10 دلیل اساسی برای استفاده از رنگ ها :: یاقوت آرت

یاقوت آرت

عضویت در خبرنامه یاقوت
یاقوت در گوگل پلاس

آخرین نظرات
۲۰بهمن

رنگ یکی از عناصر زبان بصری است که مردم بدون آنکه عمدا از آن آگاه باشند از آن استفاده میکنند.رنگ در مراحل اولیه مشاهده از چشم بینندگان به سرعت عبور میکند .زیرا رنگ عامل مهم ارتباط بصری است و ما باید به این بیندیشیم که چطور و چرا از رنگها استفاده میکنیم.در اینجا ده دلیل اینکه چرا شما از رنگها در پیام ها و نمایشگر های بصری تان استفاده میکنید ذکر شده است.اما در ابتدا لطفا یادداشت زیر را در مورد رنگها و امکان دستیابی به آنها بخوانید.

یادداشتی در مورد قابلیت دستیابی :تنها کاربرد رنگها به منظور انتقال اطلاعات افراد معلول به لحاظ بصری را از  اطلاعات مورد نیازشان بی بهره میگذارد.به منظور آنکه طرح ها شامل آن شوند از ویژگی های زیادی از قبیل آیکون ها برچسب ها یا الگو ها استفاده نموده تا مطمین شویم همگان متوجه اطلاعاتی که رنگها انتقال میدهند میشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر به اینجا  را ببینید.

1. از رنگها برای سرعت بخشیدن به جستجوی بصری استفاده کنیم

کد گذاری رنگها معمولا جستجوی بصری را تسریع میبخشد

کد گذاری رنگها روشی برای تبدیل اطلاعات با سرعت بالا استو جستجوی بصری را تسهیل میبخشد.در نقشه مترو واشنگتون دی سی که در بالا آمده همانند اغلب نقشه های زیر زمینی خطوط کد گذاری رنگها نشان دهنده خطوط مختلف ریل میباشد.زمانیکه ما شرایط را بررسی میکنیم تا یک ویژگی خاص را در میان عوامل پرت کننده حواس قرار دهیم جستجوی بصری رخ میدهد.در این مورد رنگها پیگیری بصری مسیر خط آهن را آسانتر کرده و فرایند تحقیق را تسریع میبخشد.

2. از رنگها برای شناخت بهتر اشیا استفاده کنیم

نقاشی روی جلد کتاب توسط Ed Emberly

زمانیکه رنگ اجسام آنچه را که ما در محیط پیرامون مان میبینیم را منعکس میکنند آنگاه ما آن شی را بهتر میشناسیم.با مشاهده یک شی که متفاوت رنگ آمیزی شده است مثل یک موز صورتی ناهنجاری شناختی ایجاد میگرددکه مشاهده کننده باید آن را حل کند.البته ممکن است شما از روی عمد از رنگهای عجیب و غریب به روش خلاقانه ناموزون و به طور سرگرمی استفاده نمایید.اما اگر هدف تان تسریع در امر شناخت است مانند این جلد کتاب کودکان از رنگهایی استفاده کنید که به طور طبیعی با شی یا آن صحنه در ارتباطند.

3. از رنگها برای مفهوم رسانی استفاده کنید

رنگهای روشن بالا نشان دهنده اهمیت موضوع هستند

مغز ما خواسته یا نا خواسته مجبور به کشف و درک مفاهیم است.چون چشم ها به رنگهای روشن و شفاف حساس هستند مشاهده کنندگان مفاهیم را از هر چیز برجسته ای استنباط میکنند.زمانیکه شما از رنگی به منظور تاکید استفاده میکنید مثل این است که فریاد بزنید این شی یا جسم از اهمیت خاصی برخوردار است.در سایت Lynda.comرنگ زرد روشن به کار رفته تا آشکارا مهم ترین پیام های شان را نشان دهند.

4. از رنگها برای تبدیل ساختار استفاده کنید

 رنگها ساختار و بخش های کتابها را نشان میدهند

رنگها اغلب در اسناد و متون فنی برای انتقال ساختار مورد استفاده قرار میگیرند.هر فصلی ممکن است با یک عنوان رنگی نشان داده شود و نواری از همان رنگ در هر صفحه مشاهده میشود که تمایز بین فصول کتاب را آسان میکند. روش دیگری از ساختار رنگی با عنوان طراحی برای صفحات کوچک را میتوان در این کتاب یافت. هر فصلی به سه بخش تقسیم شده و با رنگهای آشکار نشانه گذاری شده است.بخش ها از سه قسمت تشکیل شده اند که مطالب کتاب را بیان میکنند که به وضوح در فهرست محتوای کتاب که در بالا نشان داده شد شرح داده شده است.

5. از رنگها برای ایجاد هویت استفاده کنید

رنگهایی از مارک های عالی وب در سایت colorlovers.com

در شرایط بازاریابی و تبلیغاتی شناسایی و تشخیص مارک اصل دیداری یک تجارت یا سازمان است.شناسایی دیداری یا بصری اغلب به شدت با رنگها از طریق رمز گشایی در ارتباط است(تصویر زیر).رنگ انتخاب شده همسو با سایر ابعاد طراحی قابلیت مطرح نمودن کل سازمان را به دنیا در بر دارد.

6. از رنگها به منظور رمز گشایی استفاده نمایید

 رنگ نارنجی هیجان آور است

رنگها استنباطی از اتحاد روانشناسی و فرهنگی است که نشانه عقاید مفاهیم و احساسات است.متنی که نشانه رمز گذاری رنگهاست به معنای آن است که یک رنگ معنای مثبت یا منفی بسته به چهار چوب بزرگتر دارد.به عنوان مثال اگر چه در فرهنگ غرب آبی نشانه استقامت و خوش بینی است در فرهنگی دیگر میتواند نشانه یاس و نا امیدی باشد.سایه روشن های نارنجی شاد در نقاشی بالا بیان کننده تنش انرژی گاوبازی میباشد.

7. از رنگها برای بهبود قابلیت استفاده کمک بگیری

استفاده بهینه از رنگها قابلیت استفاده برای هر چیزی را از اشیا روزمره گرفته تا یافتن روش بهبود میبخشد.سبد های سرخ رنگ پزشکی بیمارستان آزمایشگاه و یا مطب دکتران  را در نظر بگیرید .آنها به ما اطمینان میدهند که کارگران متصدی بهداشت مواد عفونی را در مخزن مخصوص آن می اندازند.این روش اجرایی به دنیای دیجیتالی مخابره میشود.در وجوه مشترک کاربران رنگها کاربران را از عملیات ها و حدود صفحات خیلی مهم مطلع میکنند.به عنوان مثال در پنل اجرایی طرح Thesis WordPress دکمه سبز بزرگ (و متن عجیب) به کاربر اطمینان میدهد که هرگز مجبور نخواهد شد بپرسد چطور انتخاب هایش را ذخیره نماید.

8. از رنگها برای انتقال حالات استفاده نمایید

دو حالت از طریق رنگ بیان شده است

سطوح رنگ بسیاری مخصوصا اشباع (صافی رنگ)و  اندازه (از روشن به تیره )برای  فرا خواندن احساس شناسایی شده است.اما رنگ نیز ایجاد حالت میکند.حالت در مقایسه با احساس به تجربه طولانی مدت ملایم و اصولی وکلی اشاره دارد .تحقیقات نشان میدهند که رنگهای ملایم تهثیر مثبت و رنگهای تیره تاثیر منفی دارند.نقاشان و عکاسان در استفاده از رنگها برای ایجاد یک تجربه بد مهارت دارند.

9. از رنگها برای نشان ارتباطات استفاده کنید

یکی از کارهایی  که ما با مشاهده یک تصویر انجام میدهیم دسته بندی آیتم های مشابه است.و در این بین رنگ از همه مهمتر میباشد.به عنوان مثال آزمایشگاه Slate تصورمحاسبات شبکه اجتماعی Senate امریکا را که اعضا به آن در کمتر از 65 درصد زمان رای داده اند محاسبه نموده اند.رنگهای ابلق مشاهده اینکه چطور اعضا در گروه رای داده اند را آسان میکنند.در نسخه زنده (تصویر کلیک)اسم اعضا با چرخاندن هر نقطه نشان داده میشود.

10. از رنگها برای بیان تشبیه استفاده کنید

زبان شفاهی سراسر تشبیهاتی  برای رنگهایی است که به خوبی به زبان بصری ترجمه میشوند.آبی را احساس کردن قرمز و سبز را دیدن تعاریف ساده ای هستند که به آسانی از یک تصویر یا صحنه رمز گشایی میشوند. در این نمونه ویژگیهای مربوط به صورت بر خلاف آسمان سبز جز جز جای سوال باقی نمیگذارد که این زن سرشار از حسادت است.

۱۰۴۹نمایش ۹۳/۱۱/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی