5 اشتباه رایج در طراحی لوگو :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۸دی

لوگوها اجزای تعیین کننده‌ای در تایید نهایی و موفق یک برند می‌باشند. اگر لوگوی مربوط به برند شما طراحی زیرکانه‌ و نمایانی نداشته باشد، باعث از دست رفتن توجه مشتریان بالقوه‌ای می‌شود که در جستجوی محصولات و خدماتی، مشابه با آنچه در سازمان تجاری شما ارائه‌ می‌شود، هستند. بنابراین، زمان دستیابی به اطلاعات مناسب و انتخاب طراحی لوگویی که امکان ارائه پیام تجاری شما را به بهترین روش دارد، فرا رسیده است. طراحی لوگو، شغل جذاب و کاربردی است که مهارت‌های هنری فراوانی را می‌طلبد. حتی اگر طراح لوگو هستید، توجه به برخی اشتباهات متداول در پروسه طراحی، می‌تواند برایتان مفید باشد.

هدف من از نوشتن این مقاله، آشنا کردن شما با 5 اشتباه متداولی است که ممکن است هر طراحی آن‌ها را انجام دهد. بنابراین، بدون اتلاف وقت بهتر است کار خود را شروع کرده و به بیان جزئیات کاملتری در ارتباط با این اشتباهات بپردازیم. توجه داشته باشید که این اشتباهات همواره به مانند مانعی بر سر راه طراحی موفقیت آمیز، ظاهر می‌شوند.

اشتباه شماره 1- طراحی بر اساس نقطه نظر شخصی به جای توجه به نقطه نظرات مورد نظر کارفرما

این اشتباهی است که بسیاری از طراحان تازه کار انجام می‌دهند. غالباً طراحانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، به اولویت‌های ذهنی خود اهمیت بیشتری می‌دهند. این همان چیزی است که باید از آن اجتناب کرد. به عنوان یک طراح لوگو باید به انتخاب‌های کارفرما در زمینه تایپوگرافی، رنگ و... بیش از انتخاب‌های شخصی خود اهمیت دهید. از آزمایش فونت‌های جدید که جذاب و فریبنده به نظر می‌رسند، دوری کنید، چرا که ممکن است برای تجارت مورد نظر زیان آور و نامناسب باشند. برخی طراحان در لوگوی خود از علامت تجاری (trademark) استفاده می‌کنند.

در حالیکه باید به کار خود افتخار کنید، تحمیل نظرات شخصی بر برند کارفرمایان، کاملاً غیر حرفه‌ای به نظر می‌آید.

اشتباه شماره 2- استناد به گرایش‌ها و تمایلات موجود

گرایش‌ها و تمایلات حوزه طراحی لوگو با گذر زمان تغییر می‌کنند. به عنوان فردی که نسبت به اقدامات مخاطره آمیز در طراحی‌های خود جدی است، قاعدتاً باید پیروی از فوت و فن‌ها و راه‌کارهای قدیمی را کنار بگذارید. باید لوگویی اختراع کنید که قابلیت انتقال هویتی منحصر به فرد را، به برند مورد نظر داشته باشد. وب‌سایت‌های بسیاری وجود دارند که اطلاعات کاملی درباره طراحی خلاقانه به شما ارائه می‌کنند. استفاده از این اطلاعات سبب می‌شود تا پیروی از گرایش‌ها و تمایلات معرفی شده از سوی متخصصان و کارشناسان طراحی لوگو را کنار بگذارید.

اشتباه شماره 3- استفاده از تصاویر پیکسلی(Raster Images)

برخی از طراحان عادت به استفاده از نرم افزارهای گرافیکی پیکسلی نظیر Adobe Photoshop در طراحی‌های خود دارند. استفاده از چنین نرم افزارهایی را توصیه نمی‌کنم، چرا که منجر به تولید مجدد تصویر می‌شوند. هر چند می‌توان از فتوشاپ برای ایجاد و طراحی لوگوهای بسیار بزرگ استفاده کرد، اما چگونه به نظر آمدن این تصاویر، در چاپ‌های مجدد و بعدی غیر قابل پیش بینی می‌شود. بزرگ کردن تصویر پیکسلی منجر به از بین رفتن کیفیت (pixelation) می‌شود و از این رو، تصاویر بلا‌استفاده‌ای پدید می‌آیند . بنابراین، به منظور تعیین میزان ثبات بصری لوگو در همه اندازه‌ها، از  نرم افزارهای گرافیکی vector نظیر Coral Draw یا Adobe Illustrator استفاده کنید. طراحی لوگوها با استفاده از گرافیک‌های برداری مقیاس گذاری روی سایزهای مختلف، بدون تغییر در کیفیت تصاویر، را سبب می‌شود. همچنین، ویرایش چنین تصاویری بدون هیچ مشکل خاصی امکان پذیر است. از سوی دیگر می‌توان بهترین فونت لوگوهای برداری را، با امکان تطبیق با هر رسانه مورد نظری، در دسترس داشت.

اشتباه شماره 4- استفاده بیش از حد از جلوه‌های ویژه و پلت‌های رنگی

هر چند افکت‌های سه بعدی ممکن است روی یک پوستر گیج کننده به نظر بیایند، اما برای یک لوگو بسیار مظر و خطرناک هستند. به عنوان یک طراح لوگو، باید از به کار گیری بیش از حد سایه‌ها یا هر جلوه ویژه دیگری که لوگوی شما را به ظاهر فریبنده می‌سازد، اجتناب کنید. علاوه بر این، باید به استفاده دقیق و مناسب از رنگ‌ها نیز توجه داشته باشید. توصیه می‌شود، ابتدا لوگوی مورد نظر را به صورت کاملاً سیاه و سفید طراحی کرده و در مرحله بعد رنگ‌ها را به آن اضافه نمایید. استفاده مفرط از پلت‌های رنگی، ممکن است ویژگی‌های اصلی و ابتکاری لوگو را تحت تاثیر قرار دهد.

اشتباه شماره 5- استفاده از فونت نامناسب

موفقیت یا شکست یک لوگو اساساً به نوع فونت مورد استفاده در طراحی آن بستگی دارد. به عنوان یک طراح حرفه‌ای باید به ایجاد توازن کامل بین نوع فونت و تصویر سازی، توجه ویژه‌ای داشته باشید. اطمینان از تاثیر گذاری بصری کامل در لوگو عامل بسیار تعیین کننده‌ای می‌باشد. غالب طراحان لوگو، اهمیت انتخاب فونت مناسب برای لوگوها را نادیده می‌گیرند. اجتناب از این اشتباه موفقیت نهایی پروژه طراحی لوگو را به دنبال خواهد داشت.

نتیجه

طراحی یک لوگوی خوب به طور قطع به کار سخت و  صرف زمان کافی نیاز دارد. انتخاب یک استراتژی مناسب و پیروی جدی از آن به منظور طراحی لوگویی که به طور کامل و به صورت صد در صدی پیام مورد نظر را پوشش ‌دهد، به خود شما بستگی دارد. لوگوها وجه بسیار مهمی از برندها هستند و در طراحی آن‌ها باید به انتخاب‌ مخاطبان هدف توجه کافی داشت. امیدواریم، اشتباهات بیان شده در این مقاله به شما در توجه به مواردی که به هنگام طراحی لوگو برای کارفرمایان، باید از آن‌ها اجتناب شود، کمک بنماید. 

۱۱۲۰نمایش ۹۳/۱۰/۲۸

نظرات  (۱)

جالب و مفید و مختصر بود
ممنون از مطالب خوبتون
موفق باشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی