راهنما، کمی آزمون و خطا لازم بود تا مطمئن شوم خطوط شبکه بندی و نوارها دقیقا تراز شده اند. بنابر این اگر شما دقیقا طبق همین نوشته عمل کرده باشید، طرح شما نباید هیچ فاصله ای داشته باشد و یکپارچه باشد.

آفرین، شما یک الگوی جدید خلق کردید!
امیدوارم از طراحی یک الگوی هندسی جدید و یکپارچه لذت برده باشید.

منبع:

www.design.tutsplus.com

۱۸۹۹نمایش ۹۳/۱۰/۲۸

نظرات  (۱)

باسلام
ممنون از آموزش خوب و کاربردیتون.
لطفا این آموزش ها رو تو سایت خوبتون گسترش بدین.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی