جایگاه نوشتار در زندگی امروز- قسمت سوم :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۳بهمن

در دو بخش پیش به جایگاه مهم نوشتار در زندگی روزمره اشاره شد. کم‌تنوعی فونت‌ها باعث استفاده‌ی نادرست و نابه‌جا از آن‌ها شده. کسب‌وکارها و مدیران هنری نیز به کم قانع‌اند و نقش مؤثر و اساسی آن‌را در هویت‌سازی و تأثیرگذاری نادیده می‌گیرند. فونت‌ها نیز مانند همه‌ی عناصر هویت‌بخش یک سازمان باید متناسب با تغییرات سریع دنیا به‌روز شوند. سپس تعدادی از نمونه‌های موفق فونت‌های سفارشی و اختصاصی کسب‌وکارها و نام‌های تجاری خارجی و چند مثال از کارهای اخیر انجام‌شده در ایران معرفی شدند.
حال ببینیم یک فونت خوب و استاندارد چیست و چرا؟ در آخر به چند مورد از مزایای داشتن فونت اختصاصی اشاره می‌شود.

مزایا و ویژگی‌های کلی یک فونت استاندارد
یک فونت استاندارد باید هم از نظر طراحی و هم اجرای نرم‌افزاری کاملاً استاندارد باشد. البته فونت می‌بایست بر اساس کاربرد انتخاب شود. فونت مناسب بیلبورد ممکن است اصلاً برای آگهی مجله مناسب نباشد.

• افزایش خوانایی و کارایی: فرم حروف و فاصله‌گذاری‌های درست باعث افزایش خوانایی (Legibility) و روان‌خوانی (Readability) نوشته شده و انتقال پیام را سریع و آسان می‌کند. در کنار آن نوشتاری زیباتر و هم‌آهنگ‌تر خواهیم داشت.

• تناسب تمام اجزای فونت: حروف، اعداد، علائم، اعراب و همه‌ی بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ی یک فونت از نظر اندازه، فاصله‌گذاری و موقعیت نسبت به هم کاملاً متناسب‌اند.

• خانواده‌ی فونت و رفع کامل نیاز مشتری: خانواده‌ی فونت می‌تواند نیاز مشتری را به‌طور کامل پوشش داده تا وی مجبور به استفاده‌ی چند فونت در یک کار (هرچند گسترده) نباشد؛ استفاده از یک خانواده‌ی فونت هم‌آهنگی تمام عناصر نوشتاری را نیز تضمین می‌کند.

• هم‌نشینی مطلوب فارسی و لاتین: این ویژگی هنگام قرارگیری عبارت‌های لاتین در متن‌های فارسی بسیار کاربرد دارد و مایه‌ی زیبایی، یک‌پارچگی و چشم‌نوازی اثر و رضایت خواننده می‌شود.

• مجموعه‌ای کامل و استاندارد: یک فونت استاندارد دارای مجموعه‌ای شامل: حروف، اعداد، علائم، اعراب متناسب با کاربرد مصرف عمومی و بی‌نیاز از تغییر فونت در موقعیت‌های خاص می‌باشد. هم‌چنین امکان کار در تمام نرم‌افزارهایی که قابلیت فارسی‌نویسی را داشته باشند را به کاربر می‌دهد.

• حذف فاصله‌های اضافه: یک فونت مناسب به دلایل زیر می‌تواند فضای اشغال شده را تا ۱۰٪ کاهش دهد. این نکته به‌ویژه برای ناشران بسیار بااهمیت است چون جاگیری کم‌تر منجر به کاهش هزینه‌ی کاغذ می‌شود:
▪ خوانایی و روان‌خوانی بیش‌تر فونت استفاده از اندازه‌های کوچک‌تر فونت را بدون نگرانی ممکن می‌کند.
▪ توجه به فضاها و فاصله‌های اضافی و تنظیم با دقت آن‌ها حجم نوشته را بهینه می‌سازد.


مزایا و ویژگی‌های یک فونت سفارشی
• هویت بصری منحصر به فرد و تازه: هر کسب‌وکار و سازمانی می‌تواند با داشتن فونتی مخصوص هویت مستقل و منحصر به فرد خود را نشان دهد.

• نمایش پیشرو بودن برند: آینده‌ی پیش روی کسب‌وکارها قابل پیش‌بینی است؛ یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده‌ی هویت بصری کسب‌وکار فونت آن است و رفته‌رفته هر شرکتی ناگزیر به داشتن فونت اختصاصی خواهد شد. اما مدیرانی که امروز به فکر این نیاز باشند جزو پیشروهای زمینه‌ی کاری خود می‌شوند.

• جلوگیری از جعل اسناد: به‌طوری‌که اگر از فونت ویژه‌ای در سندها استفاده شود جعل آن‌ها بسیار دشوار می‌شود.

• فونت‌هایی نمایشی برای کاربردهای تبلیغاتی: یک برند، محصول و یا کمپین می‌تواند از فونتی ویژه در جهت انتقال هرچه بهتر پیام خود به مخاطبین استفاده کند.

• پشتیبانی از کارکردها و زبان‌های مختلف: فونت اختصاصی می‌بایست با نگاه به نیاز مشتری سفارشی‌سازی شده و دارای حروف و علائم ویژه‌ای متناسب با کار وی باشد. هم‌چنین می‌تواند از زبان‌های دیگر مجموعه‌ی رسم‌الخط فارسی-عربی (کردی، اردو، پشتو، سندی و...) و لاتین پشتیبانی کند. 

رضا بختیاری فرد
شنبه 20 دی 1393


منبع

۸۳۹نمایش ۹۳/۱۱/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی