طراحی یک شمشیر در ایلوستریتور :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۱۸بهمن

آن چه که خلق خواهید کرد!
در این نوشته می خواهیم به شما روش ساخت یک شمشیر کارتونی را نشان بدهیم. این طراحی ممکن است در پروژه های بعدی به کار بیاید.

 
در این نوشته بیشتر از ابزار قلم و چند دستورالعمل سادة دیگر که Adobe Illustrator ارائه می دهد، استفاده خواهیم کرد. بیایید کار را شروع کنیم!
1. تنظیم صفحة طراحی
Adobe Illustrator را باز کنید و یک صفحة جدید باز کنید. این کار را می توانید با دنبال کردن آدرس File > New و یا زدن (Control+N) انجام دهید.
وقتی صفحة تنظیمات ظاهر شد، تنظیمات صفحه را مطابق شکل زیر قرار دهید:

• Number of Artboards: 1 (.بسازیم Illustration چرا که می خواهیم فقط یک)

• Width: 640 px
• Height: 1400 px
• Units: pixels (برای داشتن یک فایل متوسط دیجیتال)

و از بخش Advanced :


• Color Mode: RGB (صفحات دیجیتالی)
• Raster Effects: Screen (72ppi)
• Align New Objects to Pixel Grid:  (.فعال (می خواهیم همه چیز پیکسلی دیده شود

نکته: Raster Effects، شیوة نمایش افکت های Drop Shadows، Textures و چند افکت دیگر را در مدیاهای مختلف را مشخص می کند. اگر شما یک طراحی دیجیتال را شروع کردید و در نهایت تصمیم گرفتید که از آن پرینت بگیرید، Raster Effects باید حداقل روی 300ppi تنظیم شده باشد. سریعترین راه برای تغییر آن، دنبال کردن آدرس Effect > Document Raster Effects Settings و گذاشتن Resolution روی 300 است.
2. لایه بندی صفحه
همانند هر تصویری که دارای جزئیات زیادی است، می خواهیم اجزایی که طرح را تشکیل می دهند، لایه بندی کنیم. این کار را به راحتی با انجام یکسری تنظیمات انجام می دهیم.
از آن جایی که فکر می کنیم شما تا حدودی با نرم افزار آشنا هستید، ادامه دهید و هشت لایه بسازید و آن ها را مطابق زیر نامگذاری کنید:

1. Background
2. Sketch
3. Shadow
4. Sword handle
5. Blade
6. Hand gourd
7. Gradient Overlay
8. Texture

ممکن است دقت کرده باشید که به لحاظ منطقی جای برخی از لایه ها جابه جا است (Blade و Hand guard). اما این فقط به این دلیل است که نیاز داریم Blade زیر Hand guard قرار بگیرد.
3. طراحی با چند خط ناهموار
حال که صفحه و لایه هایمان را تنظیم کردیم، وقت آن است که چند خط ناهموار بکشیم. این خطوط به ما کمک می کنند که یک تصویر واقعی بسازیم. اگر این کار را با تبلت طراحی انجام می دهید، و یا آنقدر توانایی دارید که با ماوس طراحی کنید، می توانید این کار را با (Blob Brush Tool (Shift+B شروع کنید. از طرف دیگر، اگر ترجیح می دهید که به صورت سنتی- یعنی با استفاده از قلم و کاغذ- طراحی کنید، می توانید به راحتی آن را اسکن کنید و سپس آن را به Illustrator وارد کنید. همه چیز بستگی به شما دارد.
در این نوشته، همة کارها را به صورت دیجیتال پیش خواهیم برد و شروع به کشیدن خطوط اولیة شمشیر در لایة Sword می کنیم.
قبل از اینکه شروع کنید، متذکر شویم که نیاز نیست طراحیتان عالی باشد. همانطور که خواهید دید، تصویر به سبک کارتونی خواهد بود، با خطوطی که به طور طبیعی شکسته اند و شکلی شبیه به واقعیت. شمشیری که ما طراحی می کنیم بیشتر شبیه عکس های کتابهای کودکان است.

4. تعریف اشکال اولیه
گام اول
حال که طرح اولیه را کشیده ایم، نوبت به تعریف کردن سه شکل اساسی می رسد. این اشکال شمشیرمان را می سازند. کار را با دستة شمشیر شروع می کنیم، پس به لایةHandle Sword بروید و به وسیلة (Pen Tool (P اشکال قسمت های مختلف را منطبق بر طرح اولیه بکشید. از خطوط اولیه به عنوان راهنما کمک بگیرید.

نکته: مطمئن شوید شکل هایی که می سازید، دقیقا با گوشه های آن بخش از طرح اولیه منطبق باشد. بنابر این نباید قسمت های سفید زیادی بین قسمت رنگ شده و طرح اولیه بماند.

با استفاده از عملکرد (Arrange (Right-click > Arrange، می توانید شکل ها را زیر یا روی یکدیگر قرار دهید.
همانطور که می بینید، قسمت اصلی را با قهوه ای تیره رنگ می کنیم (633B3B#)، برای رنگ قسمت پایینی نیز از رنگ روشنتر استفاده می کنیم (875050#)؛ برای سنگ جواهر پایین شمشیر نیز از A6E0A6 # ، و برای قسمت بیرونی از C6F4C6 # . 

حالا وقت خوبی تا ببینیم نقاط تکیه گاه هر بخش به درستی در شبکة پیکسل قرار گرفته است یا خیر. در ابتدا باید حالت شکل را به Pixel Preview تغییر دهیم (View > Pixel Preview). سپس مطمئن شوید که Snap to Pixel فعال باشد.

اگر در جایی تکیه گاهها به شبکه متصل نیستند، فقط (Direct Selection Tool (A را انتخاب کنید، روی آن ها کلیک کرده و جای آن ها را عوض کنید.
هم می توانید این کار را پس از هر مرحله انجام دهید و یا در پایان کار آن را انجام دهید.
گام دوم
همان کاری را که در بالا برای پایین شمشیر انجام دادیم، برای وسط شمشیر نیز انجام دهید. برای رنگ قسمت اصلی از قهوه ای روشن (#875050) و از کمی تیره تر (633B3B#) برای دور سنگ جواهر یعنی وسط شکل استفاده کنید. 

قسمت بیرونی سنگ را با 9BD19B# و قسمت داخلی آن را با E1FFE1 # رنگ کنید.

 

گام سوم
کار رنگ آمیزی شمشیر را با کشیدن تیغه و رنگ آن با EFD5D5 # تمام کنید.

 

وقتی کار تمام شد، می توانید لایة طرح اولیه را پنهان کنید، تا شمشیرمان فرم بگیرد.
5. اضافه کردن جزئیات به دستة شمشیر
از این جا به بعد، جداگانه روی هر لایه کار خوایم کرد و به کمک Pen Tool، جلوة بیشتری به طراحیمان خواهیم بخشید.
گام اول
اولین چیزی که احتیاج داریم، اضافه کردن یک روکش به دسته است. (Pen Tool (P را انتخاب کرده و پنج شکل چهارگوش با زوایا و اندازه های مختلف بکشید. آن ها را با 452929# رنگ کنید.

 

آن ها را به یک گروه تبدیل کنید (Control+G). یک کپی از دستة شمشیر ایجاد کنید (Control+C/Control+F). برای ایجاد یک clipping Mask، هم گروه مستطیل ها و هم دسته را انتخاب کرده و مسیر Right-click > Make Clipping Mask را دنبال کنید.
سپس روکش و دسته را با هم انتخاب کرده و و آن ها را به عقب بفرستید تا پایین دسته (حائل شمشیر) مشخص شود.

گام دوم
مثل شکل زیر، دو شکل مثلث مانند روی هم بکشید. این دو شکل نشانگر یک ترک روی حائل دستة شمشیر هستند. شکل زیرین را با 633B3B# و شکل رویی را با452929# رنگ کنید. مثل کاری که برای دسته کردیم، شکل را کپی کرده، و آن را زیر حائل قرار دهید و یک Clipping Mask از آن ایجاد کنید تا کنار ترک، دقیقا با ضلع پایینی حائل منطبق شود.

 

گام سوم
(Pen Tool (P را انتخاب کنید. سپس شروع به کشیدن یک چندضلعی بکنید. به این صورت که ضلع پایینی آن، موازی با ضلع پایین حائل شمشیر باشد. همچنین گوشة آن را می توانید شکسته بکشید. اما حتماً بقیة شکل را طوری رسم کنید که از حائل (شکل زیرین) بیرون بزند. رنگ آن را سفید (FFFFFF#) قرار دهید.این کار را برای این می کنیم که می خواهیم با ایجاد clipping mask، کناره های شکل، منطبق بر حاشیة بیرونی حائل بشود.

 

همانطور که می بینید، حالا یک Mask به شکل اضافه کرده و کمی تغییرات روی Opacity و Blending Mode آن اعمال می کنیم. در ابتدا برای آن که کناره های شکل جدید و حائل بر هم منطبق شوند، یک Mask ایجاد می کنیم. به سادگی یک کپی از حائل قهوه ای روی شکل جدید، بسازید (Control+C/ Control+F). هم کپی حائل و هم شکل سفید را انتخاب کرده و طبق مسیر روبرو پیش بروید: Right-click > Make Clipping Mask.

با استفاده از (Direct Selection Tool (A، شکل سفید را انتخاب کنید و در پانل Transparency، Blending Mode را روی Overlay، و Opacity را روی 40% قرار دهید.

یک مثلث، در گوشة بالا و سمت چپ حائل بکشید. برای رنگ آن از همان تنظیمات شکلی که در بالا کشیدیم، استفاده کنید.

حالا می خواهیم سنگ جواهر را کمی براق کنیم. برای این کار از همان تکنیکی که در بالا آمد، استفاده کنید. تنها تفاوت کار، زوایای چند ضلعی ایجاد شده خواهد بود؛ آن را مانند شکل زیر رسم کنید.

گام چهارم
می خواهیم برای تمام اجزای دستة شمشیر، سایه ایجاد کنیم. به کمک (Pen Tool (P یک شکل، مطابق شکل زیر بکشید و آن را با مشکی (000000#) رنگ کنید. Blending Mode آن را روی Multiply و Opacity را روی 40% بگذارید.

 

سایه را انتخاب و Control+C را بزنید. سپس روی یکی از اشکال چهارگوش روی دسته دوبار کلیک کنید تا وارد Isolation Mode شوید. در حالتControl+F ، Isolation را بزنید تا سایه روی ضلع بالایی کپی شود. با این کار دیگر نیازی به ساختن یک Clipping Mask دیگر نیست.

برای قسمت پایینی دسته نیز، سایه هایی مشابه ایجاد خواهیم کرد. در پایان شما چیزی شبیه به شکل زیر خواهید داشت:

در تصویر بالا، شکل هایی که برای سایه ایجاد شده اند مشخصند. این شکل به شما کمک می کند که بدانید از کدام شکل برای ایجاد Clipping Mask باید استفاده کنید.
در نهایت می خواهیم یک سایة ثانویه روی حائل ایجاد کنیم، تا شمشیر حالت کارتونی تری به خود بگیرد. با کمک (Pen Tool (P مطابق تصویر زیر یک شکل در پایین و سمت راست حائل بکشید. رنگ آن را نیز 5E3838 # قرار دهید.

کارمان با این لایه تمام شد. در ادامه، همین کارهایی که در این لایه انجام دادیم، در لایه های دیگر تکرار خواهیم کرد.
6. اضافه کردن جزئیات به محافظ دستة شمشیر
گام اول
اولین چیزی که در این بخش به شمشیر اضافه خواهیم کرد، دو نوار چرمی، برای نگه داشتن جواهر روی محافظ دسته است. دو شکل مطابق تصویر می کشیم و رنگ آن ها را قهوه ای تیره 4D2E2E# قرار می دهیم.

همانطور که می بینید، باید قسمتهایی از این دو شکل که از محافظ بیرون زده اند، پنهان شوند. برای این منظور، شکل محافظ را روی نوارها کپی کنید و مسیر Right-click > Make Clipping Mask را دنبال کنید.

بعد از آن که clipping Mask را ساختید، هنوز جواهر زیر نوار قرار دارد. برای درست کردن این قسمت، سنگ را انتخاب کنید و دستورالعمل روبرو را اجرا کنید: right-click > Arrange > Bring to Front.
گام دوم
یک جفت مثلث روی هم بکشید. مثلث بالایی را با 804C4C# و پایینی را با 6E4242 # رنگ کنید. هر دو مثلث را انتخاب کرده و به یک گروه تبدیل کنید (Control+G). سپس آن ها را در همان Clipping Mask، نوارهای چرمی کپی کنید، تا لبه های بیرون زده آن ها از محافظ، پنهان شوند.

 

گام سوم
به منظور اضافه کردن چند سایه روشن به محافظ دستة شمشیر، چند شکل دیگر به محافظ اضافه خواهیم کرد. یک چهارگوش روی نیمة بالایی محافظ می کشیم. Blending Mode آن را روی Overlay و Opacity را روی 40% قرار می دهیم؛ همانطور که قبلا این کار را کرده بودیم. تنها نکتة قابل توجه این است که نوارهای چرمی و قسمتی از چوب که شکاف برداشته است (مثلث های سمت راست)، باید روی شکل ایجاد شده، قرار بگیرند؛ مطابق تصویر زیر.

همچنین یک سایه روشن نیز به سنگ جواهر اضافه می کنیم. قسمت روشنتر را در سمت راست سنگ، یعنی مخالف سنگ جواهر پایین دستة شمشیر قرار می دهیم. بدین منظور، ابتدا یک چندضلعی در سمت راست سنگ رسم می کنیم (مطابق تصویر زیر). سپس Blending Mode آن را روی Overlay و Opacity آن را روی 60% قرار می دهیم.

قسمت سایه روشن را با کپی کردن بخش تیره تر، مثل بخش های قبل، پنهان کنید و مجددا یک Clipping Mask بسازید.

گام چهارم
برای اتمام این بخش از تصویر، یک سایه به قسمت پایین سمت چپ محافظ دستة شمشیر اضافه خواهیم کرد. با استفاده از (Pen Tool (P ، یک شکل بلند و گوشه تیز بکشید و آن را با استفاده از رنگ 5E3838 # پر کنید.

7. اضافه کردن جزئیات به تیغة شمشیر
گام اول
برای ساختن تکیه گاه تیغه، به یک چندضلعی که قسمت بالایی آن نوک تیز باشد (مثل تصویر زیر) احتیاج داریم. آن را بکشید و آن را با رنگ (F7DFDF#) پر کنید. این کار باعث می شود، هم قسمت پایین نزدیک به چشم بیاید و هم نشاندهندة انعکاس نور خورشید باشد.

 

همانطور که توجه دارید، چون لایة تیغه، زیر لایة محافظ دستة شمشیر قرار گرفته است، پایین تکیه گاه زیر محافظ دسته قرار می گیرد. با این حال، باز هم به یک Clipping Mask احتیاج داریم تا اضلاع چندضلعی از تیغه بیرون نزند.
سپس مطابق تصویر زیر، دو شکل دیگر روی تکیه گاه اضافه کنید و رنگ آن را C4A5A5 # قرار دهید. حتما هر دو شکل را در clipping mask مورد استفاده برای تکیه گاه قرار دهید.

 

گام دوم
مانند سنگ جواهر، تیغة شمشیر نیز نور را انعکاس می دهد. بازتاب های تیغه نسبت به سنگ جواهر، زاویه دار ترند. هر بازتاب روی بازتاب دیگر قرار می گیرد و مانند قسمت های قبل Blending Mode آن ها روی Overlay و Opacity آنها نیز باید کم شود.
شکل اولین سایه روشن از وسط شمشیر تا بالای آن می باشد. مثل دفعات قبل، اضلاع آن از تیغه بیرون بزند.

شکل جدید را در همان را در Clipping Mask که برای تکیه گاه تیغه ایجاد کرده بودیم، کپی کنید. Blending Mode را روی Overlay و Opacity را روی 14% قرار دهید.

سایه روشن دوم را با زاویه ای تندتر در بالای شمشیر رسم کنید. Blending Mode و Opacity را مثل سایه روشن اول قرار دهید و سپس آن را روی شکل سایة اول کپی کنید.

آخرین سایه روشنی که می خواهیم روی تیغه داشته باشیم، در نزدیک لبة آن خواهد بود. یک چندضلعی مانند شکل زیر بکشید. سپس Blending Mode آن را روی Overlay و Opacity را روی 30% قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که شکل جدید روی همة اشکال قبلی قرار بگیرد و سپس آن را روی بقیة سایه روشن ها کپی کنید.

گام سوم
حال می خواهیم چند سایه به تیغه اضافه کنیم. اولین سایه در یک چهارم پایینی تیغه قرار خواهد گرفت. ضلع بالایی آن را موازی سایه روشن بالایی آن قرار دهید. آن را با رنگ (E8CFCF#) که کمی تیره تر از رنگ تیغه است، پر کنید. 

دومین و آخرین سایه را در نیمة پایینی تکیه گاه تیغه می کشیم. رنگ آن را مشکی (000000#) ، Blending Mode آن را روی Multiply، و Opacity را روی 10% قرار می دهیم.

 

در این مرحله، نگارة ما تکمیل شد. تنها چیزی که مانده است اضافه کردن یک پس زمینه، چند Texture، و چند چیز کوچک برای درخشان کردن شمشیرمان است.

8. تنظیم کردن رنگ
ممکن است تعجب کرده باشید که چرا رنگی که تا این مرحله برای طراحیمان استفاده کرده ایم، به کلی با تصویری که به عنوان کار پایانی در ابتدا دیده اید، فرق می کند. این بخاطر گرادیان رنگی است که در انتها استفاده کرده ایم تا بعضی از رنگ ها را تقویت کنیم.
گام اول
در ابتدا، یک کپی از شکل اصلی (یعنی سه لایة دسته، محافظ دسته و تیغة شمشیر) می گیریم و آن را در لایة Gradient Overlay قرار می دهیم.

همه ی شکل ها را انتخاب کنید (Control+A) و با استفاده از دستورالعمل Pathfinder’s Unite آن ها را به یک شکل واحد تبدیل کنید.

گام دوم
سپس، شکل جدید ایجاد شده را انتخاب کنید و آن را با یک گرادیان خطی، مطابق دستور زیر رنگ کنید:

• Angle: -90
• Left Gradient Slider color: #FCEE21 / Location: 0%  / Opacity: 100%
• Right Gradient Slider color: #F15A24 / Location: 100%  / Opacity: 100%

گام سوم
حالا، Blending Mode آن را روی Color Burn و Opacity را نیز روی 22% قرار دهید. به این ترتیب یک تغییر قابل توجه روی رنگ ها خواهیم داشت.

9. اضافه کردن Texture
برای اضافه کردن جزئیات بیشتر به نگاره، به دلخواه خودتان یک Texture (ما از طرح زیر استفاده کردیم. با یک جستجوی کوچک در اینترنت می توانید مشابه آن را پیدا کنید.) را در لایة Texture کپی کنید. رنگ آن را به سفید (FFFFFF#) تغییر دهید. سپس یک Clipping Mask ایجاد کنید (مانند کاری که در مراحل قبل کردیم). با این کار Texture فقط روی شمشیر عمل می کند. مطمئن شوید Texture، چه افقی و چه عمودی با مرکز شکل تراز شده باشد. برای تراز کردن از پانل Align استفاده کنید.

 

نکته: همیشه بررسی کنید که شیء موردنظر چگونه تراز می شود. این کار از طریق منوی Align To انجام می گیرد. اگر مثلا می خواهید یک شکل را با یک شکل دیگر تراز کنید گزینة Align to Selection، و اگر می خواهید آن را با صفحة طراحی تراز کنید، گزینة Align to Artboard را فعال کنید.
10. اضافه کردن پس زمینه
برای پس زمینه، دو شکل متفاوت خواهیم کشید. تجربه نشان می دهد یک شکل چهارگوش با زاویه ای مثل زاویة تیغه (مطابق تصویر زیر) جذابیت بیشتری به نگارة ما می دهد.
گام اول
بنابراین، با استفاده از (Pen Tool (P، یک چهارگوش که ضلع بالایی آن بزرگتر از ضلع پایینی است، بکشید. رنگ آن را 3B2323 # بگذارید. مطمئن شوید آن را در لایة Background کشیده اید.

 

گام دوم
از آن جایی که قسمت های خالی اطراف شمشیر، باعث می شوند تا تصویر ناتمام به نظر برسد، به کمک (Rectangle Tool (M یک مستطیل به اندازة صفحة طراحی یعنی با طول و عرض (640x1400 px) رسم کنید. آن را با رنگ 452929# پر کرده و با دنبال کردن مسیر زیر آن را به پشت صفحة طراحی بفرستید: (right+click > Arrange > Send to Back).

11. اضافه کردن سایه در پس زمینه
برای آخرین کار، یک سایه محدود به مرزهای بخش پس زمینة کوچکتر ایجاد خواهیم کرد. برای انجام چنین کاری، شکل موجود در لایة Gradient Overlay را در لایة Shadow کپی کنید و رنگ آن را 2E1C1C# قرار دهید. آن را کمی به سمت پایین و راست منتقل کنید. از شکل پس زمینه به عنوان یک Mask استفاده کنید و هر بخشی را که از آن بیرون زده است، پنهان کنید.

 

تبریک می گوییم!
حال شما یک نگاره دارید که هر کجا بخواهید می توانید از آن استفاده کنید. مهمتر از آن چیزهایی است که شما یاد گرفتید.

منبع:

www.design.tutsplus.com

۲۵۷۹نمایش ۹۳/۱۱/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی